Menü
34_Hiveage.jpg
Forrás: ITB

A Z generáció tagjai ma mindenki szemében szálkát jelentenek. A marketingesek számára a legnagyobb kihívássá vált, hiszen ők a legnagyobb fogyasztók, de válogatósak; a munkaadók pedig nem győznek újabb és újabb fortélyokat bevetni motiválásuk és megtartásuk érdekében. Nem titok, hagyományos eszközökkel nem érünk el náluk sikereket, megszólításuk csak online platformon történhet.

Ma (ugyan sokan vitatják létét) a generációs elméletek reneszánszukat élik, például hogy tinédzser korunkban, amikor a legérzékenyebbek vagyunk, akkor fog kialakulni az értékrendünk; környezetünk és a kor szelleme határozza meg a világnézetünket, stb. Két dolog szükségeltetik ahhoz, hogy kialakuljon a generációs tudat és nemzedékről beszéljünk: egy krízishelyzet (gazdasági válság) és rapid társadalmi változás (új technológiák születése). Nem véletlen, hogy 150 évvel ezelőtt még senkit nem érdekelt ez, három generáció is felnőhetett hasonló körülmények között egymást másolva. Az ipari forradalom után viszont elszabadult a pokol és megteremtődtek a látványos különbségek a fiatalabb és az idősebb korosztályok között. A három generáció boldog együttélése így változott mára hat nemzedék kényelmetlen közösködésévé, amit megkeserít a globalizáció, a technológiai fejlődés, a ki- és bevándorlás és a gazdasági válság utórezgései.

 

Probléma vagy lehetőség?

A legnagyobb problémát a rettegett Z generáció okozza, ők azok, akik már kizárólag a világszéles hálózaton élnek, kapcsolataikat is itt alakítják, és szívesen zárkóznak el az analóg világtól. Viszont rugalmasan és meglepő fürgeséggel tudják megoldani a hétköznapi feladataikat, ám a gyors és gyakori döntések hosszútávon bizony megterhelhetik az idegrendszerüket. A legidegesítőbb tulajdonságuk az, hogy az internetes állandó jelenlét következtében nem tanulják meg a lezárás, a befejezés fontosságát, így problémák esetén nincs megfelelő megoldási képletük. Ebből következik, ha nem elégedettek egy termékkel vagy szolgáltatással, a közösségi médiás felületeken azonnal közlik elhamarkodott és negatív véleményüket.

Nem véletlen, hogy a Z generáció jelenléte az oktatásban és a munkaerőpiacon is sok megoldandó problémát jelent, legalábbis ezek kapcsán találkozhatunk velük leginkább, ha botor módon csak felületesen közelítjük meg őket. Mivel számukra a net az élettér, ők tanulnak a legtöbbet, egészségtudatosságuk miatt várhatóan tovább élnek majd elődeiknél, és a netes közösség az elsődlegessége miatt lesz számukra a tágabb értelembe vett családjuk. Mivel folyamatos online üzemmódban nőttek fel, a csatlakoztatott új technológiai világ a legfontosabb számukra (a mobilfejlesztők örömére). A közösségi média és a virtualitás miatt a Z generációsok a hétköznapokban türelmetleneknek, motiválatlanabbaknak látszanak az előző generációkhoz képest, míg a fogyasztói attitűdjeik erősek, az érzelmi inkontinencia és a celebvilág talmi értékei a meghatározók számukra. Másrészt a küzdési stratégiájuk is más, a mindent megosztás, a magánélet határainak kitágulása és az online társas lét, a kötelező narcisztikusság a jellemző rájuk. Sok vezető bánatára elsősorban írásban kommunikálnak, McLuhannak igaza lett, hiszen olyan kétéltűvé váltak, aki páncélját befelé fordítja és belső szerveit közszemlére teszi a globális falu minden lakója számára.

 

Nem a marketingesek álmai

A fogyasztói társadalom korifeusainak érdekében az áll, hogy minél több narcisztikus (és folyamatosan boldogtalan) ember éljen a világon, hiszen őket a fejlődés és a fogyasztás illúziója fogja hajtani örökké. Vagyis sokkal fogékonyabbak lesznek a reklámokra és mindig újabb termékek vásárlásával keresik a soha el nem jövő boldogságukat. Mindez a Z generáció kapcsán egy kis gellert is kapott, hiszen ők nem vevők már az analóg hirdetésekre, csak az online felületekkel lehet hellyel-közzel megszólítani őket. De itt is előszeretettel válogatnak, hiszen a reklámblokkoló az egyik legjobb barátjuk már.

Ami a legfontosabb jellemzőjük és egyben ökölszabály a marketingesnek, hogy csupán 8 másodpercig tudnak egy dologra figyelni (a multitaskos neveltetésük következtében). Így roppant nehéz meggyőzni őket arról, hogy egy-egy új termék miért is lesz tényleg fontos a számukra. Már csak színes-szagos, infografikákkal terhelt, rövid, de ütős szövegekkel telezsúfolt és mozgóképes tartalmakkal feldobott hirdetésekkel érhetünk el sikereket náluk. Az élményekre, ezek átélésére és habzsolására épít ez a generáció, már nem szimplán a fogyasztás, hanem annak mikéntje az, amit igazán igényelnek.

A közösségi média bennszülöttjeikként viszont azzal is számolnunk kell, hogy azonnal közzé is teszik a véleményüket és roppant kritikusak, ha kilóg a lóláb a hirdetésekben. Persze egy-egy márka, ha jól sáfárkodik, könnyedén tudja őket saját influenszerévé tenni. Egy fogyasztó véleménye ugyanis sokkal jobban hat náluk, mint az adott márka által szajkózott információ. Más kérdés, hogy ezt a fogyasztói trónfosztást (a személyes köteléket a márka és a fogyasztó között), hogyan tudja kontrollálni az adott márka majd a virtualitás tereiben.

 

Fókuszban az ár–érték arány

Mellékesen a Z-k már eleve fukarabbak is idősebb társaiknál, olcsón és jobbat akarnak (mint a magyarok általában). Nagyon odafigyelnek az ár-érték arányra, és mindig igénylik az adott termékhez a többletszolgáltatásokat is (ingyenes házhoz szállítást vagy egyéb kiegészítő csemegéket). Így nem meglepő az sem, hogy majdnem kizárólag csak online vásárolnak (az ott figyelő nagyobb választék miatt), de ügyes kereskedők azért (mivel a termék jelenti az élményt számukra) az analóg világba is átcsábíthatják őket. A 2008-as gazdasági válság utóhatásaként (a dolgokról való kényszerű lemondás tapasztalata miatt) nem a termékek számítanak, hanem az az életérzés, amit ezek birtoklása okoz. Másrészről viszont, mivel a Z-k a bőség és a mindig működő jövőtechnológia világában élnek, a hétköznapjaikban el is várják a kereskedőktől, hogy minden azonnal és gördülékenyen történjen a vásárlás aktusa alatt. A márkáktól várják el, hogy azok lojálisak és hűségesek legyenek hozzájuk, és nem fordítva, mint az antivilágban.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1992 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Csepely-Knorr Kristóf

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4729 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: