Menü
44_Lynda.com.jpg
Forrás: ITB

Minden munkahelyen akad egy-egy nehéz személyiség, aki talán nincs is tudatában annak, milyen negatív hatással van a körülötte lévőkre. Az okos emberek ezeket a személyiségeket is tudják kezelni – összeállításunkban megmutatjuk, hogyan!

A nehéz természetű emberek sokszor a logikát meghazudtolva viselkednek. Vannak közülük, akik nem is gyanítják, milyen negatív hatással vannak a körülöttük lévőkre „áldott” tulajdonságaikkal, mások viszont abból merítenek erőt, hogy szándékosan és folyamatosan társaik fájó pontjait nyomkodják. Így vagy úgy, de szükségtelenül rossz munkahelyi légkört, stresszt, negatív környezetet teremtenek.

A német Friedrich Schiller Egyetem biológiai és klinikai pszichológia karának legutóbbi tanulmánya szerint az erős, negatív érzelmeket kiváltó ingerek – vagyis a nehéz személyiségű emberekkel való kapcsolat – az agyban stresszes választ vált ki. A stressz rossz egészségügyi hatásai mindenki számára ismertek, a tartós stressz szervezet romboló munkálkodását több kutatás is bizonyította már. Érdemes tehát a helyükön kezelni a nehéz személyiségjegyű embereket, negatív hozzáállásukat, áldozat-szindrómás viselkedésüket, vagy szimplán őrült magatartásukat lazán venni.

Összeállításunkban Travis Bradberry amerikai sikerszerző, az „Érzelmi Intelligencia 2.0” című könyv társszerzőjének tanácsaiból adunk pár tippet a nehéz emberek kezelésére.

 

Meg kell húzni a határokat

Az általános panaszkodók és negatív emberek megfulladnak saját problémáikban, nem képesek a megoldásra összpontosítani. Azt szeretnék, ha mindenki csatlakozna önsajnálkozásukhoz, hogy azután jobban érezzék magukat. Az emberek általában meghallgatják a panaszkodókat, mert nem szeretnek keményszívűnek vagy udvariatlannak mutatkozni. Azonban a segítők is könnyen negatív érzelmi spirálba kerülhetnek, ha nem tudják meghúzni a határt az ügyeletes lelki szemétláda szerepkörben. Gondoljunk csak erre: ha a panaszkodó dohányozna, tehát füstölögne is beszélgetés közben, akkor vajon ott ülnénk mellette egész délután és hallgatnánk a panaszait, miközben passzívan magunkba szívnánk a füstöt? Biztos távolabb mennénk, meghúznánk egy határt – ahogy az állandó panaszkodókkal szemben is tennünk kell. A panaszáradatnak határt szabhatunk azzal a kérdéssel például, hogy: hogyan tervezi megoldani a problémát? Vagy elhallgatnak, vagy produktív irányt vesz a beszélgetés.

 

Kerekedjünk felül a hülye helyzeteken

A nehéz emberek az őrületbe kergetnek, mert viselkedésük irracionális. Nem viccelünk: viselkedésük ellentmond az értelemnek. Nem érdemes érzelmi választ adni, mert pillanatok alatt benne találjuk magunkat a csávában. Minél irracionálisabban viselkedik valaki, annál könnyebb az okos ember számára, hogy megszabaduljon a csapdáktól. Saját játékukban nem verhetjük meg őket. Távolodjunk el a történtektől, gondoljunk úgy a helyzetre, mint egy tudományos projektre (vagy képzeljük magunkat a szóban forgó személy pszichiáterének). Ne válaszoljunk az érzelmi káoszra, csak a tényekre.

 

Kezeljük tudatosan az érzelmeinket

Tudatosan tartsunk érzelmi távolságot. Ha nem ismerjük fel, mikor nyomogatja a fájó pontokat a szemben álló, irracionális gondolkodású fél, akkor nem állíthatjuk meg a negatív folyamatokat. Lépjünk egyet hátra, rendezzük sorainkat, és tudatosan válasszuk meg a következő lépést. Idő kell a válaszlépés kitervezéséhez; néha az a jobb, ha az irracionális viselkedésre első körben csak mosolygunk és bólintunk.

 

Ne halljunk meg a harcban

Ez az a terület, ahol a legtöbb ember azt gondolja, nem képes ellenőrizni a káoszt – csak azért mert együtt dolgozik nehéz természetűekkel is, ez nem igaz. Ha felülkerekedünk egy helyzeten, egy emberen, akkor már könnyebben megérthetjük és előre tudhatjuk a várható viselkedést. Így racionálisan eldönthetjük, mikor és hogyan kötelező elviselnünk őket, és mikor nem. Még akkor is, ha egy csapatban dolgozunk a nehéz személyiségekkel, nem kell feltétlenül ugyanolyan gyakran és ugyanolyan szinten együttműködnünk vele, mint a csapat többi tagjával. Nekünk kell megszabni a korlátokat, tudatosan és proaktívan. Ha hagyjuk a dolgokat természetesen történni, akkor folyamatosan fárasztó beszélgetésekben találjuk magunkat. Ha mi állítjuk fel a korlátokat, mi döntjük el, hol és hogyan érintkezünk a nehéz személyiségű kollégával, átláthatunk a káoszon is. Az okos emberek tudják, mennyire fontos túlélni ahhoz, hogy a következő nap is harcolhassanak, főleg, ha az ellenfél nagyon is veszélyes. Konfliktushelyzetben a kontrollálatlan érzelmek vesznek rá minket arra, hogy felvállaljunk olyan csatákat is, amelyekben komolyan megsérülhetünk. Amikor felismerjük és tudatosan kezeljük az érzelmeinket, akkor okosan választjuk meg, hogy melyik harcot és hogyan vívjuk meg.

 

A megoldás a lényeg, nem a probléma

Ha az előttünk tornyosuló problémákra összpontosítunk, előidézzük és fenntartjuk a negatív érzéseket, stresszt. Amikor arra figyelünk, hogyan hozzuk ki a legjobbat a helyzetből (és saját magunkból), akkor hatékonynak érezzük magunkat, ami pozitív érzelmeket kelt, csökkenti a stressz szintjét. Ha a mérgező emberekben azt látjuk, mennyire nehezek és őrültek, akkor nekik van hatalmuk felettük. Ne ezen rágódjunk, hanem fókuszáljunk arra, hogyan kezeljük őket, így mi ellenőrizzük a helyzetet.

Mindenáron el kell kerülnünk érzelmeink negatív önértékelését is, mert az irreális, szükségtelen és önlefegyverző. Egy olyan érzelmi spirálba visz, melyből nehezen lábalunk ki.

 

Nem felejt, csak túllép

Az okos emberek gyorsan megbocsátanak, de nem felejtenek. Megbocsátáskor elengedjük a történteket annak érdekében, hogy továbbléphessünk. De ez nem jelenti azt, hogy adunk még egy esélyt a problémás embereknek.

Egyébként semmi sem jobb egy pihentető éjszakai alvásnál. Fejünk kitisztul, feltöltjük az elemeket, másnap jobban átlátjuk a helyzetet. Sokkal türelmesebben, pozitívabban, kreatívabban közelítjük meg a mérgező embereket is – érdemes tehát aludni egyet a nyomasztó problémák (emberek) leszerelése előtt.

 

Kérjük ki mások véleményét

Csábító, de gyakran nem hatékony, hogy mindent magunk oldjunk meg. Ahhoz, hogy a nehéz személyiségeket kezelni tudjuk, fel kell ismernünk megközelítésünk gyenge pontjait. Ez azt is jelenti, hogy kikérjük mások véleményét, hogy más nézőpontból közelítsük meg a kihívást. Mindenkinek vannak olyan munkahelyi, családi ismerősei, akiket bármikor, bármilyen kérdéssel megkereshet. Már az is segít, ha csak elmagyarázzuk a helyzetet egy harmadik félnek. A kívülálló fél érzelmektől mentes nézőpontja meglepő megoldást szolgáltathat.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1997 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Fazekas Barbara

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4740 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: