Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

HR

hr
Forrás: Marketing Week
Azt gondolhatnánk, napjaink munkaerőhiányos piacán könnyű dolguk van a fejvadász cégeknek, hiszen dúskálnak a megrendelésekben. Érdemes azonban nagyító alá venni ezt a gondolatot, mert bár megrendelésből valóban nincs hiány, a siker a cégekkel való szoros együttműködésen és a kölcsönös kommunikáción múlik leginkább. Miért fontos mindez és mit jelent a pozitív interjúélmény? Márki Viktóriával, a szoftverfejlesztőket és IT-szakembereket közvetítő RecruIT ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Márki Viktória, RecruIT
– Valószínűleg sokan irigylik most a fejvadászokat, hiszen a cégek részéről nagy a kereslet a szakemberek iránt, és az IT-munkaerő is igencsak mozgásban van.
– Egyrészt azt valóban érezzük, hogy jelentősen megnövekedett a megrendelések száma, mindenkinek szoftverfejlesztők és IT-szakemberek kellenek. Ugyanakkor fontos azt is látni, hogy a szakemberhiány növekedésével, a kereslet–kínálat egyensúlyának ilyen mértékű felborulásával továbbra is a jelölteknek „áll a zászló”. Ez például azt eredményezte, hogy az elmúlt években megváltozott a munkaerő habitusa, hozzáállása az ajánlatokhoz, ez pedig más attitűdöt igényel a cégek részéről is – HR-ben, kommunikációban, nyitottságban egyaránt. Egyelőre a vállalatok szűk rétege áll készen arra a világra, ahol a jelöltek diktálnak.

– Mi számít ebben a világban?
– Leginkább az interjúélményen múlik, hogy a jelölt elfogadja-e a cég ajánlatát vagy sem. A jelöltek pedig pontosan tudják, mennyi lehetőségük van, ezért a csillogó szemű motiváltság akkor érhető el náluk, ha jó perspektívát, jó projekteket és közeget ajánlanak nekik, egyszóval ha azt érzik, hogy „működik a kémia” a cég és köztük. Hozzáteszem: csak az interjúélmény önmagában nem elegendő, és kevés lesz, ha nem párosul hozzá megfelelő ajánlat, ami találkozik a jelölt elképzelésével. Ez a két szempont (az interjúélmény és az ajánlat) párban jár. Ha bármelyik nem megfelelő, a jelölt tovább keres. Vagyis nem fog elfogadni egy jó ajánlatot egy olyan cégnél, ahol rosszul érezte magát az interjún vagy nem volt szimpatikus az interjúztató szakember, és fordítva, hiába a jó élmény és a kémia, ha lelombozó ajánlat érkezik.

– Miből áll össze az interjúélmény?
– Interjúélményen a teljes folyamatot értem, a megkeresés első pillanatától kezdve a döntés visszajelzéséig. Ennek létrehozásához, a pozitív benyomás kialakításához az ügyfél és a fejvadász cég szoros együttműködésére van szükség. Szinte már a csapból is az folyik, hogy mennyire fontos mindez, mégis sokszor azt tapasztaljuk: hiányzik a motivációt adó interjúélmény, például azért, mert erőforrás hiányában parkoló pályára kerülnek a jelöltek, és csak egy-két hét múlva hívják be őket interjúra. A toborzásban ez már sok időnek számít. Nekünk az az érdekünk, hogy betöltsük az üres pozíciókat. Az ügyfél, a jelölt és mi is akkor vagyunk boldogok, ha ez sikeresen megtörténik. Ám a mostani piacon mindez csak akkor lehetséges, ha együtt gondolkodunk, összedolgozunk a cégekkel, és ők úgy kezelnek minket, mint belső HR-eseket.

– Mennyire nyitottak a váltásra az informatikában dolgozók?
– Azok a szoftverfejlesztők például, akik nem elégedettek a munkahelyükkel, leülnek a barátaikkal sörözni este, és a következő héten már másik helyen kezdhetnek. Három nap alatt bemennek interjúra, kapnak ajánlatot és váltanak is. Tehát általában olyan cégekhez kerülnek, ahol ismerősük, barátjuk, volt évfolyamtársuk dolgozik – ajánlás útján mennek. A fejvadász ezzel szemben olyan szakembereket tud elérni, akik éppen nem keresnek állást. Stabil munkahelyük van, és nagyjából elégedettek a pozíciójukban. Azonban ha jó időben, jó helyen és jó ajánlattal találjuk meg őket, akkor elgondolkodnak azon, hogy elmenjenek-e az interjúra. Sok munkánk van abban, hogy felkeltsük az érdeklődésüket annyira, hogy nyitottak legyenek az új lehetőségekre.
Autós hasonlattal élve: nem akarnak új kocsit vásárolni, de arra rá tudjuk venni őket, hogy menjenek el egy tesztvezetésre, és szánjanak az idejükből fél órát arra, hogy megismerjék az új autót. Ám innentől kezdve az ügyfélnek kell átvennie a stafétabotot. Olyan ez, mint egy váltófutás. Megerősítjük a rajtot az elején (vagyis szűk profilra is tudunk jelöltet küldeni és el tudunk érni olyan embereket, akiket a megbízó nem érne el, vagy akiket konkrétan megnevez), de van egy pont, ahol át kell adnunk a konkrét célba érés feladatát. Mindeközben természetesen ott vagyunk a partvonalon végig, támogatjuk a folyamatokat, de a mi sikerességünk is azon az 50 százalékon múlik, hogy az ügyfél milyen interjúélményt ad a jelöltnek. Mikor hívják be interjúra; milyen benyomás, légkör éri a cégnél; nekünk visszajeleznek-e a találkozó után; stb.
A jelöltek a váltás miatti kockázatot minimalizálni próbálják, és ennek tükrében mérik fel az új környezetet. Ezért érezniük kell, hogy fontosak a cégnek, és lényeges az is, hogy belelássanak a leendő munkájukba: valós képet kapjanak a feladatokról, a felelősségükről és a hatáskörükről. Lehet válogatni a jelöltek közül, lehet több körre visszahívni őket, lehet nemet is mondani, csak egyet nem lehet: nem kommunikálni feléjük. A folyamatos visszajelzés pedig nemcsak a jelölteknek, de nekünk is fontos, hogy építkezni tudjunk belőle.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2036 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kurtisz Krisztián

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4866 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: