Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


38_Lynda.com.jpg
Forrás: ITB

Az agilis innovációs módszerek idejét éljük – ami egykor a szoftverfejlesztést forradalmasította, ma már az üzleti stratégiát konvertálhatja a 21. század kihívásainak megfelelően. Növeli a minőséget, a piacra lépés sebességét és a termelékenységet is.

Az agilis módszerek új alapelveket és értékeket hoznak a projektmenedzsmentbe, viszont radikálisan szakítanak a hierarchikus kontrollalapú menedzsmenttel, ezért nem mindig megy könnyen a bevezetésük, illetve nem minden cég számára nyújt megváltást. Sokan azért is ódzkodnak az agilis szemlélettől, mert önmenedzselést és ügyfélközpontú csapatmunkát igényel. Látványosan felgyorsíthatja egy vállalat nyereségének növekedését, ha jól sáfárkodnak vele, de ehhez új szemlélettel rendelkező vezetői réteg is szükségeltetik, vagy ki kell közben nevelni. Az agilis metódusok izgalmas lehetőségeket hoznak minden cég életébe, hiszen rögvest felvetik annak újrapozicionálását, meglévő sérülékenységének javítását, illetve új termékeket, piacot és elégedett ügyfeleket is eredményezhetnek. Hiszen csak egyetlen út vezet a sikeres üzletmenethez, az elégedett ügyfél (értjük, mit akar, hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni az igényeit).

 

Az ügyfél mindenek előtt

Az agilis metódus legnagyobb nyertese az ügyfél. A 2001-ben hivatalosan kiadott Agile Manifesto legfontosabb nóvuma, hogy eljárások és eszközök helyett már az egyének közötti kapcsolatokat részesíti előnyben, valamint a működő szoftvert helyezi előtérbe a mindenható dokumentáció helyett. A leglényegesebb elv, hogy a változásokra adott reakciók a legfontosabbak, az eredeti terv helyett, az ügyféllel való folyamatos együttműködés kiemelten fontossá válik benne. Ez azt jelenti, hogy az agilis módszer az ügyfél érdekeit helyezi mindig előtérbe, gyors és rapid változtatásokkal az elégedettségét kívánja elérni. Nyilván érthető is ez, hiszen ma már a legfontosabb ügyfélt megtartó erő, ha a termékeinkért fizetők kényét és kedvét és figyelmét folyamatosan ki tudjuk elégíteni. Céges oldalról ez azt jelenti, hogy a fejlesztők és az üzleti feladatok korifeusai között egy újfajta intenzív kommunikációra van már szükség. Az ügyfelek visszajelzései soha nem a fejlesztőkhöz, hanem a kapcsolattartókhoz érkeznek. A nem megfelelő kommunikáció az egész cégre negatívan hathat vissza. Az agilis metódusok mára koncepciók és gyakorlati keretrendszerek mentén tagozódtak, számos lehetőséget találunk már a piacon. Ilyenek az Scrum, Continuus Delivery vagy a KANBAN. Hazánkban a legnépszerűbb a legelső, ezt tárgyaljuk dióhéjban.

Az agilis IT története

Meglepő módon ez a metódus már több mint 25 éve rendelkezésünkre áll, születése a PC tömeges vállalati megjelenéséhez és a szoftverfejlesztés válságához köthető. Az üzleti igények és az azokat kielégítő alkalmazások elkészülte közötti hosszú időtartam (3 év) már lehetetlenné tette a vállalkozások működését, hiszen az évek alatt radikálisan változtak a követelmények, sőt maga az üzleti stratégia is: a fejlesztés köszönő viszonyba sem került a késztermékkel, habár az az eredeti terveknek talán megfelelt. Egy gyorsan változó iparágban került terítékre az eredeti tervek fejlesztés közbeni folyamatos módosításának módszere (köszönjük Jon Kern repülőmérnöknek). Addig ugyanis a bevett eredeti tervekhez foggal-körömmel ragaszkodó „vízesés” modellt alkalmazták, ezt kívánták az agilis szoftverfejlesztéssel leváltani. Az előbbi mérnöki találmány, melyben a fejlesztés egyes folyamatainak mindig el kell készülnie, mire a következő fázisba belekezdenének. Nyilván, ami az építőiparban bevált, az a szoftverfejlesztésben kevésbé, sőt a programozók kapacitását is kihasználatlanul hagyta. Nem véletlen, hogy így a változásra való folyamatos hajlandóság és rugalmasság mára nemcsak a szoftverfejlesztés, de a szolgáltatásmenedzsmentben is megjelent. 

 

Igazi csapatjáték

A Scrum agilis keretrendszer nevét először Takeucsi Hirotaka és Nonaka Ikudzsiró használta, ez egy rögbiből vett kifejezés. Arra utal, hogy ebben a metódusban kifejezetten csapatjátékról van szó, mindenkinek foglalkoznia kell a projekttel. Három-kilenc tagból álló önszerveződő csoportra épül, ezek rövid időszakokra osztott munkafolyamatokban, úgynevezett sprintekben munkálkodnak, de kizárólag csak erre a feladatra fókuszálnak. A projekt részfeladatokra van felosztva, ezért könnyedén lehet a közben változó felhasználói és üzleti körülményekhez igazítani őket. A munkacsoportokat a scrum master irányítja, naponta átveszi és ellenőrzik az előző napi és tervezett feladatokat, így folyamatosan kordában tartja a fejlesztés irányát.

A csapat lényege a keresztfunkcionalitás, minden olyan készséggel rendelkezniük kell így, amely az aktuális feladat elvégzéséhez szükséges. Az ügyfelek felé a product owner tartja a kapcsolatot, ő az, aki a felső vezetőkkel és menedzserekkel való koordinációért is felelős. Az ő feladata a product backlog nevezetű lista (lehetőségek, elérendő célok) elkészítése is. Nem ő mondja meg a csapatnak, mit és kinek kell elvégeznie vagy meddig tart egy feladat elvégzése, ez a csapat reszortja. Ők tördelik kisebb elemekre ezeket, magát a terméket rövid munkafázis ciklusokban építik fel (1 hónap maximum). A legfontosabb szerepe a scrum masternek van, ő védi a csapatát a külső zavaró tényezőktől és segíti elő a kollektív intelligencia kibontakozását. A folyamat mindenki számára átlátható, mivel napi stand-upokat tartanak, itt számolnak be az aktuális állapotról és akadályokról. A scrumban nem találunk vitákat, mivel kísérletezéssel és gyors visszacsatolásokkal küszöbölhetők ezek. Nemcsak a terméket fejlesztik, de saját működésüket is optimalizálják. Így egy egyszerűen felépített prototípussal és az ügyfelek folyamatos bevonásával akár gyorsan a nyilvánosság elé is léphetnek a termékkel. A scrum az átláthatósága végett és a változó ügyféligények figyelembe vételével növeli ezek elkötelezettségét, gyorsítja az értékes termékek piacra kerülését, növeli a tervezhetőséget és kockázatot is csökkent.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: