Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

30_Depositphotos_101514134_original.jpg
Forrás: ITB

Június 22-ig 55 ezer felhasználó regisztrált az online számlaadat küldéshez kapcsolódóan a NAV-nál és több mint kétmillió számla érkezett a rendszer tesztfelületére. A július elsejei rajt előtt voltak aggasztó jelek, komoly leállásokat tapasztaltak az adóhivatal tesztrendszerében a fejlesztők.

Újabb csodafegyvert élesített a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) július elsején, és bár lapzártánkkor azt még nem lehetett tudni, hogyan sikerül a kötelező online számlaadat közlés rajtja, figyelmeztető jelek szép számmal akadtak. A 100 ezer forint áfatartalmat elérő, vagy azt meghaladó, belföldi adóalanyok számára kiállított számlák esetében kötelező adatszolgáltatást eredetileg 2017 nyarán tervezték bevezetni, azonban a felkészülés elhúzódása miatt végül egy év haladékot nyertek a hazai vállalkozások és velük együtt a NAV is. A számlázóprogramok adóhivatalhoz történő bekötésével éves szinten 50 ezer milliárd forint összegű számlaforgalom válik láthatóvá és követhetővé a NAV számára.

 

Júniusi rendelet

Az adóhivatal részéről úgy ítélték meg, hogy készen állnak az adatok fogadására, június 18-án az ehhez szükséges regisztráció lehetősége is megnyílt az érintett cégek képviselői számára. A hazai viszonyok ismeretében meglepően sokan döntöttek úgy, hogy nem hagyják az utolsó pillanatra a regisztrációt, a Pénzügyminisztérium (PM) közlése szerint június 22-ig 55 ezer felhasználó regisztrált a felületen. Emellett eddig az időpontig több mint kétmillió számla érkezett az online számla tesztfelületére.

Ahhoz persze, hogy ez megtörténhessen szükség volt arra is, hogy a vállalkozások által használt számlázóprogram alkalmas legyen az online adattovábbításra. Az ehhez szükséges specifikációt a NAV tette közzé, azonban a végleges paraméterek, illetve jogszabályi környezet csak az éles rajt előtt egy hónappal vált nyilvánossá. Június elsején jelent meg ugyanis a Magyar Közlönyben a számlázóprogramok online adatszolgáltatásának részletes szabályait tartalmazó PM-rendelet. Igaz, ez nem tartalmazott lényeges változásokat ahhoz a rendelettervezethez képest, ami már mintegy fél éve ismert volt. A módosítás meghatározta az adatexport fogalmát, a számlázó programmal kapcsolatos követelményeket, részletesen szabályozta a szoftverek adatszolgáltatását.

Az előírás szerint a számlázó programot használó társaságoknak a legalább 100 ezer forint áfatartalmú számlát azonnal, automatikusan be kell küldeniük a NAV számára, és a rendelkezés előírja a folytonosságot is. Ez azt jelenti, hogy az adatszolgáltató rendszer nem gyűjtheti össze korlátlanul a számlaadatokat, ugyanakkor arra van lehetőség, hogy legfeljebb száz számla adatait egybecsomagolva küldjék be.

 

Tanácstalan ügyfelek

Folyamatosan csörögnek a telefonok a Symbol Tech ügyfélszolgálaton, a betelefonáló partnereik 30 százaléka arra kíváncsi, hogy a cég által fejlesztett számlázóprogram alkalmas-e az online számlaadat küldésre a NAV felé, míg a fennmaradó 70 százalék arról szeretne tájékoztatást kapni, hogy mi is ez az új kötelezettség – számolt be a tapasztalatokról néhány nappal a rendszer július elsejei rajtja előtt Balázs Csaba, a társaság vezérigazgatója. A vállalatnál június közepétől ugrott meg látványosan az érdeklődők száma, és nemcsak a már meglévő ügyfelek igyekeznek megtenni a szükséges lépéseket, de az új számlázóprogram eladások is felfutottak, ami arra utal, hogy sokan kerestek még az utolsó napokban is megbízható megoldást – mutatott rá a vezető.

A vállalat természetesen elvégezte a saját házi feladatát, vagyis az általuk kínált rendszer készen áll a számlaadatok beküldésére a NAV-hoz – igaz, a felkészülés nem volt egyszerű. „Azt gondolom, hogy 2018-ban úgy kell kinéznie egy informatikai rendszernek, ahogy azt az adóhivatal megcsinálta az online számlaadat küldésnél. Kellően biztonságos megoldást választottak és a régi, elavult programozási nyelvekkel már nem megvalósítható a kommunikáció, ami teljesen normális elvárás, hiszen sokat fejlődött az informatika például a 15 évvel ezelőtti állapothoz képest. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy a felkészülési időszak során kéthetente jöttek az újabb paraméterek, kapcsolódási pontok, amiket a beküldésnél kell használni. Biztos, hogy ez sokaknak igen bosszantó volt, de úgy vélem, hogy egy fejlesztőnek nem szabad ezen rágódnia, egyszerűen el kell fogadni, hogy ez a helyzet és végezni kell a dolgunkat” – fogalmazott Balázs Csaba.

 

Tesztelési problémák

A vezérigazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy bár a megoldásszállítók nagymértékben támogathatják, hogy a vállalkozások megfeleljenek az új előírásnak, van, amit nem tehetnek meg helyettük: ez pedig a rendszerbe történő regisztráció, amelyhez az alapvető adatokat kell megadni. Emellett ahhoz, hogy a NAV és egy adott társaság számlázórendszere között megindulhasson a kommunikáció, két XML-kulcs megadása is szükséges a cégek számlázórendszerében, amit a NAV automatikusan generál a regisztráció során. Ennek a problémának a kezelésére a Symbol Tech például a saját megoldását nagyon felhasználóbaráttá alakította, ugyanis rendszeres időközönként figyelmeztetést küld, ha az ügyfél elmulasztja feltölteni a kötelezően beküldendő számlákat, azok adatait. „A kiróható büntetés súlyossága miatt indokoltnak láttuk, hogy ne csak egy beküldő eszközt adjunk ügyfeleink kezébe, hanem egy komplett adatfigyelő központot is kialakítsunk. A NAV Online Számla Adatközpont (NOSZA) az ügyfelek engedélyével naplózza a számlázóprogram és NAV rendszere közötti kommunikációt kiszűrve, ha sikertelen az adatküldés, ha pedig tartós probléma merül fel, akkor értesítjük az érintett vállalkozást” – fűzte hozzá Balázs Csaba. Elmondta azt is, hogy az éles rajt előtti időszakban komoly leállások voltak a NAV tesztrendszerében, már az bonyodalmakat okozott, amikor a fejlesztők a saját tesztprogramjaikkal próbálgatták a megoldást. Ezen tapasztalatok alapján a szakember nem elképzelhetetlen, hogy akár egy hónap is eltelhet az indulás után, mire nagyobb gondok nélkül tud működni a rendszer. Hasonlóan, ahogy az EKÁER is indult 2015. január helyett március környékén.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2036 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4866 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: