Menü
62_femina.jpg
Forrás: ITB

A szűken vett közigazgatási projekteken túl az állam által felügyelt egyéb területeken, cégeknél is zajlottak a fejlesztések az elmúlt egy évben. A cél többnyire hasonló: megkönnyíti a szolgáltatást igénybe vevő emberek dolgát, jobb szolgáltatásokkal növelni az elégedettséget. Ez többnyire sikerült is.

Az ország egyik legnagyobb, legtöbb főt foglalkoztató cége a MÁV, amelyről – valljuk be – először nem a modernitás jut eszünkbe. De lehet, hogy ez már nem sokáig lesz így, ugyanis komoly és látványos fejlesztések zajlottak a társaságnál. Ezek egy része közvetlenül az utazóközönség jobb kiszolgálását, pontos információkkal való ellátását, és ezen keresztül az elégedettség növelését célozza. A többi az utasok számára láthatatlan, viszont annál fontosabb a társaság számára, például az üzleti és üzemviteli technológiai folyamatok zavartalan működésének támogatása, illetve a dolgozók munkavégzésének megkönnyítése.

„A MÁV informatikai fejlesztéseinek döntő többségét a piaci elvárások, illetőleg az új informatikai platformok és a megjelenő új technológiák generálják. A fizikailag elavult eszközök korszerűbb, költséghatékonyabb eszközökre való lecserélése miatt is szükség van a tervezett fejlesztésekre, illetve ezt indokolják a vasúttársaság üzleti és üzemviteli szervezeti egységeinek egyre növekvő elvárásai is” – tudtuk meg a vállalat sajtóosztályától.

 

Jegyet többféle formában

Az egyik leglátványosabb – és minden bizonnyal az utasok által az egyik leginkább várt – fejlesztés az elektronikus jegyrendszer (egyelőre részleges) bevezetése volt. A MÁV-START új jegyértékesítési rendszerének célja, hogy az utasok a vonatokon is fizethessenek bankkártyával, elektronikusan intézhető legyen a jegyvásárlás, a pénztárakban pedig egyszerűsödjön a számlakiadás.

A projekt során a pénztári jegyértékesítést részben, a fedélzetit teljes egészében sikerült átállítani az új, elektronikus jegyrendszerre (JÉ). Ugyancsak a JÉ-rendszert használják a területi nemzetközi jegypénztárakban. A terveknek megfelelően hamarosan indulhat a mobil jegyértékesítés is, a Vonatinfó alkalmazáson belüli jegyvásárlással. Ebben az esetben a megvásárolt jegy elektronikusan, QR-kód formájában érkezik meg a vásárláshoz használt készülékre, és azon be is mutatható a jegyvizsgálónak, tovább bővítve az elektronikus jegyértékesítés lehetőségeit. Február vége óta – próbaüzemben – a Budapest–Pusztaszabolcs vonalszakaszon az új elektronikus személyivel már elektronikus bérletet is lehet váltani. Még további próbaüzem is várható, de lényegében adottak a feltételek ahhoz, hogy az alkalmazást az egész ország területére kiterjesszék.

Más módokon is kényelmesebbé válik a jegyvásárlás. A MÁV-START európai uniós társfinanszírozással újította meg elővárosi jegyautomata-hálózatát: 116 darab modern, érintőképernyős készüléket telepített, elsősorban a nagy forgalmú budapesti pályaudvarokra és az elővárosi vasútvonalak egyes állomásaira. Az új automaták vasúti bérlet és menetjegy vásárlására, valamint az interneten megváltott jegyek kinyomtatására egyaránt alkalmasak. Sőt, a készülékeket az utasok tájékoztatására is felkészítették az adott állomást érintő, érkező és induló vonatok – Vonatinfóból nyert, valós idejű – listájával, útvonaltervezéssel és a kedvezmények igénybevételi feltételeinek részletes leírásával. A kosárfunkciónak köszönhetően az együtt utazók egyszerre vehetik meg az összes jegyet. A gyorsvonati pótjegyet, az IC-pót-, illetve -helyjegyet a program automatikusan a kosárba teszi, ha az a kiválasztott utazáshoz szükséges. A készülékek a nap 24 órájában használhatók, készpénzzel és – akár PayPass – bankkártyával is; előzetesen regisztrált ügyfél-azonosítóval számlát is igényelhet az utas.

Ami egyelőre nem jött össze

Egyelőre elmarad egy tervezett fejlesztés a Magyar Postánál*. Márciusban szóltak arról a hírek, hogy a „Hivatalos küldeménykövető” nevű projekt során online követhetővé teszik az úgynevezett könyvelt levélküldemények (belföldi és bejövő nemzetközi ajánlott, tértivevényes levelek és hivatalos iratok) kézbesítését. Ehhez mobil elektronikus kézbesítő készülékekkel látnák el a postásokat, a postahivatalokba pedig aláírópadok kerülnének. A küldemények átvételét így már egyből elektronikus adatbázisba tudnák rögzíteni, amelyből a feladók megtudhatnák, hogy a címzett átvette-e a küldeményt. Áprilisban azonban már kiderült, hogy a rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították – sajtóhírek szerint azért, mert a Posta nem szánt annyi pénzt erre a célra, amennyit a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó vállalkozás kért volna. A Magyar Posta azóta új közbeszerzési eljárást indított, amely jelenleg bírálati szakaszban van. A projekt fizikai zárását most 2018-ra tervezik.

 

Javult a fedélzeti utastájékoztatás is. Jelenleg közel 50 belföldi IC-kocsit szereltek fel audiovizuális utastájékoztató monitorokkal. Ezeken a menetrend mellett a tényleges közlekedési adatok, a térképes megjelenítés és az utazással kapcsolatos egyéb információk láthatók.

 

Folyamatalapú működés

A háttérrendszerek közül az egyik legfontosabb fejlesztés az infrastruktúra- és gördülőállomány-karbantartó szoftver, valamint az informatikai alkalmazáskonszolidáció első ütemének (INKA1) bevezetése volt. A KÖZOP keretén belül 1,9 milliárd forinttal (valamint még 1,1 milliárd forint IKOP-forrással) támogatott projekt legfontosabb célkitűzése, hogy a hálózat kapacitásai az eddiginél magasabb szinten álljanak rendelkezésre, annak értékesítési lehetőségei minél kevésbé sérüljenek, illetve mindez a költséghatékony működést szolgálja. Emellett a fejlesztés a karbantartás-irányítás és a kapacitáskorlátozás-tervezés hatékonyságát is növeli, ezáltal hozzájárul a menetrendszerűség javításához.

Az INKA1 egységes, integrált vállalatirányítási alaprendszer bevezetése és saját forrásból történő további kiterjesztése két leányvállalatra (MÁV Szolgáltató Központ és MÁV FKG) 2017. január 1-jével történt meg. Jelenleg az INKA1 konszolidációja van folyamatban, ennek keretében a MÁV törzsadatainak tisztítása, a felhasználói jogosultságok pontosítása, illetve a kapcsolódó informatikai rendszerek integrációs problémáinak megoldása történik.

A projekt összhatását tekintve a vasúttársaság teljes tevékenységét érintette, megvalósulásával ugyanis a szervezetalapú működést a folyamatalapú működés váltja fel. Áttekinthetőbbé váltak az üzemeltetési, karbantartási és felújítási folyamatok, hosszabb távra lettek előre tervezhetők az anyag- és gépigények, valamint a vágányzári idők is.

Az INKA1 projekt csak egy átfogó program első, igen fontos eleme, amit további fejlesztések követnek majd. Már folyamatban van az INKA2 projekt előkészítése, a támogatási szerződés megkötése. Ennek három fő fejlesztési területe lesz: a MÁV-START gördülőállomány-karbantartási adatait kezelő modul; az egységes személyzet- és járművezénylési modul; valamint egy adattárház létrehozása.

A bevezetés végső stádiumában van a Forgalmi Vonatközlekedési Informatikai Rendszer (FOR) kiegészítő fejlesztése. A FOR a MÁV forgalmi szakterületének informatikai rendszere. Lehetővé teszi a teljes vasúti hálózaton a valós idejű, megbízható adatokra alapozott forgalomirányítást, illetve módot ad a legfrissebb adatokat figyelembe vevő adatcserére a hazai és a külföldi vasúti társaságokkal, javítva ezzel a szolgáltatás minőségét.

 

Működik viszont már a MEDINA rendszer, amely a MÁV pályavasúti hálózatán lévő híd- és mérnöki szerkezetek éves állapotadatainak, valamint az elvégzendő felújítási, karbantartási munkák jellegének, mennyiségének és tervezett időpontjának rögzítésére és nyilvántartására szolgál. A MEDINA bevezetésével megvalósult a mérnöki szerkezetekkel foglalkozó szakemberek mindennapi munkájának támogatása, a munkavégzés hatékonyságának növelése.

 

Helyettünk dolgoznak

Adót fizetni senki sem szeret, a kedvet pedig nem igazán hozta meg az adóbevallás eddigi rendszere. Minden év elején magánszemélyek százezrei küszködtek az szja-bevallás kitöltésével, amit az elektronikus bevallási felület csak annyiban könnyített meg, hogy legalább a számítási hibákat és az inkonzisztenciákat azonnal kiszűrte. Mindez nagyot változott az idén. Az új e-szja rendszeren keresztül (amelyet 4,3 milliárd forintos költséggel maga fejlesztett) 3,8 millió magánszemély számára készítette el az adóbevallást a NAV – tavaly nem egészen félmillióan kérték az adóhatóság közreműködését az szja-bevalláshoz. Az a 2,5 millió ember, akinek van ügyfélkapus regisztrációja, a NAV elektronikus felületén hagyhatta jóvá vagy módosíthatta a bevallását; előbbit 430 ezren tették meg, utóbbit mintegy 160 ezren. Annak sem kellett félnie, aki nem csinált semmit: a tervezet a határidő lejártakor automatikusan érvényes bevallássá vált. Akinek nincs ügyfélkapuja, vagy nem akart foglalkozni a bevallással, azt a NAV értesítette befizetési kötelezettségéről vagy visszaigényelhető adójáról.

Az e-szja rendszer az illetékesek szerint annyira jól vizsgázott, hogy jövőre a jövedéki adóbevallásokhoz is készít tervezetet a NAV. Az elektronizált jövedéki rendszernek köszönhetően a több mint 17 ezer érintett vállalkozó amúgy is elektronikusan intézheti jövedéki ügyeit.

De más területen is fejleszt a NAV. Jelenleg tesztüzemben működik, jövő július 1-től viszont kötelező lesz az úgynevezett e-számlázás, vagyis a számlázóprogramok bekötése a NAV-hoz. Azokról a számlákról kell adatot szolgáltatni, amelyekben az áfa értéke eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot. Az adatszolgáltatás automatikus, a számla kiállítását követően azonnal, de legkésőbb 24 óra múlva már az adóhivatalnál vannak a számla adatai úgy, hogy ehhez a vállalkozónak semmit nem kell tennie, az adatokat a program küldi el. Kapcsolt szolgáltatásként a vállalatok számlakiállítóként és -befogadóként is lekérdezhetik az összes, adatszolgáltatással érintett számlájukat. Augusztus közepéig már több mint száz cég regisztrált az online számla tesztoldalán.

A NAV és a gazdasági minisztérium a gazdaság kifehérítésének további lépcsőjeként tekint az e-számlázásra – ettől remélik, hogy visszaszorul a fiktív számlázás, illetve a csaló cégek kiürítése. Az előzetes tervek szerint a rendszer kifejlesztése 18,5 milliárd forint költségvetési forrást fog igényelni, és éves szinten több száz milliós fenntartási költséggel is számolni kell.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4703 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:REVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: