Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


34_Hiver.jpg
Forrás: ITB

A 20. évforduló alkalmából a Google még személyre szabottabb és látványosabb találatokat ígér a felhasználóinak. Nem kell félteni a Microsoftot sem, október elején ők is bejelentették az őszi újdonságait. Vajon a két vetélytárs között a feljövőben lévő harmadik, a DuckDuckGo fogja végül meghódítani a felhasználókat?

Egy magyar kkv vezető álmai között még napjainkban kiemelt helyen szerepel, hogy vállalkozását minél jobban szeresse a Google és Bing keresője. Közben tény, hogy a szektor digitálisan alulképzett, hiszen a 650 ezer kisvállalkozás több mint felének még weboldala sincs, nemhogy Facebook oldala. Ha tényleg fontos egy cégnek, hogy előbbre jusson a keresőkben, akkor hirdetnie kell, mivel a magyar nem igazán tudatos vásárló, csupán csak az első 5-6 találatot nézi meg a keresés eredményeiben, itt pedig a kompetitív piaci hirdetések jelennek meg. A keresőoptimalizálás ugyan kézenfekvő volna, de sajnos kevesen élnek vele. Érdemes viszont megnézni, hogy így 2018 végén milyen nóvumokkal próbálják a cégeket és felhasználókat elkényeztetni a kereső szentháromság tagjai.

 

Jubiláló óriás

A 20. születésnap alkalmából a Google folytatja a bevált trendet, a felhasználóknak személyre szabottabb és látványosabb találatokat ajánlanak továbbra is. Ez a jellegzetesség nem jelent mást, minthogy a keresési előzmények és érdeklődési körök megjelenítése még hangsúlyozottabbá fog válni. Ezt a mára igáslóvá szelídített gépi tanulással és strukturált adatokkal operáló mesterséges intelligenciával oldják meg. Így látványosan változik a mobilos oldal (a legtöbb felhasználó már ezen keres), főként az androidos képernyőkön jelentkezik ez plasztikusan. Vagyis a google.com oldalon a keresőmező mellett rögvest láthatóak lesznek a válogatott eddigi előzményeink is. Ezt azzal magyarázzák, hogy minden nyolcadik keresés egy hónapon belül csupán egy korábbi ismétlése, a felhasználók ugyanazokat a témákat járják körül folyamatosan.

Ide költözik a Google Feed is, amit Discover névre kereszteltek át, ez a minket érdekelhető videókat, híreket és trendi tartalmakat jelenti. A kártyákat témakörök szerint (sport, zene, film, időjárás stb.) tovább is finomíthatjuk. A begépelt keresés során azonnal felbukkannak a releváns keresési előzményeink is, ha az algoritmus épp így ítéli meg, de szerencsére ezeket el is tüntethetjük (nem törlik el a keresést, ugyanúgy követnek el, csak nem tolják az arcunkba a továbbiakban). Minderre azért van szükség, mert a hasonszőrű és azonos szóval leírható, de különböző témakörbe tartozó kifejezéseket egy nagy szemantikus hálózatba szervezi az MI a háttérben. Vagyis figyeli az egymáshoz kapcsolható kereséseket és felajánlja gyűjtemények készítésére is ezeket, megkönnyítve az adott tematika szűkítését egyben.

Látványosan nagyobb hangsúlyt kap mostantól a vizuális megjelenítés és a képkeresés, mindez a kis képernyőkhöz igazodva segíti a gyors információ befogadást. Ennek gördülékenységét a már sikeresen bevezetett Google Lens technológia integrálásával érték el. Nem hiányozhat a közösségi médiában már elcsépelt Stories funkció sem, ami az AMP tartalmak megújítása is egyben. A cégeknek és kiadóknak le kell nyelni a keserű pirulát, ugyanis csak így tudnak kiemelt helyeken a jövőben tartalmakat közzétenni már, a gépi elme csak ezeket fogadja el, vagyis az AMP-sztori lett az új szabvány.

 

Mindent – egyetlen kereséssel

A Microsoft keresőjét sem kell félteni, a szeptember végi Ignite konferencián mutatták be ők miként képzelik el a Bing jövőjét. Ez a kereső egységesítését jelenti, vagyis egyetlen keresés során egyszerre kutat a számítógépen tárol fájlokban (Office, Windows 10), a neten az Edge-ben és a Bingben is elvégzi ugyanazt a feladatot. Itt is mesterséges intelligencia robotol már a háttérben, a Microsoft Search néven futó új szolgáltatás így már sokkal összetettebb kérdésekre is tudja majd a választ. Ha engedjük, akkor a kérdéshez tartozó releváns információk felleléséhez azokat a helyeket is megvizsgálja, melyeket megosztanak velünk munkatársaink vagy családtagjaink. Ez akkor lesz majd igazán hatékony, ha minden MS szolgáltatásba sikeresen integrálják, hiszen jelenleg az Office, Bing és Sharepoint kapta meg a nem végleges verziót.

A redmondiak nagyban gondolkodnak, ugyanis az üzleti Bing for Business-t is váltó Microsoft Search-ben lesz először majd kamatoztatható a mögöttes egységes infrastruktúra és az igazán hatékony információ keresés. Az Office kliensek, szervertermékek és online szolgáltatások és a Windows 10 is ugyanannak a szolgáltatásnak lesznek már a részei. Erre szolgált a nemrég végrehajtott Office-csoport és Windows divízió közös átszervezése is. Az új keresési metódus már élesedett az Office 365 előfizetői számára részlegesen, a teljes portfólió viszont csak 2019-re fog megjelenni.

 

Védik a felhasználót

A 2008-ban Gabriel Weinberg által fejlesztett kereső szédületes tempóban növekszik, a minap lépte át a 30 milliós napi keresést. Ami ugyan nem mérhető a fenti nagyokhoz, mégis egyre többen térnek át a DuckDuckBot algoritmus keresőjére, amely egy hibrid metakereső, számos adatforrást használ (WolframAlfa, EntireWeb stb.) és ezután még utófeldolgozást is alkalmaz. Vagyis kiszűri a haszontalan, reklámokkal teli oldalakat. Nem a felhasznált oldalak eredményeit, hanem a források legjobb találatait igyekszik kidobni.

A legfontosabb erénye viszont az, hogy kiemelten fontos az alapítója számára még ma is a felhasználói adatainak védelme, vagyis a személyes keresésünk anonim marad. Nem véletlen, hogy annak idején egy agresszív Google-ellenes kampánnyal indítottak: „A Google követ, mi nem!” jeligével. Mindezt teszi azért, hogy kiküszöbölje a Google által a perszonalizálás és nyomkövetés eredményeként kialakult „filter bubble” jelenséget, amikor is csak azt látjuk egy idő után, amit (szerintük) látni akarunk és tetszik nekünk, hasonlóan a közösségi médiás buborék léthez. Mivel nem tárolják keresési előzményeinket, ez a veszély nem fenyeget minket. Kérdés persze, hogy mennyiben vállalja fel ezt a független és szabad létet egy, a Google emlőin elkényeztetett felhasználó manapság.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: