Menü
40_wordpress.jpg
Forrás: ITB

Azt talán már minden vállalat és minden vezető tudja, hogy az infokommunikációs technológiák segítenek új üzleti értéket teremteni. Az viszont sokkal kevésbé egyértelmű, hogy mindezt hogyan lehet elérni.

Egy nagyvállalat sok tekintetben olyan, mint egy óriás halászhajó. Bátran rója a világtengereket, jól állja az óceánok viharait, és esetenként – bár egyre ritkábban – óriási zsákmányra tesz szert. Ugyanakkor lassan fordul, nehezen irányítható, nem tud a partközelben horgászni és nincs felkészülve arra, hogy újfajta zsákmányt is megszerezzen – kezdte előadását az ITBusiness&Technology konferencián Georgiu Achilles, a CEU Business School programvezetője. Mindeközben azt látják, hogy a mozgékony kis halászhajók – vagyis az agilis startupok – a csendes öblökben mind nagyobb zsákmányra tesznek szert, gyakran akkora halakat fognak, amelyek jóformán el sem férnek a csónakjukban.

 

Változni, de merre

Mit tesznek ilyenkor a nagy hajók? Megpróbálják lemásolni a kicsiket, gondolván, ha azt csinálják, amit azok, akkor ők is sikeresek lehetnek. Például kiültetik a legénységet a hajó peremére egy-egy horgászbottal, vagy bemerészkednek a nagy hajóval a partközelbe, és a kormányt ide-oda rángatva próbálják elkapni a fürge kishalakat. Eközben azonban nem tudatosítják magukban, hogy a nagy hajó ugyan lassan fordul, de gyorsan süllyed…

A kis hajók is sokszor követnek el hibákat, folytatta a hasonlatot Georgiu Achilles. A nyugodt öbölben elért sikereiken felbuzdulva nekivágnak a nyílt tengernek, gondolván, ott sokkal több és sokkal nagyobb halat lehet fogni. Esetleg felvesznek egy csomó embert, akik továbbra is a korábban bevált módszerrel próbálnak meg halászni. Ők arra nem gondolnak, hogy azok a hajók és módszerek, amelyek pár emberrel és a part közelében jól működtek, már nem hogy nem elégségesek, hanem egyenesen veszélyesek lehetnek a nagyobb viharokat produkáló nyílt tengeren.

A megoldás mindkét csoport számára az lehet, ha ötvözik a kis cégek rugalmasságát és agilitást a nagyvállalatok erejével és strukturáltságával – árulja el az egyik lehetséges sikerreceptet Georgiu Achilles. A nagy hajó határozza meg az irányt, amely felé eltökélten igyekszik, ahogy például a GE elhatározta, hogy az Ipar 4.0 platformszállítója lesz, vagy ahogy az IBM a kognitív technológiákban látja a jövőt. A nagy hajó több kis hajót visz magával, és amikor kedvezőnek látja a körülményeket, vízre bocsátja őket. Ha jön a vihar, mindig visszahúzódhatnak az „anyahajó” biztonságos védelmébe. Az sem tragédia, ha az egyik kis csónak elsüllyed: az emberek könnyedén kimenthetők és átültethetők egy másik csónakba, hogy újabb vizeken próbálkozzanak.

Még egy fontos tényezőre hívta fel a figyelmet a programvezető. Akár a legmodernebb hajót is fel lehet építeni egy év alatt – de az irányításához a kapitánynak 30 év tapasztalattal kell rendelkeznie. Akár kis hajókról, akár nagyokról beszélünk, nagyon fontos, hogy a kapitány kellően rugalmas és agilis legyen. Annál is inkább, mert a halak is változnak, kifogni őket pedig csak úgy lehet, ha a halászhajó kapitánya és legénysége folytonosan készen áll az új képességek elsajátítására.

De hogyan működik mindez a mindennapokban, hogyan tudják a vállalatok üzleti előnyre fordítani mindazt a fejlődést, ami az infokommunikációs technológiákban az elmúlt években végbement?

 

Együtt könnyebb

Az erről szóló kerekasztal-beszélgetésen Ortenszky Loránd, a repülőgép-hajtóműveket szállító GE Aviation képviseletében a dolgok internete és a nagy adat példáját hozta fel. Egy repülőgép-hajtómű ma már több száz szenzort tartalmaz, amelyek egy-egy út során sok gigabájt adatot rögzítenek. Ezek elemzése nemcsak a GE Aviation számára ad hasznos információkat, hanem az ügyfél is értékes következtetéseket tud levonni belőlük. „A hatékonyságnövelés már túllépett azon, hogy egyetlen cég dolga legyen – sokkal jobb eredményeket lehet elérni, ha a partnerek együtt dolgoznak” – fogalmazott Ortenszky Loránd.

Az adatok közös elemzésével a légitársaság optimalizálhatja az útvonalakat, üzemanyagot takaríthat meg, de más eredmények is elképzelhetőek. A GE Aviation tavaly egy pilotprogram keretében a hajtóművekből kinyert adatokat a karbantartás optimalizálására használta fel. Ezzel sikerült elérni, hogy a projektbe bevont repülők 12 nappal rövidebb időre estek ki a szolgálatból – vagyis ennyivel többet repültek és ennyivel hosszabb ideig termelték a bevételt a pilotban részt vevő légitársaságnak.

 

Segít a kompetencia

Persze nem mindig ilyen egyszerű a dolog. Az elektronikus aláírás esetében például sokszor nehéz megmutatni a döntéshozó számára is releváns üzleti értéket – mondta Barsi András, a Microsec stratégiai igazgatója. A mai vezetői generáció még abban szocializálódott, hogy a kézzelfogható, széfbe elzárható adatok vannak biztonságban. Be kell következnie egy generációváltásnak, amíg felnő az a nemzedék, amely már nem ragaszkodik a fizikai formában is létező tartalomhoz, iratokhoz – számukra már természetes lesz az elektronikus ügyintézés és dokumentumkezelés.

A szállítóknak azzal is meg kell küzdeniük, hogy sok fejlesztés nem feltétlenül hoz bevételnövekedést, tette hozzá Lovas Zoltán, a NEXON cégvezetője. Ügyfeleik például már elvárják, hogy a vállalati rendszerek mobilon is elérhetők legyenek és minden platformot támogassanak. Ha valaki piacon akar maradni, követnie kell a trendeket, még ha plusz nyereséget nem is hoz, legfeljebb az ügyfélmegtartásban segít.

A kerekasztal résztvevői abban is bíznak, hogy a Digitális Jólét Program projektjei megkönnyítik a digitális innovációk elterjesztését. A szupergyors internet elterjedése nemcsak a vidéki lakosságnak, hanem a vidéki vállalkozásoknak is előnyös lesz, hangsúlyozta Bodrogközi László, a Neuron ügyvezető igazgatója. A digitális kompetenciák elterjedése pedig a vállalati rendszerek bevezetését segíti, hiszen nem kell attól félni, hogy a dolgozók nem tudják kezelni például az önkiszolgáló HR-alkalmazásokat. Fritsch Róbert, a Fővárosi Vízművek informatikai vezetője is azt emelte ki, hogy könnyebb lesz a kommunikáció és az ügyintézés, ha a lakosság és a vállalkozások digitális készségei fejlődnek.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4700 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Clarmont I.S. Kft.

A legkeresettebb cégek: