Menü
56_www.thedoorstore.com.au.jpg
Forrás: ITB

Két számjegyű a növekedés az e-kereskedelem területén, érthető tehát a vállalatok fokozott érdeklődése a terület iránt. De az e-kereskedelemhez ma csatlakozóknak figyelembe kell venniük a megváltozott vásárlási szokásokat, a mobil platform diszruptív erejét.

Az e-kereskedelem növekedésének mostani üteme a szakma ismerői szerint még eltarthat egy ideig. A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint 2015-ben a hazai online kiskereskedelem forgalma elérte a 270 milliárd forintot, ami 16 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Az egyes szektorok növekedési üteme eltérő: a legnagyobb bővülést a szépség, egészség szektor érte el (20 százalékos növekedéssel), míg a legkisebb mértékben idén is a számítástechnika szektor tudott nőni, csupán 9 százalékot. Bár magyar nyelvű honlappal és forint alapú árazással közel mintegy 4500 online kiskereskedő működik, a teljes forgalom 30 százalékát mégis a legnagyobb tíz kereskedő adja. Együttes online árbevételük tavaly közel 80 milliárd forint volt.

 

Átalakul az e-kereskedelem

Az e-kereskedelem jövőjéről a budapesti eCommerce Expón tartottak egy érdekes kerekasztal-beszélgetést a szektor szakemberei: Csupor Erik, akit a Vatera kapcsán ismerhetett meg a szakma, jelenleg a Moto24 vezetője, Bőgel György, a CEU tanára és Heller Gábor, a Bónusz Brigádtól.

Csupor Erik meglátása szerint a klasszikus e-kereskedelem átalakul, hamarosan smart commerce-ről beszélhetünk, ahol a smart shopperek a főszereplők. A webkereskedelem lényege, hogy bármilyen eszközről, mindig elérhető módon szolgáltassunk a vásárlók felé. Heller Gábor úgy vélte, az e-kereskedelem annyira a hétköznapok részévé vált, hogy a jövőben már nem is érdemes megkülönböztetni a hagyományos kereskedelemtől. A határok már ma eléggé elmosódnak, hiszen gyakran az interneten csak tájékozódunk, és a fizikai boltban vásároljuk meg a terméket, vagy fordítva: megnézzük az áruházban, és a neten rendeljük meg a kiválasztott terméket.

Valós változást hozzon a mobilfizetés

Matt Komorowski, a PayPal Közép-Kelet Európáért felelős értékesítési vezetője Magyarországon az eCommerce Expón a globális kereskedelmi lehetőségekről tartott előadást. A rendezvényen az ITBUSINESS kérdéseire is válaszolt.

Matt Komorowski, Paypal
 

– Az év elején vezette be a PayPal a One Touch szolgáltatást Magyarországon is. Hogyan befolyásolta ez a szolgáltatás a szolgáltató hazai helyzetét?

– A One Touch szolgáltatás lényege, hogy miután előzetesen erre feljogosítottuk az adott eszközt, a jelszó és felhasználónév megadásával, fél évig egy kattintással tudunk PayPallel fizetni bármely webáruházban. A szolgáltatás kényelmi ugrást jelent főleg a mobileszközt használók körében, hiszen ki szeret buszon jelszót pötyögni? Kedvelik az áruházak is, mert a vásárlók nagyobb arányban fejezik be vásárlásaikat.

Konkrét adatok említése nélkül elmondhatom, hogy elégedettek vagyunk a Paypal magyarországi teljesítményével. A magyar piac több okból is vonzó: az e-kereskedelem az európai átlagnál magasabb arányban fejlődik, miközben a számok azt mutatják, hogy bőven van hely fejlődésre. A magyar felhasználók főleg külföldi vásárlásaiknál használják a Paypal fizetési rendszerét, hiszen az kellő biztonságot nyújt. Azokra a hazai boltokra is számítunk, melyek külföldi vásárlóknak értékesítenének, számukra is rendkívül megbízható, kézenfekvő fizetési lehetőséget kínálunk.

– Említette a mobil fizetést. Több hazai iparági szereplő, akivel beszéltem, a PayPaltől várja, hogy a mobilfizetési forradalom élére álljon…

– Ez megtisztelő számunkra. Mindenekelőtt tisztáznunk kell azonban, mit is jelent a mobilfizetés? Azt a lehetőséget, hogy mobilon fizethetek, mikor egy webáruházból rendelek egy terméket? Vagy azt, hogy besétálok egy kávézóba, és a megrendelt teámat a mobil segítségével fizetem ki? Szerintem a két fizetési módszer közötti határvonal nem éles, amire a közösségi taxizás a legjobb példa: a valós világban veszek igénybe egy olyan szolgáltatást, amelyet mobiltelefonon rendeltem meg, majd az én közreműködésem nélkül, automatikusan fizet a mobilalkalmazás a fuvarért.

El kell ismerni, hogy bankkártyával fizetni is egyszerű. Melyik mobilfizetési megoldás nyújtja ugyanezt vagy még jobb felhasználói élményt? Melyik mobilfizetési megoldás hoz valós változást? Végső soron a felhasználók választják ki a nyertes módszert, a PayPal felhő alapú technológiájával pedig pillanatok alatt beépítjük azt a rendszerünkbe.

 

Bőgel György szerint a biztonság a kulcsszó, amikor az internet és a webáruházak jövőjéről beszélünk. Pár év alatt minden tárgy az internethez csatlakozik, és minden egyes eszköz egy potenciális támadási felületté válik, így többször is megfontoljuk, hogy kire bízzuk személyes adatainkat.

 

A prosumer vásárló

Egy rendkívüli elvárásokkal rendelkező, vásárlási döntéseit alaposan megtervező vásárló elvárásaira kell felkészülnie a kereskedőnek, ami nem kis feladat – véli Deák András, a Next Wave Europe smart commerce üzletágának igazgatója. Ő az angol „consumer” és „producer” szavakból összeálló „prosumer” kifejezéssel írja le azt a fogyasztót, aki nemcsak fogyaszt, hanem elő is állít.

Az internet lehetővé tette, hogy ne csak befogadjuk a marketingüzeneteket, hanem reagáljunk és visszajelezzünk, ami alapján más vásárlók döntéseit befolyásoljuk. A vásárlók nem csatornák, hanem márkák iránt elkötelezettek, és döntéseikben erősen támaszkodnak más vásárlók tapasztalataira, nemcsak a termék, hanem a kereskedő tekintetében is. A fogyasztó a vásárlási folyamatban több csatornát is használ, közöttük ugrál és minden interakciótól releváns információt vár el.

Deák András szerint a smart commerce korszakát az okostelefon hozta el. Ebben integráltan kell kezelnünk a hagyományos bolti és online kereskedelmi stratégiákat azok megalkotásakor, kiegészítésekor. Az online kereskedő számára a mobil egy kiegészítő képernyő, ahol arra optimalizált weboldalt kínál a fogyasztóknak. A bolttal rendelkezők számára pedig egy célzási eszköz, egy applikáció segítségével elkapja és becsalogatja boltjába az úton lévő vásárlót.

A kereskedő akkor versenyképes, ha minden csatornán és minden platformon jelen van, amelynek segítségével vásárlóival kapcsolatba léphet, ezek között egy vásárlási útvonal tekintetében is átjárhatóságot biztosít, azaz „omnichannel” módon szolgál ki.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1949 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Árvai Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Jelenleg 4632 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:rEVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: