Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


26_funzing.jpg
Forrás: ITB

Rendszerint különböző kényeztető juttatásokkal vagy céges bulival ünneplik a vállalatok az év végét, ahol akár „ereszd el a hajam” hangulat is kialakulhat. Ez utóbbival azért is kell óvatosnak lenni, mert felmondáshoz (vagy önként távozáshoz) is vezethet a másnapi kijózanodás.

A minden zsebben ott lapuló mobiltelefonok világában pláne, de az okoseszközök nélkül is visszafogottan illik viselkedni a karácsonyi céges rendezvényeken, annak ellenére, hogy ezek az események éppen a lazításról, az egész éves hajtás levezetéséről szólnak. Egy céges partin mindennek fontos üzenete lehet: milyen helyszínt és tematikát választ a munkáltató, meddig marad a vezető, hogyan öltöznek fel az alkalmazottak, kedveskednek-e egymásnak apró ajándékokkal a kollégák. A vezető jobban teszi, ha semmit sem ígér meg a karácsonyi partin, még akkor sem, ha úgy véli, maximálisan ura a gondolatainak és a tetteinek egy-két pohár bor után.

 

Tematizálja a beszélgetéseket

A céges ünnepi rendezvények leginkább Mikulás és karácsony között zajlanak, de az sem ritka már, hogy a következő év elejére szervezik az év végi feladatok lezárása és az új év nyugodtabb, kezdő időszaka miatt. Egy kellemes ebéd vagy vacsora, bortúra, oldottabb beszélgetés egy kis szakmázással megfűszerezve a kollégákkal, gyakorlatilag bármi szóba jöhet, amire a munkatársak is nyitottak. Bár jómagam még nem vettem részt olyan céges karácsonyi összejövetelen, ahol „félresiklott” a történet, egyik barátom elég vad esetet mesélt: két kollégájuk a felső emeleti tárgyaló nem rendeltetésszerű használatát szerette volna kipróbálni. Meg is tették, és még az sem zavarta őket, hogy a fél iroda az emeletre sietett kukkolni. Ennek az esetnek semmilyen következménye nem lett, egyik munkatársnak sem kellett megválnia a cégtől – talán azért, mert úgy gondolták, ami a karácsonyi partin történik, az ott is marad. Mégis kínos.

A másik történet egy karaoke rendezvényről szól, ahol az egyik dolgozó két vodka után találta meg a bátorságot a szerepléshez. Az éneklés jól sikerült, de az utána következő rosszullétet már senki sem díjazta. A harmadik történetben az egyébként visszahúzódó IT-s rendszergazda olyan sokat öntött a garatra, hogy elkezdte lebontani a terem díszítését, ledobálta az asztalról a tányérokat, poharakat, és tört-zúzott, amit ért – a kollégáinak kellett lefogniuk. Az incidens után nem sokkal önként távozott a cégtől, érthető okokból.

Varázslatos karácsony vagy évindító esemény

Hagyományos karácsonyi partit szerveznek minden évben a dolgozóknak, és idén a shared service center munkatársaival együtt körülbelül 360-an lesznek az eseményen – mondja Lerch Zoltán, a Schneider Electric hazai leányvállalatának országos HR-igazgatója. Mivel több száz embernek nem könnyű olyan helyszínt találni, ahol kényelmesen elférnek, ezért nem gyakran változtatnak helyszínt. Ehelyett a tematika újul meg évről évre: tavaly „Magic Christmas” volt a téma, idén az 1930-as évek világát idézi meg a dekoráció, a zene, az ételek és az italok – és persze reményeik szerint a kollégák közül is többen öltöznek majd korhű ruhába. A rövid vezetői köszöntő után náluk máris a szórakozásé a főszerep, a HR-vezető szerint kollégái legfeljebb spiccesen mennek haza, de komolyabb botrány vagy probléma még sosem történt.

A Microsoft Magyarországnál idén elmarad a karácsonyi rendezvény. Terveznek ugyan évzáró vagy évindító eseményt, de még nincsenek meg a konkrét részletek, ahogyan az időpont sincs egyelőre kitűzve. Adott szokásrend vagy céges előírás nincs ezzel kapcsolatban – tudtuk meg a vállalattól.

 

A karácsonyi parti az egész céget láttató esemény, és éppen azért, mert minden nagyon transzparens, másképp kell viselkedni, mint a hétköznapokban vagy egy családi rendezvényen. Az itt tapasztaltak ugyanis hosszú időre meghatározzák az adott kollégáról, vezetőről kialakult véleményt, és tematizálják a céges és a cégről szóló beszélgetéseket. A vállalati márkaépítés hatékony eszköze lehet, ez nem vitás. Az, hogy végül milyen lesz az összkép a karácsonyi partiról, több mindentől függ – mondja Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus.

 

Nem a halasztott megbeszélések helye

Nem mindegy, hány fős a szervezet: egy 30 fős vállalat teljesen másképp karácsonyozik, mint egy 3500 alkalmazottal rendelkező szervezet. Az sem mindegy, milyen szektorban tevékenykedik az adott vállalat, ahogy a helyszín, a műsor, az ajándék és a megválasztott tematika is mind-mind meghatározza az élményt, az összbenyomást. Egy top 10-es cég is választhat szerény helyszínt és dönthet a saját kezű sütés-főzés mellett, ahogyan egy kisebb vállalat is preferálhatja a luxus helyszínt, például azért, hogy ezzel is ellensúlyozza a piacon róla terjedő fizetésképtelenségi pletykákat. Szerencsére ma már nagyon kreatív megoldások közül lehet választani.

A karácsonyi céges rendezvény olyan alkalom, amit egyes kollégák repesve várnak. Nem a karácsonyi ajándék, a szórakozás vagy a műsor miatt, hanem azért, mert itt beszélhetnek olyan kollégákkal, vezetőkkel is, akikkel egyébként csak ritkán találkoznak a napi munka során, vagy nyomós indok kell ahhoz, hogy felkereshessék őket. Nem ritka, hogy valaki konkrét kérdésekkel, problémával készül a karácsonyi partira.

Céges ajándékozás – létezik még?

Kiüresedett a céges ajándékozás szerepe, visszavándorolt a családi környezetbe – véli Mészáros Zsolt, a MOTIMENT vezetője. A szakember szerint ráadásul elég furcsán veszi ki magát, ha az alkalmazottak karácsony tájékán olyan e-mailt kapnak a cégvezetéstől, miszerint a vállalat XY alapítványnak adományoz meghatározott összeget karácsonyi ajándék gyanánt – főleg úgy, hogy az adott vezetővel nem volt személyes kapcsolatuk egész évben a kollégáknak. Ez inkább azt az üzenetet közvetíti feléjük, hogy bár a menedzsment nem ér rá egész évben arra, hogy a munkatársaival törődjön, de karácsony előtt, kötelező jelleggel egy e-mailben letudják ezt a kört is.

Ami pedig a karácsony bulit illeti náluk, azt hosszú ideig a partnerekkel közösen, februárban tartották meg minden évben, ahol nyugodtan, az év végi hajszát maguk mögött hagyva tudtak beszélgetni egymással. Ám miután partnereik köre nagyon kibővült, tavaly csak a kollégáknak tartottak egy kisebb rendezvényt, így lesz az idén is.

 

Az is fontos, hogy ki kivel folytat párbeszédet. A munkavállalók közül sokan például azért ragadják meg a lehetőséget arra, hogy a vezetőkkel beszélgethessenek, hogy mutassák a többiek felé: jóban vannak a feletteseikkel. Aztán vannak olyan kollégák, akik körül valóságos tumultus alakul ki ezeken a kötetlen összejöveteleken, miután mindenki velük szeretne beszélgetni. Vagyis egy-egy ilyen rendezvény kiemelheti a céges hálózat központjaként működő embereket, akikre a vezetőknek érdemes figyelniük.

Azért ne feledkezzünk el arról sem, hogy a karácsonyi parti nem a hetek óta halasztott meetinget helyettesíti. Elkerülhetetlen, hogy munkajellegű témák is szóba kerüljenek, de nem kell egy-másfél órás munkamegbeszéléseket tartani. Inkább ragadjuk meg az alkalmat arra, hogy közelebbről, személyesebben ismerjük meg a munkatársainkat.

 

Diszkréten üzenhetünk

A karácsonyi rendezvény jó lehetőség arra is, hogy a beosztott munkatársak öltözködésükkel üzenjenek feletteseiknek. Ha például elegánsan öltöznek fel, akkor ez egyértelmű jelzése annak, hogy nagyra tartják és tisztelik a vállalatot, fontos nekik a rendezvény. Így annak is jelentése van, ha valaki egyszerű, hétköznapi ruhában jelenik meg az eseményen: számára mindez nem több egy szokásos napnál, de az is lehet, hogy nem volt ideje kiöltözni, mert túl sok a munkája és leterhelt.

Az, hogy mennyire családias egy-egy munkahely, a karácsonyi ünnepség meghittségén mérhető le leginkább – a kisebb cégek nyilván létszámbeli előnnyel indulnak. A valóban családias hangulatú vállalatoknál mindenki örömmel és nem feszélyezetten áll a karácsonyi ünnepléshez, mert nem kell minden egyes mozdulatukra, mondatukra figyelniük, nem kell retorziótól tartaniuk.

A multinacionális vállalatok már arra is figyelnek, hogy a kollégák különböző vallási hovatartozása miatt szimplán évzáró rendezvényt és ne karácsonyi ünnepséget tartsanak. A hangsúly nyilván mindig azon van, hogy jól érezzék magukat az alkalmazottak – konfliktusok nélkül.

Partihelyszín, csak kreatívan

Nem kell az iroda falai közé szorítani a szokásos karácsonyi céges rendezvényt, rengeteg olyan helyszín és ötlet adódhat, amellyel tematizálni és felejthetetlenné lehet tenni a partit. Még a vidéki disznótoros is menő, vagy akárcsak egy régi repülőgéphangárban tartott rendezvény, netán a közös karácsonyi csapatépítő főzőcske. De hallottam már gyermek játszóházba szervezett eseményről, és daruval a magasba emelt, vacsorázós estéről is. Ahogyan egy VR-játékos rendezvény is igen trendi lehet, egy filmstúdió pedig pazar háttereket szolgáltathat (már, ha kibérelhető). Ha nagy a cég és óriási a garázs, akkor bunkernek berendezve igénybe lehetne venni a rendezvény erejéig vagy akár szabaduló játékot is lehet szervezni oda. A lényeg mindig az, hogy a kollégák jól érezzék magukat, a vezetőség pedig legyen jelen, de csak éppen annyira, amennyire szükséges – ne tartsanak félórás prezentációkat a jövő évi stratégiai tervekről.

 

Az okostelefonok miatt komolyodunk

Szvetelszky Zsuzsanna szerint természetesen nemcsak a munkatársak üzennek a cégnek, hanem fordítva, a vállalatvezetés is üzen a kollégáknak, például azzal, hogy egyáltalán megszervezi az eseményt vagy sem, milyen ajándékkal készül a munkavállalóknak, szimpla vacsorát tart vagy tematikus műsort is társít mellé. Például egy skandináv gyökerű vállalat dönthet úgy, hogy északi tematikájú karácsonyt szervez, hogy ezzel is közelebb hozza az embereihez az anyacég kultúráját. Átgondoltan kell kiválasztani a tematikát, mert – ahogy korábban már említettük – ezek az események hosszú időre meghatározhatják a vállalati informális kommunikációt, hiszen a munkavállalók később minden bizonnyal megbeszélik egymás közt a rejtett üzeneteket.

A karácsonyi partik sajnos a kollégák bajos viselkedéséről is elhíresülhetnek, és a jövőbeni anekdotákhoz szolgáltathatnak alapanyagot. A digitális eszközök elterjedése azonban a karácsonyi „ereszd el a hajamat” hangulatot is befolyásolták. A közösségi média világában minden bizonnyal visszafogottabb, komolyabb lett az ünneplés, mint korábban, 10-20 évvel ezelőtt. Ez nem jelenti azt, hogy egyetlen lélek sem iszik többet a kelleténél vagy kezd el flörtölni valakivel, csak ritkábban fordul elő. Hiszen mindenki tudja, hogy pillanatok alatt közröhej tárgyává válhat az interneten.

A vezetőnek is vigyáznia kell, például az ígéreteire, és arra, hogy még csak véletlenül se készülhessen olyan fotó róla, ami később kínos lesz.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: