Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


58_Business_Insider_UK.jpg
Elon Musk Teslája egyenesen az űrbe repültForrás: ITB

Van, aki már az űrben is járt, mások hatalmas luxusjachtokon látogatják meg a trópusi szigeteket, de akad olyan techmilliárdos is, aki hosszú ideig egy Honda Accorddal rótta az utakat. Összeállításunkból kiderül, mennyibe került a világ legdrágábba jachtja; mivel utazik Bill Gates és mi köze Elon Musknak egy 1977-es James Bond filmhez.

„Navigare necesse est”, vagyis hajózni márpedig muszáj, szól az ókori római időket idéző közmondás, amit a 21. századi viszonyokra talán úgy fordíthatunk le, hogy közlekedni bizony kell. Míg az átlagember valamilyen tömegközlekedési eszközzel, autóval, esetleg ha környezettudatosan éli mindennapjait kerékpárral jut el egyik pontról a másikba, a világ leggazdagabbjai egészen extrém eszközöket is választhatnak, legyen szó akár közúti, akár légi vagy éppen vízi járműről.

 

Az űr a legvégső határ

Sőt, a techvilág milliárdosai közül többen már a világűr meghódításán dolgoznak, és ha az ezen projektek során fejlesztett rakéták nem is feltétlenül azt a célt szolgálják, hogy ők kijussanak az űrbe, azért biztosak lehetünk abban, hogy ha alkalmuk nyílik rá, megteszik. Ahogy megtette azt Charles Simonyi, a magyar származású szoftverfejlesztő, aki ha nem is saját járművével, de már eljutott a világűrbe, sőt elmondhatja magáról, hogy az első űrturista, aki kétszer is elhagyta a Földet. Orosz segítséggel, no meg 60 millió dollár kifizetésével 2007-ben és 2009-ben is járt már a Nemzetközi Űrállomáson.

Persze a Word és az Excel irodaszoftverek atyja, a Microsoft egyik első munkatársának akkor sem kell a hagyományos megoldásokra támaszkodnia, ha a Földön kell utaznia, hiszen magánrepülője és luxusjachtja egyaránt van. Egy 11 üléses Dassault Falcon 7X tulajdonosának mondhatja magát, ami nagyjából 50 millió dollárt ér. Ez a gép szürkére van festve, ahogyan a Skat nevű, 71 méter hosszú jachtja is, amelyen 5 kabinban 10 ismerőst tud kényelmesen vendégül látni, a 20 fős személyzet elhelyezésére pedig további 10 kabin áll rendelkezésre. A jachton rendszeresen megfordul az N486CS lajstromjelű (CS, vagyis Charles Simonyi) McDonnell Douglas MD-520N típusú helikopter is. A hajó értéke egyébként 75 millió dollár és a dizájn a tulajdonos medinai házának formavilágát idézi.

Az Octopus néhai gazdája Paul Allen volt
 

Arany mindenhol

A Microsoft alapítói és vezető munkatársai egyébként előkelő helyeken szerepelnek a világ leggazdagabb embereit bemutató listákon, Bill Gates például hosszú évekig vezette a Forbes rangsorát, de a másik társalapító, a közelmúltban elhunyt Paul Allen is ott volt a milliárdosok között. Ő nagyon vonzódott a gyönyörű hajók iránt, három jachtja is volt, közülük a legnagyobb és legdrágább a 126 méter hosszú Octopus, amin többek között 41 háló, két helikopter, medence, egy kosárlabda pálya és egy zenei stúdió is helyet kapott. Van olyan becslés, amely szerint ez a hajó 200 millió dollárt ér. Bár ezzel a technológiai szektor szupergazdagjai között könnyen lehet, hogy az első helyen volt a hajók árát figyelembe véve, összességében nem is igazán nevezhető kiugróan drágának. A világ legnagyobb, magánkézben lévő szuperjachtja, a 180 méter hosszú Azzam ugyanis óvatos becslések szerint 600 millió dollárt ér. Pontosan nem lehet tudni, hogy ki a tulajdonosa, a hírek szerint egy arab milliárdos tudhatja magáénak. A világ eddig elkészült legdrágább magánjachtja viszont nem ez, hanem a History Supreme, ami a méretét tekintve ugyan eltörpül a többi milliárdos által birtokolt hajó mellett, hiszen mindössze 30 méter hosszú, viszont elkészítéséhez 100 ezer kilogrammnyi aranyat és platinát használtak fel. A hajót egy malajziai üzletember vette meg, a beszámolók szerint 4,5 milliárd dollárért.

Visszakanyarodva Paul Allenhez, ő is azon techmilliárdosok sorát gyarapította, akik a világűr meghódítását is célul tűzték ki maguk elé. Első, komolyabb sikert elérő projektje a SpaceShipOne volt, amit üzlettársával, Burt Rutannel alkotott meg, ennek licencjogait vette meg később Richard Branson. A 2004-es első nagy ugrás után a páros 2011-ben kezdett bele egy újabb, lélegzetelállító projektbe, ennek eredménye a Stratolaunch nevű gép, ami a világ legnagyobb repülőgépe. A koncepció szerint az óriási járműről, a levegőből indítanának majd rakétákat – amelyeket műholdak pályára állításához használnának –, így ugyanis lényegesen gyorsabban és olcsóbban lehetne kijutni az űrbe. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az elképzelés hogyan működik majd a gyakorlatban, ugyanis a mostani tervek szerint csak jövőre lesz az első próbarepülése a különleges gépnek.

Larry Ellison Rising Starja túl nagy hajó a kis kikötőkhöz
 

James Bond után szabadon

Ha már szóba került az űrrepülés, akkor nyilván nem maradhat ki összeállításunkból Elon Musk sem, aki azon túl, hogy már egy Teslát is felküldött a világűrbe a SpaceX projekt keretében, azért a Földön is szereti a kényelmes utazást. Mindehhez egy Gulfstream G650ER típusú, 70 millió dollár körüli értékű, 12 férőhelyes repülőgép szolgáltatásait is igénybe veheti. A járművet 2015-ben építettek, és tulajdonosa a következő évben vehette át. Az ER-jelzés a típusnál azt jelenti, hogy Extended Range, vagyis megnövelt hatótávolságú, ennek megfelelően akár 13 890 kilométert is meg tud tenni leszállás nélkül. A Tesla alapítója egyébként nem csak elektromos autókkal veszi körbe magát – igaz, a fosszilis üzemanyagot használó járművek inkább gyűjtői darabnak számítanak. Rendelkezik egy klasszikus Ford T-Modellel, amit saját bevallása szerint egy barátjától kapott; egy 1967-es Jaguar E-Type-pal; és egy árverésen közel egymillió dollárért megvásárolta „A kém, aki szeretett engem” című, 1977-es James Bond filmben feltűnt Esprit Lotust. A jármű igazán különleges volt, hiszen a hagyományos közúti használat mellett a filmben víz alatti üzemmódja is volt.

 

A levegő urai

A gyors és kényelmes utazás legjobb módja egyelőre a repülés, ennek megfelelően, ahogyan az milliárdos üzletemberekhez illik, a techvilág leggazdagabbjai közül is sokan rendelkeznek saját sugárhajtású repülőgéppel. A korábban már említett Bill Gatesnek egy Bombardier BD-700 1A10 gépe van, ami N887WM jelzéssel rendelkezik, ebből a WM a Microsoft társalapítójának szüleire utal. A 40 milliós gépen 23 ülőhely van, azonban Gates gyakran veszi igénybe a Netjets repülőgép kölcsönző Boeing Business Jetjét is. Az üzletember egyébként több, igen izgalmas gyűjteménnyel is rendelkezik, a képzőművészeti alkotások mellett a gyors autókat is gyűjti, és talán még ő maga sem tudja pontosan, hogy mennyi is van már belőlük. A leghíresebb azonban egy Porsche 959, amit még 1987-ben vásárolt, és különlegességét növeli, hogy egy mindössze 300 darabos széria egyik autójáról van szó. De amit még biztosan lehet tudni Gates autógyűjteményéről, hogy egy Porsche 911 Carrera és egy Porsche 930 is a részét képezi, és mindegyik jármű belsejét luxus dizájnelemekkel dobták fel.

Bill Gateshez hasonlóan Larry Ellison, az Oracle alapítója is állandó résztvevője hosszú évek óta a milliárdosokról szóló összeállításoknak. Ráadásul igen sok és meglehetősen színes beszámoló szól arról is, hogy mire fordítja vagyonát. A látványos és igen drága ingatlanjairól korábban már írtunk, de ha különleges közlekedési eszközökről van szó, akkor sem kell szégyenkeznie. Larry Ellison maga is képzett pilóta, többek között egy Gulfstream G650 típusú gépet vehet igénybe, ha utazni szeretne. A 18 férőhelyes, 75 millió dolláros jármű azonban csak egy, a speciális játékszerei közül, a hírek szerint ugyanis legalább kettő, korábban katonai célokra használt repülővel is rendelkezik. Az egyik egy olasz fejlesztésű oktatási célokra használt gép, míg a másik egy MiG-29-es. De komoly gyűjteménnyel rendelkezik autókból is, ezek közül az egyik leglátványosabb egy McLaren F1 lehet, ami egy ideig a világ leggyorsabb, közúti közlekedésre szánt autójának számított, és négymillió dollár körüli árcédulájával is felhívta magára a figyelmet. Larry Ellison kapcsán azonban a legtöbb ismerőse valószínűleg a jachtjait emlegetné fel, ha a közlekedésről van szó. Korábban övé volt a világ egyik legnagyobb magánjachtja, a 138 méteres Rising Sun, ettől azonban megvált, mivel nem tudott vele elég közel menni a trópusi vidékek egzotikus szigeteihez, és a 130 millió dollárt érő Musashi nevű jachtra váltott. A hajón 9 kabinban 18 utas, illetve 10 további kabinban 23 főnyi személyzet számára van hely, és többek között egy kosárlabdapálya is található rajta.

james bond autója „A kém, aki szeretett engem” című filmből, már Elon Muské
 

Így repked a Telenor tulajdonosa

A saját repülővel rendelkező techguruk sorát gyarapítja Jeff Bezos, az Amazon alapítója és vezetője, aki egy 70 millió dolláros Gulfstream G650ER tulajdonosa, és érdekesség, hogy Steve Jobs, az Apple társalapítójának özvegyének, Laurene Powell Jobsnak is van egy Gulfstream G650-es gépe. Ő egyébként egy jachttal is rendelkezik, a Venusszal, amit még Steve Jobs rendelt meg. A 120 millió dollár értékűre becsült hajó 78 méter hosszú, hat kabinban 12 vendég elhelyezésére van lehetőség, akiknek a kényelméről 22 fős legénység gondoskodik. A hajó belsejéről nem lehet sokat tudni, a hírek szerint igen minimalista stílusban tervezték meg. Érdekesség, hogy Laurene Powell Jobs és családja tavaly nyáron egészen közel járt hozzánk a jachttal, júliusban ugyanis Horvátországban töltöttek egy kis időt.

Ha nem is számít klasszikus techmilliárdosnak, jócskán vannak befektetései az ICT-szektorban Petr Kellnernek, aki a PPF Groupon keresztül az év elején megvette a Telenor régiós érdekeltségeit, így köztük a Telenor Magyarországot. Csehország és a régió leggazdagabb üzletembere korábban egy Gulfstream G500-as géppel rendelkezett, azonban 2010-ben vásárolt egy Boeing 737-700BBJ típusú gépet az utazásaihoz.

 

Aki a jogsival sem foglalkozik

Ahogyan láttuk, a technológiai szektor nagymenői igencsak szeretik a kényelmet, ha az utazásról van szó, azonban bármennyire is meglepő, még közöttük is akadnak olyanok, akik a hétköznapokban egészen egyszerű járműveket használnak. A már említett Jeff Bezos például jócskán milliárdos volt, amikor még mindig egy 1996-os Honda Accorddal furikázott a mindennapokban, vagyis egy nagyjából 4000 dolláros kocsival járta az utakat.

De nem szaladt el a ló túlságosan Steve Ballmerrel, a Microsoft egykori vezérigazgatójával sem, aki szintén dollármilliárdokat tudhat magáénak, mégis sokáig ragaszkodott egy 26 ezer dollárba kerülő Ford Fusion Hybridhez. Valószínűleg marketingfogás is volt Travis Kalanick, az Uber alapítója részéről, hogy ő egy ideig nem is vett magának autót, hanem az autómegosztó szolgáltatást használta. A The Verge 2016-os beszámolója szerint pedig egy 1999-es BMW M3-asa volt, ráadásul akkoriban lejárt a jogosítványa is, amit azért azóta valószínűleg már megújított.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: