Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


40_jager_laszlo_580px.jpg
Jáger LászlóForrás: ITB

A közösségi finanszírozás került középpontba a novemberi ITB Clubon, ahol többek között kiderült, hogy mi a titka a jó Kickstarter-kampánynak, mennyit hozhat egy ICO, illetve hogyan helyezte teljesen új alapokra a forrásbevonást egy magyar cég, a Benefit Barcode.

Több szempontból is különleges volt a novemberi ITB Club, egyrészt a két előadó a rendezvény látogatóinak két végletét képviselte: egyikük több mint tíz éve vett részt az első klubján, míg a másik „első bálozó” volt, vagyis először vett részt eseményünkön. Szokatlan volt az is, hogy ezúttal inkább az üzleti és nem annyira a technológiai szempont került előtérbe, illetve egészen elképesztő távolságokat sikerült bejárni, akár az érintett földrajzi régiókat, akár a témaköröket vizsgálva.

 

Négymilliárd dollárt gyűjtöttek

A klub a közösségi finanszírozás jegyében indult, majd Jáger Lászlónak, a klubkártya kibocsátással és menedzseléssel foglalkozó Euro Discount Club alapítójának, és ez erre alapozva létrehozott Benefit Barcode vezetőjének köszönhetően a klubkártyák piacába, sőt még a celebvilágba is betekintést szerezhettek a résztvevők. Turcsán Tamás, a hazai startup-ökoszisztéma ismert szereplője, a Magyar Közgazdasági Társaság Startup Szakosztályának elnöke néhány egészen megdöbbentő számmal érzékeltette, hogy globális szinten milyen eredményeket értek már el eddig a közösségi finanszírozással. A legnagyobb és legeredményesebb felület ezen a területen a Kickstarter, az oldal indulása óta közel 4 milliárd dollárnyi forrást gyűjtöttek rajta keresztül az ötletgazdák. A közösség erejét jól mutatja az is, hogy több mint 150 ezer projekt esetében sikerült elérni, illetve túlszárnyalni a kitűzött célokat, ami egyben azt is jelenti, hogy 36 százalék fölött volt a sikerességi ráta – ez igazán figyelemreméltó eredmény annak fényében, hogy a startupok esetében általában tízből egy bizonyul életképesnek.

Világhódító tervek

Jáger László szavaiból az is kiderült, hogy komolyan gondolják, hogy az egész világot megcélozzák az ITB Clubon bemutatott megoldással és a mögötte lévő konstrukcióval. A Benefit Barcode célja, hogy jövőre már tízmillió felhasználója legyen a rendszerüknek, illetve 30 millió dolláros profittal és százmillió dolláros cégértékkel bizonyítsák, hogy van létjogosultsága az általuk képviselt modellnek. A cégbe egyébként ismert hazai személyiségek – sportolók, színészek – is beszálltak már a cégek és szervezetek mellett. Jáger László érzékeltette azt is, hogy nagyon komoly lehetőségeik vannak az amerikai piac megnyitásával arra, hogy világszerte ismert hírességekkel erősítsék az új platformjukat.

 

Turcsán Tamás előadásában azt is bemutatta, hogyan érdemes belekezdeni egy Kickstarter kampányba. A rossz hír, hogy jó termék, működő prototípus, az angol anyanyelvűek számára is elfogadható nyelvtudás, illetve a sokak által látogatott online felületeken – mint a Facebook vagy a YouTube – való megjelenés nélkül nincs sok esély a sikerre. A szakértő jelezte azt is, hogy érdemes alaposan átgondolni azt is, hogy mekkora finanszírozást kér valaki az ötletére a közösségtől, ugyanis az összedobott összeg után még adózni is kell.

A Kickstarter és az Indiegogo által képviselt közösségi finanszírozási forma mellett napjainkban egyre népszerűbbé válik egy másik tőkebevonási megoldás is, az ICO, vagyis az Initial Coin Offering – elsődleges érme, vagy tokenkibocsátás. A blokklánc technológiára épülő finanszírozás annak ellenére, hogy viszonylag új módszernek számít, már komoly eredményeket is tudhat maga mögött, Turcsán Tamás közlése szerint volt már példa arra, hogy egy cég 4 milliárd dollárnyi tőkét vonzzon be így, de számos 5-10-20 millió dolláros ICO-ról érkezett már hír.

Turcsán Tamás
 

Debütáló alkalmazás

Az ICO, illetve a Kickstarter-féle közösségi finanszírozás nem tűnt reális forgatókönyvnek az Euro Discount Club számára arra, hogy összegyűjtse a megálmodott fejlesztéshez szükséges 150 millió forintnyi tőkét. Egy közgazdász ismerőse javaslatára Jáger László ezért úgy döntött, hogy nem egy helyről próbálja megszerezni ezt az összeget, hanem sok kisbefektetőtől. Mivel senki nem szeretett volna csak a magyar üzletbe beszállni, ezért bő két évvel ezelőtt megalapították azt az amerikai részvénytársaságot, amely már globálisan fog szolgáltatni. Az ajánlat pedig az volt, hogy aki vásárol egy részvényt 10 ezer dollárért, az üzleti tervük szerint az 2019 végére 100 ezer dolláros részvényértékre számíthat úgy, hogy az alapító a 10 ezer dollárra visszavásárlási garanciát vállal. A konstrukció azonban felkeltette a Magyar Nemzeti Bank érdeklődését is (nem igazán pozitív értelemben), aminek házkutatás és egy ötmillió forintos bírság lett az eredménye – számolt be az új kezdeményezés első, rögös lépéseiről Jáger László. Ekkor fontos döntést kellett hozniuk a jövőre vonatkozóan, és végül azt az utat választották, hogy bárki ingyen kaphat részvényeket, feltéve, hogy a magyar cégüktől, magyar szerződés alapján diszkont szolgáltatást vásárol.

Az eredmények önmagukért beszélnek, több mint 260 magyar tulajdonostárs szállt be a vállalkozásba, és így elkészülhetett az az alkalmazás is, amelyhez tőkét gyűjtöttek.

Az applikációt a novemberi ITB Clubon mutatták be. Annak nagy előnye, hogy a klub-, tag-, ügyfélkártyákat már virtuálisan is meg tudja jeleníteni, így nem muszáj a plasztik kártyáit bárkinek magánál tartania. Sőt, már maga a Benefit Barcode (röviden: bercode) bármilyen matérián való bemutatásával elérhetőek a kiskereskedők által kínált vásárlói előnyök.

A megoldás révén a bercode-kibocsátók számára lényegesen egyszerűbbé és olcsóbbá válik a tagjaiktól, ügyfeleiktől, valamint a rajongóiktól, támogatóiktól való díjbegyűjtés, részükre az akár virtuális kártyák kibocsátása; valamint a kiskereskedőktől kapott forgalomszervezési jutalékok begyűjtése is teljesen automatizáltan fog működni.


A Kickstarter számokban

3 996 001 810 amerikai dollár összértékű finanszírozás
15 467 639 támogató
424 585 projekt
153 628 finanszírozott
36,52 százalék sikerráta

Projekt típusaProjektek számaMillió dollár fölött megvalósult projektek száma
Zene 28,514 2
Film és videó 25,686 6
Játékok 15,408 116
Kiadás 13,872 0
Művészet 13,317 5
Design 12,466 82
Technológia 7,294 101

Forrás: Turcsán Tamás prezentációja

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: