Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


54_Books_for_Better_Living.jpg
Forrás: ITB

Tiszta sor, hogy nagy szakítások idején kell valami, ami eltereli az ember figyelmét arról, hogy válságban van a magánélete. Erre sokak szerint az alkohol a legjobb megoldás, mások szerint a munka, vagyis nem könnyű a „munkaalkoholisták” élete. Viccet félretéve, bár a munka valóban kézenfekvő módszer a magánéleti problémák szedálására, de vajon mennyire jó gyógyszer? Hogyan építhetjük fel újra a hátországot és önmagunkat; hogyan lendülhetünk túl sérelmeinken és veszteségeinken?

Van egy nagyon hasznos elektronikus könyv, amely a világegyetem összes információját tartalmazza, és amely népszerűségének legfőbb oka a borítóján található, „Ne ess pánikba!” felirat. A Galaxis útikalauz stopposoknak létezése ugyan nem bizonyított, de sokan hisznek benne, és bár lenne ugyanilyen mindent tudó gyűjtemény az életben előforduló összes érzelmi helyzetre is. De nincsen. Csak morzsák, melyeket innen-onnan felszedve lehet okosabbnak és bölcsebbnek lenni, hogy a végén az ember megállapítsa: saját magát kell a hajánál fogva kihúznia a gödörből, saját magát kell átnyomnia a veszteség feldolgozásának minden egyes fázisán. Még az édes kiber-bosszún is, vannak ugyanis olyanok, akik a munkamánia helyett ebbe az irányba fordulnak, de erről majd később (lásd Légkondival zaklatnak a lapátra tett férfiak című keretes írásunkat – a szerk.).

 

Szerelmi kötés garanciával

Lehet azon vitatkozni, vajon az egyedüllét vagy a társas magány a rosszabb. Sajnos szívügyekre nincs biztosítás a piacon – bár az interneten találhatunk szerelmi kötést garanciával, és ez nem vicc. Ha megtörtént a szakítás, az otthagyott fél pedig még táplál érzéseket volt párja iránt, jó megoldásnak tűnik a munkába menekülés, aminek való igaz, hogy vannak előnyei. Persze egy alapból elfoglalt menedzsert nehéz megkülönböztetni a munkaalkoholistától.

Miért jó megoldás teljes arccal a hivatásunk felé fordulni? Mert segít elterelni a figyelmet a magánéleti problémáktól (az adott projekt fontossága minden mást felülír), és ha azt érezzük, hogy az életünk fő pillérei közül az egyik biztosan rendben van, működik és sikeres, az a gyógyulási, önmegerősítési folyamatot is támogatja. Arról nem is beszélve, hogy nyilván a cég is megérzi a nagyobb fordulatszámot, a több munkát. De: kétélű fegyvert jelent, mert hosszú távon egyrészt lemeríti az energiákat és enerválttá tesz – a 22-es csapdája, hogy ez éppen a munkára fog visszacsapódni később. Viszlát, kreativitás; viszlát, flow-elmélet!

Másrészt a mókuskerékből nehéz kiszállni. A „workalcoholic” állapotba menekülő menedzser legfőbb tünete a teljes és állandó munkába temetkezés; az élet egyéb (magán) színtereinek belekeverése a munkába vagy a munkakörnyezetbe; az élet más aspektusainak elutasítása. Hosszú távon viszont így nem érik új élmények, új hatások az embert, vagyis munkába fojtani a bánatot csak rövidtávon jelent gyógyírt. Ahogy Tari Annamária pszichológus fogalmaz: „A munkamánia olyan függőség, amelyben a munka drogként funkcionál, háttérbe szorítja az egyén magánéletét, társas kapcsolatait; az élet értelmévé, a legfontosabb tevékenységgé válik. Következményei: alkohol és drogfogyasztás, stressz, gyomorfekély, szív- és érrendszeri megbetegedések. Amennyiben hosszú időn keresztül fennáll, a teljes érzelmi elsivárosodás és szociális izolálódás jellemezheti.”

Légkondival zaklatnak a lapátra tett férfiak

Az édes bosszú napjainkban már nem az ex féltett dolgainak gallyra vágásában merül ki, hanem a kibertérben zajlik. A volt kedves hálószobájának lehűtése 15 fokra vagy éppen felmelegítése 30 fokra – mindkettő egyszerűen megtehető az internetre csatlakoztatott okos légkondicionáló berendezés segítségével, amelyet az elköltözött partner távolról irányíthat a telefonjára telepített alkalmazással. De meg lehet változtatni a számzáras ajtó vagy a riasztóberendezés kódját, lehet módosítani a termosztát beállításait, lekapcsolni a világítást, vagy akár elindítani a locsolórendszert. A lapátra tett férfiak állítólag igen kreatívak, amikor kellemetlenkedésről van szó. Az Egyesült Államokban ugyanis egyre több nő hívja a különböző segélyvonalakat azért, mert volt párja a lakásába telepített különböző okoseszközökön keresztül zaklatja. A problémára a New York Times hívta fel a figyelmet cikkében, amely hangsúlyozza, hogy elsősorban a nőket érinti a zaklatásnak ez az új formája. A helyzetet tovább árnyalja, hogy a McKinsey tanácsadócég jelentése szerint az okosotthonok népszerűsége folyamatosan növekszik, és a házaknak, lakásoknak egyre több része vezérelhető távolról – áll a G DATA sajtóközleményében. A cég magyarországi képviselete hazai esetekről is tud: egy nőt például úgy zaklatott volt élettársa, hogy az éjszaka közepén különböző rockzenéket kezdett el lejátszani a ház audiórendszerén. (Ez csak olvasva vicces, átélni már nem.) A vállalat arra figyelmeztet, hogy a szakítás részeként ma már érdemes minden eszközt a gyári állapotára visszaállítani, majd a hozzájuk tartozó jelszavakat lecserélni.

Az ilyen szakítós-bosszúállós esetekben általában az a közös, hogy az okosotthont nem a nők, hanem a technológia iránt rajongó férfiak alakították ki. Mivel az eszközöket ők állították be, ezért az ő jelszavukkal lehet a beállításokat megváltoztatni, az otthonban maradt nők pedig a legtöbbször teljesen tanácstalanok abban, hogy mit kellene tenniük.

Az IT-biztonsággal foglalkozó vállalat szakértői hangsúlyozzák, hogy ma már minden szakításnak, elköltözésnek részét kell, hogy képezze az informatikai válás is – amire pedig rendszerint nem gondolunk.

Gatsby zöld lámpája

Számtalan példáját láttam jómagam is annak, ki hogyan viselkedik szakítás után. Láttam olyan vezetőt, aki korábbi barátnője külső karakterjegyeit kereste és találta meg az új párjában. Láttam olyat, aki már másnap a párkeresés sűrűjébe vetette magát (nem hagyva semmi időt a „gyásznak”), de a futó kalandokon kívül azóta sem tudott tartós párkapcsolatot kialakítani senkivel. Egyik ismerősöm magánnyomozósdit kezdett játszani és már-már mániákusan kutatta, követte, figyelte volt párja minden egyes lépését, amit immár nélküle tett meg. De ellenpéldaként olyan eset is előfordult az ismerősi körben, hogy valaki éppen annak érdekében mondott fel stabil, jól kereső és magas beosztású pozíciójából a munkahelyén, hogy ne kerüljön kenyértörésre sor a párkapcsolatában, amiért munkaalkoholista lett.

A veszteség feldolgozásának megvannak a maga fázisai (a gyász öt stádiumaként szokták leggyakrabban emlegetni), melyek a következők: tagadás és izoláció; harag; alkudozás; depresszió; elfogadás és új élet. Egy biztos: jobb a stációkon egyesével végigmenni, mint úgy járni, mint F. Scott Fitzgerald nagy Gatsby-je, aki „hitt a zöld fényben” az öböl túloldalán, vagyis elhitte, hogy a múltat, a múltbeli érzéseket változatlanul vissza lehet hozni és újra lehet élni. Nem.

 

Hogyan rántsuk ki magunkat a gödörből?

A különböző továbblépési módszerek egy dologban megegyeznek: először is tudatosítani kell a veszteséget – a partner hiányát, a közös tárgyak, szokások, akár a barátok elvesztését is. Fájdalom szempontjából ez a legrosszabb, sőt még azt is el kell fogadni, hogy a fájdalom, amit érzünk, teljesen normális, ahogyan a düh, a bosszúvágy, a kedvtelenség, a csalódottság, a szomorúság is. Ezután jöhet, ami a „csövön kifér”, vagyis meg kell élni az érzéseket – a filmekben ilyenkor megy a főhős bokszolni, futni vagy a hegytetőre kiabálni a semmibe, de az is segít, ha pusztán leírjuk magunknak egy darab papírra (bocsánat, a notebookba vagy a blogra), hogy mit érzünk. Nem járható út az elfojtás és annak tettetése, hogy minden rendben van.

Az elektronikus szakítás lépései

1. Cseréljük le az összes fontos (például levelezéshez, közösségi oldalakhoz tartozó) jelszavunkat!

2. Változtassuk meg az otthoni wifi-hálózat jelszavát, vagy állítsuk vissza a router alapbeállításait!

3. Az okoseszközökhöz tartozó felhőszolgáltatásokban készítsünk új felhasználói fiókokat!

4. Ha a fenti lépések nem működnek, akkor áramtalanítsuk az okoseszközt vagy hívjunk szerelőt!

5. Ügyeljünk arra, hogy minden eszközön megváltoztassuk a beállításokat!

 

A közvetkező lépésben érdemes elszakítani minden olyan köteléket, ami visszafelé húz. Ilyenkor lehet „nagytakarítást” tartani otthon – olyan ez, mintha az ember új fejezetet nyitna a saját könyvében, egyelőre üres lapokkal. Fontos lépcső a következő: számvetés önmagunkkal. Brutálisan őszintének kell lenni: mi az, amit elrontottunk; mi az, amin változtatni (vagy amiben változni) tudunk; és milyen kapcsolatra, illetve kire van szükségünk. Nem önostorozás kell, hanem a tapasztalatok helyre rakása. Ugyanilyen fontos az önerősítés is: akit elhagynak, az rendszerint rossznak, csúnyának, kevésnek, nem megfelelőnek tartja magát. Ez butaság. A számvetés után felül kell kerekedni a negatív gondolatokon, jöhet a tükör és önmagunk pozitív (napi) megerősítése. Ha máshogy nem megy, legyen egy lista mindarról a tudásról, készségről, jó tulajdonságról, amelyeknek a birtokában vagyunk.

 

Ha már eddig eljutottunk, túl vagyunk a nehezén. Az utolsó kör a pályán az, hogy ne szigetelődjünk el. Ha kell, merjünk segítséget kérni (barátoktól, a családtól, olyan kollégától, akivel az átlagnál közvetlenebb kapcsolatban vagyunk, vagy akár életvezetési tanácsadótól, pszichológustól). Állítsunk magunkat a középpontba, építő és ne romboló szokásokba merüljünk, és figyeljünk, vigyázzunk magunkra! Kezdjünk új életet, észrevéve az új lehetőségeket!

10 tipp a sebek gyógyításához

1. Ne arra figyelj, mit tesz az exed, hanem arra, hogy te mit fogsz tenni!

2. Ne kövesd őt a social media felületeken! (Az utcán se.)

3. Engedd el a közös szokásokat, alakíts ki helyettük újakat!

4. Ne tettesd, hogy minden rendben van!

5. Ne próbálj rögtön a barátja lenni, de idővel még azok lehettek.

6. Zárd ki a munkából a bánatod! Koncentrálj a feladatodra, de ne temetkezz csak a munkába!

7. Ne ragaszkodj ahhoz, ami már elmúlt. (A felmelegítés csak a töltött káposztánál működik.)

8. Vess számot azzal, mit rontottatok el, hogy a jövőben ne ess ugyanabba a hibába!

9. Vedd sorra a saját erősségeidet! Lásd meg, hogy értékes vagy!

10. Vigyázz magadra, törődj magaddal! Építs, és ne rombolj szét mindent magad körül bánatodban!

 

A kapcsolat nem vész el, csak átalakul?

Megoszlanak a vélemények arról, vajon egykori párok lehetnek-e még barátok; normalizálódhat-e a jövőben „jó ismerős” szintjére egy hajdanvolt párkapcsolat; egyáltalán szükség van-e arra, hogy tartsuk egymással a kontaktot. Van, aki határozottan elutasítja mindezt, mondván, hogy meghúzta a vonalat, és ami alatta van, az már a múlt, lezárva. A legtöbb tanács is ezt erősíti – mi is erről írtunk a fentiekben (tiszta lap, nagytakarítás, soha vissza ne nézz és társai). Persze az élet nem ennyire fekete vagy fehér. Ha a saját életemre gondolok, a legváltozatosabb módon alakultak a kapcsolatok az egykori szerelmekkel. Van, akinek hírét sem hallottam a szakítás óta; van, aki félévente felbukkan egy „hogy vagy, mik a történések?” kérdéssel; és szerencsére olyan is van, akivel (kellő idővel) barátokká „nemesültünk”, és heti kapcsolatban segítjük egymást munkában, ötletekben, magánéleti tanácsban egyaránt.

Az ember mindig súlyoz. Tudja, érzi belül, hogy ki az, akit meg kell tartania, és ki az, akit el kell engednie. (Persze az sem mindegy, ki szakított kivel, vagyis kinek nagyobb a sérelme, bánata, világfájdalma.) Én például hiszek abban, hogy a kapcsolatok állandó változásban, formálódásban vannak. Csak a saját életünket látom egy kezdet–vég ívet bejárni, ezen belül a kapcsolatok folyamatban vannak. Maximum úgy szakadt meg valami, hogy az ív vége előtt már nem lett folytatása.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Hetényi Márk

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4898 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: