Kalóz címlap
Forrás: ITB
Továbbra sem változtatta meg jelenleg fennálló szabályozását a svájci szövetségi kormány, amelynek értelmében nem büntethetőek az internetről letöltők.

Az elmúlt héten hozták nyilvánosságra annak a szerzői jogokkal foglalkozó, tavasszal végzett felmérésnek az adatait, amelyet a svájci szövetségi kormány rendelt. A tanulmány adatait átvizsgálva a szerzői jogokkal foglalkozó hivatalos kormányzati szerv képviselői úgy nyilatkoztak, véleményük szerint nem szükséges a jelenlegi jogi szabályozás megváltoztatása. A mostani szerzői jogi törvények értelmében nem minősül szabálysértésnek a saját használatra történő letöltés. A kormány megrendelésére készült felmérés szerint az internetről letöltő svájci polgárok nem költenek kevesebbet filmekre illetve zenére, mint azok, akik kizárólag jogtiszta forrásokból szerzik be a tartalmakat.


A felmérés szerint 2,6 millió svájci töltött le az internetről, míg 4,66 millió vásárolt zenét, filmet vagy számítógépes játékot. A legutóbbi 2010-es adatok szerint Svájcnak 7,8 millió polgára van, eszerint a lakosság egyharmada töltött már le jogvédett tartalmakat az internetről. A svájci kormányzat szerint nincs közvetlen bizonyíték arra, hogy a kiadók bevételei jelentősen csökkentek volna az internetes kalózkodás miatt, sőt egyes kimutatások szerint némelyik vállalat bevétele növekedett is. A hatóság érvelése szerint az állam elsődleges célja az információhoz való szabad hozzáférés biztosítása és a kalózkodás büntetése és üldözése csorbítaná ezt az alapjogot. Emellett egy szigorított törvény betartatása lényegesen nagyobb terhet róna az államra, mint amilyen hasznokkal az járna. A kormányzati tisztviselők további 22 felmérést tanulmányoztak át és az adatokat összevetve arra a megállapításra jutottak, hogy a szórakozásra költött összegek nem csökkentek 1999 óta, így véleményük szerint a letöltők üldözése helyett a szórakoztatóiparnak kellene alkalmazkodnia az új helyzethez.

A svájci szabályozás változatlanul hagyása mutatja azt is, hogy az Európában merőben más a hozzáállás az internetes kalózkodáshoz. Míg az Egyesült Államokban a szórakoztatóipar képviselőinek olyan törvénytervezeteket sikerül kilobbizniuk, amelyek szinte minden fórumon közfelháborodást váltanak ki, addig az Európai Unióban sorra erősödnek meg a különböző kalózpártok, amelyek az információs szabadsághoz való jog szabad gyakorlásának megtartását tűzték zászlajukra. Habár Svájc nem tagja az Európai Uniónak, kormányzata most a kontinensen uralkodó irányzatnak megfelelő döntést hozott, bizonyos szempontból lépésekkel az EU tagállamai előtt járva.

PC World

Aktuális lapszámunkból

„Na, ki az, aki ideáll? Figyelem! Látható az ideál!”A Human Hungary konferenciára készülve óhatatlanul eszembe jutott a Rapülők slágerének egyik sora. No meg az, hogy mindig nagyon izgalmasak az első reakciók az eljövendő konferenciánk témájával kapcsolatban. Ezekből már lehet érezni a siker ízét, vagy azt, hogy a témát kicsit „munkásabb” lesz megértetni a potenciális célcsoporttal.

A reklámszakma és a HR szerelemgyereke, avagy toborzás a közösségi médiábanÖnéletrajz helyett Facebook-profil, telefonos interjú helyett Snapchat filter? A hagyományos álláshirdető portálok láttak már jobb napokat is, míg a közösségi médiás toborzás dübörög. Hiszen ami nincs fent a Facebookon, az meg sem történt. Ezt a tendenciát pedig már nemcsak az üzenőfalat elárasztó fotók és szelfik, hanem a gombamód szaporodó álláshirdetések is erősítik. A HR-szakemberek felismerték a nagy lehetőséget, amit a közösségi média rejt magában a toborzás terén.