Menü
24_good-morning-tea_420
Forrás: ITB

Vajon függ attól a napi teljesítményünk, hogy mennyire korán ébredünk és vágunk neki a napnak? Általános tapasztalat: nagyon is!

Éjszakai bagoly vagy. Ritkán kerülsz vízszintesbe éjfél előtt. Éjjel kettőig nyomulsz a mátrixban, filmet nézel, lényeg, hogy képernyő bámuljon az arcodba. Mi ez a baromság a hajnali öttel?!

Ja, hogy mindig lefejeled a padot az előadóban... Alszol a metrón d&b-vel a füledben is. Nem unod?

De miért pont öt? A hat már megvolt, a reggeli rutin teendők után meg már kell menni. Miért nem 4? Phew, hát az túlzás, négykor csak akkor kel az ember, ha Párizsba megy a reggeli géppel. (7:45-kor indul, 6:45-re be kell csekkolni, és a Pók utcában laksz…)

 Az öt, az olyan középút, a belépő a korai munkához a „polgári” reggel előtt. (FYI: régen a sorkatonák ötkor keltek, a reggeli torna ébresztette őket – ennek előtte nyolc órával, este kilenckor volt a Villany Leó, a takarodó. – a szerk.)

Próbáld ki. Hidd el, megéri, mint a vega burger. De ahhoz is hozzá kellett szokni, ez se megy hirtelen. Fokozatosan, 2-3 hét után állj rá az ötórai ébresztésre.

 

-
 

 

Miért is?

Az első előadás nyolckor kezdődik, a tanerők ekkortól állnak a rendelkezésedre. Az Életben is 8-9 órakor indul a (fehérgalléros) nap. Eddig nem foglalkozik az emberek zöme a munkájával. Ha ötkor startolsz, máris két-három óra előnnyel indulsz a többséghez képest.

Kora hajnalban biztosan nem fog senki sem keresni telefonon. Te viszont teljes akaraterőd és koncentrációd birtokában rávetheted magadat fontosabb feladataidra és zavartalanul dolgozhatsz legalább két órát.

Akár a nap legnehezebb, legszívatósabb feladatát is kipipálhatod. Agyad ilyenkor a legkipihentebb, ilyenkor fog a legjobban, ezért a legbriliánsabb ötletekre is ilyenkor számíthatsz. Kiváló alkalom arra is, hogy előző napi lemaradásodat behozd. Előre is dolgozhatsz. Nem mellékesen az év nagy részében megcsodálhatod a napfelkeltét. Nem csúnya, még a nagyvárosban sem.

 

Jótékony hatások

Alapvetően arról van szó, hogy az éjfél előtti alvás sokkal pihentetőbb, mint a reggeli. Számszerűen: este kilenctől éjfélig többet pihensz, mint reggel héttől tízig. Ez nem ezotéria, homeopátia, méresd meg egy szimpi doktorral a reflexidődet és az iq-dat reggel ötkor, nyolc óra nyugodt alvás után. (De ha így jobban tetszik: egyensúlyba hozod a jint és a jangot, a csí áramlását élénkítve a korán fekvéssel és a korai keléssel, nem beszélve a reggeli ászanákról. Nem muszáj futni – lásd alább –, a jóga is jó mozgás, főleg reggel.)

Azzal kezdődik tehát a dolog, hogy korábban fekszel le. Hét-nyolc óra alvás kell legtöbbünknek, a fiataloknak feltétlenül, az évek során az alvásigény körülbelül egy órával rövidül. Így hát este kilenc körül kerülj ágyba. Fél órát olvashatsz, de fél 10-kor olts lámpát. Nem lesz könnyű, főleg eleinte. A fekvenyomás sem 100 kilóval kezdődik, a 20 is kihívás… Viszont ahhoz hasonlóan megszokod a következetességet. Hétvégén lazíthatsz: egy 6-6:30-as kelés belefér, bár lehet, hogy hamarabb kidob az ágy.

Korán kelők klubja

Állítólag az amerikai Fortune 500 cég elnök-igazgatóinak nagy része tag. Mondhatnánk, hogy csak azért, mert az USA keleti és nyugati partja között három óra a zónaidő-különbség, és a nyugati -parti topmenedzserek nem akarnak ennyi előnyt adni keleti parti versenytársaiknak. Ugye nem meglepő, hogy a keleti partiak is éppen ilyen koránkelők – nehogy már a nyugatiak megzavarják a hajnali rítust!

Több emberöltőre visszamenőleg ez a szokása pl. a Disney, GM, Unilever, Virgin America, PepsiCo, Chrysler vezéreinek – pár önkényesen kiragadott cégnév.

A történelem a következő hírességekről jegyezte fel, hogy korán volt talpon reggel:

– Arisztotelész, esszét is írt, ajánlva a módszert;

– Benjamin Franklin; könyvet is jelentetett meg a koránkelésről;

– Napóleon;

– Ernest Hemingway (tudod, „Az öreg halász és a tenger”);

Tim Cook, az Apple CEO-ja.

Nőni fog az önfegyelmed. Annyira, hogy könnyebben veszed rá magad a reggeli mozgásra, kisebb mentális ellenállást kell legyőznöd. Aztán már a napirend elengedhetetlen része lesz a mozgás: örömforrás (endorfinok, ugye) és egészségmegőrzés. Segít a hozzászoktatás időszakában a kávé vagy zöld tea serkenő hatása, idővel már csak az íze miatt is fogyasztjuk.

Mi van a partnereddel? Ha lehet, bírd rá, hogy kövessen. Ha nem, akkor tevékenykedj csendben, ő megtarthatja szokásos életritmusát, alhat addig, ameddig szokott. Mi munkával töltjük az időt, esetleg terített asztallal várjuk – a közös reggelihez, ami megédesíti a kapcsolatot.

 

Eredmények

Már egy hét koránkelés után észleled a változásokat. Először is elégedett leszel magaddal, hogy megcsináltad, amit elhatároztál… Döbbenten tapasztalod, hogy gyorsabb, okosabb, hatékonyabb lettél, csak késő délutánra fáradsz el annyira, mint korábban már délben. Egész addig kitart a hajnali momentum, lendület, pozitív hajtóerő. Többet teljesítesz. Elfogynak a lemaradások: lépést tartasz!

Eddig hetente egy-két napon voltál elégedett az aznapi teljesítményeddel, most (a második korankelős héten) már legalább négy napon – és még nincs vége a javulásnak. Nem kell alkukat kötnöd magaddal a dolgok elhalasztása miatt.

Ellenben az ötkor kelés előrehozta az intenzív és hatékony munkát, ami jótékonyan befolyásolja az ember általános munkakedvét is. A sikerélménynél nincs jobb stimuláló szer! A rendszeresség és következetesség javít a munkamorálon is.

 

A fejlődés útja

Ha fél órával még előbbre hozod a felkelést, a 30 perc testedzés befér a hajnali munka elé, a felszabadított endorfinok „mámora” tovább növeli a hatékonyságod. Ha magányosnak érzed magad a hajnali futásodban, térítsd meg a szomszédod – vagy a partnered.

Exkluzív klub ez (lásd a keretet!). Mit fogsz szólni tíz év múlva, amikor – ha kitartasz – annyi évesnek fognak nézni, amennyi most vagy?! Hol lennél, ha nem szeded össze magad? Az összeszedettség, kitartás, következetesség ősi erények. Mai szóval: karriertényezők.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kéri Balázs

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4700 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Clarmont I.S. Kft.

A legkeresettebb cégek: