Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
12_whytry.org_420
Forrás: ITB

Magyarországon a legnagyobb félreértések és tévhitek az emberközpontú személyiségtípust képviselőit lengik körül. Sajnos, a legtöbb esetben ők maguk sem akarják elfogadni saját egyéniségüket, és egy életen keresztül dolgoznak azon, hogy másnak látsszanak – eldobva ezzel legnagyobb üzleti értékeiket.

Kellemes, barátságos, családcentrikus személyiség  az emberközpontú típus. Ezek a tulajdonságok egy tőről fakadnak: értik a körülöttük lévő embereket. De még mielőtt bárki arra gondolna, hogy egy, az emóciókban, szentimentalizmusba fúló személyiségről van szó, jobb tisztázni, hogy az emberközpontúak céltudatosak, kitartók, a személyiségtípus elnevezése kizárólag arra utal, hogy céljaikat – amelyekért igen keményen, és kitartóan tudnak küzdeni – emberekkel együtt, habitusuktól függően akár embereken keresztül érik el. Ha egy feladatot kell elvégezni, ők nem a konkrét részfeladatokat osztják-szorozzák, hanem az általuk ismert emberekre allokálják a terheket, így építik üzleteiket.

Amit a legnagyobb negatívumként rónak fel emberközpontúnak az üzleti életben, az a változástól való félelem, amely egy erős karakterű emberközpontúnál csak óvatosság, ódzkodás, de egy gyengébb személyiségnél rettegett esemény is lehet. Nem szeret a fókuszban lenni és kimondottan nem szereti előtérbe tolni magát, ha ezt mástól látja, nem is tudja elfogadni. Az ismert, a tapasztalt, a megszokott mindig a legjobb, az új mindig veszélyes számukra. A másik nagy hátrányuk az üzleti életben a nagyon lassú döntési folyamat, sokszor a döntésképtelenség. Ha pedig ezek a döntések emberi sorsokat érintenek, akkor aztán végképp támogatásra szorulnak.

 

-
 

 

Előnyeik között leginkább a kitartást és a barátságos fellépés, az empátiát említik. Megfontoltak, biztosan nem rohannak fejjel a falnak, és ez a kivárás sokszor valódi profizmust sejtet a háttérben. Támogató és az embereket valóban segítő embertípusról beszélünk, ezek a jellemzők a mai világban igencsak nagy értéknek számítanak, még üzleti körökben is, vagy talán ott a leginkább.

A végére hagytam e személyiségtípus legfontosabb tulajdonságát: a követő jelleget. Van, aki előnyként említi ezt, hiszen be tudnak állni a sorba, követni tudnak jó példákat. Mások pedig azt mondják: nem képes vezetésre az, aki elfogad vezetőket, és ezzel az érdekérvényesítése gyenge, ami az üzleti életben megengedhetetlen.

 

Az a fránya álarc

A legnagyobb gond viszont e típus hazai megítélésével van. A piacgazdaság hirtelen berobbanásával a 90-es évek elején megtanultuk, hogy egy jó vezető az asztalra csap, határozott, ha kell, mindenkit félrelök, előre tudja nyomni magát. Nos, aki nem ilyen volt, az is megtanulta, hogy legalább mutatni kell ezeket a képességeket ahhoz, hogy sikeresek lehessenek. Valóban így is volt hosszú éveken keresztül.

Sajnos ez a tan teljesen hibás. Ugyanis több embertípus-összetétel is alkalmas jó vezetőnek. A konkrét ideális személyiségtípus ráadásul lokációtól, gazdasági szituációtól stb. függ, így az eleve elrendelés elve nagyon nem működik e téren. Az emberközpontúak nagy értéke, hogy egy céget „élhetővé” tudnak tenni az emberi tényezők fókuszba helyezésével. A legsikeresebb hazai cégek vezetőiben, tulajdonosaiban biztosan ott lapul az emberközpontúság, csak sajnos megpróbálta ezt jól eltitkolni a külvilág elől. Ez az álarcviselés sokba került ám, hiszen az álarc, ha sokáig viselik, rajta ragad az emberen, és beláthatatlan következményekkel jár nemcsak üzleti de a magánszférában is, ami már több mint kellemetlen, főként e típus számára. Az emberközpontú üzletembereknél ráadásul igen jellemző, hogy otthon, életük választottja hozza be az életükbe a szükséges dominanciát. Így aztán az üzleti életben teljes a személyiségzavar.

A hazai üzletfejlesztések egyik kritikus pontja ennek az emberközpontúságnak a jótékony felhasználása a fejlesztési folyamat, új stratégiaépítés alatt. A magyarországi projekteknél a 3B a négy fő embertípus mellett mindig megemlít egy ún. ötödik típust, az „uralkodóvá váló, vagy inkább azzá válni akaró emberközpontút”. Nagyon fontos az üzleti stratégia erre történő felkészítése, hiszen egy ilyen típusú vezető teljesen másként lép fel az üzletben, mint amilyen döntést majd otthon meghoz az álarc letételekor. És ebből nagy üzleti pofonok keletkeznek.

Nem hibázott az Apple

A legjobb stratégiai példa – de lehetne sorolni naphosszat a jó esettanulmányokat – az it-telco körből az Apple ténykedése. Adottak voltak az Apple termékek, melyek ára eltántorította emberközpontú vásárlónkat, amikor, ha egyáltalán, bement egy Apple Store-ba – amely nem mellékesen eleve viszolygást okozott benne a szerinte felesleges csillogásával. Amikor egy értelmes kiépítésű iMac még ma sem vihető haza négyszázezer forint alatt, akkor egyértelműen láthatjuk, milyen ereje van az Apple brand-nek.

Jött is a nagy húzás a cég részéről: kidobta az iPhone-t egy már inkább elérhető – a nagy szolgáltatóknál, nagy szerződéssel ugyan, de akár 990 forintért is elvihető – áron, mellyel túlzás nélkül állíthatjuk, hogy „megőrjítette” a világot. Lehet azon vitatkozni, hogy most eladásokban az iPhone-t ki előzi meg és ki nem, de hát ez egy prémium, rétegmárka volt még évekkel ezelőtt. Ehhez képest ma biztosan a prémium termékek számának többszörösét adják el. És hát láttuk, mi volt most az iPhone 6 kijövetelénél! Sok cég szeretné ezt látni termékei értékesítésénél.

Mi is történt stratégiailag ? Adott volt egy százszázalékosan az uralkodó típusú stratégia mentén kiépített termékportfólió, amellyel az Apple felépített egy nagyon erős prémium márkát. Aztán ezt jól felhasználva bedobta új, a tömeg elvárásait kiszolgáló termékét – a tömegbe. Abba a tömegbe, amely már ismerte a brandet – csak addig nem jutott hozzá neki való áron, Vagyis emberközpontú stratégiát alkalmazva tarolta le a piacot. (Azért ahhoz az első hónapi 10 milliós eladáshoz az is kellett, hogy Steve Jobs után három hosszú évig – sok-sok „emberöltő” az fmcg piacon – ne történjen gyakorlatilag semmi a prémium brand háza táján. – A szerk.)

 

Emberközpontúság Magyarországon

Mondhatnánk, hogy ha valahol, akkor nálunk igen jó emberközpontúnak lenni, hiszen a lakosság, – a fizetőképes kereslet! – közel 70 százaléka e típus képviselői közül kerül ki. Vagyis egy emberközpontú cégvezetőnek, tulajdonosnak nincs más teendője, minthogy a saját képére formálja cégét, és az majd úgyis működni fog. És lőn, ez valóban működött is közel 25 éven keresztül. Egy épülő gazdaságban, békeidőben nem túl nehéz érvényesülni a piacon – bár ezzel sokan vitatkoznának – , de biztosan sokkal könnyebb, mint a „vérzivataros” időkben, mondjuk 2008 után. Na, ilyen válságtól sújtott helyzetben bizony határozottan, piacszerző magatartással kell fellépni.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy az üzleti életben nem igazán értelmezhető a stagnálás. Egy üzlet vagy fejlődik vagy sorvad, ezt már közgazdaságtan első évében megtanulja a szorgos diák. A probléma csak az, hogy az emberközpontú típus nem érzi ezt a késztetést, vagy ha érzi, akkor is elutasítja, mert számára a változás a katasztrófával ér fel. Sok olyan történetet mesélhetünk a tanácsadói szektorról, amikor az emberközpontú cégvezető elhatározza, hogy fejlődni kellene, persze akkor, amikor már az eredményekben egyértelműen tetten érhető a hanyatlás, de még ilyenkor is hozzáteszi, hogy reméli, a körülmények azért változatlanok maradnak. Az agy már tudja merre kell menni, de a test nem akar mozdulni.

A magyarországi, a gazdasági válság utáni jelenségek is az emberközpontúságra vezethetők vissza. A nemzetközi cégek élén könnyen meglépték a szükséges cseréket, és az emberekre érzékeny vezetőket gyorsan váltották a határozott, domináns cégvezérek. Nos, a hazai céges környezetben már nem volt és ma sem ilyen könnyű a helyzet. Egyrészt tulajdonost cserélni kicsit bajosabb, másrészt, még ha a tulajdonos és a cégvezető személye valóban elválik, nemcsak névlegesen, akkor is igen nehéz jó kaliberű embert találni – csak épp egy másik személyiségtípusból. Ugye, a munkaerő-piacon azért nem ilyen könnyű a helyzet?

Nem véletlen, hogy a válság után megszaporodott a coach-ok, fél vagy épp negyed coach-ok iránti igény. A kiszolgáltatott, emberközpontú cégvezetők, mondhatni, áldozatául estek a „megbuktam a céges karrieremben, de befizetem a pénzt és majd úgyis kapok egy coach bizonyítványt” ál-szakembereknek. Ennyi kókler megoldással külföldön nem lehet találkozni… Pedig az emberközpontú üzletemberek jól ráéreztek, hogy egy másik személyiségtípusú, vagyis teljesen más szemléletű, feladatcentrikus emberre van szükség, aki nem az ő alkalmazottja, hanem elszámoltatható módon tanácsokat adó szakember. Megsokasodtak ám a mentori jellegű munkák iránti igények is. Ennek köszönhető, hogy ez a szakma is egyre inkább teret hódít Magyarországon.

 

Milyen is az emberközpontú stratégia?

Nagyon egyszerűen megfogalmazva az emberközpontú stratégia az emberközpontú vásárlókra koncentráló, nyilván az emberközpontú gondolkodású cégek által imázsukban, termékeik, szolgáltatásaik koncepciójában megjelenő üzleti elképzelés. Leginkább egy megbízható márkanév felépítésére koncentrál, az üzleti építését lassú folyamatként definiálja, keveset kommunikál, még kevesebbet promotál az üzletmenet során.

Az alapok biztos letétele kiemelten fontos a cég számára, kerüljön az bármibe. Egy biztosan fejlődő üzleti környezetben talán ez a leginkább célravezető hozzáállás. Sajnos, az elmúlt 5-6 évben ilyen állapotokat igen nehezen lehet találni a nemzetközi üzleti életben. Nem véletlen az, hogy emberközpontú stratégia építésére való felkérések száma a nullához közelít. Pedig a piacok visszarendeződésével hamarosan előtérbe kerülhet az ilyen típusú megközelítés, és lassan el kell felejteni az „egy év alatt ide nekem a világot” ideológiát. De ehhez (is) azért nálunk idő kell, mint ahogy az emberközpontú stratégiák elhagyásához is.

Emberközpontú stratégiát tudatosan (nem is) meglepő módon nem az emberközpontúak fognak építeni. Hiszen önmagában a változástól távol maradó, fókuszban lenni nem akaró, lassabb üzleti felfogást azért nehéz sikeresen kivitelezni, bármely piacról is legyen szó. Az emberközpontú stratégia jellemző vonása az „alacsony ár” elmélete, a tömeghatás, hiszen az emberközpontú vásárlók azt veszik meg, amiből már sokat eladtak, és ezt ráadásul reklámokban is közvetítik feléjük. Nos, az alacsony ár képzésére még igen, de a reklámozásra már biztosan nem koncentrál egy emberközpontú cégvezetés.

Akkor hogy is van ez? Leszögezhetjük tényként, hogy az emberközpontúak által épített stratégia, mint olyan nem lesz célravezető. Mivel az emberközpontú cégvezetők nem látják meg a stratégiai célokat, ezáltal nehézkesen is terveznek, így valahol el fog bukni a dolog. Félreértés ne essék, nem azt állítjuk, hogy nem építhet sikeres üzletet egy ilyen típusú tulajdonos, csak azt mondjuk, hogy az a siker csak zsigerből jön, nem annyira a cégvezetőtől, az ötletgazdától függ, hanem attól, hogy a jó időben a helyen van-e, még ha ezt az állítást nagyon fájdalmas is elfogadni. A stratégia azt jelenti, hogy konkrét jövőbeni cél mentén tudatosan rendezem át az üzleti környezetemet., Ha kell, fájdalmas, embereket is érintő döntéseket hozok. Nos, ezek távol állnak az emberközpontútól.

 

-
 

 

De akkor ki akar emberközpontú lenni?

Hát az, aki nem az alapban. Az emberközpontú stratégiát általában uralkodó típusú cégek akarják bevetni üzleti húzásként, egy vadonatúj célcsoport, vásárlói kör meghódítása céljából. És működik is a dolog. (Lásd a „Nem hibázott az Apple” keretet!)

A már létező uralkodó, státuszorientált, imázsközpontú, brandépítésre koncentráló céget akarják magukat, portfóliójukat populárisabbá tenni, jelentős profitnövelésre célozva ezzel. Az emberközpontú vásárlók erre persze kimondottan jól reagálnak, még ha lassan is. Hiszen a brand ereje adott, ez biztonságot ad az emberközpontú vásárlónak. Valószínűleg az ilyen típusú termék vagy szolgáltatás nem volt számára elérhető, hiszen túl nagy volt körülötte a cirkusz, drágának volt meghirdetve, ami helyből taszította az emberközpontú világot.

 

Nem lesz pofonegyszerű

A más személyiségtípus által épített emberközpontú stratégia nagyot bukhat, ha átlátszó. Minden részletében profinak kell lennie. Az első árképzéstől az utolsó kommunikációs sablonokig át kell járja az emberközpontúság a stratégia elemeit. Mikor lesz ennek jelene a hazai üzleti életben? Úgy gondoljuk hamarosan, hiszen igen sok startup és még annál is több uralkodó jellegű cég tört be a piacra a válság megrendült emberközpontú cégeinek a helyébe.

A fejlődés következő lépése nyilván az expanzió. Nos, ha expanzió, az jó eséllyel emberközpontú fellépésre kötelez. Itthon biztos, de még a határon túlra nyúló elképzelések egy részénél is, noha a környezetünkben lévő országok népességében az emberközpontúság aránya jóval alacsonyabb a miénknél. Vagyis, ha óvatosan is, de emberközpontú stratégiát igen sok cégvezető és tulajdonos fog készíteni az elkövetkezendő években.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: