Menü
52_Dear_Drebit.jpg
Forrás: ITB

Két cégvezető-tulajdonos beszélget. „Ti nem mentek nyaralni?” „De megyünk, csak nem most, mert éppen csapatot építünk.” „Csapatot? Nyáron?!” „Abszolút!” Majd ezután mindketten nekilátnak a feladatnak különböző okokból. És miért teszik jól?

Kétségtelen tény, hogy aki nyaralást tervez, leginkább júliusra, augusztusra időzíti azt. Gyermekesek esetében ez a periódus még hosszabb, hiszen nekik az iskolai időbeosztáshoz is igazodniuk kell. Örvendetes hír, hogy hazánkban az elmúlt években egyre emelkedett azok száma, akik nyáron nemcsak egy, hanem két-három hetet, sőt akár egy hónapot is a jól megérdemelt pihenéssel tölthetnek – ez a cégvezetők, tulajdonosok esetében is igaz. A válság éveinek elmúltával egyre bátrabban és egyre hosszabb időre hagyják „magára” a cégüket, mert az erősödő piaci pozíciók, és a legtöbb esetben ezzel együtt járó bevétel/profitnövekedés egyre többeknek megadja azt a bizonyos biztonságérzetet, ami tudjuk, milyen sok vezető és tulajdonos számára elengedhetetlenül fontos tényező Magyarországon.

Ez így rendben is lenne, de akkor mégis miért választottuk ezt a címet? Természetesen nemcsak úgy kitaláltunk valamit. A tanácsadói munkában semmi sem működik megfigyelés, elemzés és persze tervezés nélkül. A címben írt rövid idézet egy hosszabb beszélgetés kiragadott része, mégpedig igen fontos része. Ha már az előbbi mondatban a megfigyelést említettük, akkor bizony üzleti szempontból nézve a nyárral kapcsolatban azt lehet megfigyelni, hogy a bevezetőben említett „hurrá, nyár van, menjünk nyaralni” életérzés mégsem minden cégvezetőre, vezetőre, tulajdonosra igaz. Bizony közülük egyre többen vannak körülöttünk, akik anélkül, hogy ezt valaki tanácsolta volna nekik, egyszerűen a józan üzleti logika alapján – no meg egy professzionalista kontrolling rendszerrel a hátuk mögött – úgy gondolják, a nyári időszakban két fontos dolgot is meg kell tenniük, ha szeretnék, hogy üzletük az év második felében is dinamikusan fejlődjön. Pláne ha az első félévben nem így történt, akkor legalább a Q3-ban és a Q4-ben már biztosan fejlődni tudjanak. Az első mindenképpen az, hogy értékelni kell az első hat hónap eredményeit. Nemcsak úgy általában, hanem pontosan minden részterületre kiterjedően meg kell nézni és össze kell vetni az éves tervben meghatározottakkal. Az emberi tényezőt érdemes külön is górcső alá venni, mert minden cég életében – akár a vezetés, akár a sales vagy más területet nézzük – a humán erőforrás kiemelten fontos tényező.

 

Ami a párbeszéd mögött van

És akkor most térjünk vissza az idézett beszélgetésünk szereplőire, akik mindketten cégvezetők, egyben tulajdonosok is. Napi szinten bent dolgozva a cégnél június végéig – köszönhetően a növekvő számú megrendeléseknek – nem igazán volt idejük mélyebben foglalkozni a stratégiával. Nem is kellett, mert köszönhetően a folyamatosan frissülő, egy kézben minden adatot bemutató cash-flow rendszerüknek, azt biztosan tudták, hogy jó irányba mennek. Így elvileg akár hátra is dőlhetnének a nyugágyon valamelyik finomhomokos tengerparton, és koktéllal a kezükben élvezhetnék a napsütést. Ők mégsem ezt teszik, hanem az idézett beszélgetés után, mindketten más-más okból, de a jól átgondolt nyári időszakban indított csapatépítésbe fognak. Egyiküknél a jelentősen megnövekedett megrendelésállomány kiszolgálása érdekében a háttércsapat létszámát kell duplájára növelni, amihez már a szervezeti-vezetési modellen is változtatni kellett. Míg a másikuk egy új prémiumtermékkel szeretne az őszi piacindulásra előállni, amelyhez egy vadonatúj, szervezetileg és vezetésében is elkülönített értékesítői csapat felállítása vált szükségessé. Így neki a nyáron ezt kell levezényelnie. Sokan erre azt mondják, butaság, nyáron még a fű sem nő, nemhogy pont ilyenkor lehetne csapatot átalakítani, építeni. Pedig bizony, hogy lehet!

Az, hogy meleg van és dübörögnek a fesztiválok, nem feltétlenül jelenti azt, hogy a munkavállalók, az álláskeresők nem nyitottak az ajánlatokra – mi ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk. A névtelenül említett két vezető is megbízóink közé tartozik, így amikor elmondták, mit szeretnének, és azt, hogy a környezetükben mindenki le akarta őket a nyári csapatépítésről beszélni, nekik is azt mondtuk, amit most itt is szeretnénk nyomatékosítani. Az okos eszközöknek köszönhetően, aki érdeklődik egy állás után, vagy éppen csak meg akarja nézni, hogy a szakmájában milyen lehetőségek kínálkoznak, az bárhol és bármikor megteheti ezt, és meg is teszi! Ha pedig nyáron – a már ismert tömeggondolkodás miatt – kevesebb ajánlattal találkozik, de azok között a mi professzionálisan előkészített állásüzenetünk is benne van, bizony jelentősen megnő az esélye annak, hogy az a bizonyos horog beakad és sokkal több jó ember jön el az interjúra, mint a klasszikus csúcsidőszakokban. Mi is több időt tudunk szánni egy-egy interjúra, elsősorban a felkészülésre gondolunk. Így aztán hamarabb, akár fele idő alatt is össze tud állni egy jó csapat. Az idő pedig, mint tudjuk, pénz. Ha a csapat előbb áll össze, biztosan több energiánk marad a felkészítésre és a képzésre is, ami elengedhetetlen része annak, hogy ne csak behozzuk, de meg is tartsuk a kiválasztott embereket.

 

Így viselkedik az uralkodó

Kicsit előre szaladtunk, ezért most külön is beszéljünk a nyári team building program legfonatosabb részéről, mely minden eddig írt lépést meg kell, hogy előzzön. Ez pedig a felkészülés, melyre – lévén a nyári üzletmenet mégis „light-osabb” szokott lenni – biztosan marad ideje annak, aki úgy dönt, hogy a nyári szezon időszakában akar csapatot építeni.

Azonos, vagy közel azonos eredmény eléréséhez személyiségtípusunkat, viselkedésünket ismernünk kell, az eltéréseket figyelembe kell vennünk, hogy a nyári pihenés helyett/mellett végzett csapatépítő munkánkat biztosan sikeresen tudjuk befejezni. Ez pedig, tapasztalatból mondhatjuk, olyan plusz energiákat fog adni, amellyel a legszebb karibi strand vagy a legnagyobb ibizai buli sem biztos, hogy feltöltene bennünket.

A határozott, eredményorientált (uralkodó) típusú vezetőknél, akik távlatokban gondolkodnak, látják a nagy képet, van konkrét elérendő céljuk és ehhez a körülöttük lévő embereket is képesek megmozgatni, általában jóval kevesebb idő szükségeltetik ahhoz, hogy a csapatépítésre felkészüljenek, és a folyamatot végigvigyék. Az, hogy ez mennyire lesz eredményes, már más kérdés. Ha a három nyári hónapban gondolkodunk, nekik biztosan elég lesz egy, vagy legfeljebb másfél hónap, és elkészülnek az átszervezéssel vagy az új csapat felépítésével. Ebben természetesen már benne van a tervezés; ha szükséges, az új pozíció meghirdetése; az interjúk és a kiválasztás is. Alapvető hibájuk általában túlzott magabiztosságukból fakad. Leggyakoribb problémájuk a felületesség, a dolgok nem megfelelő mélységben történő elemzése, és az ebből adódó problémák kezelésének hiánya. Így aztán lehet, hogy megtalálják, felveszik a lehető legjobb csapatot (legalábbis akiket ők annak gondolnak), de a tökéletes kiképzésükre, motiválásukra már nem biztos, hogy elég időt szánnak, ebből pedig már rövid távon lehetnek komoly problémáik. A nyári példánál maradva ők – a jut is, marad is elvből kiindulva – pontosan tudják, miért éri meg ebben az időszakban a humán területtel foglalkozni, de azért a nyarat is élvezni akarják, így aztán tényleg hamar lerendezik a csapatépítést, amivel (ha nem hívjuk fel időben a figyelmüket) a megszerezhető előny felét vagy még többet is elveszthetnek.

 

Az emberközpontú hajlamos elveszni a részletekben

Ezzel szemben a stabilitást előtérbe helyező, változáskerülő (emberközpontú) típusú vezetőknél, akik a külső hatásokra lassan, nagyon megfontoltan reagálnak, már maga az elhatározás, hogy a megszokottól eltérő időszakban (nyáron) fogjanak bele a szervezet átalakításába, mint újdonság, komoly nehézségeket okoz. Nekik sokat jelent, ha már más, általuk ismert és elismert vezetőtársuk sikerrel végigvitte ilyen irányú munkáját. Így ugyanis megismerve, megbizonyosodva róla, hogy ez számukra is előnyös lehet, már könnyebben hajlandóak belefogni a projektbe. Náluk arra érdemes figyelni, hogy hajlamosak a részletekben elveszni, az egyes lépéseken igen sokat töprengeni, így időről időre szükségük lesz egy-egy határozott impulzusra, amely átlöki őket az éppen aktuális „nagy” problémán. Erre általában legtöbben egy külsős, mások által már kipróbált, megbízható tanácsadót alkalmaznak, aki segít abban, hogy a fő célt mindig szem előtt tartsák, és az elért eredményeket időről időre bemutatva bizonyítsa számukra, hogy jó úton haladnak. Így van esély arra, hogy a kitűzött határidőre fogják a munkát befejezni, és az átalakított csapat sikeres munkáját többször is ellenőrizve, végre ők is elmennek majd nyaralni.

 

Az újdonság varázsa élteti az önmegvalósítót

A kommunikatív, kreatív, újdonságokra nyitott, állandóan mozgásban lévő (önmegvalósító) típusú vezetőknek az ismeretlen adja az éltető erőt; minden, ami új, az jó, azt szeretnék kipróbálni. Nekik aztán nem kell sokáig magyarázni a megszokottól eltérő időpontban (nyáron) végrehajtott team building programnak az előnyeit. Ők lesznek az elsők, akik bele akarnak vágni. Azt, hogy egy ilyen megoldás működik-e majd, hozza-e az üzleti elvárásokat, mennyire részletesen kidolgozott terv szerint kell majd lépésről lépésre haladni, nem feltétlenül lesz érdekes számukra. Náluk a részletek fontosságára, a folyamatok betartására kell felhívni a figyelmet. Ha ők nem rendelkeznek ilyen irányú képességekkel – márpedig ezzel csak kevesen vannak ellátva –, fontos, hogy kit bíznak meg a folyamatok operatív irányításával. Professzionalista háttérrel megerősítve sikeresen tudják az eltervezetteket véghezvinni. Számukra is nagyon fontos az eredmények bemutatása, mert hajlamosak a fő célt elfelejtve, a sikeres munkát sikertelennek, a kevésbé eredményeset pedig sikeresnek megélni. Mivel bármire képesek hamar ráunni, náluk sem érdemes az egész nyári időszakot csapatépítésre szánni. Viszont érdemes egy-egy befejezett munkaszakasz közben pihenőt tartani, amelybe egy rövid üdülés is simán beleférhet, ezt követően újra tudnak a feladatra koncentrálni.

 

Mindent kiértékel a professzionalista

Az objektív, tényszerű szakmai alapon működő, tudatos (professzionalista) cégvezetőket, ha valami (például egy nyári csapatépítés) érdekli, akkor addig kérdez, gyűjt és értékel adatokat, információkat, amíg tökéletesen meg nem győződik annak gyakorlati hasznosságáról. Döntését ő is lassabban hozza meg, de ha döntött, biztosan terv szerint fogja végigvinni az eltervezett folyamatot, és ezt minden résztvevőtől elvárja. Nála a siker érdekében szintén arra kell figyelnünk, nehogy elvesszen a részletekben. Ha személyiségének összetételéből adódóan nehezebben látja a stratégiai célt, rendszeresen fel kell rá hívnunk a figyelmét. Mivel bizalmatlan típus, az eredmények tervhez képesti szakaszonkénti értékelésére, bemutatására nagyon kell figyelnünk. Ahogy az emberközpontú vezető esetében, nála is lassabban fejeződik be a folyamat, de abban biztosak lehetünk, hogy nem lesznek nagy kitérők és a tervezett időre meglesz az átalakított, vagy éppen az új csapatunk.

A nyári csapatépítést, mint piaci versenyelőnyt jelentő új megoldást mindenképp érdemes beemelni a cégfejlesztési eszköztárunkba. Ha nagyot fejlődtünk az év első felében, ezt a fejlődést a szervezetünkkel muszáj lesz lekövetni. Ha nem fejlődtünk, akkor a fejlődés érdekében valószínűleg a humán oldalon is változtatnunk szükséges. Így vagy úgy, de mindenképp fórban leszünk, ha az amúgy szükséges változtatásokat már a nyáron megtervezzük, elkezdjük bevezetni vagy már le is tudjuk vezényelni, hiszen így szeptembertől már egy új, erősebb csapattal bombázhatjuk jobbnál-jobb ajánlatokkal a piacunkat, ami aztán hosszú időre biztosíthatja azokat a bizonyos gondtalan nyarakat számunkra.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kéri Balázs

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4700 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Clarmont I.S. Kft.

A legkeresettebb cégek: