Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


12_Batman slap Nolan_420
Forrás: ITB

Rengeteg elemző értékeli folyamatosan a magyar gazdasági piacon zajló eseményeket, ez nem meglepő. Az is természetes, hogy a gazdasági válság óta ezek az értékelések, és a belőlük fakadó „jövendölések” mennyire elburjánzottak. Minőségi előrelépésről nem feltétlenül beszélnék, de legalább próbálkoznak a szakemberek.

Sokan próbálják megfejteni a hazai piac viselkedésének, a válságra történő reagálásának különbözőségeit. Nagyon szembetűnő volt a külföldre rendszeresen utazgató üzletemberek számára, pláne, ha ráadásul külföldön megbízásokat, üzleti projekteket teljesítettek, hogy amikor még nálunk sírás-rívás volt, és a médiából is folyt az „élet ellehetetlenedett” hangulat, addig tőlünk pár száz kilométerre ezt a krachot lezárták alig több mint egy év alatt. Jó, tudjuk, a magyar gazdaság nem versenytársa a német, francia, angol vagy skandináv rendszereknek. Dehát mi is ennek az oka? Kicsit hazabeszélve nyilván mi pszichológiai oldalról közelítjük meg a témát, és így tudunk tenni olyan „jóslatokat”, amelyek beteljesülése sokszor meghökkenti az üzleti világot. Mindennek az oka a mi fránya emberközpontú társadalmunk, amelynek személyiségtípus-jegyei tökéletesen vetítették előre, mire is számíthatunk a média által túlgerjesztett válságban.

 

-
 

 

Egyszerűen emberközpontú vagyok

Vegyük gyorsan át a leckét, hogy például elemzői szempontból milyen emberközpontú jegyeket kell figyelnünk érzékenyen.

Az emberközpontú típus számára minden jó úgy, ahogy van. Semmi ne változzon, ami egyszer bevált, az tökéletes, az újat eltaszítja magától. Érdekérvényesítő hatása a többi emberre sokkal kisebb, mint bármely más személyiségtípusé, ezzel egy idő után tisztába is kerül.

Ezért amikor „békebeli” a gazdasági helyzet, általános jólét figyelhető meg, az emberközpontúak az amúgy nem létező dominanciájukat szépen és tényleg lassan elkezdik feltornázni. Ők azok, akik előszeretettel hordanak ellenkező embertípus-álarcokat, vagyis szinte uralkodóként próbálják élni a világukat. Mivel külső negatív hatások nem érik őket, ezért ez működik is. Ezzel párhuzamosan egyre inkább háttérbe szorul saját embertípus és annak elvárásai. Óvatosan, de kibóklásznak biztos kis sáncaik mögül, félredobják a biztonságot, és akár meggondolatlanul is elkezdenek vásárolni. Mivel emocionálisan érzékenyek és ami ennél még fontosabb, befolyásolhatók, ezért könnyű a békebeli helyzetben vásárlásra ösztönözni őket.

Itt kezdődtek problémák.

 

Nálunk még a bank hitelt is el lehet adni!

Külföldi ismerőseim 2000 és 2008 között hozzám látogatva meglepődve tapasztalták, hogy dőlnek a médiából a banki hiteleket népszerűsítő reklámok. Többször kérdezték, miért van ez, a válasz mindig egyértelmű volt: mert a magyar embereket még erre is rá lehet venni, ha kell nekik, ha nem.

Az okokat pedig nyugodtan visszavezethetjük az emberközpontú elsődleges személyiségtípussal rendelkező fogyasztói közegre, amelynek második embertípusa az önmegvalósító, aki viszont már új dolgokat akar látni maga körül, meggondolatlanul vásárol, majd utána fogja a fejét, „Hol is a pénzem?!”

Éltek is ezzel az okos marketingesek. Bár, itt mindig meg szoktuk jegyezni, látva a marketing tudás nemzetközi szintjeit, hogy azért nem volt ez annyira tudatos húzás a részükről, inkább csak betalált a hagyományos kommunikációs forma. Nem volt túl nehéz, televízió óriásplakáttal vegyítve, aztán amennyi belefér. A banki hitelek a fogyasztói társadalomra gyakorolt hatását ebben az olvasói körben már nemigen kell bővebben részletezni.

 

Aztán egyesek tavaszt kiáltottak

Hőn szeretett válságunk

Egy válság mindig tisztulást is jelent a piacon, de ekkora fürdésre azért senkinek nem volt szüksége. Már aki egyáltalán rosszul járt a 2008-ban elindult eseményekkel.

A magát hosszú évek alatt felszívó emberközpontú társadalom, amely már önmegvalósító módjára költekezett a mindennapokban, egyszer csak kapott egy hatalmas pofont az élettől. Elegendő volt a kamatoknak csak minimális mértékben elmozdulni ahhoz, hogy az amúgy is feszített, a középréteg életszínvonalához mereven ragaszkodó háztartások pénzügyi keretei szilánkokra törjenek. Innentől kezdve pedig már ugye nem minimális elmozdulásról beszélünk, hanem a középréteg létminimumra süllyedéséről.

A folyamat nagyon gyorsan lejátszódott a hazai gazdaságban, de nem az egész fogyasztói társadalmat érintette. Mégis a vásárlói hanyatlás az egész társadalmat jellemezte. Az emberközpontú emberek ugyanis halálra ijedtek, stresszhelyzet alakult ki, amelyben az uralkodó álarc pillanatok alatt összetört. Törött álarc mögül pedig az emberközpontú típus visszavonul sáncai mögé, minden meglévő vagyonát elrejti. Aztán várja a tavaszt, amikor újra kimerészkedhet barlangjából.

A probléma csak az, hogy a tavaszi ébredéshez nem volt elegendő az első fecskék megjelenése. Egy egész fecskehad oda-vissza vándorlása is kevés, hiszen nagy volt az ijedelem. Majd ha a mellettünk lévő barlangból már kimennek, na akkor én is elindulok. De ha mindenki a másikra vár…

Ráadásul a hazai marketing- és értékesítési szakemberek kezében, agyában nem volt meg az a tudás, amely megmozgatta volna ezt a társadalmat, hiszen ők azt látták megoldásnak, hogy ugyanazokat a csatornákat kell használni, csak olcsóbban. Nem lehetett látni drasztikus stratégiaváltást, csak gyengébb próbálkozásokat.

Természetesen lehet a társadalom jelentős része emberközpontú, de minden társadalomban megtalálható az összes embertípus, még ha arányuk el is tér. Az uralkodó típus a piac legaktívabb szereplője, és bár Magyarországon még a fogyasztók 10 százalékát sem képviselik, de ahhoz pontosan elegendő volt a számuk, hogy az elmúlt években elsőként tavaszt kiáltva, jelentős sikereket érjenek el. Az elmúlt 2-3 évben nagyon jellemező volt a gazdaság kétarcúsága: volt, akinek nagyon ment, és volt, akinek nagyon nem Csak tessenek utánanézni melyiket, melyik személyiségtípushoz tartozó egyén mondta! Több sikeres új üzlet útjára indult, függetlenül a gazdasági szektorbeli korlátoktól. Igaz, kevesebb lett a piaci szereplő – de ez az a tisztulási folyamat, amelyből a válság egyáltalán értelmet nyerhet.

 

Az igazi jós a jövőt mondja, nem a múltat értékeli

Hát igen, az igazi jövendőmondás nem a múltat magyarázza – bár annak értelmemmel való ellátása is rendkívül fontos és bizalomépítő –, hanem értelmes, egyértelmű támpontokat tud adni a jövővel kapcsolatban. Azért, amikor a 3B előadásain 2003-2004-ben piaci megtorpanásról és viselkedés alapú átrendeződésről beszéltünk, akkor nagy szemekkel néztek.

És most jöhet a varázslás! Kedves olvasóink, a jelek márpedig egyértelműek. A varjak vonulnak, tehát esni fog! De ha valakinek ez nem elegendő információ ahhoz, hogy építse, szépítse üzletét, mondunk kicsit konkrétabb prognosztizációt is.

A hazai társasalom viselkedése 2013-ban még igen zavaros volt, de 2014-re tökéletesen kitisztult. Az év indulása, a nyári szabadságoláshoz való hozzáállás, a fogyasztók proaktivitása ebben az időszakban mondhatni kísértetiesen hasonlít a 2008 előtti időkre. Annyi a különbség, hogy emberközpontú társadalmunk óvatosabb és okosabb lett, a vásárlási mechanizmus átalakult, a vásárlási folyamatok lelassultak, de a döntéshozatal folyamata már a válság előtti időket mutatja.

Vagyis jelentős előremozdulás várható a háztartások költésében. Csak arra kell figyelni, hogy nem lesz automatizmus, mint a válság előtt. Kiemelt jelentőségűvé vált az, hogy a fogyasztók valódi embertípusához kell szólni az értékesítés és a marketing során mindenképpen. De már ez sem elegendő sajnos, vagy inkább végre?

Ma már nem elég egy amúgy rosszul összerakott terméket vagy szolgáltatást jól kommunikálni. A csalódott, pofont kapott emberközpontú társadalom bizony utánanéz a háttérnek. Vagyis van itt már kereslet, van már pénz is, de ezek a vásárlók csak a megfelelő termékekre és szolgáltatásokra költik azt el.

 

Milyen jövőre számíthatok?

Nem akarok viccelődni komoly témában, de hát amilyet magának teremt a kedves gazdasági szereplő! Az biztos, hogy a hazai fogyasztók felébredtek, elindultak nézelődni, még ha vásárolni nem is. A stratégiaépítők feladata pedig a nézelődésből vásárlást faragni. Így, ha üzletfejlesztésre adja valaki a fejét, akkor javaslom, ne a szervezettel, ne az árképzéssel és egyéb felszíni kezeléssel indítson, mert az eredmény el fog maradni a várakozástól.

Nem kisebb dolgoktól kell indítani, mint a cég termékeinek és szolgáltatásainak összetételétől, annak jegyeitől, és annak megállapításától, hogy ezek mely célcsoportnak szólnak valójában. Mondhatnánk, hogy kicsit hazabeszélve, de mégis csak az itbehaviour magazinról van szó, nyilván a termék-, a szolgáltatás személyiségtípusokra lefordítható jegyeit kell felmérni ahhoz, hogy utána az ehhez illeszkedő szervezetet ki tudjuk alakítani. Ezután a sokaknak a jósdai homállyal felérő marketingstratégia már a józan paraszti ész küzdelme a számokkal. Nem leszólva a médiatervezés vagy marketingkampányok kialakításának szaktudását, de hát azért a hagyományos tervezők igen messze állnak attól, hogy egy komplex céges stratégiát megértsenek, pláne ha az pszichológiai alapokra épül. (Akinek nem inge, az reméljük, nem veszi magára.)

Sokszor szoktuk mondani, de a megfelelő tudással a válság után valóban igazzá vált a mondás: mindent el lehet adni Csak egy röpke mondattal toldanám meg: jó stratégia kell hozzá!

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kisgergely Kornél

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: