Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


22_26_GYU_9940.jpg
Forrás: ITB

A példaképek megléte természetesen nem új keletű dolog, ikonikus személyiségek, követendő példaképek mindig is voltak – elég csak a Monty Python egyik legemlékezetesebb filmjére, a Brian életére gondolni, szándékosan filmbeli karaktert hozva példaként. Napjainkban azonban felértékelődött a szerepük, mégpedig az üzleti életben (is).

Lehet tippelni, miért van az, hogy egyes magyar tulajdonú munkahelyekhez tömegével jelentkeznek a lelkes fiatalok, és akár napi 12-14 órát is boldogan dolgoznak, míg máshol a magasabb jövedelem ígéretével sem tudják a céghez vonzani vagy megtartani a tehetségeket. A példaképek húzóerők lehetnek a vállalkozások életében – de vajon mi kell ahhoz, hogy a cégvezető példaképpé tudjon válni a mai fiatalok szemében? Egyáltalán, miért keres az uralkodó generáció (az 1985–1996 között születettek) példaképet a karrierben?

 

Idolizmus – recepre

Kell egy idol a cégnél. Rendben. De mi szükséges hozzá? Idolikus személyiség mindenképpen, emlékeztető jegyek is, nem árt a kirakat és némi bizonyíték, és persze mindezek kommunikációja.

Kezdjük a felsorolás elején! Először is különbséget kell tenni az üzleti (business idol) és a magánéletbeli példakép (private idol) között – most az előbbit részletezzük. Az idolikus személyiség jellemzője azontúl, hogy fel lehet rá nézni és követendő példaként az élen jár, az, hogy van olyan tulajdonsága, amely a fiatalok számára irigylésre méltó, sőt rendelkezik minden olyan tulajdonsággal, amely fontos a fiatal generációnak.

„Egyértelműen megfigyelhető, hogy az uralkodó vagy a professzionalista személyiségjegyű cégvezetők tudnak leginkább idolokká válni a talentek szemében” – mondta előadásában Palencsár Miklós, a 3B business mentora. Az uralkodó erős brandet épít, a professzionalista pedig kiemelkedő, egyedi szakmai tudással bír. „Megfigyelhető az is, hogy a kétpólusú (általában önmegvalósító–professzionalista vagy fordítva) személyiségek a legsikeresebbek” – tette hozzá a szakember.

Ami az emlékeztető jegyeket és a kirakatot illeti, az uralkodó személyiségtípusnál domináns az idol fellépése, magán hordozza a siker jegyeit. Jellemző a státusz tárgyak megléte (amelyekre a fiatal tehetségnek még nem telik), a prémium irodai környezet, továbbá az alá–fölérendeltségi viszony kialakítása és fenntartása. A professzionalista példakép esetében a tökéletes, maximalista fellépés és a higgadt, nyers kommunikáció figyelhető meg. A pénz iránt érdektelen, a minimalista környezetet szereti, helyette a szakmai elhivatottság a fontos számára. Az önmegvalósítóknak dinamikus, motiváló a kommunikációjuk, színpadias a fellépésük, képesek álmokat gyártani és ezeket hatékonyan kommunikálni, de a kirakat könnyen összetörik, ha nincs mögötte valódi tudás.

Ami a bizonyítékot és a kommunikációt illeti, fontos a story és a brand megléte (kik vagyunk a piacon; honnan jöttünk és mit akarunk). A talentek számára az eredményt a profit és a magánvagyon jelenti. A családi élet rendkívül fontossá vált a fiatal generáció szemében: azt szeretnék látni, hogy a cégvezető, az idol olyan üzletember, aki a magánéletében is sikeres. Kommunikáció szempontjából a cégen belüli és kívüli kommunikációra egyaránt nagy hangsúlyt kell fektetni. A cégen belülit az ad-hoc, kötetlen beszélgetések, a speciális csapatépítő programok, a dolgozók social mediába történő bevonása jelenti. A cégen kívüli kommunikációban természetesen figyelni kell a weboldal meglétére (tartalmára és megjelenésére egyaránt), a social media jelenétre, az event szereplésekre, a szakmai online és print megjelenésekre.

 

Idol születik

Ha egy cégvezető gazdag, szép, okos, trendi, szakmailag megkérdőjelezhetetlen, jelen van mindenhol és hibátlanul kommunikál, akkor miért kell őt idollá válás tekintetében képezni? Azért, hogy mindez valóban így legyen – kezdték a témában tartott kerekasztal-beszélgetést a résztvevők. „Minden vezetőnek, akivel együtt dolgozunk, feketén-fehéren elmondjuk, hol tart az idolizmus skáláján. Ez mentori felelősség, és lehet, hogy kellemetlen a beszélgetés, de mindenki értékeli az őszinteséget” – mondta Palencsár Miklós.

A példaképpé válás rengeteg pontból tevődik össze, de a történet alfája a tudás, a szakmai és az üzleti tudás, innen indul minden, vélte Banos Gergely, a MITH és a Szerverház vezetője.

„Zavarban lennék, ha nekem kellene idolképző, karizmafejlesztő céget vezetnem, mert valószínűleg nem tudnám megírni azt a forgatókönyvet, amelyre az adott jelöltet gyúrni szeretném. Azt tapasztaltam, hogy néha meghökkentő okokból kezdik el követni az emberek a kollégáikat, vezetőiket. Olyanokat, akiket tudományosan nézve, a profiljuk vagy a személyiségtípusuk alapján nem biztos, hogy idolnak gondolnánk” – mondta Németh Zoltán, az Abesse vezetője. Meglátása szerint nem feltétlen azt kell nézni, hogy kiből „gyártsunk” idolt, inkább azt kell megfigyelni, hogy kit kezdenek el követni a többiek. „Sok kis messiást, sok kis idolt próbálunk felépíteni” – fogalmazott a szakember.

Az elmúlt évek politikai történéseire utalva, arra a kérdésre válaszolva, vajon mennyire kezdenek megváltozni az idolok a nagyvilágban, létezik-e trendforduló példaképek tekintetében, Palencsár Miklós úgy fogalmazott: „Mindenképpen; vizsgáljuk a különböző társadalmak személyiségi összetételét, például az Egyesült Államokét is. Mondok egy példát, Ronald Reagan kivételével az 1990-es évektől csak emberközpontú elnökök voltak fókuszban, mellettük rendszerint nagyon erős, uralkodó karakterű feleséggel, de valójában a háttércsapat az, aki nagyon profin irányítja őket, tudatosan használva a személyiségtípus jegyeket.”

A nyitóképen Palencsár Miklós, 3B System; Rendes Alina, NFM; Banos Gergely, MITH/Szerverház; Németh Zoltán, Abesse; és a beszélgetés moderátora

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kisgergely Kornél

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: