Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


34_Depositphotos_20390925.jpg
Forrás: ITB

Sok sikeres vállalkozó kerül válságba startupjának (elméletileg) vágyott eladását követően. Például kevés alvással és rengeteg kávé elfogyasztásával jár, ha mindössze néhány napja van a cégalapítónak arra, hogy döntsön az exitről. Mi lesz a cég sorsa? Mi lesz a munkatársakkal? Egyáltalán, mihez fog kezdeni az alapító az exit után?

Alig aludtak napokig, literszámra itták a kávét, 14 órás igazgatósági üléseket tartottak – így emlékszik vissza a nagy döntés, vagyis az általa alapított cég eladása előtti időszakra Jyoti Bansal, az AppDynamics létrehozója. Az izgalmakhoz a vállalat esetében hozzájárult az is, hogy egészen rendkívüli körülmények között kaptak vételi ajánlatot. A cég 2017 januárjában éppen a Nasdaq-on való megjelenésre készült, az igazgatók már a méretre szabott öltönyeiket készítették elő, amelyeket a tőzsdei kereskedés megkezdését jelentő harang megkongatásához vettek volna fel, amikor váratlan fordulat következett be. Az alkalmazások elemzésével foglalkozó társaságot ugyanis megkereste a Cisco és jelezték nekik, hogy felvásárolnák a céget.

 

Visszautasíthatatlan ajánlat

Az első ajánlatot és még a másodikat is visszautasították, azonban a nagyvállalat nem hagyta annyiban a dolgot és végül 3,7 milliárd dollárt ígértek az AppDynamics-ért. „Ez a szám hatalmas meglepetés volt. Előzetesen azt gondoltam, hogy az elsődleges részvénykibocsátás után (IPO) kétmilliárd dollár körül alakulhat a cégünk piaci értéke. Az újabb ajánlat hallatán senki nem tudott aludni. Rengeteg kávét ittam, négy nap alatt jó, ha talán két órát aludtam és lényegében fájdalomcsillapítón éltem” – idézte fel az időszakot Jyoti Bansal a Business Insidernek adott interjúban. Az App Dynamics több ezer munkatársának is felelősséggel tartozott a vezetés, hiszen ők maradtak a cégnél az új struktúrában is. Ráadásul megnehezítette a helyzetet, hogy mindent a legnagyobb titokban kellett intézni, hogyha mégsem jön össze az ügylet, az ne befolyásolja az IPO-t. „Alapítóként ugyan jelent némi különbséget pénzügyileg, hogy eladja-e az ember a céget, vagy tőzsdére viszi, de érdemben nem befolyásolja az életvitelt. Viszont legalább 400 olyan munkatársunk volt, aki több mint egymillió dollárra számíthatott, ha eladjuk a társaságot. Az ő érdekükben is megfelelően kellett döntenünk, hiszen egymillió dollár már alaposan megváltoztatja az ember életét” – idézte fel a döntés hátterét az alapító, aki végül a tőzsdére lépés előtti napon jelentette be a munkatársaknak, hogy inkább eladják a céget.

 

Kivont karddal a csapat élén

Balogh Péter, az NNG társalapítója saját élményei kapcsán az ügylettel kapcsolatos kettős érzéseiről, valamint az eladást követő válságról is beszélt az ITBEHAVIOUR-nak. Ha a fenti izgalmakról nem is számolt be nekünk saját exitje kapcsán, fordulatokban az ő története sem szűkölködött, emiatt egy több évig tartó, brazil szappanoperához hasonlította a nagy döntést. A részesedése eladását ugyanis évekig tartó gondolkodás és több negatív tapasztalat előzte meg, amikor bizonyos szintig eljutottak ugyan az értékesítési tárgyalásokban, azonban nem tudták lezárni a folyamatot. Éppen ezért egészen az ügylet zárásáig óvatosan közelített a dologhoz, mint fogalmazott „az volt a nagy pillanat, amikor csörögtek a bankból, hogy megjött a pénz, akkor jött az igazi megkönnyebbülés, addig végig volt bennem egy kis kérdőjel”.

Balogh Péter 2013 januárjában vált meg tulajdonrészétől az NNG-ben, és mint azt magazinunknak elmondta, nem is feltétlenül a szerződés aláírása előtti napok voltak a legkeményebbek, hanem az előkészítés hónapjai.

„Nagyon kettős érzés volt bennem, hiszen majdnem egy évtizeden át építettem valamit, ami azt jelentette, hogy kivont karddal rohant az ember a csapat élén, de amikor jön az eladás, akkor nagyon erősen elválik a vezetői és a tulajdonosi szerep. Valami olyasmiben vesz részt az ember, ami már nem a csapatért, hanem saját magáért történik. Rengeteg titok van egy ilyen ügylet körül, kicsit máshogy kell kommunikálni a munkatársak felé, és azt kell mondanom, hogy lelkileg is nehéz az exit előtti időszak” – fűzte hozzá Balogh Péter.

 

És jön a válság

Elmondta azt is, hogy az eladást követően nála is bekövetkezett az a magánéleti válság, ami hasonló helyzetben lévő üzletemberekkel tapasztalatai szerint meglehetősen gyakran előfordul. „Eljön egy komolyabb válság, amikor rájön az ember, hogy az eddigi virtuális vagyona, amit a cég értéke képviselt és folyamatosan gyarapodott, az mostantól valós, és inkább csak csökkenni fog. Felmerül az a gondolat is, hogy tudok-e még egyszer ekkorát gurítani, mint az eladott céggel, vagy ez volt számomra a csúcs, innentől jön a B oldal. Exitet megvalósító vállalkozókkal beszélgetve kiderült, hogy több mint felük esett át jelentős szétesésen a társaság eladása után. Volt olyan is, aki néhány év alatt nemhogy lenullázta magát, de anyagilag mínuszba került. Nagyon kemény munka előzi meg az exitet és utána jön a kérdés, hogyan tovább, mi legyen a következő” – tette hozzá Balogh Péter.

Az NNG társalapítójánál ráadásul bonyolította a helyzetet, hogy a megállapodás szerint két évig még maradt a cég élén, vagyis az elengedés és újrakezdés még váratott magára. Végül 2015 nyarán hagyta ott a társaságot és indította el a startup befektetésekkel foglalkozó Baconsult nevű vállalkozását.

 

Nemcsak felépíteni, de elengedni is tudni kell

Hosszabb folyamat végeredménye volt a Játéknet eladása 2016 végén, és az alapítók, illetve az akkori tulajdonosok eltérő módon élték meg az eseményt. Bognár Ákos társalapítónak például bőven volt ideje felkészülnie az exitre: a szerződés aláírását megelőző egy évben már arra készült, hogy kiszáll az üzletből. „A Tullival történt 2011-es egyesülés után átalakítottuk a céget, nagyobb raktárbázisba költöztünk, és az volt a cél, hogy megnöveljük és eladjuk a társaságot. A négy eredeti alapító mellé három új tulajdonos érkezett. A terveink megvalósításához átcsábítottuk Őry Gergőt, aki a Tesco webáruházát építette fel, egy év alatt fokozatosan adtam át neki az irányítást. Ez az időszak felkészített arra, hogy elengedjem a vállalatot. A feleségem, aki szintén társalapító volt, már nehezebben élte meg a változást” – mesélte Bognár Ákos. Eredetileg külföldi befektetőnek tervezték eladni a céget, de végül a Modell és Hobbi lett a befutó, és a 2016-os szerződéskötés után 2017 végén zárult le a folyamat. Bognár Ákos egy laza, fiatalos pasi márka, a Hyp-R Zone felépítésébe kezdett az exit után, és a YouTube csatornából indult projekt mára odajutott, hogy már egy e-sport bárt is nyitottak ezen a néven.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: