Menü
40_ArchDaily.jpg
Forrás: ITB

Az egylégterű teremben tucatjával elhelyezett és alacsony álfalakkal kockákra osztott munkahelyektől a játszószobával és babzsák-fotelekkel felszerelt startupos irodákig számtalan különféle környezetben dolgozhatnak napjainkban a munkavállalók. Ám ezek nem egyformán hatnak a motivációra és a hatékonyságra.

Az irodai tér kialakításában egészen más szempontok érvényesültek akár csak tíz évvel ezelőtt is, mint manapság. A sok dolgozót foglalkoztató cégközpontban a jó helykihasználás első számú prioritássá lépett elő: hogyan lehet a lehető legtöbb embert a lehető legkisebb helyre bezsúfolni úgy, hogy azért még jól tudjanak dolgozni. A technológia, a számítógépek előretörésével a kábelek (áram- és hálózati vezetékek) elhelyezése legalább olyan fontossá vált, mint az embereké.

 

Hallgatni a dolgozókra

Az utóbbi tíz évben mindez alaposan megváltozott. Fejlődött a technológia – egyre többet és egyre könnyebben lehet a távolból is dolgozni. Megjelentek az új generációk a munkaerőpiacon – nekik már más elképzeléseik vannak a munkáról és a munkavégzés helyéről egyaránt. Sokan már egyenesen úgy tekintenek rá, mint egy közösségi térre, egyfajta kávéházra, ahol a munkatársak összejönnek egy kis informális eszmecserére, beszélgetnek, megvitatják az ötleteiket, majd távoznak – áll a modern irodaszereket gyártó Leitz „Work better by desing” című tanulmányában. Így aztán felvetődik a kérdés: milyen manapság a jó iroda, és milyen célt tölt be? És ha ezt eldöntöttük, van még kérdés: hogyan alakítsuk ki és rendezzük be úgy, hogy a lehető legjobban kielégítse a cég és a munkatársak igényeit?

A modern munkahely már nem egyszerűen egy épület, ahova az ember mindennap bejár, hogy dolgozzon. Sokkal inkább olyan környezet, ahova az ember azért akar elmenni, mert szeret ott lenni, és amely segít neki hatékonyabban dolgozni. Ha egy cég be akarja vonzani a jó (és a fiatal) munkaerőt, olyan környezetet kell kínálnia, amely legalább olyan kényelmet jelent, mint egy otthoni iroda, kiegészítve azzal, hogy lehetőséget teremt az ötletek és az innovatív energiák szabad áramlására. Sokak szerint egy cég termékeinek és szolgáltatásainak minőségét a márka mögött álló emberek határozzák meg, ezért a munkavégzéshez szükséges feltételeket is az ő gondolkodásmódjukhoz és elvárásaikhoz igazítva kell biztosítani. Ha ez sikerül, nő a munkatársak elköteleződése és egyúttal a munkavégzés hatékonysága is.

A jó közérzet titka

A jó iroda nemcsak a szellemnek, de a testnek is kellemes környezetet kínál. Ebbe beletartozik a megfelelő hőmérséklet – amelynél például figyelembe kellene venni, hogy (a maastrichti egyetem kutatásai szerint) a nők kevesebb hőt termelnek, mint a férfiak, ezért átlagosan három fokkal magasabb hőmérsékleten érzik komfortosan magukat.

A szobánkénti egy termosztáttól az IoT-technológia segítségével már el lehet jutni oda, ahova a torinói Agnelli-épület: szenzorok figyelik folyamatosan a szobákban tartózkodók számát, a hőmérsékletet és a szén-dioxid szintjét, majd ennek megfelelően állítják be a fűtést, a légkondicionálást és a világítást.

 

A belső ügyfél

Amikor a jó munkaerő megtalálása és megtartása a vállalatok egyik legfőbb prioritása, minden korábbinál fontosabbá válik a céghez való szoros kötődés kialakítása. Ha a munkatárs szeret a cégnél dolgozni, ha büszke arra, hogy az adott vállaltnál lehet alkalmazásban, a konkurencia sokkal kisebb eséllyel csábítja el. A jó cégimázs a tehetségek megtalálását is egyszerűbbé teszi: egy „cool” vállalathoz szívesen jelentkeznek a fiatalok, a sokaságból pedig könnyebb kiválogatni a legjobbakat.

Sokáig az egyik iroda pontosan úgy nézett ki, mint a másik, így a dolgozók úgy érezhették, tulajdonképpen bármely más vállalatnál is dolgozhatnának. Mostanra viszont egyre több vállalat ismerte fel, hogy az irodai tér az egyik leghatékonyabb eszköz a márkaüzenetek és -értékek közvetítésére, a brand erősítésére. A kiskereskedelemben már régen felismerték ezt. A prémium termékeket gyártó vállalatok úgy alakítják ki üzleteiket, hogy azok messziről láthatóan hirdessék a cég, a márka értékeit, az általa sugallt életérzést – elég bemenni bármelyik Apple Store-ba, hogy megtapasztaljuk ezt.

Ha egy vállalat fontosnak tartja a munkavállalóit, akkor érdemes belső ügyfelekként tekinteni rájuk, és az irodai dizájnban is megjeleníteni a brand értékeit. Bizonyos szintig ezt már sok helyen alkalmazzák. A belsőépítészeti megoldásokat értékesítő amerikai Steelcase nemrégiben készített tanulmánya szerint a cégek 70 százaléka kihelyezett logókat és hirdetéseket az irodai térben. Ennél tovább azonban sokkal kevesebben mennek. Közel kétharmaduknál semmilyen utalás nem található a vállalat történetére és 40 százalékuknál az irodák berendezésében, a bútorok dizájnjában nem köszönnek vissza a cégszínek.

 

Összhangban az erő

Az ördög persze itt is a részletekben lakozik. A dizájn nem terjedhet ki csak egyetlen berendezési elemre, például a bútorokra vagy a falak színére és mintájára. Mindennek összhangban kell lennie, különben a közvetített üzenet is hamis lesz. Ha a menedzsment irodáit csúcsminőségű tárgyakkal, átgondoltan rendezik be, miközben a dolgozói szintek túlzsúfoltak és szedett-vedett bútorokkal vannak tele, az sokat elárul arról, mit is gondol a cég a munkavállalóiról. Hasonlóképpen árulkodó lehet, ha a dolgozók és a vendégek számára eltérő evőeszközöket, kávéskészleteket biztosít a cég.

Persze nem minden cég Google vagy Apple, és nem is kell annak lennie. Nem érdemes szolgaian leutánozni az általuk alkalmazott megoldásokat. Mit gondolnánk egy olyan biztosítóról, amelynek a recepciójánál csúszda és csocsóasztal van? Sokkal célravezetőbb, ha meghatározza a legfontosabb szervezeti értékeket, és annak megfelelően alakítja ki a tereket. Ha változik a cégkultúra, de a terek maradnak ugyanolyanok, akkor a környezet a viselkedést is visszahúzza a múltba. Így aztán az irodai terek kialakításánál sem az lesz a legfontosabb kérdés, hogy merre menjenek a vezetékek, hanem hogy melyek a cég legfőbb értékei, milyen típusú viselkedést akar elősegíteni és milyen élményt kívánnak nyújtani a dolgozóknak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4703 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:REVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: