Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


38_Depositphotos_89306902.jpg
Forrás: ITB

Amikor hatékonyságról van szó, egyenlő feltételekkel indul mindenki: egy napban csupán 24 óra áll rendelkezésre ahhoz, hogy végére járjunk a feladatainknak. Azonban mindig vannak olyan emberek, akiknek mintha kétszer annyi idejük volna. Nekik mindig sikerül időre befejezni mindent. Összeállításunkból kiderül, hogy pár gyorsan alkalmazható tipp betartásával bárki a hatékony emberek közé tartozhat.

Munkás hétköznapjainkban vannak olyan napok, amikor mindent sikerül időben befejeznünk, listánkról csak úgy fogynak a feladatok, és közben délutánra, estére sem fáradunk úgy el, mintha kifacsartak volna bennünket. Nagyszerű érzés, mintha a flow állapotában lennénk – nemcsak a szűk egyórás munkafolyamat idejére, hanem egész napunkra. Ezt a termékeny állapotot azonban nem sikerül minden alkalommal elérni, rosszabb napokon már a munka gondolata is fáj, és egy rövid e-mail megfogalmazása is órákat vesz el.

Ahhoz, hogy mindennap hatékonyan működjünk, nem kell többet vagy jobban odafigyelve dolgozni, elég, ha egyszerűen csak okosan dolgozunk. Travis Bradberry, amerikai sikerszerző nyolc tippet ad arra vonatkozóan, hogyan tudunk egyszerű, de meglepő dolgok betartásával még hatékonyabbak lenni. Fussuk végig a listát, a szimpatikus tippeket pedig cikkünk elolvasása után azonnal alkalmazzuk, ez a tanácsunk!

 

Nem minden sürgős, ami annak látszik

A sürgős kis teendőknek általában kicsi a hatásuk is, ennek ellenére naponta találkozunk olyan apróságokkal, amelyek megszakítják a tényleg fontos, de talán kevésbé sürgős teendőinket. Ha birkaként lehajtjuk a fejünket és engedünk a sürgős dolgok kényszerének, hetek telhetnek el anélkül, hogy a valóban releváns, fontos dolgokkal foglalkozzunk. Az igazán hatékonyan dolgozó emberek felismerik azokat a tűzoltási feladatokat, melyek hatékonyságuk útjában állnak, és képesek ezeket figyelmen kívül hagyni vagy másokra osztani őket, hogy az igazi dolgokra összpontosíthassanak.

 

Ne foglalkozzunk kétszer ugyanazzal a feladattal!

A produktív emberek semmit sem tesznek várólistára, mert tudják, ha kétszer kell elővenniük, vagyis kétszer kell foglalkozniuk ugyanazzal a dologgal, akkor sok idejük elmegy rá. Elolvasás után ne fontosnak jelöljük meg az e-mailt, hanem azonnal válaszoljunk rá; ne halasszuk el a telefonhívást, hanem tárcsázzuk a számot. Ha valami felkeltette a figyelmünket, akkor vagy foglalkozzunk vele (végezzük el a kapcsolódó feladatokat mi magunk), vagy delegáljuk másnak – ha pedig nincs rá szükségünk, töröljük.

 

Kezdjük a legrosszabbal!

A halogatás legjobb ellenszere, ha már rögtön kora reggel „lenyeljük a békát”, a produktív emberek bizony minden reggelüket ezzel a „finom falattal” kezdik. Béka alatt természetesen a lehető legrosszabb, néha gyomorgörcsöt okozó tennivalót értjük. Ha ezzel a feladattal végeztünk, és energiánkat nem arra pazaroljuk, hogy magunk előtt görgetjük egész nap, akkor fellélegezhetünk, szabadok vagyunk az inspiráló jutalomfeladatokkal foglalkozni.

 

Egyszerre csak egy feladat

A rendkívül hatékonyan dolgozó emberek tudják, hogy a multitasking üzemmód, vagyis az, ha az ember egyszerre több feladattal is foglalkozik, a hatékonyság ellenszere. A stanfordi egyetem kutatói is bebizonyították, hogy ha egyszerre több szálat próbálunk mozgatni, ha sok-sok feladattal foglalkozunk szimultán, akkor kevésbé vagyunk hatékonyak, mintha ugyanazokat a feladatokat sorjában, egymás után végeznénk el, mindig az adott feladatra figyelve. Azok az emberek, akik állandó jelleggel próbálnak több csatornán érkező információkat feldolgozni, nem tudnak igazán figyelni, nehezen idézik vissza az információkat vagy nehezen állnak át egyik feladatról a másikra. Jobban tennék, ha egyszerre csak egy dologra figyelnének.

De mi van akkor, ha valakinek van tehetsége a multitaskinghoz és a fiatalabb generációhoz tartozik? A stanfordi kutatás őket is megvizsgálta, vagyis azokat az embereket, akik úgy vélték, hogy az átlagnál sokkal jobban tudnak egyszerre több feladattal foglalkozni, és ez hatékonnyá is teszi őket. Az eredmények kiábrándítók: ezek az emberek sokkal rosszabbul dolgoztak, mert gondjuk akadt gondolataik rendszerezésével, az irreleváns információ kiszűrésével, és sokkal lassabban álltak át egyik feladatról a másikra.

 

Késődélután már a holnapra készülünk

A hatékony emberek azzal fejezik be a napot, hogy a következő munkanapot készítik elő. Ez a gyakorlat azért jó, mert az elvégzett feladatokat látva, a konkrét eredményeket ismerve tudnak hazamenni és pihenni, de ugyanakkor megalapozzák a következő munkanap hatékony elindítását is. Nem vesz túl sok időt igénybe, ugyanakkor jó érzést keltő befejezése, lezárása a napnak.

 

Tartsuk be a rögzített menetrendet!

A megbeszéléseken, értekezleteken megy el a legtöbb idő. A nagyon hatékony emberek tudják, hogy ha egy találkozót senki sem készít elő, és senki nem tart kézben, akkor a végtelenségig elhúzódhat. Így már kezdéskor jelzik, hogy az előre megbeszélt menetrendhez tartják magukat. Ez megadja a találkozó alaphangját, mindenki motivált lesz azért, hogy összpontosítson, hatékony legyen a találkozón.

 

Tudni kell nemet (is) mondani

A nem egy nagyon erős szó, amit a hatékony emberek nem félnek használni. Amikor nemet mondunk, akkor ezt a szót nem helyettesíthetjük a lehetőségeket fenntartó talán, nem hinném, vagy nem vagyok benne biztos kifejezésekkel. Ne feledjük, hogy ha nemet mondunk az új elköteleződésnek, akkor igent mondunk meglévő feladatainknak, lehetőségünk adódik sikeresen véghez is vinni őket. A Kaliforniai Egyetem kutatása szerint, ha valakinek nehezére esik nemet mondani, akkor megnő a valószínűsége a stressz, a kiégés és a depresszió kialakulásának. Tudatosan gyakoroljuk, használjuk a nem szavakat, sokkal vidámabbak és hatékonyabbak leszünk.

 

Kijelölt időben nézzük meg a leveleinket

A nagyon hatékony emberek nem engedik, hogy az e-mailek folyamatosan félbeszakítsák munkájukat, hanem előre meghatározott menetrend szerint nézik meg, milyen új üzenetek (olvasd feladatok) érkeznek. A menetrend mellett a beérkező üzeneteket a küldő szerint rangsorolják. A legfontosabb ügyfelektől, vezetőktől érkező levelekre további riasztásokat állítanak be, így biztosak lehetnek abban, hogy látják ezeket a kiemelt üzeneteket. Egyes emberek automatikus válaszadást állítanak be levelezőjükben, melyben értesítik a feladót, pontosan mikor is ellenőrzik újra az üzeneteket.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: