Menü
18_Nemeth_Zoltan_GYU_3898_2.jpg
Forrás: ITB

Új munkatársat ajánl nagyvállalati ügyfeleinek az Abesse: ő Albert, a vállalati robot. Ha az összes kérdésre nem is tud választ adni, számos, manapság sok helyen feszítő problémát megoldhatnak segítségével – mondja Németh Zoltán, az Abesse ügyvezető igazgatója.

– Kicsoda, micsoda Albert?

– Albert igazából egy virtuális lény, az Abesse vállalati folyamat automatizálásban szerzett tapasztalatának és az alkalmazható konkrét eszközöknek az együttese. Az a célunk, hogy segítségével felkeltsük az érdeklődést a téma iránt, hogy utána mély, tartalmas beszélgetéseket tudjunk folytatni róla. Bármennyire is fontos a vállalati hatékonyság, a versenyképesség növelése, az agilis szervezetfejlesztés, még a potenciális ügyfelek körében is sokan megfoghatatlannak vagy távolinak tartják a kérdéskört. Erre szeretnénk felhívni a figyelmet, amikor Albertről beszélünk.

– Azért van fizikai, kézzelfogható megnyilvánulása is Albertnek?

– Természetesen van, már videót is készítettünk róla. Ha már automatizálás, akkor legyen robot, persze amolyan barátságos, szerethető. Kellett neki egy név is, amiről az okosságra, az egyéniségre lehet asszociálni. Így lett Albert. Mondhatnánk persze, hogy Einsteinről jutott eszünkbe, de valójában az érzéseink alapján választottunk spontán nevet. Albertnek saját honlapja is van, az aalbert.hu-n bárki megismerheti a képességeit.

– Miért kell most felkelteni az érdeklődést a vállalati automatizálás iránt?

– Másfél évtizede fejlesztünk üzletkritikus folyamati alkalmazásokat, vezetünk be üzleti folyamatokat támogató human workflow megoldásokat. De egyre inkább azt látjuk, hogy ezek a klasszikus megoldások már nem elegendőek az ügyfelek számára. Gyors, az üzleti igényeket, problémákat azonnal lekövető, a hatékonyságban markáns hatásokat felmutató megoldásokat keres mindenki. A legújabb automatizálási technológiák és módszertanok nagyban támogatják ezen elvárásokat, és mi is sokat tanultunk minderről az elmúlt két évben. Ezeket szeretnénk elmesélni a partnereinknek, amikor Albertről beszélünk.

– Milyen gyakorlati problémákkal néznek szembe a cégek, amelyekre Albert jó válaszokat adhat?

– Sokfélék lehetnek a nehézségek, de valahol mindegyik a szakemberhiányra vezethető vissza. Számos vállalatnál hiába hajtottak végre nagy BPR- vagy hatékonyságnövelési projekteket, a folyamatokban megbújó mikroveszteségeket nem sikerült feltárni, így megoldást sem találtak rájuk. Értékes, kvalifikált szakemberek kénytelenek manuális, ismétlődő feladatokat végezni, mert mondjuk az integrált rendszereket nem átfogóan vezették be. Hogy konkrét példát mondjak: nagy ERP-rendszernél is lehetnek olyan számlák, amelyeket valamilyen okból kézzel kell bevinni. Ezek eleinte nem is tűnnek soknak, de hamarosan kiderül, hogy két ember gyakorlatilag csak ezzel foglalkozik. Vagy egy másik példa, egymásra mutogat az üzleti terület és az IT: előbbi minél hamarabb akarja használatba venni az új megoldásokat, utóbbi pedig nem tud gyorsan szállítani, ha az üzleti felhasználók a tesztelés során újabb és újabb változtatásokat kérnek.

– Milyen képességekkel, erősségekkel rendelkezik Albert, hogy jó szuperhős mintájára megoldja ezeket a nagyvállalati gondokat?

– Négy szakterületen vannak tapasztalatai: a kevesebb fejlesztői szaktudást igénylő, úgynevezett no-code folyamatkezelő keretrendszerek, az RPA (robotokkal támogatott folyamatautomatizálás), a tesztautomatizálás, illetve a chatbot platformok. Látszólag erősen különböző területek, de van bennük néhány közös vonás. Gyors és látványos eredményeket ígérnek, miközben igénylik az üzleti területek bevonódását és érdemi elkötelezettségét. Mi több, sokszor ezen üzleti területek kérésére vezetik be őket.

– Menjünk végig ezeken a területeken! Mit kínál például egy no-code keretrendszer vagy egy RPA-eszköz?

– A munkafolyamatok és az azokat kiszolgáló alkalmazások minden vállalat életében kulcsfontosságúak. Az Abesse 15 éve foglalkozik a műfaj egyik jegyzett szereplőjével, a K2 BPM keretrendszerrel, amelyben a „fekete öves” fejlesztőink készítettek profi, teljes körűen integrált alkalmazásokat. Az egyre fejlettebb grafikus képességek használatára elemzői affinitással megáldott közgazdászokat vettünk fel a fejlesztők mellé. Az ő kezükben a K2 új életre kelt: ma már különösebb fejlesztői tudás nélkül összekattinthatók vállalati alkalmazások. Az RPA pedig a már említett mikroveszteségek megszüntetésében, a nagy rendszerek által le nem fedett folyamatok automatizálásában segít. Ezek a kis „hatékonytalanságok”, ahogy nevük is jelzi, önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy komolyabb rendszerkonszolidációs vagy egyéb informatikai projekt induljon az orvoslásukra. Az RPA-eszközökkel viszont villámgyorsan, előzetes informatikai ismeretek nélkül összeállíthatók az értékes emberi munkát kiváltó, az ismétlődő feladatokat ellátni képes robot scriptek. Egyszerűsége és könnyű bevezethetősége miatt átmeneti problémák, akár feltorlódott feladatok kezelésére is alkalmas.

Ezt a tudást akarjuk átadni ügyfeleinknek is. Ha az üzleti terület kezébe kerül egy ilyen eszköz, akkor különösebb előkészületek és informatikai ismeretek nélkül is hadra tudják fogni. Így maguk is elő tudnak állni olyan gyors megoldásokkal, amelyek kielégítik az igényeiket, miközben nem kell a fejlesztőkre várniuk. Számos helyen láttuk azt is, hogy kis „tiger teamek” alakulnak néhány emberrel, akik több üzleti terület igényeit is kielégítik. Mindenképpen hasznos, ha a robotizált eszközök segítenek felszínre hozni a folyamati veszteségeket és kezelni a tüneteket. Innentől kezdve aztán már stratégiai döntés kérdése, hogy a szervezet igényeinek megfelel-e ez a megoldás, vagy belekezdenek egy hosszabb távú, mélyebb megoldásba. A lényeg az, hogy a döntés tudatos legyen.

– Miben segít a két másik technológia, a tesztautomatizálás és a chatbot-platform?

– A tesztelés minden fejlesztési projektben mostohagyereknek számít. Fárasztó, hosszadalmas, sziszifuszi munka, különösen, amikor az utolsó módosítások miatt újra és újra tesztelni kell a teljes funkcionalitást, kiszűrve a regressziós hibákat. Az automatizált teszteszközöket korábban csak célfeladatokra (terheléses teszt, adatmigráció) alkalmazták. Mostanra egyre több helyen ismerik fel, hogy érdemes már a projekt indításakor végiggondolni, hogy lehet egy tesztautomatizálási megoldást integrálni a folyamatba. Ily módon ugyanis a szoftverkiadási ciklusok folytonossá válnak, csökken a fejlesztők és felhasználók frusztrációja, és végül az élesített kód is sokkal jobb minőségű lesz.

Ami pedig a chatbotokat illeti, az ügyfélszolgálatoknak reagálniuk kell a változó ügyféligényekre. A Z generáció tagjai már gyorsan, írásos kulcsszavakban fogalmazva kérdeznek és várják a gyors válaszokat. Emiatt rohamosan nő az igény a mesterséges intelligenciával, szövegfelismerő és értelmező algoritmusokkal felturbózott chatbot alkalmazásokra. Mi nem kész alkalmazásokat kínálunk, hanem azt a technológiai alapot (platformot, keretrendszert), amely a valós üzleti igények mentén a felhasználó által testre szabható megoldást kínál.

– Merre fog továbbfejlődni Albert?

– Albert tudja, hogy az informatikában csak úgy maradhat sikeres, ha folyamatosan tanul és fejlődik. Egyrészt minden komponens egyre nagyobb mértékben támaszkodik a mesterséges intelligenciára, másrészt megindult a komponensek integrációja is. Jó példa erre, hogy a K2 folyamattámogató eszköz gyártója stratégiai szövetséget kötött az RPA-szállítóként ismert és általunk is képviselt UiPath-szal. Ezzel várhatóan a két termék funkcionálisan is közelebb kerül egymáshoz.

Bemutatjuk Albertet

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1997 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Fazekas Barbara

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4740 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: