Menü
28_McKinsey.jpg
Forrás: ITB

A digitális transzformáció kellős közepén a munka jövője az egyik legnagyobb kihívás a vállalkozások számára. Nemcsak az lényeges, hogyan lehet az emberi tényezőt a digitális jövőtechnológiával ötvözni, de a munka fogalmát is újra kell definiálni, innovatív megoldásokat kell keresni, melyeket hazánkban is meg lehet valósítani.

Akár akarjuk, akár nem a mesterséges intelligencia lesz a munkahelyi környezet egyik meghatározó tényezője a következő 10 évben. Erről tanúskodik a PAC (Workplace 2025) kutatócég tanulmánya is, amely a munka világát, vagyis a jövő munkavégzésének lehetséges gyakorlatát vizsgálta. Nem titok, néhány éven belül a napjaink munkaeszközei és a munkavégzés fizikai környezete is elavulttá válik. A munkával kapcsolatos digitális átállás miatt kényszerű céges szervezeti változásokat kell megtenni. A legtöbb cég viszont csak nehezen tud lépést tartani a mesterséges intelligencia jelenlétével a céges struktúrában, és akkor még nem beszéltünk a munkavállalók preferenciáinak radikális változásáról (a következő években fog nyugdíjba vonulni a nagy generáció), amikor is elfogadottá, teljesen megszokottá válik a rugalmas munkavégzés és a szabadúszó életforma. Sőt, hagyományos iparágak fognak eltűnni a süllyesztőben, vagy totálisan átalakulva új szabályok szerint kénytelenek tovább élni. Nem véletlen, hogy az átmeneti időszakban a többgenerációs munkaerő jelenléte miatt a kis- és nagyvállalatoknak is hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyi stratégiájának megszervezéséhez és az ezeket segítő változások beruházásához. Először is tisztázni kell a legnagyobb veszélyforrásnak kikiáltott mesterséges intelligencia szerepét a vállalkozásokban, hiszen valójában ez teszi majd lehetővé azt, hogy a munkavállalók értékteremtő folyamatokkal foglalkozzanak. Készségeiket ugyan fejleszteniük kell, ha a gépi intelligenciával sikeresen akarnak együttműködni, de csak egy hibrid csapat tud a cég számára optimálisan működni, új piacokat meghódítani és dinamikus üzleti kapcsolatokat teremteni.

 

A munka lehetséges jövője

Az intelligens gépi algoritmusok munkába állása miatt a legszembetűnőbb változás valószínűleg az lesz, hogy radikálisan csökkenni fog az állandó alkalmazottak száma. Az egyes céges projektekhez speciális tudásra, vagyis időszakos emberi erőforrásra lesz szükség – ezt külsős, szabadúszó specialistákkal lehet megoldani. Különösen azért lesz ez kényszer, mert már ma is számolni kell az elöregedő munkaerőpiaccal, ugyan a digitális munkavégzés növekszik, de egyre kevesebb az adott feladatokra gyorsan alkalmazható szakember. Ezt nem oldja meg a vállalatoknál már ma is tapasztalható generációs heterogenitás sem, sőt a legtöbb esetben ez belső feszültségeket is gerjeszthet. Az MI és a digitális transzformáció másfajta menedzsmentet igényel és komoly kihívások elé állítja az idősebb generációt.

A legdrasztikusabb változás a szellemi munkakörök terén történik, eddig megbecsült szakmák fognak eltűnni (könyvelő, banki alkalmazott, középvezetők és társaik), de újak is keletkeznek helyettük. A cégek piaci túléléséhez az automatizáció elengedhetetlen, ami kisebb alkalmazotti létszámhoz vezet; a kiszervezés mindennapi gyakorlattá válik. A cégben maradó alapcsapat (belső mag) az értékteremtésre fókuszálhat, kötelező lesz a ma még csak startupoknál divatos lapos szervezet. Mindez új munkamegosztás kialakítását is vindikálja a vezetőktől: a szabadúszókkal, tanácsadókkal való rugalmas együttműködést. Ez kötelező érvényűvé fog válni, hiszen egy-egy szervezet földrajzilag eltérő helyről is végezheti a munkáját, így a csoportok virtuális egységben kénytelenek együttműködni a mindennapokban (connected workplace). Tehát a munkakörnyezet is teljesen átalakul már néhány éven belül, egyre inkább életünk meghatározó közösségi terévé változik. Előtérbe kerül a munkavállalók kényelme, de a munkavégzés kiértékelését okos szenzorok végzik majd az intelligens és flexibilis terekben.

 

A munkavállalók új generációja

Nem véletlen, hogy az oktatás szerepe is felértékelődik, egyre inkább kénytelenek a cégek már most kinevelni jövendő munkatársaikat. Ugyan az élethosszig tartó tanulás kötelező ismérve a jövő munkavállalójának, az oktatási rendszer várhatóan nem fog tudni lépést tartani a digitális transzformációval és a munka világának radikális elvárásaival. A felsőoktatás egyre inkább csak az alapokat fogja nyújtani; a specializálódást, az igazi szakmát és tudást már a vállalatoknak kell majd megoldaniuk a megfelelő oktatási intézményekkel karöltve. A speciális szaktudás ugyan felértékelődik, de nagyon gyorsan el is avulhat, így a folyamatos önképzés kötelező ismérve lesz az céltudatos, nélkülözhetetlen munkatársaknak.

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy új generációk állnak majd munkába, akik sokkal öntudatosabbak elődjeiknél és egészen másként tekintenek magára a munkára is. A társadalmi szerepek újrapozicionálása végett pedig egyre fontosabb lesz a nők szerepe a felső vezetésben és a menedzsmentben. Különös tekintettel arra, hogy a mesterséges intelligencia térhódításával egyre fontosabb lesz az érzelmi intelligencia domináns jelenléte a céges stratégiában és döntéshozatalban (a gép és az ember együttműködésének egyik záloga lehet).

Megváltozik a munkáról való vélekedés is, az új generáció számára előtérbe kerül, hogy a munkájuk (ideális esetről beszélünk) szerethető legyen, ki tudják fejezni a személyiségüket benne, pozitív élményként éljék meg azt és meg is fizessék a tudásukat, természetesen. A munka számukra egyfajta szabadságot kell, hogy jelentsen, életük szerves részeként tekintenek rá, nem pedig a hagyományos szemlélet szerinti letudható napi robotra, így a karrier lehetősége is teljesen átértékelődik a számukra. Ebből következik, hogy a jövő vezetőinek a legnagyobb kihívása az lesz, hogyan képesek eme új értékekkel és vágyakkal rendelkező generációt motiválni, hogy a dolgos hétköznapokban megfelelő kihívást, feladatokat kapjanak és csapatjátékossá váljanak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2028 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Poór Károly

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4834 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: