Menü
34_Depositphotos_195657538_original.jpg
Forrás: ITB

A nagyvállalatok már meglévő ERP- vagy CRM-rendszereik finomhangolását végzik, miközben a kisebbek csak most kezdtek el gondolkodni azon, hogy szükségük van-e ilyen megoldásokra. Hiányzik a bátorság vagy egyszerűen csak űrprojektnek tartják a hasonló rendszereket? Az okok változatosak.

Amikor ERP-ről, CRM-ről vagy más, a vállalat irányítását és életét megkönnyíteni hivatott megoldásokról ír egy újságíró, az kicsit olyan, mintha időutazást tenne a múltba. Játszi könnyedséggel elővehetnénk egy 10-12 évvel ezelőtt íródott anyagot is, kicsit leporolva, az adatokat aktualizálva sajnos ugyanarról kényszerülünk írni: a magyar piacon a nagyvállalatok ruháznak be ERP-rendszerekbe, a kisebb vagy közepes vállalatoknál a legtöbb esetben az Excel jelenti a tervezés legfontosabb eszközét. CRM-rendszerből még elvétve ugyan, de azért több akad a kisebb cégeknél is, hiszen ügyfelei mindenkinek vannak, azokat csak-csak érdemes nyilvántartani, ha másért nem, azért hogy időnként egy-egy hírlevelet küldjenek nekik.

A vállalatok dolgát az sem könnyíti meg, hogy a korábban már megismert félelmek kapnak erőre újra az ERP és a CRM kapcsán: több évig elhúzódik a bevezetésük, és akkor sem biztos, hogy meghozzák a kívánt hasznot. Ha nem is került milliárdokba a szoftver vagy a megoldás bevezetése, akkor kell majd igazán fizetnie a cégnek, amikor elkezdni azt használni – akkor derülnek ki a hiányosságok, például hogy nem igazán ért a megoldáshoz házon belül senki. Az sem segíti a rendszerek elterjedését, hogy nem minden vállalati problémára ERP- vagy CRM-rendszert kellene bevezetni, ám kellő tájékozottság, szakértelem hiányában mégis ezekkel próbálkoznak – sikertelenül. És sajnos nem minden IT-vezető ért a témához: akiket megkerestünk, hogy nyilatkozzanak cikkünkhöz, azok közül többen is nemet mondtak, mert hasonló projektet még nem vezettek.

 

Nagyvállalatok privilégiuma

„Ha jelentéseket írunk, elemzünk vagy piackutatásokat végzünk, már több éve ugyanaz az eredmény rajzolódik ki a magyar ERP- és CRM-piacon” – mondja Bakk József, az IDC szenior elemzője. Az ERP és a CRM megoldások jellemzően a nagyvállalatok privilégiumai, ezek az óriási vállalatok viszik el a piac nagy részét, ők költik a legtöbb pénzt ezekre a beruházásokra. Nyilván, a nagyvállalatoknál vannak annyira bonyolult folyamatok és olyan komplex gyártási eljárások, hogy szoftveres segítség nélkül nem is tudnának mit kezdeni. Azonban egyre több az a kis- és közepes méretű magyar cég is, ahol elférne egy hasonló megoldás. Ezeknél a vállalatoknál is léteznek komplex folyamatok, melyeket automatizálással hatékonyabbá lehet tenni, sok az olyan emberi munka, amelyet szoftveres megoldással részben ki lehetne váltani.

Az sem lehet kifogás, hogy a hasonló rendszerek a nagyvállalatok igényeire vannak kidolgozva. Bakk József szerint a piaci szereplők alacsony beruházási költséggel elérhető, dobozos megoldásokat fejlesztettek ki pont a KKV-k igényeinek. A megoldások forgalmazói már azzal sem riogatják a vállalatvezetőket, hogy ezek a felhőből érhetők el, hanem a funkcionalitásra, az előnyökre összpontosítanak. A KKV-k azonban ódzkodnak informatikai fejlesztésekbe fektetni: költségesnek tartják a hasonló projekteket, és nincsenek kellő IT-tudással felvértezve ahhoz, hogy felismerjék, milyen versenyelőnyt és hosszú távú hasznot realizálhatnának. Azért sem szeretik a folyamatokat automatizálni, mert akkor felül kellene vizsgálni a lépéseket, netán módosítani is kellene rajtuk, vagy a jól bejáratott, ámde emberi erőforrás igényes folyamatoktól meg kellene szabadulni. Így nem meglepő, hogy olyan helyen is, ahol egy folyamat- vagy kapacitásoptimalizáló megoldás segítene, még mindig emberi erőforrással végeztetik el a munkát. Mindeközben panaszkodnak a cégvezetők, hogy nem találnak megfelelően képzett munkaerőt.

 

Apránként a siker felé

Ha pozitív szemüvegen keresztül nézzük az egész kérdéskört, elmondhatjuk, hogy a kis- és középvállalati szegmensben óriási potenciál van, hiszen körükben alacsony a penetrációja a hasonló megoldásoknak. Sok pozitív példán keresztül és úttörő cégvezetőkkel (akik képesek hosszú távra tervezni), meg lehet győzni a lemaradókat is, vagyis aktivizálni lehet ezt a szegmenst is.

A mai vállalatok vannak annyira komplexek, hogy valamilyen szoftveres megoldás, automatizmus nélkül csökken a versenyképességük – véli Szederkényi Zsolt, az xFlower cégcsoport tulajdonosa. És nem igaz, hogy ezek a vállalatok nem keresnek megoldást gondjaikra, ám nagyon gyakran azzal, amivel találkoznak (pár ezer forintos online rendszer vagy milliárd forintos beruházást igénylő megoldás), nem a gondjaik megoldására lett kitalálva. Banális dolog, de például az alap CRM megoldások nem nyújtanak segítséget a panaszkezelésre, így nem meglepő, hogy az alkalmazottak Excelben próbálják megoldani a feladatot. Ez egy adott szintig működik is, de napi ezer levélhez már nagyon sok manuális munkára van szükség.

Szederkényi Zsolt szerint az is segít, ha a kis- és közepes méretű vállalatok lépésről-lépésre váltanak egy-egy vállalati feladatot szoftveres megoldásra: első körben a beérkező levelek iktatását, majd szépen lassan a számlázást a szükséges know-how-val (kinek, milyen számlát, milyen határidővel állítsanak ki). Ezekben a sikeres, apró lépésekben is láthatja a vállalat az informatikai megoldások hasznát, a megnövekedett hatékonyságot és a megtérülést, ettől kedve támad újabb és újabb területek automatizálására, szoftveres támogatására.

 

Finomhangolnak a nagy cégeknél

A nagy cégeknél, ahol már bejáratott alaprendszerek működnek, az addicionális megoldásokat keresik – mondja Bakk József. Például a financial planning vagy a production planning management (pénzügyi és termelési tervezési menedzsment) megoldások a nagyok körében sem jellemzőek. Ahogy nem minden gyárnál létezik termelésoptimalizáló megoldás, amely megmondja, mennyi energiát és nyersanyagot igényel a termelés, előre jelzi a selejtszámot vagy csökkenti az állásidőt azzal, hogy tervezett rövid leállásokat iktat be egyes alkatrészek cseréjéhez, szervizeléséhez, amivel a későbbi, teljes és hosszas leállás előzhető meg.

Vállalatirányítás öt szegmensben

Az IDC öt nagy szegmensbe osztja a vállalattal, a termelésirányítással kapcsolatos megoldásokat. Az ERM (Enterprise Resource Management) megoldások piacán nincs növekedés. A CRM-rendszerek tekintetében az átalakulás jobban jelen van: a telepített, on premise megoldások oldalán nincs növekedés, míg a felhőalapú megoldások eladása növekszik (az értékesítés és a marketingosztály igényeit kielégítendő ruháznak be hasonló rendszerekbe).

A Supply Chain Management és Operations and Manufacturing Applications piacán komoly növekedési potenciál és érdeklődés is tapasztalható a nagyvállalatok részéről, de a KKV-k krémje is hajlandó áldozni erre a területre. Az ötödik terület az üzleti analitika, ahol 4-5 éve komoly fejlődés figyelhető meg, a fejlett vizualizációs rendszerek, a data mining szűkebb területe is eléggé érdekes volt a nagyobb cégeknek.

Az IDC kutatása a piacvezető cégeket nem sorolja fel, de tapasztalatból tudni, hogy az SAP domináns az ERM-piacon, nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban is. A másik két globális szereplő (Microsoft és Oracle) mellett a helyi szereplőknek is van lehetőségük megoldásokat értékesíteni.

Az óriási adatmennyiség is befolyásolja a vállalatirányítási rendszerek piacát, mondja az IDC elemzője. Hiszen a digitális átalakulás folyamatában az is egy nagy előny, ha a céges adatok egy rendszerbe kerülnek. Az adatok kezelése egy moduláris rendszer feladata, mely versenyképesen ontja magából a jelentéseket, üzleti adatokat. Ha az adatokat a CRM-rendszerek szemszögéből vizsgáljuk meg, akkor analitikus és tranzakciós adatok segítségével ügyfelünkről 360 fokos képet alakíthatunk ki, amellyel már hatékonyan megszólíthatjuk őt. Viszont kihívást jelent ezeknél a rendszereknél komplex IT-infrastruktúrává gyúrni őket, hogy az egyes rendszerek szinergiáit, kapcsolódó pontjait is ki tudják aknázni.

 

Nem mindenkinek éri meg

A SPAR-nál a cég indulása óta, 27 éve ugyanazt a saját fejlesztésű ERP-rendszert használják, amely lefedi az összes belső folyamatot. Ez a rendszer kapcsolódik egy CRM megoldáshoz, amely SAP alapokon fut. Tátrai László informatikai vezető szerint nem is terveznek más rendszerre átállni, hiszen egyetlen dobozos termék sem tudna olyan mértékű versenyelőnyt biztosítani a cégnek, mint a saját rendszer. Nyilván, mint a legtöbb ERP-rendszer, a sajátjuk is például a raktári fogyás alapján automatikusan rendel újabb termékeket. Amitől több a saját rendszer, az a tíz évre visszanyúló rendelési, vásárlási szokásokról szóló adatok sora.

Az IT-vezető szerint egy adott cégméret felett érdemes hasonló rendszerben gondolkodni, és nem biztos, hogy megéri olyanoknak a saját fejlesztés, akik csupán néhány bolttal rendelkeznek. Saját rendszer esetében komplex projektről, komplex bevezetésről van szó, ami erőforrás és pénzigényes. Körültekintően kell megválasztani a bevezetendő rendszert, mert ha a számítások nem jönnek be, a váltás igen fájdalmas. Az informatikai vezető is látott már olyan vállalatot, ahol 4-5 éve folyik az egyik ERP-rendszerről a másikra történő átállás, és még közel sincs a vége.

A franchise partnerek számára kötelező a vállalati ERP-rendszeréhez csatlakozni, és érdekes megfigyelni a tulajdonosok fejlődését: a rendszer automatikus rendelését az első hónapban mindenki tüzetesen végignézi jóváhagyás előtt, a bizalom kialakulása után már csak az árut várják. És nemcsak az automatikus rendelés, hanem a rengeteg adat, plusz információ és eszköz is könnyebbé teszi az életüket. Ennek ellenére akadnak olyan partnerek, akik jobban bíznak klasszikus kereskedői vénájukban, saját listájuk, megérzésük alapján döntenek és nem fogadják el a rendszer javaslatait – fejezte be Tátrai László.

 

Ha nagyon fáj, gyógyítsunk

A startupos világban nincs mit keresnie az ERP- és CRM-rendszereknek, csupán egy adott méret felett gazdaságos ezen rendszerek használata – véli Virágh Zsolt, a Hiflylabs tulajdonosa. Akkor is lépésben kell a technológiákat bevezetni: ami legjobban fáj a cégnél, arra kell gyógyírt keresni. Majd ha fejlődik, nő a vállalat és egyre több a megrendelés, akkor lehet elgondolkodni azon, hogy céleszközök helyett az integrált rendszer jelentheti-e a versenyelőnyt – ha egyértelműen igen a válasz, akkor váltani kell.

CRM megoldás bevezetésén most gondolkodnak a vállalatnál, azt érzik, hogy már vannak olyan nagy ügyfeleik és olyan komplex megrendeléseik, amelyeken többen is dolgoznak, és ahol egy ügyfélkezelő rendszer használata már előnyt jelenthet számukra. De semmi szín alatt nem gondolkodnak helyi, telepített megoldásban, helyette inkább felhőalapú rendszerben. Azt tervezik, hogy az elérhető rendszerek ingyenes verziójával indulnak, és ha szükséges, akkor bekapcsolnak fizetős funkciókat is. A tulajdonos nem tart az esetleges adatveszteségből adódó károktól, úgy gondolja, a felhőszolgáltatások megfelelően biztosítottak. És ha az ügyfelek adatai véletlenül a konkurencia kezébe kerülnének, vannak annyira erősek, hogy a versenytárs nem tudja elvenni tőlük a megrendelőket.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2028 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Poór Károly

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4834 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: