Menü
13_Hajzer_20161110_PEL_9707_580.jpg
Forrás: ITB

A digitális államnak és a Digitális Jólét Programnak is végső soron a felhasználó, vagyis az állampolgárok és a vállalkozások állnak a fókuszában. Ám az újszerű szolgáltatások nyújtásához korszerű háttérrendszerek és informatikai megoldások is kellenek.

Számos fontos eleme van a digitális államnak: kell hozzá korszerű adatközpont, szélessávú adatátviteli hálózat, fejlett, egyúttal könnyen használható elektronikus szolgáltatások és olyan köztes réteg, amelyen keresztül ezek a szolgáltatások kommunikálni is tudnak egymással. Jelenleg minden említett területen gőzerővel folynak a fejlesztések.

Hajzer Károly, Belügyminisztérium
Az egyik legtöbb vitát kiváltó fejlesztés a kormányzati adatközpont – ismerte el Hajzer Károly, a Belügyminisztérium infokommunikációért felelős helyettes államtitkára. Ennek egyik fő célja, hogy különféle szintű szolgáltatásaival (kormányzati felhő, hosting, kolokáció) méretgazdaságos, biztonságos és fenntartható üzemeltetési környezetet biztosítson a kormányzati rendszerek számára. A konszolidáció révén mód nyílik az erőforrásokkal való hatékonyabb gazdálkodásra és az egyes szervezetek megnövekedő igényei is könnyebben kielégíthetők lesznek. A helyettes államtitkár hozzátette: a jelenleg futó vagy tervezés alatt álló KÖFOP-projekteknél is kiemelt szempont, hogy a fejlesztést a kormányzati adatközpontban, lehetőleg felhőtechnológiával kell megvalósítani.

 

Megreformált közigazgatás

A szolgáltatások fejlesztésére szolgálnak a KÖFOP-programok. Hajzer Károly a közigazgatás-fejlesztési operatív programról elmondta, hogy a fejlesztések kiemelt célja az adminisztratív terhek és a költségek csökkentése. Ezeket a célokat azonban csak akkor érik el a projektek, ha a kész rendszereket rendeltetésszerűen használják. Példaként a postai küldeményeket digitalizáló KÉR rendszert hozta fel. Hiába küldik az intézményekbe már digitalizáltan a dokumentumokat, ha ott kinyomtatják azokat, mert nincsenek felkészülve a digitális munkafolyamat kezelésére. Ilyenkor költségcsökkentés helyett inkább költségnövekedés tapasztalható, hiszen az új rendszer üzembe állítása és működtetése többletráfordításokat igényel, miközben a korábbi folyamatok költsége is megmarad.

Hosszabb távon csak az hozhat megoldást, ha megreformálják a közigazgatást is. Jelenleg a minisztériumok és a háttérintézmények átszervezésénél tart a folyamat. Ennek során számos szervezet átkerül a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) által ellátott körbe, ami javítani fog a hatékonyságon.

Megszűnik a KEKKH

A kormányzati intézményrendszer átszervezése nem kíméli a KEKKH-t sem. December 31-ével megszűnik a hivatal, amelynek feladatait más intézmények veszik át, mondta el Ignácz István. Az infrastruktúra fenntartását és fejlesztését a NISZ veszi át; az alkalmazások fejlesztése az IDOM-hoz kerül; az elsőfokú hatósági jogkörök a Fővárosi Kormányhivatal illetékességébe mennek át; a többi tevékenységet pedig a Belügyminisztériumhoz, egy helyettes államtitkársághoz sorolják át.

 

Mindent egy helyről

A fejlett szolgáltatások nem érnek sokat, ha azokat nem szívesen használják az állampolgárok. A jelenlegi közigazgatási honlapok és mobilappok minden tekintetben túlságosan heterogének, ami megnehezíti használatukat. A digitális állam koncepciójában ezért fontos elemként szerepel a meglévő honlapok és mobilalkalmazások egységes struktúrába rendezése, hogy az államigazgatásban is elfogadottak legyenek azok a megoldások, amelyeket már a mindennapokban használnak az ügyfelek.

Szabó Zoltán Attila, NISZ
Ennek megjelenési formája egy személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) lesz, amit Web-lak néven fognak az állampolgárok felé népszerűsíteni. Központi ügyintézési felületként a magyarorszag.hu-t fogja leváltani – Szabó Zoltán Attila, a NISZ elnökének ismertetése szerint –, áttekinthetőbb felépítéssel és működéssel. A felhasználók ugyanúgy csoportokba rendezhetik a számukra legfontosabb szolgáltatásokat, mint ahogy az alkalmazásokat csoportosítják a mobiljukon, és könnyebb lesz az üzenetek megtekintése is. Ugyanezt nyújtja, csak vállalkozásokra szabott szolgáltatásokkal a cégkapu, amely újdonság lesz.

A SZÜF egyúttal a közigazgatás dolgát is megkönnyíti. Szabványossá válik a kommunikáció és az adatcsere a hivatalok között, egyszerűbb lesz más szervezetek szolgáltatásainak igénybevétele, és könnyebben közzétehetik saját új szolgáltatásaikat is. A SZÜF fejlesztése jövőre kezdődik, és év végére várható az első szakrendszerek csatlakozása. Az üzemszerű, teljes funkcionalitást kínáló működés 2018 második negyedévében indulhat el.

 

Népszerű az e-személyi

Ignácz István, KEKKH
A szolgáltatásokhoz való egyszerű hozzáférés másik kulcseleme az elektronikus személyi igazolvány lehet. Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) elnöke elmondta: nagy az érdeklődés az új okmány iránt. 2015-höz képest 28 százalékkal többen igényeltek személyit, és november elejéig 1,1 millió e-személyit adtak ki. Ujjlenyomatot az igénylők valamivel több mint fele adott, viszont csupán 6,6 százalékuk igényelt elektronikus aláírást.

Az e-személyi meglévő funkciói hamarosan újabbakkal is bővülnek. Felkerül rá a TAJ-szám és az adóazonosító jel is, így az orvosi ellátásban és az adóügyek intézésében is hasznát lehet majd venni – bár ehhez még szükség van szakrendszeri fejlesztésekre. Közelebb van a megvalósuláshoz az utazási funkció: november közepétől már működik az az applet, amelynek segítségével az e-személyit a MÁV egyes vonalain jegyvásárlásra is lehet használni. Hajzer Károly ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a MÁV megoldását szeretnék bevezetni más közösségi közlekedési vállalatoknál, így a Volánnál és a BKK-nál is.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4703 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:REVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: