Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


12_Empire_Resume.jpg
Forrás: ITB

A szakmai közösségi médiajelenlét mindenki számára ajánlott, legyen az ember cégvezető, beosztott, álláskereső, friss diplomás vagy diák. Az egyik legnépszerűbb platform a munkatársakkal, ügyfelekkel és médiával való kapcsolattartáshoz, illetve az üzlet fejlesztéséhez a LinkedIn. Ebből kifolyólag rendkívül fontos a megfelelő profil összeállítása.

Mielőtt belevágnánk a témába, fontosnak tartom, hogy hosszabb felvezetőgondolatot írjak hozzá. Ugyanis a következőkben olvasható tippek nem emelt szintű tanácsok, hanem a belépő kategória. Aki a lenti feladatokat nem végzi el, a startvonalhoz sem állhat.

Miért írom ezt ilyen szigorúan? Mert egy percig se gondoljuk azt, hogy bármelyik partnerünk, HR-es vagy fejvadász megáll a LinkedInnél és nem keres ránk a Google-ben, valamint nem csekkolja az összes létező közösségi médiás profilunkat.

Tekintsünk úgy a digitális világban való jelenlétünkre, mint a personal brandünk online kivetülésére. Ha pedig úgy gondolja bárki is, hogy neki nincs vagy nincs szüksége énmárkára, akkor szolgáljon számára ez a cikk figyelmeztetésként: mindeninek van personal brandje, akár törődik vele, akár nem. Ez utóbbi esetben a probléma csak az, hogy semmit nem tesz azért, hogy formálja a róla alakuló képet.

 

Őszinteség kell ahhoz, hogy bizalom is legyen

Térjünk vissza a közösségi profilokhoz! Fontos, hogy konzisztensek legyenek és ne posztoljunk olyan tartalmat, amit nem akarnánk, hogy a munkaadóink, partnereink vagy akár az unokáink is lássanak. Erre szokták mondani az Y generációtól idősebbek: milyen szerencse, hogy az ő tini éveikben még nem volt Facebook és Instagram.

Nagy igazság, hogy nincs több esélyünk jó első benyomás kelteni. Ugyanígy igaz, hogy egy jó reputáció felépítése hosszú idő, viszont lerombolni egy pillanat alatt lehet. Bármihez is kezdjen valaki, mind a projekt brandje, mind a személyes énmárka számára a legfontosabb az, hogy hiteles legyen. Ez azt jelenti, hogy nem éri meg mást mutatni, mint ami a valóság. Fel kell vállalni a nehézségeket, a hátráltató tényezőket is – a külvilág így még erősebbnek fog látni bennünket, és bízni fog a márkánkban – ez pedig az egyik legfontosabb cél egy jó brand kialakításakor.

 

A részletekben lakozik a lényeg

Mindig is tisztában voltam azzal, hogy a LinkedIn-profil meghatározó része az üzletnek, de eleinte nem voltam elég tudatos az apró részleteket illetően. Amikor először regisztráltam erre az oldalra, csak kitöltöttem az üres részeket, nem fordítva sok figyelmet arra, hogy mit írok. Ha nem tévedek, a LinkedIn ma már tanácsot is ad arra, hogyan lehet fellendíteni egy profilt. Régebben mindent magunknak kellett kitalálnunk, ma már azt is mutatja az oldal, hogy elég jó-e a profil vagy hiányzik-e még valamilyen információ róla. Amit a LinkedIn nem oszt meg velünk, az az, hogy milyen stílusban írjunk, és mi az, ami lényeges – rólunk.

Nekem bizony időbe tellett, mire megértettem, hogy ez a profilom legalább olyan fontos, mint például a weboldalam, és markáns részét képezi az üzletemnek.

 

A személyiségünk része lett

Olyan mint egy puzzle: ha egy pici rész hiányzik, már nem teljes a kép. Nem csak szimplán bosszantó. Másképp megfogalmazva, elég visszataszító, ha üzleti szempontból valakinek amatőr a profilja. Jómagam már realizáltam, hogy a LinkedIn-profil az egész személyiségem része.

Azóta időről időre visszatérek rá, gondolkodom rajta és foglalkozom azzal, mit mutatok meg szakmailag magamból, és hogyan tudom még jobbá tenni, még tovább csiszolni a profilomat. Ez nem olyan dolog, amit egyszer tökéletesen megcsinál az ember, és utána már nem kell foglalkoznia vele. Jómagam rendszeresen frissítem a felhasználói oldalam, és apró dolgokat változtatok rajta. Sőt, arra is van példa, hogy mástól kapok tanácsot ez ügyben.

Néhány íratlan szabályt mindenképpen figyelembe kell vennünk. Néha könnyebb tanulni a hibákból, és tudni, mi az, amit nem árt elkerülnünk. Lássunk néhányat a legsúlyosabb LinkedIn-hibák közül, amelyeket Emma Brudner gyűjtött össze. A HubSpot cikkírója remek listát írt azokról a bakikról, amelyeket mindenképp el kell kerülnünk.

Az ismeretlen LinkedIn

Hazánkban a LinkedInt méltatlanul kevesen és rosszul használják, pedig a világ legnagyobb szakmai közösségépítő oldala, minden magyar menedzser számára kötelező lenne. Mióta a Microsoft istállójába tartozik a felület, valósággal megtáltosodott, ma már több mint 610 millió taggal rendelkezik, több mint 200 országból. Hazánkban kissé mostoha sorsban szenved, hiszen körülbelül 800 ezer felhasználója van, de ezek közül a legtöbben csak „hivatalból” léteznek rajta, hiszen minden cégnek kötelező megjelennie az üzleti élet közösségi médiájában.

A hazai tagok jelenlétéből következtetni lehet a magyar üzleti élet mibenlétére is. A felhasználók majdnem 90 százaléka a kkv-szektorban tevékenykedik, vagyis 200 főnél kisebb szervezetnél. Érdekes tény az is, hogy még a nagy cégek sem szentelnek komolyabb figyelmet (tisztelet a kivételnek) arra, hogy méltó módon képviseljék márkájukat eme felületen.

Tölgyes László

 

Képben a lényeg

1. Hiányzik a profilkép. A LinkedInen az egész személyiségünket prezentáljuk. Ez a felület mára hatalmas online platformmá nőtte ki magát, ahol csak akkor vesznek észre bennünket, ha teszünk is érte. A LinkedIn szóvivője, Nicole Williams szerint a fényképpel rendelkező profilokat hétszer nagyobb valószínűséggel nézik meg, mint azokat, amelyeknél nincs fotó mellékelve. A legegyszerűbb módja ezt ellenőrizni, hogy rámegyünk a saját profilunkra, majd az ismerőseinkére is, és látni fogjuk az alapkülönbségeket. Ha a miénk tűnik „gagyibbnak”, akkor kezdjük el megnézni, mit változtathatunk rajta, például kezdésnek egy jó profilkép feltöltése is megteszi.

2. Rossz a profilkép. Vitatkozhatnánk arról, hogy mi a rosszabb: egy nem profi profilkép vagy a kép hiánya, de valószínűleg egy rossz profilkép még mindig sokkal jobb, mintha egyáltalán nem lenne. Ettől függetlenül ügyeljünk arra, hogy a fotó hivatalos fénykép legyen (nem nyaralós szelfi). Ez annyit tesz, hogy kerüljük a szelfiket, a tükör előtt készült fotókat, illetve a családi, baráti, kiskutyás, csücsörítős képeket is. Mindig tartsuk szem előtt, hogy mit sugall a kép a közönségünknek.

Áldozzunk arra, hogy profi képek készüljenek rólunk. Legrosszabb esetben az unokáknak lehet mutogatni, de jelen korunkban egyértelműen kiemel bennünket a tömegből, ahol a szelfik, a rossz minőségű vagy régi képek uralják a terepet – köztük az igényes, szakmai profilkép mindenképpen nyerő.

 

Mit akarsz, mit gondoljanak rólad?

3. Hiányzik az összegzés. Nem a legszerencsésebb dolog kihagyni az összefoglaló részt, még akkor sem, ha úgy gondoljuk, elég infót adtunk meg magunkról. Ez az egyetlen olyan része a profilnak, ahol prezentálhatjuk a személyiségünket, ami megkülönböztet bennünket másoktól. Úgyhogy mindenképpen érdemes legalább néhány érdekes mondatot írni arról, amit szeretnénk, ha megtudnának rólunk az emberek.

A jó összefoglaló gyártásához keresünk a Google-ben inspirációt, nézzünk meg általunk elismert szakemberek összefoglalóit (valamint ajánlom a Positioning Statement és Simon Sinek Start with Why logikájának alkalmazását is).

A LinkedIn újításait is érdemes figyelni, például jelenleg az összefoglaló mellé feltölthetünk prezentációkat vagy videókat is. Így például, ha tartottunk egy jó előadást, ami fel lett véve videóra, érdemes megosztanunk. Ugyanígy ha publikus az éves riport, amiben aktívan részt vettük, érdemes feltüntetnünk az összefoglalónál.

4. Személyes infók hiánya. Néhányan úgy gondolják, hogy túl személyes feltüntetni az e-mail címüket a profiljukban. Nos, nem az. Sőt, kifejezetten hasznos, hiszen így a potenciális vevők könnyen kapcsolatba léphetnek velünk, és nem kell kutakodniuk az e-mail címünk után. Természetesen szakmák között eltér a norma, de általános szabályként vehetjük, hogy ha valaki fent van LinkedInen, akkor illik a kontakt infókat, külső weboldalakat, egyéb linkeket megadni. Ez persze annyi veszélyt azért tartalmaz, hogy néhányan irreleváns témákkal találnak meg bennünket, de alapvetően több előnyünk származhat belőle, mint kárunk.

 

Édes, ékes anyanyelvünk

5. Nyelvtani hibák. Menjünk biztosra és ellenőrizzük (akár többször is), hogy minden egyes szó, amit leírtunk, az nyelvtanilag korrekt. A nyelvtani hibák miatt könnyen elbukhatunk, mert azt mutatják, hogy nem vagyunk igényesek önmagunkra, hanyagul állítjuk össze a munkáinkat.

Ezt a tippet úgy írom, hogy nekem sajnos borzasztó a helyesírásom. Angol nyelven könnyebb helyzetünk van, mert elég megbízható szoftverek léteznek a helyesírás ellenőrzésére, online pedig a Grammerlyt ajánlom. Én a gépemen lévő helyesírás-ellenőrzőn túl meg szoktam kérni a kollégáimat vagy a barátaimat is arra, hogy nézzék át a szövegeimet. Főleg abban az esetben, ha egy olyan szövegről van szó, ami fontos, vagy sokáig tervezem publikus felületeken használni.

6. E/3 személyben írni magunkról nem jó választás. Nagyon kellemetlen és furcsa, ha valaki egyes szám harmadik személyben ír magáról, hiszen a hétköznapi szituációkban sem beszélünk így magunkról – a LinkedIn profilunk esetében se tegyük. Ez nem interjú vagy konferencián lévő bemutatkozás. Nyugodtan személyesebbé vehetjük a hangvételt, ezzel is közvetlenebb nexust teremtve.

 

A kulcsszavakra ki gondol?

7. Elhanyagolt kulcsszavak. Nemcsak a weboldalt kell SEO szempontból optimalizálni, érdemes a LinkedIn-profilt is. Ez bizonyítottan fellendíti a látogatók számát. Ne felejtsük el meghatározni a megfelelő kulcsszavakat. Az eredmény sokszor azonnal érezhető, ami azt jelenti, hogy ha valaki szakértőket keres egy adott iparágban, akkor az ajánlások, kulcsszavak, leírások, kapcsolatok száma nagyon is sokat számít.

Egy gyors tipp, ha elakadna valaki az első lépésekkel: nézzen meg más profilokat és azok kulcsszavait. Valamint munkatársainkat, mentorainkat is megkérdezhetjük, mit tanácsolnának, milyen kulcsszavakat használjunk a LinkedInen.

8. Instant üzenetek. Ha valakivel mindenképp kapcsolatba akarunk kerülni, ne bombázzuk spam e-mailekkel, mert azok egyből a bejövő üzeneteknél fognak landolni, amint elfogadta a partnerkérelmünket. Így nem az „jön át” neki, hogy komoly erőfeszítéseket teszünk a kapcsolat érdekében. Inkább kezdjünk el kommentelni a posztjai alá, vagy osszunk meg egy cikket vele, ebből látni fogja, hogy tényleg érdeklődünk a téma iránt.

Létezik egy mondás, miszerint az emberi kapcsolatok nem pontokból épülnek fel, hanem egy felfelé ívelő vonalból. Lehet, hogy valaki teljesen ignorál egy sablon LinkedIn üzenetet, azonban sokkal valószínűbben válaszol, ha azt látja, hogy az elmúlt hetekben érdemben kommenteltünk a posztjai alá, akár meg is osztottuk azokat, és más közösségi csatornákon is interakcióban vagyunk vele.

9. Sablonos partnerkérelem. Ha minőségi kapcsolatot akarunk kialakítani, akkor mindig személyes partnerkérelemmel kell fordulnunk az illetőhöz. Az általános LinkedIn partnerkérelem („Szeretnélek hozzáadni a LinkedIn partnereim listájához”) nem rossz, de a testreszabás fontos ahhoz, hogy kimutasd a valódi érdeklésedet. Hacsak nem közeli ismerősről van szó, sose küldjünk sablonüzeneteket, inkább keressünk valamit előzetesen a célszemély profilján, ami alapján személyre tudjuk szabni a mondanivalót.

 

A céltalan üzenetnél nincs céltalanabb

10. Barátságos, de lényegtelen üzenetek kiküldése. Barátságos, ámde lényegtelen üzeneteket küldeni csak azért, hogy próbálkozzunk, nem a legjobb módszer a kapcsolat építéséhez. Az embereknek nincs ideje csak úgy csevegni, más módszert kell találni a kapcsolatépítéséhez, például lájkoljunk, kommenteljünk, osszunk meg.

11. Senki sem szereti a spameket. A LinkedIn kifejezetten nem egy olyan platform, ahol célszerű spameket küldeni. Az emberek meg fogják unni, ha elhalmozzák őket céltalan és kéretlen üzenetekkel.

12. Túlságosan szelektíven kezelt kapcsolatok. Avagy cél az 500+. Néhányan túlságosan válogatósak a kapcsolati hálójukat tekintve. Pedig nincs semmi rossz abban, hogy elfogadjuk az indokolt partnerkérelmeket. Minél több embert ismerünk, annál több emberhez juthatunk el. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy boldog-boldogtalant vissza kell igazolni. Találjuk meg a szakmánk, iparágunk véleményvezéreit és igyekezzünk velük a LinkedInen kapcsolódni.

Jó trükk, ha megnézzük, kik a közös ismerősök és megkérünk valakit, hogy introzzon – a sikerrátát sokszorosára növeli. Pontosan emiatt fontos, hogy széles kapcsolati hálóval rendelkezzünk a LinkedInen. A hab a tortán pedig az, ha elérjük az 500 kapcsolatot, onnantól annyi fog látszani a profilnál, hogy „500+”, ami elég menőnek számít az oldalon.

 

Csak okosan!

13. Gyenge kommentek. Már említettem, hogy kommentelni célravezetőbb, mint haszontalan üzeneteket küldözgetni. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az értelmetlen kommentek szintén nem használnak. Ha semmilyen releváns hozzászólásunk nincs, akkor csak nyomjunk rá egy lájkot.

Tipp: nézzük meg, mások mit kommentelnek, és akár velük is belekezdhetünk a diskurzusba. Érdemes visszakérdezni, miért gondolja úgy, amit írt, vagy kérhetünk esettanulmányokat is. Így az adott poszt gazdája és ismerősei is azt érzik, hogy egy közösség része szeretnénk lenni – ez pedig jó stratégia egy közösségi hálón.

14. A tevékenységnapló megosztása, miközben frissül a profil. Mindig kapcsoljuk ki a tevékenységnaplót, ha frissítjük a profit. Az embereket nem érdeklik a lényegtelen információk, ezért csak azt lássák, amit érdemes látniuk és amit látni is akarnak.

15. Névtelenül nézegetni mások profilját. Egy beszélgetés kialakulhat az alapján is, hogy milyen profilokat néztünk meg. Ez addig rendben is van, amíg pont ez a cél. Történhet úgy, hogy valaki érdeklődik irántunk vagy fordítva. Úgyhogy fedjük fel magunkat, és bővítsük a kapcsolataink számát.

Ha viszont pont ellenkező a célunk, vagyis nem szeretnénk, hogy lássák, ha megnézzük valakinek a profilját, akkor cselesnek kell lennünk. Az egyik lehetőség, hogy egy teljesen irreleváns ismerőst kérünk meg, hogy használhassuk a profilját. Ez egyszer-egyszer belefér. Aki sokszor szeretne anonim módon fiókokat nézegetni, annak érdemes egy második LinkedIn-profilt létrehozni, ahol álnevet használhat. Nem szép, de hasznos módszer.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Loncsár Tibor

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: