Menü
48_Ford2016_MWC_AttheStand_MarkFields_48_2k.jpg
Forrás: ITB

Az 5G mobiltechnológia, az Internet of Things-hez kapcsolódó fejlesztések és a virtuális hálózati megoldások uralták az idei Mobil Világkongresszust, bár a legtöbb figyelmet és zajt természetesen idén is a friss készülékbejelentések generálták.

Talán a „connected” volt a legtöbbször használt szó az idei Mobil Világkongresszuson (MWC-n). Gyártók és szolgáltatók jól láthatóan egyaránt arra készülnek, hogy néhány éven belül az autóktól az otthonokig, a gyártóberendezésektől a konténerekig minden mindennel össze lesz kapcsolva. Így aztán a lehető legváratlanabb helyeken és kiállítók standján bukkantak fel ilyen vagy olyan megoldást kínáló autók – hogy mást ne mondjunk, volt például a VISA-nál is –, ahova pedig nem jutott autó, ott legalább egy hálózatra kapcsolt bicikli volt hivatott jelképezni a jövőt.

A másik nagy sláger a VR volt: nem is számított komoly standnak, ahol nem kínáltak legalább egy kis virtuális élményt. A lehetőséget persze a Samsung maxolta ki azzal, hogy egy egész nézőteret épített mozgó székekkel a Gear VR népszerűsítésére.

 

Szinkronban a telefonnal is

DT adatközpont Magyarországon

Több éve dolgozik egész Európát lefedő, egységes és IP alapú távközlési hálózatának, a Pan-Netnek kiépítésén a Deutsche Telekom. Ennek nagy előnye, hogy közös infrastruktúrán határokon átívelő szolgáltatásokat tud kínálni a DT. Így a csoport nemzeti tagvállalatainak nem kell minden szolgáltatást külön-külön létrehozniuk, hanem a központi katalógusból kiválasztva gyorsan bevezethetik a kívánt szabványosított termékmodulokat. A Pan-Net első adatközpontja Budapesten, a második negyedévben kezdi meg működését. Az első, innen kínált szolgáltatás egy magas szintű adatvédelemmel rendelkező levelezőrendszer-szolgáltatás lesz.

A Ford standján legalább nem mutatott idegenül az itt debütáló Kuga, mint ahogy a Ford sem idegen az MWC-n. Az amerikai gyártó már öt évvel ezelőtt is bemutatott itt egy autót, de értelemszerűen most is inkább az volt az érdekes, mit is rejtett magába az a Kuga. Nos, a Ford fedélzeti kommunikációs és szórakoztató rendszerének új változatát, a SYNC 3-at.

A nyolchüvelykes kijelző kezelése a korábbiaknál jobban hasonlít a mobiltelefonokéra: gyorsan reagál az érintésre, és megbirkózik a többujjas gesztusokkal is, például a nagyítással, kicsinyítéssel. A SYNC 3 immár 11 nyelven hanggal is vezérelhető, így ha a sofőr kimondja, hogy „tankolni kellene”, a rendszer már keresi is a legközelebbi benzinkutat, és kérésre odanavigálja az autót.

Persze, az emberek többségénél már van egy szórakoztató és navigációs központ: a mobiltelefonja. A Ford három éve mutatta be a SYNC AppLink technológiát, amely az erre alkalmassá tett mobil alkalmazásokat megjeleníti az autó központi konzolján. Több ilyen alkalmazás is van, a hasznosabbak közé sorolható a német autóklub appja, az ADAC, a Spotify vagy a Wetter.de. A SYNC 3-hoz öt új alkalmazás jelent meg, köztük az AccuWeather, a MyBoxMan, amelyet a csomagszállítás Ubereként lehetne definiálni, illetve a HearMeOut, amellyel legfeljebb 42 másodperces audioposztokat hozhat létre és posztolhat a Facebookon vagy a Twitteren, aki enélkül már nem tud élni.

Többek számára lehet viszont hasznos a SYNC 3 másik újítása, az Apple CarPlay, illetve az Android Auto támogatása. Ennek köszönhetően a telefon bizonyos alkalmazásai (például a híváskezelés vagy éppen a navigáció) az autó rendszerén is elérhetővé válnak.

 

Gyártóból szolgáltató

Ugyanakkor a SYNC 3 csak a felszín, a Fordnak sokkal komolyabb tervei vannak a mobilitással kapcsolatban. Ezekről beszélve Mark Field, a vállalat vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy a Ford egyenesen keresi a diszrupciós lehetőségeket, amelyek révén ki tud törni az autógyártásból és a mobilitási szolgáltatások terén keres új lehetőségeket.

A már megvalósulási fázisban lévő szolgáltatásokra jó példa a FordPass, amely Field szerint olyan hatással lesz az autóiparra, mint az iTunes volt a zeneiparra, már ami a felhasználói élmény átalakítását illeti. A cél, hogy a gyártó folyamatosan kapcsolatban tudjon maradni az autótulajdonossal, aki évente átlagosan 900 órát ül járművében, de csak 4,5-et tölt el egy márkakereskedésben vagy -szervizben.

Európában egyelőre a három legnagyobb piacon (Németországban, Franciaországban  és Nagy-Britanniában) tervezik FordPass bevezetését, amely a felhasználó felé egy mobil alkalmazás formájában jelenik meg. Egyrészt számos műszaki és használati adatot kérdezhetünk le az autóról, másrészt telefonról nyithatjuk és zárhatjuk a kocsit, használati jogot adhatunk családtagjainknak és barátainknak az autóhoz, parkolóhelyet kereshetünk, és így tovább – mesélt erről Jim Farrelly, a termékinnovációért felelős európai vezető.

Része lesz a FordPassnak a FordGuides is: egy folyamatosan elérhető online ügyfélszolgálat, amely mindenféle mobilitási probléma megoldásában segít; egy hűségprogram kiskereskedelmi partnerekkel; illetve bemutatótermek a világ néhány nagyvárosában, ahol a mobilitással kapcsolatos lehetőségeket mutatja be a cég.

Nem csak a Ford lát fantáziát a hálózatba kapcsolt autóval. A Seat az Accenture-rel fogott össze, hogy új szolgáltatásokat fejlesszen ki. A jelenleg demóverzióban lévő rendszer három fő funkcionális területre összpontosít: az autó és az otthon közötti kapcsolatra, az autó műszaki állapotával kapcsolatos értesítésekre és a vezetési stílust figyelő képességekre. Így például a műszerfalról lehet állítani az otthoni termosztátot, vagy értesítést kaphatunk a mobil appra a szerviztől, hogy időszerű lenne az olajcsere.

Demóvideón volt megtekinthető az AT&T rendszere, amely már a környezettel is kommunikált, például felkapcsolta az utcai lámpákat, amerre az autó ment, a Qualcomm pedig az általa is szponzorált Mercedes Forma-1 csapat sztárpilótáját, Lewis Hamiltont állította színpadra, amikor autós telemetriai rendszeréről beszélt.

Adat minden mennyiségben

A Cisco az MWC idejére időzítve jelentette meg globális mobil adatforgalmi előrejelzését; ebből szemezgetünk néhány érdekesebb adatot.

– 2015-ben a globális mobil adatforgalom 74 százalékkal nőtt, és elérte a havi 3,7 exabájtot (2005-ben ez az érték még kevesebb mint 1 petabájt, azaz 0,001 exabájt volt).

– További havi 3,9 exabájt forgalmat „csináltak”a mobil készülékek, de ezt (wifi vagy femtocella segítségével) egyből vezetékes hálózatra terelték.

– A 4G a kapcsolatok 14 százalékát biztosította, viszont az adatforgalomból 47 százalékkal részesedett, és így először körözte le a 3G-t.

– Egy 4G kapcsolat átlagosan hatszor annyi forgalmat generál, mint egy nem-4G kapcsolat.

– A mobilkapcsolatok sebessége 20 százalékkal nőtt 2015-ben, a globális átlag 2026 kilobit/másodpercre jött ki.

 

Láthatáron az ötödik generáció

A hálózatba kapcsolt autóknak is szükségük lesz majd az 5G mobilhálózatokra, illetve azok fejlett képességeire. Bár az új technológia kereskedelmi bevezetését a legtöbb érintett (gyártó és szolgáltató egyaránt) 2020-ra teszi, a kiállítás tömve volt 5G hálózati eszközökkel és a szolgáltatás előnyeit ecsetelő bemutatókkal, a chipgyártóktól (Intel, Qualcomm) kezdve a legnagyobb hálózatieszköz-szállítókig (Ericsson, Huawei) egyaránt.

Kiemelte az 5G fontosságát Günther Oettinger, az Európai Bizottság digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztosa is. A Bizottság az iparág szereplőivel 2013-ban létrehozta az 5G PPP csoportot, és azóta 19 projektben folyik az előkészítő munka a technológia minél hatékonyabb bevezetéséért és felhasználásáért, nemrég pedig javaslatot tett a 700 MHz-es frekvenciasáv elérhetővé tételére.

Az iparág vezetői is egyetértettek azzal, hogy az 5G komplett iparágakat fog átalakítani. Hans Vestberg, az Ericsson vezérigazgatója egy panelbeszélgetésen azt hangsúlyozta, hogy míg a 2G, a 3G és a 4G is erősen az egyedi felhasználókra koncentrált, addig az 5G számtalan különféle felhasználási igényre programozható lesz. A svéd cég már 25 gigabites sebességet is elért tesztkörülmények között, és még csak most kezdik a gyakorlatban is látni, mire lesz képes a technológia.

Az 5G PPP már vázolta is az iparági követelményeket: a végpontok közötti késleltetés legfeljebb 5 ezredmásodperc legyen, a hálózat rendelkezésre állása érje el a 99,999 százalékot és legyen képes négyzetméterenként 100 eszköz csatlakoztatására.

Eszköz eszköz hátán

Nem lenne teljes az MWC beszámoló kütyük nélkül. Minden újdonságot természetesen lehetetlen lenne bemutatni, így most csak a legjelentősebbekre szorítkozunk, azokra is csak dióhéjban és abc-sorrendben:

Huawei MateBook: Windows 10-t futtató, 12 hüvelykes, szuperkönnyű és szupervékony (640 g-os, 6,9 mm „vastag”) tablet, billentyűzettel és dokkolóval, elegáns, támasztékként is funkcionáló tokba csomagolva. Jár hozzá nyomásérzékeny toll is, így nem kell a képernyőt összemaszatolni.

LG G5: a új okostelefon legnagyobb újdonsága, hogy moduláris. Nem csak az akkumulátora cserélhető pillanatok alatt, hanem az LG Friends névre keresztelt készülékcsalád tagjaival kiegészítve teljes értékű digitális fényképezőgéppé, hifi zenelejátszóvá vagy más eszközökké alakítható át.

Samsung Galaxy S7 és S7 Edge: a új zászlóshajók víz- és porállóak, a hibrid SIM-foglalatnak köszönhetően 200 gigabájtig bővíthető a tárhelyük, a Dual Pixel kamerával gyenge fényviszonyok között is az eddiginél jobb képek készíthetők.

Sony Xperia X Performance: a telefonnak a hátlapi kamerája a legérdekesebb: 23 megapixeles, 0,1 másodperc alatt fókuszál és prediktív autófókusszal rendelkezik, vagyis igyekszik kitalálni, merre mozdulnak el a mozgó tárgyak.

 

Követ a mobilszámod

A következő évek másik nagy dobása a távközlési hálózatok virtualizálása lehet. Ennek bűvös három betűje az NFV, azaz a Network Function Virtualization, ami nagyjából ugyanazt teszi a távközlési hálózatokkal, mint az SDN, a szoftverdefiniált hálózat az adatközponti hálózatokkal vagy a virtualizáció a szerverekkel – vagyis elválasztja a szolgáltatást a hardvertől, ez esetben a hálózattól. Ennek következtében a hálózati funkciók nemcsak speciális, az adott célra épült hardveren lesznek futtathatók; az egyes szolgáltatások sokkal gyorsabban bevezethetők és méretezhetők; és jóval egyszerűbb lesz megvalósítani a szolgáltatók közötti együttműködést.

Erre pedig szükségük is lesz a távközlési cégeknek, amelyeknek bevételeit és főleg nyereségét egyre inkább elhappolják az OTT-szolgáltatók, mint a Viber vagy a Netflix, amelyek egyformán működnek mindenütt, minden hálózaton.

A Deutsche Telekom lépett is ez ügyben: az MWC-n jelentette be az immmr-t, amely a cég szerint egyesíti az internet alapú és a mobil távközlés igényeit. Az elsőként majd Magyarországon és Szlovákiában elérhető szolgáltatás révén a mobilszámok virtuálissá válnak, azaz nem tartoznak majd egy készülékhez vagy SIM-kártyához. A mobilkommunikáció a felhőből valósul meg: a mobilszám, a hívások, az üzenetek és a partnerlista egy alkalmazáson vagy böngészőn keresztül bármilyen eszközről elérhetővé válik, bárhonnan, és bárkivel használható lesz.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1903 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kenczler Mihály

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4538 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Lexmark Magyarország Kft.

A legkeresettebb cégek: