Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
20_1.jpg
Forrás: ITB

Mindössze néhány másodperc az első, pozitív benyomáshoz, aztán még pár perc – ennyi ideje van egy startuppernek egy tipikus pitch során, hogy olyan teljesítményt nyújtson, ami sok millió forintról és végső soron cége jövőjéről is dönthet. A prezentáció tartalmi része mellett olyan apróságokra is kell figyelni, mint a helyes légzés vagy a zavaró szokások eltüntetése.

Kissé remegő hangon, összerándult gyomorral kezdtem bele életem első, vállalati körben előadott prezentációjába, ráadásul nem magyarul, hanem angolul kellett beszélnem az ötleteimről, meglátásaimról. Aztán pár perc múlva azon vettem észre magam, hogy elmúlt az izgalom, a téma magával ragadott és inkább már az jelentette a problémát, hogy ne időzzek túlságosan hosszan egy-egy gondolatnál. Ha nem is az összest, de viszonylag nagy számban elkövettem azokat a hibákat, amiket jellemzően fel szoktak sorolni a „10 dolog, amit ne tegyünk egy prezentáció során” jellegű összeállításokban. Persze az én esetemben minimális volt a tét, nem úgy, mint azoknál a startuppereknél, akik versenyeken, potenciális befektetők előtt pitchelnek, vagyis adják elő rövid bemutatkozó és figyelemfelkeltő prezentációjukat a befektetés és ezzel együtt az ötletük vagy cégük túlélése reményében.

 

Villámrandi újragondolva

A startup ökoszisztéma globális, majd hazai fejlődésével egyre nagyobb figyelmet kap az is, hogyan érdemes elkészíteni a prezentációt, illetve előadni azt ahhoz, hogy az megragadja a befektetők figyelmét. Számos könyv, tanulmány szól erről és bár egységes, mindenkire és minden ötletre, cégre alkalmazható varázsszer természetesen nincs, azért vannak olyan általánosabb tényezők, amikre minden szakértő felhívja a figyelmet.

Richard Branson, a Virgin Group alapítója például öt pontban határozta meg, hogy szerinte milyennek kell lennie egy hatékony pitchnek – mutassa be, hogyan teremt értéket a befektetőnek a projekt; legyenek konkrét adatok; az ötlet legyen megkérdőjelezhetetlenül diszruptív; bizonyítani kell, hogy fenntartható a növekedés; és persze be kell mutatni azt a csapatot, akikkel elérjük a célokat. A milliárdos üzletember egy vele készült interjúban elárulta, hogy akkor is ezeket a szempontokat vette figyelembe, amikor ő maga is pitchelt légitársasága, a Virgin Atlantic számára keresve befektetőket.

A pitch egyik legnagyobb kihívása, hogy hihetetlenül tömörnek kell lenni, hiszen az esetek többségében mindössze néhány perc áll rendelkezésre ahhoz, hogy bemutassák a startupperek magukat, az ötletüket és megragadják a befektetők figyelmét, akik például egy startup versenyen egy nap akár 30-40 vagy még több rövid prezentációt is meghallgatnak. Éppen ezért az egész hasonlít egy villámrandira, ahol az első benyomásnak kulcsszerepe van. Emiatt nincs idő arra, hogy pontosan bemutassuk a részleteket a hallgatóságnak, egy izgalmas növekedési történetet kell bemutatni a potenciális befektetőnek, miközben a legfontosabb információkat (például befektetési igény, megtérülés, időzítés, exit stratégia) is bele kell építeni a pár perces előadásba.

A jó pitch öt összetevői

1. Mutassa be, hogyan teremt értéket a befektetőnek a projekt

2. Legyenek konkrét adatok benne

3. Az ötlet legyen megkérdőjelezhetetlenül diszruptív

4. Bizonyítani kell, hogy fenntartható a növekedés

5. Be kell mutatni azt a csapatot, akikkel elérjük a célokat

 

Hét másodpercen múlhat

Egyes tanulmányok szerint mindössze hét másodperc kell ahhoz, hogy az első benyomások alapján véleményt alkosson a hallgatóság az előadóról, vagyis már a megjelenésnek és az első szavaknak is óriási jelentőségük van. Egyszerre kell magabiztosnak, meggyőzőnek, hitelesnek, őszintének, magával ragadónak lennie az előadónak, és a szóban elmondottak mellett nagy jelentősége van a testbeszédnek. Az igazán jó pitchek éppen ezért olyanok, mint egy tökéletesen megkomponált előadás, ahol nemcsak a szavak és a prezentáció vizuális elemei vannak pontosan a helyükön, de a mozdulatok, a hangsúlyok, illetve a mimika is tökéletes. Bár nyilván vannak olyan szerencsések, akik alapból rendelkeznek ezekkel a képességekkel, a többségünk nem ilyen, azonban a jó hír, hogy a jó színpadi fellépés titkait el lehet sajátítani. Erre már itthon is vannak egyetemi kereteken belül is kezdeményezések, illetve egyre több tréner kínál felkészítést pitch-re, igaz ennek azért jókora költsége van, ami a napi néhány száz eurós összegtől akár a 2-3 ezer euróig is terjedhet. Igaz, ebben az esetben a prezentáció tartalmának összeállításában és még olyan apróságokban is segítenek a trénerek, hogy hogyan vegyék a levegőt az előadás közben a startupperek, amivel szabályozható a beszéd tempója – gyakori hiba, hogy a rövid idő miatt hadarva beszélnek -, illetve nyugtatóan is hathat az előadóra. De segíthet a felkészülés az apró, azonban a hallgatóság számára esetleg zavaró szokások – a ruha simogatása, esetleg a haj csavargatása – kiküszöbölésében.

Ráadásul nem csak költséges elsajátítása egy kisebb színészi repertoárt, de meglehetősen időigényes is, hazai szakemberek szerint akár 90 órát is igénybe vehet, mire valaki megfelelően felkészül tartalmilag és előadásmódban is a prezentációra. Persze ennek kapcsán érdemes megjegyezni azt is, hogy adott előadás kapcsán egyszer kell végigküzdeni ezt a folyamatot és cserébe számos esetben nyűgözheti le közönségét a startupper.

 

Titkos összetevő

Az, hogy mindössze néhány perc áll rendelkezésre, természetesen alapvetően meghatározza azt is, hogy egyáltalán mennyi diából állhat egy-egy prezentáció. A szakértők 8-10-nél többet nem nagyon javasolnak, és főként a figyelmet azonnal megragadó vizuális megoldásokat használatára hívják fel a figyelmet. Azzal kapcsolatban, hogy tartalmilag minek kell szerepelnie a prezentációban egyértelműen fogalmaznak a szakértők: mindenképpen be kell mutatni, hogy mi az a probléma, amire megoldást kínálunk és persze azt is, hogy ez mennyi potenciális fogyasztót jelent, vagyis mekkora az elérhető piac, illetve ehhez kapcsolódóan azt is be kell mutatni, hogy mekkora a verseny az adott szegmensben, vannak-e riválisok és ők milyen eredményeket értek el. Ahogyan arra Richard Branson is utalt a saját öt pontjában, mindenképpen ki kell emelni, hogy miben egyedi, különleges a startup ötlete, megoldása, mi az a titkos összetevő a projektben, amitől működhet a koncepció. Az üzleti modell mellett mindenképpen vázolni kell, hogyan tervezi a startup a termék piaci bevezetését, illetve azt is, hogy milyen pénzügyi eredményekkel számol középtávon és persze, hogy kikkel tervezi ezt elérni, vagyis a csapatot is be kell mutatni. Bár alapvető dolognak tűnik, a szakértői jelzések alapján sokszor megfeledkeznek arról a startupperek, hogy vázolják, pontosan mekkora befektetést szeretnének, illetve mit kezdenének a kapott összeggel.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: