Menü
62_instagrafite.com.jpg
Forrás: ITB

Kizártuk magunkat a lakásból vagy az autóból. Beletört a kulcs a zárba. Emberekből vagyunk, mindez könnyen előfordul. De ha kéznél van a mobil (nem az autóban...), akkor kikeressük az első zárszervizt, telefon, rövid idő múlva jön a szerelő, aki megoldja problémánkat, fizetünk – mindenki boldog. De ez nem pontosan így van.

A Google hirdetései a helyi vállalkozások számára aranybányát jelentenek. Olcsón, hatékonyan, célzottan el lehet érni a fogyasztókat. Annyira sikeres, hogy éves szinten tavaly az AdWords kattintások 60 milliárd dollárt hoztak a Google-nak. Ha valami ennyire sikeres, ott hamar megjelennek a szervezett bűnözők.

A történetnek 2010 nyarán volt fültanúja Czakó Előd, a Google AdWords szakértői csapatával rendelkező Marketing Astro ügyvezető igazgatója. Az irodát kinyitó kolléganője beletörte a kulcsot a zárba. Telefon elő, a Google keresőben meglett egy sor szakember. Két-három hívás után kiderült, hogy mindenki 20 ezer forintért vállalja a munkát. Miután visszahívták a kiválasztott céget, kiderült, nagyon elfoglaltak, nem tudják vállalni. De adtak egy másik számot, hogy azon hívják a ráérő szerelőt, aki mihamar meg is érkezett.

 

Egységes árak

A helyszínen, szerelés közben a szakember elmondta, részt vett egy Google AdWords oktatáson, hirdette is vállalkozását, 8 ezer forintos órabérrel. Havonta 50-60 ezer forintot költött erre, sokan kattintottak reklámjára, de nagyon kevés rendelés érkezett. A hirdetési szakembernek feltűnt, hogy itt valami nem stimmel. Szerinte az ilyen mértékű költés több rendelést kellett generáljon.

A lakatos több hónapig próbálkozott, de csak akkor hagyta abba a hirdetést, mikor egy konkurens társaság telefonon felhívta, és megfenyegették, hogy ne hirdessen többet. Személyesen is felkeresték, és verést is ígértek, ha nem áll le.

Amit lehet, hamisítanak

A Google Maps és Google MyBusiness rengeteg kisvállalkozás online jelenlétének egyetlen formája – mert annyira egyszerű, és könnyű használni. De ugyanezzel a két eszközzel bőségesen vissza is lehet élni.

A Google Maps a Map Maker segítségével bárki által szerkeszthető. Kipróbáltam: közvetlen környezetemben a Google Maps egy bankfiókot és egy ATM-et jelez – ahol családi házak vannak. Jeleztem a Google-nak a Map Maker segítségével. Válasz lapzártáig nem érkezett…

2015 tavaszán a Google a sok (többek között grafikus jellegű) visszaélés miatt ideiglenesen lezárta a Map Makert, majd fokozatosan, régiónként újranyitotta. A Google azóta is önkéntesekre hagyatkozik az adatok helyességének ellenőrzésekor, de név szerint kell jelentkezni ellenőrnek, és számottevő Map Maker-tapasztalatot és -aktivitást kell igazolni. Akit pedig egyszer rajtakapnak, hogy rossz adatot szolgáltatott, azt kizárják az önkéntes szerkesztők közül.

 

Kiderült, hogy a zsarolók egy egész zárszakértői hálózatot hoztak létre, 8-10, Google keresésre optimalizált honlappal, különböző telefonszámokkal. Mindenki 20 ezer forintos órabérrel ment zárt cserélni. Jól találták ki a dolgot: a honlapok uralták a találati listát, keresésnél ők voltak az első oldalon. Bárkit is hívott a megrendelő, mindig hozzájuk kapcsolt, és egységes árat mondtak. Ha próbálkozott is más telefonszámokkal, ugyanazt az árat kapta, gyakorlatilag mindegy volt, kit bízott meg a munkával.

 

Kiegyezés lett a vége

Az volt a fura a történetben, hogy a hirdetésre költött 50-60 ezer forint kevés rendelést hozott. Czakó Előd szerint a „click fraud” (kattintási csalás) esete állt fenn, mikor a konkurencia változó IP-címes routerekre fejlesztett szoftverekkel, botokkal kattintotta le a hirdetéseket, vagyis szoftver és nem ember látta a hirdetést. (Lásd még 2015. novemberi, „Bottal üthetik a hirdetés nyomát” című cikkünket az itbusiness.hu-n vagy a print kiadásban!) Automatizáltan „égették el” a konkurensek hirdetéseit. Ehhez komoly szakértői tudásra és több tízmillió forintért fejlesztett szoftverre van szükség, ami azt mutatta, hogy szervezett bűnözői hálózattal állt szemben a lakatos.

Az online licitálás világában is vannak rosszakarók, ez ellen a Google is aktívan harcol – mondja a szakértő. Ha valaki elegendő pénzt, időt szán rá, és megvan hozzá az amúgy nem mindennapi szaktudása, ki tudja játszani a Google rendszerét, és vissza tud élni a kattintásokkal, ellehetetlenítve a konkurenseit.

A történetben szereplő lakatos végül is úgy tudott munkához jutni, hogy kiegyezett a zsaroló társasággal: abbahagyja a hirdetést, cserébe azokat a munkákat, amelyeket már nem tud vállalni a hálózat, százalék fejében neki adják.

 

Mi a helyzet jelenleg?

Lakatosok terén a helyzet azóta már változott, legalábbis ezt mutatja a kis tesztem. A „zárszerviz” és „zárszerviz Budapest” szavakra kerestem rá a Google-hirdetések között, és felhívtam pár számot, hogy mennyiért jönnének ki segíteni, mert kizártam magam a lakásomból. A „zárszerviz” szóra kevés volt a hirdetés. Az első helyen szereplő találatot hívtam. Központban ülő hölgy jelentkezett, a kiszállás díja 5000 forint, és a helyszínen a kollégák mondják meg, hogy mennyit kell még ezen felül fizetni. Mikor rákérdeztem, elmondta, hogy 10 ezer forintra számíthatok.

A „zárszerviz Budapest” már hirdetésekkel zsúfoltabb találati oldalt eredményezett. Az egyik vonal végén egy férfi jelentkezett. Szavaiból kiderült, hogy ő maga az ajtónyitást végző szakember, tiszteletdíja 10-13 ezer forint. A további árak 8-10 ezer forint körül alakultak. A leggyorsabb 25 perc múlva érkezett volna meg, a legtöbben egy-másfél órás várakozási időt adtak meg.

Ágyú-páncél harc a kibertérben

Kérdéseinkre válaszolva a Google sajtóirodája elmondta, hogy folyamatosan fejlesztett belső rendszer szűri a jogosulatlan kattintásokat. Egyszerű filterek mellett öntanuló mesterségesintelligencia-rendszereket is bevetnek – 160 különböző spamszűrő ellenőrzi a kattintásokat. Több mint 100 fős csapat is figyeli ezt a területet. A hamis kattintások többségét még azok számlázása előtt kiszűrik, így a hirdető abból semmit se tapasztal. Ennek ellenére elismerik, hogy a csalók átverhetik a rendszert. Évente több ezer csaló felhasználói fiókot szüntetnek meg jogosulatlan kattintásért, tartalmi előírások megszegéséért, kártevőterjesztésért. Ilyenkor a pénzt visszaadják a hirdetőknek.

Figyelik a rossz hirdetéseket is. Tavaly 780 millió hirdetést utasítottak vissza, mert azok megsértették a Google előírásait. Ez a szám évről-évre nő, pedig a tavalyi szám is elég tekintélyes.

Ami pedig a Map Makert illeti, elmondták, hogy folyamatosan küzdenek a helyi, vállalati spammerekkel, akik minden trükköt bevetnek. Ahogy fogalmaztak: ez a tüske több mint egy évtizede ott sajog az internet oldalában. A vállalkozások rendszeresen változtatják címüket, nyitvatartási idejüket, a Google pedig a helyi közösségre támaszkodik, hogy megbízhatók, frissek legyenek a bejegyzések, és jelentsék a problémákat. A spammelők gyakran változtatják technikájukat, és a keresőóriás is sokat dolgozik azon, hogy a Google keresés és Maps ezeket a találatokat ne mutassa.

 

Lakatos átverés – másképp

A megzsarolt lakatost nem tudtuk személyesen megkeresni, miután Czakó Előd sem a cégre, sem pedig a nevére nem emlékezett. Történetünkre azonban a The New York Times cikke ráerősített: a hazai lakatosok által kiépített lehúzási modellt több szolgáltatás esetében is átvették már a tengerentúlon. Az USA-ban közvetlenül a fogyasztókat tévesztik és károsítják meg. Ez a fajta csalás generálja a leggyorsabban növekvő számú fogyasztói panaszféleséget a Google hirdetések alapján igénybe vett szolgáltatásokkal szemben. Egyelőre mindenki tehetetlen.

A recept: a keresőalgoritmust átverve, a Google Maps-et meghamisítva olyan hirdetéseket helyeznek el az AdWords rendszerben, amelyek azt mutatják, hogy a zárat javító, autószerelő műhelye a közelben van, és helyi kisiparos szolgálja ki a megrendelőt. Az igazság: távol lévő irodában, telefonközpontban dolgozók veszik fel a rendelést, mondanak árat. Ha megrendelik a szolgáltatást, akkor egy helyi alvállalkozónak adják át a munkát. Aki a megbeszéltek szerint ki is jön a helyszínre, de a 30-90 dolláros becsült ár helyett 350 dollárba kerül a szolgáltatás. A hidegben ácsorgó, szükségben lévő embernek pedig nincs sok választása, kifizeti a nyolcszoros-tízszeres árat. Az átverést 4-5 alkalommal megismétlik, majd a cégnév megszűnik, elérhetetlenné válik a telefonszám, pillanatok alatt másik alakul helyette.

Az amerikai, online állakatos-hirdetési piacot egy izraeli származású férfi, Yossi Assraf uralja. Jól bejáratott rendszere segítségével folyamatosan érkeznek a hátországból a munkára fogható fiatalok: 2-3 hetes lakatoskiképzés után máris kezdik a munkát. Az Amerikai Lakatosok Szövetsége szerint a piacot annyira elárasztotta ez a fajta csalás, hogy 30-40 százalékkal csökkent bevételük országszerte.

A valódi szakemberek a Google-tól várják a megoldást. A keresőóriás igyekszik is kezelni a problémát, az évek során tisztult a helyzet. Ám a szakemberek szerint az rendszer hibáit kellene megszüntetni, hogy ne legyen lehetőség hasonló visszaélésekre.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1903 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kenczler Mihály

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4538 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Lexmark Magyarország Kft.

A legkeresettebb cégek: