Menü

Eseménynaptár

43_yes_no.jpg
Forrás: ITB

Chatbotok beszélgetnek az ügyfelekkel, mesterséges intelligencia segíti az orvosokat és egymás megértését – állítják a gépi tanulás hívei. Ugyanakkor vannak, akik szerint még messze vagyunk attól, hogy igazi párbeszédet folytathassunk egy mesterséges intelligencián alapuló megoldással. Szimpla hype vagy már nagyon is hasznosítható megoldás az MI?

Kalocsai Zoltán, újságíró

Igen

Néhány hete egy budapesti konferencia külföldi előadója az automatizáció hatásairól beszélt. Többek között megemlítette, hogy az ember által végzett munkák mintegy 10 százalékát már teljesen át tudnák venni a gépek, azonban világszerte a cégek mindössze 20 százaléka építette be működésébe az ezen folyamatot támogató mesterséges intelligenciát (MI). Bár elsőre alacsonynak tűnhet az arány, figyelembe véve, hogy az MI-vel kapcsolatos kutatások néhány évtizedes múltra tekintenek vissza, illetve a mesterséges intelligencia csak nemrég lépett ki a sci-fi birodalmából és vált ténylegesen hasznosítható megoldássá, már nem is olyan kicsi ez a szám. Persze lehet fanyalogni, hogy például a tömegesen terjedő chatbotok mennyire képesek ténylegesen kiszolgálni a fogyasztói igényeket és adnak válaszokat a felmerülő kérdésekre, és egyáltalán mesterséges intelligenciának lehet-e tekinteni ezeket – azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy milyenek voltak az első okostelefonok nagyjából 10 éve.

Az érintésre alig reagált a kijelző, korlátozott számú alkalmazás volt elérhető, a böngészés sokszor kínszenvedés volt – mára pedig a kiépült ökoszisztémának köszönhetően hatékony eszközzé vált az ügyintézésben, vásárlásban, munkában egyaránt. A mesterséges intelligencia valószínűleg még nagyobb változásokat hoz majd, ennek mértékét jól jelzi a fent említett konferencia egy másik előadójának gondolata: közel már a szingularitás, amikor a gépek okosabbak lesznek, mint az emberek, és ez 100 év alatt 20 ezer évnyi fejlődést hozhat.

 

Bisztrai Dávid, LogMeIn

Nem

Messze még a valós párbeszéd. Az MI technológia ma még messze van attól, hogy igazi párbeszédet folytasson egy emberrel, de a fejlődés kulcsa adott: nagyméretű adatbázisok és end-to-end adatkezelés szükséges ahhoz, hogy ezek a rendszerek egyre gyorsabban, egyre kevesebb tanulással adaptálódjanak hozzánk. A mai MI-megoldások nagy része a szöveges felismerésen alapul, ezért fordulhat elő, hogy nem értelmezik megfelelően a tartalmat. A most használt chatbotok fejlődése is azon múlik, hogy a szövegalapú rendszereket hogyan lehet összetettebb, entitásfelismerő rendszerekké tenni: gráf-adatbázisok, szinonimák segítségével például az értés, értelmezés irányába lehet vinni ezeket.

A LogMeIn szolgáltatásain keresztül egy év alatt százmilliós nagyságrendű ügyfélinterakcióból származó adatot tudunk a gépi tanulás szolgálatába állítani, rövid- és középtávon ezek a fejlesztések a meghatározóak. Eközben látványos fejlődést mutatnak a hangalapú rendszerek. Már vannak olyan modellek, melyeket nem lehet megkülönböztetni az emberi beszédtől, és annyira alacsony hibaszázalékkal értik a beszédet, mintha embernek diktálnánk a szöveget. Az igazi áttörést majd az jelentheti, ha az intelligens személyi asszisztens programok a megtévesztésig pontos viselkedéssel támogatják a mindennapjainkat: a személyes jegyeinket megtanulva képesek lesznek például arra, hogy a hírek átolvasása után segítsenek összefoglalni a számunkra legfontosabb információkat, az ismétlődő feladatokat felderítsék és megoldást javasoljanak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2024 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Szabó Zsolt- Sharp

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4830 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: