Instant tartalom
Április elején indul a Facebook új találmánya, az Instant Articles. Ez egy kizárólag mobilra kifejlesztett tartalmi formátum, teljes képernyőn jeleníti meg az adott cikket, formázásaival, a szöveg mellett interaktív elemeket, videókat és képeket is tartalmazhat, nyilván reklámok is szerepelhetnek benne. Nem kell már a felhasználónak kilépnie a közösségi médiás felületről ahhoz, hogy lássa a külső tartalmakat. Az Instant cikkek az eredeti weboldalról RSS feeden szerzik be a kívánt tartalmat, ezt formázza és jeleníti meg a rendszer. A Facebooknak nyilvánvalóan a felhasználói élmény javítása és az új tartalom (hirdetők) megjelenítése a célja. A Gawker tulajdonosa, Nick Denton is üdvözölte ezt a technológiát, szerinte alapjaiban fogja megváltoztatni a tartalomfogyasztást és az online reklámozást. A formátumot Amerikában már sikeresen tesztelte néhány nagy kiadó, ideje tehát bevetni a mély vízbe. Nem kell félteni a konkurenciát, a SnapChat Discover és a Twitter Moments is hasonló tartalompublikálási próbálkozások.
A Twitter újrapozicionálása
Bár nálunk kevesen használják a Twittert, de nem véletlen, hogy a bevezette (a felhasználóira erőltette…) a Timeline funkciót. Ez valójában előremenekülés, hiszen elég rosszak voltak a tavalyi bevételei.
Mit is jelent az új metódus? Azt, hogy nem időrendben jeleníti meg a követett felhasználók bejegyzéseit, hanem mesterséges intelligencia dönti el melyik ismerősünk bejegyzése a fontosabb számunkra, sőt szűri is a tartalmat aszerint, hogy mit néztünk meg az előző napokban.
Kinek jó ez? A hirdetőknek, mert pontosabban célozhatnak a reklámokkal, a Facebook szabadságát kapják. A felhasználók pedig jobban testre tudják majd szabni és pozícionálni a kívánt tartalmakat. A Twitter verhetetlen a valós idejű hírekben, az online közvetítések prezentálásában, ez a tematikus tartalmi rendszerrel csak egyszerűsödik és átláthatóbb lesz. Mellesleg már elkezdték feloldani a 140 karakteres korlátozást is, innentől fogva pedig már csak a hirdetők fantáziája szabhat határt, hogyan használják ki ezt a megújult közösségi médiát.
Videó és live streaming
2016-ra videós tartalom nélkül már nem lehet közösségimédia-felületet értékesíteni, a történetmesélés legfontosabb megoldása lett mára a formátum, a rövid videók jobban tudnak eladni egy-egy brandet, mint egy PR-cikk. Ez annak is, köszönhető, hogy az új SnapChat- és Messenger-generáció már nem tud figyelni szöveges anyagra, csak a mozgásban lévő tartalmak tudják megszólítani. Nem szabad elfelejteni, hogy ők jelentik a ma és a jövő potenciális vásárlóerejét is.
Ezért látja mindenki a videóban a jövőt. A Facebook és a YouTube egymás pozícióit gyengítve folytatja cicaharcát: előbbi a saját formátum megteremtésében, utóbbi pedig a prémium szolgáltatásának bebetonozásában bízik erősen. Valószínűleg mindketten árnyékra vetődnek, mert a videótartalom-fogyasztásban a nyerő új platform az online streaming. A Periscope, Meerkat és Blab a semmiből jött és tarolt már tavaly, mára pedig kötelező beépíteni az online hirdetési fegyvertárba, ha egy cég meg akarja őrizni előnyét vagy új piacot kíván szerezni a konkurencia előtt.
Online kereskedelem a közösségi médiás felületeken
Az új idők legnagyobb áttörését a „Buy Now” gombok megjelenése jelenti majd. Pont az fog történni, amit a név sugall. Az online kereslet és kínálat végre egymásra találhat. A Facebook az év közepén vezeti be ezt a megoldást, a fentemlített natív reklám egyik áldása lesz. A webboltok vagy alkalmazkodnak ehhez a metódushoz, vagy lemaradnak. Minden felület online bolt lehet már így a jövőben, a technológia adott, csak használni kell.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az online kereskedelmet át kell pozícionálni. A bolt hátrébb kerül, a közösségimédia-applikáció látja el a funkcióit, egyszerűsítve és bonyolítva is a vásárlás aktusát. Nyilvánvalóan az új mobilos fizetési megoldások kellenek a zökkenőmentes kivitelezéshez, de ennek adhat támogatást az új vásárlói kultúra megjelenése is. Az Apple Pay most indul Kínában…
Kérdéses, hogy a jövő technológiái mennyiben csatlakoznak ehhez a közösségi médiás tartalomipari reformációhoz. Vajon be tud-e törni a kibővített (AR) és virtuális valóság (VR) a reklámpiacra? A Facebook az Oculus Riftet a közösségi médiás megoldásával szeretné népszerűsíteni, de a többek között a makacsul drága hardver miatt a siker igencsak kétséges.