Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


06_cc8.jpg
Forrás: ITB

Önéletrajz helyett Facebook-profil, telefonos interjú helyett Snapchat filter? A hagyományos álláshirdető portálok láttak már jobb napokat is, míg a közösségi médiás toborzás dübörög. Hiszen ami nincs fent a Facebookon, az meg sem történt. Ezt a tendenciát pedig már nemcsak az üzenőfalat elárasztó fotók és szelfik, hanem a gombamód szaporodó álláshirdetések is erősítik. A HR-szakemberek felismerték a nagy lehetőséget, amit a közösségi média rejt magában a toborzás terén.

Eligazodni Faun kék-fehér labirintusában nem egyszerű. Minden kattintásnál újabb falakba ütközik az egér, s míg a kurzor a csoportokkal szegélyezett, szponzorált tartalom lehetőségével tarkított útvesztőből keresi a like-kal jelzett kiutat, addig egyetlen dolgot nem szabad elfeledni: a sikeres közösségi médiás toborzáshoz két szakma összefonódása vezet.

 

Bajban vannak a klasszikus álláskereső portálok?

Ugyan a klasszikus álláshirdető oldalak szerepe nem csökken drasztikusan, de azért a Facebookon egyre inkább szaporodó munkaajánlatok felbukkanása kifogja a szelet az erre specializálódott oldalak vitorlájából. Az okok a számokban keresendők. „Az állásközvetítő oldalakon nagyjából százezer ember forog, míg a Facebookon közel öt és félmillió magyar elérhető. Ráadásul a világ élvonalban vagyunk a használatot tekintve – mondja Kelkó Tamás, HR-szakértő, a Kelko Consulting ügyvezetője. – Az nemzetközileg is látszik, hogy az állásközvetítő portálok bajban vannak. De ezeknek is megmarad a helye. Nem lesznek egyeduralkodók, de nem fognak kiszorulni a Facebook miatt.”

Szintén Mark Zuckerberg „gyermekének” malmára hajtja a vizet, hogy a portál Workplace és professzionális felülete is sokkal kezesebb, egyszerűbb, nem beszélve a célzási lehetőségek szinte korlátlan kombinációjáról. No meg a csoportokról, ahol megosztva egy-egy posztot nulla forintból eljut az üzenet a célközönséghez.

Instagram és Youtube a toborzás szolgálatában

Már itthon is kezd elterjedni az Instagramon való toborzás, habár linket tenni a leírásba csak 10 ezer követő felett lehet, ellenkező esetben csak fizetett hirdetésként. Így a toborzás ezen a felületen inkább a nagy követőbázissal rendelkezőknek éri meg, és akárcsak a facebookos toborzás esetében, az Instán is meg kell támogatni egy-két munkahelyi légkört bemutató fotóval az adott posztot. Ami pedig a Youtube-ot illeti, itthon már voltak rá próbálkozások, de itt csak egy nagyon kreatív, jól legyártott videóval lehet érvényesülni. Külföldön már ez a csatorna is részese a toborzásnak.

 

Külön pilótajogsi kell a hirdetési felülethez

A sikeres közösségi médiás toborzás záloga a HR-szakemberek és a social media-szakértők együttműködése. Egész egyszerűen azért, mert a Facebook nyújtotta hirdetési rendszer kezelése, a célcsoport ismerete, a kreatív megalkotása, a szöveg megírása, a targetálás beállítása mind-mind olyan feladat, amihez a két szakterület közös tudáskészlete kell.

„Egy állásportálon egyszerűbb hirdetni, de egy facebookos hirdetési kampányt nem tud egy HR-es egyedül megcsinálni, ahhoz kell egy marketinges is” – részletezi Kelkó Tamás. Egy posztot bárki meg tud írni, még pénzt is tud rá költeni, hogy minél több embert elérjen, de ha mindezt egy olyan ember teszi, aki pontosan tudja, milyen buzzwordöket, képeket, színeket és szöveget használjon, és még az adott célcsoportot is ismeri, akkor megsokszorozza az elérést. „A különböző célzások, a landing oldal, tehát amikor kampányt csinálunk, ahhoz kell szaktudás, szinte külön pilótajogsi szükséges a Facebook hirdetési felületéhez” – zárta gondolatait a HR-szakértő.

 

Az együttműködés elérésben mérhető gyümölcsöző mivolta

„Kell egy social expert, aki be tudja targetálni a HR-es instrukciói alapján a hirdetést, hiszen így tényleg csak azokhoz jut el, akik a célközönség. Így nem vagy ráutalva arra, hogy a csak hírlevélre feliratkozottak vagy az állásböngészők keressenek meg, mint a hagyományos portáloknál, hanem a Facebook automatikusan találja meg neked a felhasználót a saját beállításid alapján” – mondta Galambos Sandra, az Újpest FC social media szakértője.

Ezzel pedig elérkeztünk az aduászhoz, a passzív felhasználók bevonásához. „A hirdetés így megjelenik olyannak is, akinek mondjuk, eszébe sem jutna egy álláshirdető portált böngészni, viszont miután feldobja a hírfolyamában a Facebook, lehet, hogy elgondolkozik az ajánlaton” – tette hozzá a szakértő.

Az oldalon két hagyományos lehetőség áll rendelkezésére az embernek: a Facebook Workplace és a professzionális változata. Ez utóbbinál több százféle szempont szerint lehet célozni, a lakhelytől kezdve a preferált zenéken át a hobbiig. Viszont kor alapján nem, ez az oldal sajátossága. Ezenkívül be lehet állítani a hirdetésre szánt büdzsét, és több hirdetésverziót is létre lehet hozni. Nagy előny, hogy a megosztott posztba, azaz hirdetésbe bármikor bele lehet nyúlni és módosítani azt, amire egy hagyományos állásportálon nincs lehetőség, egészítette ki a fentieket Kelkó Tamás.

 

Szemet rabul ejtő zöld gyep, szemkontaktus létesítő klímaszerelő

A jó Facebook-hirdetés alfája és omegája a kreatív: a kép, a szöveg és a színek. Abban mindkét szakértő egyetért, hogy a szakadatlan görgetéshez hozzászokott agyat csak a jó kép tudja megragadni. Éppen ezért nincs idő lacafacázni, domborítani kell valami egészen sajátságosat, de azt sem mindegy, hogyan.

„Nincs általános mintázat, máshogy szólítasz meg egy műszaki értékesítőt, egy orvost, egy könyvelőt és egy szoftverfejlesztőt is. Ismerni kell a célcsoportot, az értékrendjüket, az igényeiket. Például az informatikusok sem egyetlen célcsoportot jelentenek. Más egy JAVA-fejlesztő és más egy üzemeltető. Míg egy 20 éves JAVA-fejlesztőt azzal fogsz meg, hogy mennyit tanulhat és fejlődhet, addig egy 30-on túlit inkább a jó munkahelyi környezettel” – mondja Kelkó Tamás.

A fizikai munkások esetében is máshogy kell kommunikálni, náluk például a kulcsmondat az, hogy megbecsülést kapnak a munkahelyen, illetve a fizetés pontos megjelölésével kell kezdeni az egészet.

Időről időre persze feltűnnek különböző trendek a szellemi munkásoknak ajánlott Facebook-hirdetésekben is. „Egy időben mindenki nindzsát keresett, aztán ingyen gyakornokot, aztán jött az a trend, amikor senki sem akart az asszisztenssel kávét főzetni, majd a budai modern berendezett iroda és a csocsó lett a sláger. Azonban észre kell venni, hogy ezek nem működnek. A szövegezés fontos – fontos, hogy a személyhez szólj, és ne sablonszöveget adj fel” – tanácsolja Galambos Sandra.

 

A jó szövegírás anomáliái

Még mindig komoly problémát jelent azonban, hogy számos cég nem fordít kellő figyelmet, energiát vagy épp pénzt arra, hogy jó toborzókampányokat készítsen. „A valóság még mindig ott tart, hogy sok cég úgy próbál meg a Facebookon vagy az Instagramon kommunikálni, mintha egy hivatalos szöveget vagy e-mailt írnának. Pedig tudomásul kell venni, hogy egy, maximum két mondat áll ahhoz rendelkezésre, hogy megfogjuk az illetőt. Hogyha a headline-od nem elég ütős, akkor senki nem fog jelentkezni” – mondja Galambos Sandra.

A sablonszöveg ez esetben pedig nemcsak az unalmas, száraz leírása az adott munkakörnek, hanem azok az unásig ismételgetett frázisok is, amelyek első, második, tizedik olvasatra még egyedinek tűnnek a szokatlan szóhasználat miatt, de a tizenegyedik ugyanolyan hirdetés után már ezeken is túlfut az ember szeme az üzenőfalon.

De mi az, ami megragad? Kelkó Tamás egyik hirdetésüket hozta fel példának, amely során klímaszerelőt toboroztak egy partnerük számára. Az a változat hozta a legtöbb elérést, ahol a klímaszerelő szemből volt látható a fotón. Galambos Sandráéknál pedig a legtöbb kertészmérnököt a Barcelona és az Újpest FC gyepének egymás mellé szerkesztett képe hozta. Ez esetben a siker többek közt az intenzív, figyelemfelkeltő zöld szín számlájára volt írható.

 

A filterek mögött megbúvó kiaknázatlan potenciál

Egy kerek évtizeddel ezelőtt, ha a nebuló néhány óra erejéig bele akart kóstolni a felnőtt lét világába (amit természetesen a munkavégzéssel azonosított), nem volt más dolga, mint elballagni a legközelebbi diákszövetkezetbe, sorszámot húzni, türelemmel várni, majd ragadozó módjára lecsapni a kínálkozó lehetőségre. Ezzel szemben a social media bársonyában nevelkedett fiataloknak már nem kell olyan időrabló dolgokkal pepecselniük, mint az útvonaltervezés, a buszra szállás, a bemutatkozás vagy a jelentkezési lap kézzel való kitöltése, mert mindenre ott van például a Snapchat.

A 2012-ben trónkövetelő magatartást tanúsító app napi kétmilliárd megtekintéssel büszkélkedhetett, ami a képmegosztásra szakosodott közösségi médiaoldalak közt is igen előkelőnek számított. A jó szimatú reklámszakemberek pedig azonnal ráéreztek, hogy mi kell a Snapchat-generációnak. Az applikáció gyorsan a márkák színterévé vált, de nemcsak a brandek, hanem a munkaközvetítők is meglátták benne a potenciált. A tengerentúlon kifejezetten bevett szokásnak számít, hogy az ezen a platformon tömörülő 13–18 éves korosztályt megszólítsák a munkaadók, de a kreatív munkaerőt és a saleses munkakörökre is szokás az appon toborozni.

 

A match made in heaven

Viszont a Snapchat nem való minden márkának és toborzónak. Az app használói túlnyomó részben a fiatalabb korosztályt képviselik, de egyes statisztikák a millenniumi generáció 60 százalékát is a felhasználók közé sorolják. Ami pedig a tényleges vízválasztó, az a kommunikációs forma, ugyanis a Snapchaten csak a játékos, szuperkreatív tartalmak maradnak fenn, pontosan a felhasználói közeg miatt. Így azok a cégek, melyeknek az arculata nem összeegyeztethető ezzel a szemléletmóddal, kiszorulnak az alkalmazásból.

Az app, ha ügyesen van használva, komoly katalizátora lehet a munkaerő toborzásának. Az angolszász régiókban például főként a női munkavállalókat és a millenniumi generációt tudják mozgósítani a felületen, ahol a Discover szekcióba posztolt 10 másodperces videóklippel, akár 17 millió megtekintést és 18 százalékos jelentkezési többletet lehet generálni.

„A leggyorsabb út a pillanatok megosztására”

A Snapchat, aminek a fenti mottója jól tükrözi magát a site-ot, először 2011. júliusában, „Picaboo” néven debütált, majd két hónappal később átkeresztelkedett jelenlegi nevére. A Snapchat savát-borsát a multimédiás üzenetek, snapek létrehozása adja, ami lehet fotó vagy rövid videó, és a lényege, hogy az adott pillanat életérzését lehet vele a világ tudtára adni, szerkeszthető formában. Szintén Snapchat-specifikus, hogy a képek és üzenetek csak rövid ideig elérhetők, majd eltűnnek.

 

Made in Hungary

Hazai viszonylatban azonban más a helyzet. „A Snapchat olyan, mint a Twitter, kis százalék használja itthon, és elmondható az is, hogy a Snapchat-felhasználók 18-19 éves korukban kikopnak az alkalmazásból” – mondja Galambos Sandra, hozzátéve, hogy a tengerentúlon és az angolszász országokban bevált toborzás itthon azért sem lehet annyira sikeres, mert a munkavállalókat inkább 22–25 éves koruk fölött alkalmazzák, akik meg már nem a Snapchatet használják.

„Magyar viszonylatban akkor alkalmazható toborzásra, ha diákmunkára keresünk fiatalokat, 14–18 éves kor között” – egészítette ki a fentieket a szakember. Ami pedig szintén más szemléletmódot igényel, az a kreatívok megtervezése. Ahogy korábban is említésre került, csak a szemet rabul ejtő snapek maradnak emlékezetesek.

„Olyan korosztályról beszélünk, akik most, azonnal akarnak mindent, és öt perc múlva már nem lesz érdekes számukra. Ellenben nagyon impulzívak. 78 százalékukat meg lehet fogni vásárlásra egy kreatív megosztással” – utalt egy 2018-as felmérés statisztikájára Galambos Sandra.

De mégis, miként kell elképzelni egy kreatív, snapchates toborzást hazai kivitelben? A szakember szemléletes példát hozott erre. „Tegyük fel, hogy a Szigetre toborzunk diákmunkást. Ez esetben készítenék egy olyan fotóhátteret, amelyen a Sziget egyik pultja van, ahová az érdeklődő egy filterrel belehelyezheti magát pultosként.”

Vagyis mindenhol az győz, akinek erősebb, kreatívabb és látványosabb a képi megoldása.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Loncsár Tibor

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: