Menü
13_loncsar_tibor_GYU_4623_2.jpg
Forrás: ITB

Az állam az adatokat elsősorban a szolgáltatások színvonalának javítására, a bevételek növelésére és a csalások felderítése elleni küzdelemben tudja hasznosítani. A kereskedelmi szektor már régóta alkalmazza a fejlett analitikát, például biztosítási vagy banki csalások felderítésére és az ügyfélkapcsolatok javítására. Bár az adatok megfelelő feldolgozása hatalmas lehetőségeket rejt magában, hazánkban még nem igazán hódított teret magának az államigazgatásban és az önkormányzatoknál. Loncsár Tiborral, a SAS Institute cégvezetőjével beszélgettünk, aki az analitika alkalmazásának kormányzati szervezetekre gyakorolt hasznát emelte ki.

– A magyar vállalatoknál egyre elterjedtebb az adatelemzési megoldások használata, a közigazgatási szervek ebben a tekintetben azonban le vannak maradva a kereskedelmi szektortól. Miért?

– Az állami és önkormányzati szervek általában nem vállalnak úttörő szerepet a legújabb technológiák bevezetésében, és ez igaz az analitikára is. Ennek több oka is van. A hatóságoknak rendszerint hosszabb ideig tart megtalálni a felhasználás legoptimálisabb módját, valamint az adatok elemzéséhez is többszintű jóváhagyás szükséges. Természetesen maga a beszerzési folyamat is hosszadalmasabb. Miután a közbeszerzési eljárás időigényes, a ma még újdonságnak számító megoldások könnyen elévülhetnek közben. A nagyon új megoldások pedig kockázatot is rejtenek magukban. Ezért a hasonló – különösen a más EU-s országból származó – referenciaprojektek nagy jelentőséggel bírnak. De már látom az első fecskéket, és biztos vagyok benne, hogy a kormányzati projektjeink száma folyamatosan növekedni fog, miután a SAS megoldásai, támogatási szolgáltatásai biztosítják, hogy a rendszerek és az elemzések mindig átfogóak és aktuálisak legyenek.

– Annak érdekében, hogy az elemzések eredményt hozzanak, megfelelő minőségű és szerkezetű adatokra van szükség. Rendelkezésre áll-e a hatóságoknál az ehhez szükséges, megfelelő adatmennyiség?

– Az egyik probléma az, hogy a múltban sok minisztérium egymástól elszigetelve működött, így a keletkezett rengeteg adat között nem volt megfelelő integráció. Végre azonban ezen a téren is elindult a változás, azaz az elemzők ma már sokszor konszolidált adatokból dolgozhatnak, hiszen a kormányzati szerveknél is elindult a big data alkalmazása. A vezető tisztségviselők által hozzáférhető online nyilvántartási rendszer például nagy segítség ebben a folyamatban. Az általunk biztosított analitikai megoldások hozzáadott értéke abban rejlik, hogy a rendelkezésre álló adatokból olyan elemzéseket és összefüggéseket tudunk megmutatni, amelyek eddig rejtve maradtak a felhasználó elemzők előtt.

– Mit lehet konkrétan kezdeni az adatokkal?

– Mondok egy példát a SAS háza tájáról. Erősek vagyunk CI-ból (ügyfél-intelligenciából), így kitűnően jellemezni tudjuk ügyfeleink különböző környezetben tanúsított viselkedését – irodában, mobilalkalmazás használatakor, az interneten vagy a közösségi csatornákon. Az eredmény átfogó képet nyújt az ügyfélviselkedésről, amely alapján a vállalat, például egy bank jobb szolgáltatást tud nyújtani és személyre szabott termékeket kínál. Ebből következik, hogy megoldásainknak köszönhetően egy kormányzati szerv is sokkal testre szabottabb szolgáltatásokat tud nyújtani közönségének, amellyel végső soron az általános elégedettséget növeli.

– A kereskedelmi szféra elemzői középpontjában főként az ügyfél-elégedettség, a bevételek növelése, valamint a költségmegtakarítás áll. Melyik kategóriában nagyobb az esély a sikerre a közigazgatásban?

– Természetesen mindannyian egy jobb társadalomban akarunk élni és jobb szolgáltatásokat nyújtani, de néha még ennél is fontosabb a pénzügyi előnyök számszerűsítése. Ezért nagyobb potenciált látok az állami költségvetés optimalizálásának lehetőségében, például a szociális juttatások jogosulatlan kifizetésének csökkentésével, vagy az állami bevételek növelésén keresztül. Végül is a biztosítótársaságok és a bankok már régóta alkalmazzák a fejlett analitikai megoldásokat a csalások felderítésére, ezért rendkívül hasznosnak látom ezen megoldások bevezetését a közszférában is.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2012 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Nelson Amanda

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4781 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: