Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


52_Gesundheitsindustrie_BW.jpg
Forrás: ITB

Amerikában már felfedezték, a Távol-Keleten bölcsként tisztelik, Európában pedig még új keletű trend az adattudós szakma, holott a 21. század kőolajának, az adatoknak a finomítása maratoni versenyelőnyhöz juttathat sok vállalatot. Az előny megszerzéséhez és megtartásához a temérdek adatban rejlő infó fáradhatatlan kibányászása, rendszerszintű értelmezése és felhasználása kell. Mi fán terem mindez a gyakorlatban, és főként kinek érdemes áldozni rá?

Néhány éve még nem volt akkora sláger az adattudós szakma és annak különböző változatai, mint amekkora rajongásnak manapság örvend és örvendeni fog a jövőben. A népszerűségnövekedéshez pedig az utóbbi évtizedek legsikeresebb óriásvállalkozásai ugyanúgy hozzájárultak, mint a társadalom elmozdulása az adatok felé.

 

Miért nélkülözhetetlen az adattudós?

„Az Amazon, a Facebook, a Google, a Twitter, illetve ezek kínai megfelelői adatokra épülnek. Felismerve az adatokban rejlő lehetőségeket, a Microsoft vagy épp az Apple is elmozdult ebbe az irányba. A rakétaként indult, úgynevezett megosztásos gazdasági (sharing economy) vállalkozások, mint amilyen az AirBnB vagy az Uber sikere elképzelhetetlen a gondos és kreatív adatgyűjtés és -elemzés nélkül” – mondja Kertész János, a CEU Hálózat- és Adattudományi Tanszékének vezetője.

De nem csak a világszerte ismert cégek érezték meg az adat szagát. „A hagyományos területeken is kiderült, hogy nagy piaci előnyre tesznek szert azok, akik nemcsak ülnek az adataikon, hanem fel is használják azokat” – folytatta a szakember. A kérdés tehát leginkább az, hogy mi áll ezek mögött a sikerek mögött. Kertész János szerint a tudományos és technikai fejlődés.

 

Hogyan lesz a kattintásokból sokat érő adat?

Az adattudósok munkája nem annyira látványos, és valljuk be, laikusok számára nem is nagyon érthető. Pont ennek a számlájára írható az a vakfolt, ami sokakat jellemez az adattudós tevékenykedését illetően. Elvégre a kifejezéssel gyakran találkozni, de hogy mi van mögötte, azt nem mindig egyszerű konszenzusra hozni.

„Aki adatokkal dolgozik, foglalkozhat adatbányászattal, amikor ki kell találnia, hogy a rendelkezésre álló óriási adathalmazból hogyan lehet az értékes információt kinyerni, vagy adatelemzéssel, ami az adatokban rejlő mintázatok felderítését és értelmezését jelenti. Mindezek mellett foglalkozhat modellezéssel, amikor munkája a tervezést segíti azáltal, hogy az adatok alapján megalkotott modellt a különböző elképzeléseknek megfelelően lefuttatja” – részletezte a CEU professzora.

Ahogy minden szakmának, ennek is vannak kevésbé és jobban ismert válfajai. Ez esetben talán annyi a különbség, hogy az adattudós, mint egy ernyőkifejezés fedi le a többit. Pedig vannak különbségek.

„A BI specialist általában a cég számítógépes feladatainak tervezője, implementálója és menedzsere, beleértve a külső felhasználók által látott, illetve használt szoftvereket is. Nem kimondottan big data szakértő. A data engineer már kifejezetten az adatokkal foglalkozik: ő szervezi megfelelő adatbázisokba az adatokat, illetve adatfeldolgozó struktúrákat hoz létre. A data scientist az adatok tisztításától az adatelemzésen keresztül a modellezésig terjedő skálán igyekszik üzleti szempontból értékes információkkal szolgálni” – egészítette ki Kertész János.

 

Big data-középkor helyett

Ágazattól és vállalatmérettől függetlenül gigászi mennyiségű adat gyűlik össze a tevékenykedés során, amelyek figyelmen kívül hagyása nagy baklövés, ugyanis a bennük rejlő tudás értő kezek általi megszerzése nagyot lendíthet a vállalat eredményességén. Például annak az elemzése, hogy miért pártolnak el egy szolgáltatótól fontos döntéseket készíthet elő.

Ami az adattudós ágazatspecifikus alkalmazását illeti, Kertész János szerint nincs olyan terület, ahol ne vennénk hasznát az adattudománynak. „Minél sokoldalúbb egy vállalat, minél nagyobb a közvetlen felhasználókkal való kapcsolata, minél inkább marketingfüggő, annál nagyobb szerepe lehet az adattudósnak.”

Az adatok értő felhasználása pedig számos ponton tetten érhető a cég működésében. „A belső adatok elemzése révén jelentősen javítható az információáramlás hatékonysága. Az úgynevezett ajánló rendszerek (recommendation systems) a fogyasztó magatartás vizsgálatára épülnek. Ezek legegyszerűbb formája az „akik ezt vették, megvették azt is” típusú tanácsadás, de ennél sokkal összetettebb, bonyolult igényeket kielégítő rendszerek léteznek, amelyek gépi tanulással segítik a megfelelő döntések meghozatalát. Ezenkívül a fogyasztók szociális hálózatának, azon belül a domináns vezéreknek (leadereknek) az azonosítása a sikeres akciók tervezésében nagy szerepet játszhat” – folytatta gondolatait a CEU professzora.

 

Cégmérettől függő kuriózum vagy elérhető szakember?

A dolog érdekessége az, hogy nem kell multinacionális szinteken gondolkozni. Mint kiderült, már 100 fős cég esetében is érdemes lehet adatszakértő bevonása a vállalati tervezésbe, hiszen a megfelelő adatok részletes elemzése komoly eredményt hozhat.

„Számos olyan startup van, amely kifejezetten a big datára épül. Ezek részben tanácsadással foglalkoznak, részben megosztásos gazdaságban próbálnak gyökeret ereszteni, részben pedig kifejezetten számítógépes szolgáltatásokra specializálódnak. A nagyvállalatok esetében probléma, hogy jobbára külföldi tulajdonban vannak, és a magyar vezetők inkább az anyavállalat követését tekintik célnak, mint a saját kutatási eredményekre alapozott fejlesztést. Általában is igaz, hogy a nagyvállalatok nehézkesebbek, lassabban tudnak az új trendhez alkalmazkodni. De ha sikeresek akarnak lenni, előbb-utóbb lépniük kell” – zárta gondolatait Kertész János.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Somkutas Norbert

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: