Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


62_Yellow_Zebra_Tours.jpg
Forrás: ITB

Természetesen a közösségi közlekedést is átalakította már a technológia, például rövid regisztráció után már egy mobilappal is bérelhetünk autót vagy biciklit. Vass Enikő a közösségi autózást, Schopp Attila pedig a budapesti bérbringa rendszert tesztelte.

Bizony elég egy gyors regisztráció, netes szerződéskötés, app a telefonon, és máris nyitni lehet a bérautót. Az autó- és a kerékpárbérlést is megváltoztatta a mobiltechnológia – következik a mi közösségi autózós tesztünk budapesti forgalomfóbiás sofőrrel. Első körben.

Előjáróban annyit még elárulunk: a közösségi autózás összességében nagy élmény, aki pedig ki szeretne próbálni egy környezetbarát autót, az mindenképp béreljen egyet! Olcsóbb, mint a taxi, de nyilván drágább, mint a busz vagy a metró. Első használat előtt szánjunk időt az alkalmazás megismerésére, az autó felfedezésére, ez 5-10 percet is elvesz. Vigyünk magunkkal extra aksit vagy autós töltőt, az alkalmazások ugyanis energia igényesek, nélkülük pedig nem lehet befejezni a bérlést. A CASCO önerejéig az esetlegesen okozott kárt nekünk kell megfizetni. Regisztrációs díjat is felszámolnak – igaz, a GreenGo akciójában ez leautózható. A szolgáltatást tipikusan a belvárosban élők igényeire találták ki, erre utal a zónák megléte; és könnyen helyettesítheti a céges autót.

 

A szőke nő esete az autóval

A viccekből ismert szőke nőnek éreztem magam, amikor az első közösségi autót, a benzines MOL Limo autóját próbáltam működésre bírni: egy kisteherautós sofőr várakozott mögöttem, hogy a helyemre beálljon, a sajtótájékoztató kezdetéig még volt 25 perc, és semmi sem működött. El kellett volna olvasnom előre az autó használatiját, az a tudat adott magabiztosságot, hogy én is automata váltós autót vezetek. De ez az automata váltós nem japán, hanem német gyártmány volt, a mérnökök másképp képzelték el az indítást. Szőke nős zavaromban, azt sem vettem észre, hogy a sofőr előtti napellenzőn van a lépésről-lépésre követendő használati utasítás. Az idő sürgetett, öt percnyi próbálkozás után feladtam, és a kisteherautós csalódására nem szabadítottam fel a parkolóhelyet, metróztam a belvárosba. Előtte 10 perccel az oszkáros sofőröm sem azon a helyen tett ki, ahol én elképzeltem: az északi Újpest környéke helyett a Népligetnél vette be a fővárost. Mindezt azután, hogy várnom kellett rá fél órát a buszmegállóban: a késlekedés oka, hogy másik két embert is felvett útközben. Sofőröm informatikus, egy bank CRM rendszerét tartja karban, ezért hetente háromszor utazik Salgótarjánból Budapestre. A másik két ember miatt a beszélgetés erőltetettek tűnt volna, így az egy órányi út viszonylag csendben, eseménytelenül telt. A Népligetnél ki az autóból, MOL Limo nem indul, le a metróba, aztán a sajtótájékoztató végén az első kiszemelt kocsi eltűnik a térképről – érdemes időben lefoglalni, 20 percig a miénk –, így irány a Nyugati, gyalog másfél kilométer.

 

A fiatalok is szeretnek birtokolni

A következő kísérlet már egy elektromos autó, az alkalmazással nyílik az ajtó (soha sem lehet megszokni), felfedezem a használati útmutatót a napellenzőn, így szőke nős parókámat levehetem, az autó indul. A buszállomásig vezetek, az autó lezárása után döbbenek rá, hogy a távolsági buszt lekéstem, a következő pedig egy óra múlva érkezik.

Sebaj, gondoltam, megyek még egy kört a bérautóval, ami rögtön el is tűnt az alkalmazás térképéről. Megvártam a szerencsés bérlőt, egy huszonéves srác érkezett hozzá. Gyakorlott limózó, aki megmutatta nekem, hogy is kell a telefontartót kezelni. Szóval tartom őt egy keveset, kiderül, hogy nincs saját autója, de nagyon szeretne egyet, hiszen saját kocsit vezetni, birtokolni teljesen más érzés. „Az mégis az enyém” – mondja.

Másik autót kerestem, az sem volt túl messze. Érdekes, hogy annak nem volt behúzva a kéziféke, az ablaka sem volt bezárva teljesen, pedig kéri a szolgáltató, hogy mindezt megtegye az ember. Ennél az autónál már a nappali fényt is felkapcsoltam. Rövidet, negyedórát autóztam vele, de elhagytam a Limo-zónát, amire egy női hang figyelmeztetett. Zónán belül a parkolás ingyenes, zónán kívül az autósnak kell fizetnie a parkolási díjat – ha nem elektromos autót vezet –, és várakozási díjjal is számolni kell, mert a bérlést csak zónán belül lehet befejezni. A szolgáltatáshoz kifejlesztett alkalmazás egyszerű, könnyen megszokható. Az autó nem nyitható, ha előtte az app tetején lévő ikonok segítségével nem adunk visszajelzést az autó állapotáról: van-e rajta sérülés és tisztának látjuk-e. A tisztaság belülről persze jobban megállapítható – minden autónál találtam oldalsó zsebben hagyott papírt (kidobtam) és dobozos papírzsebkendőt (otthagytam, használja más is).

A kimaradt lehetőség

Míg az Oszkár jellemzően belföldi utakat kínál (a 2007-ben indult egyetemi vállalkozás 2014-ben két befektetőnek köszönhetően vált főállássá, 5 százalékot kap az oldal üzemeltetője a megvalósult utakból), a Bla Bla Car nemzetközi cég és 2014 óta van jelen országunkban, jellemzően nemzetközi utakra lehet befizetni náluk. Amit néztem, egészen baráti ár volt, 1000 forint Münchenig, és azt az üzenetet küldi, hogy a sofőr nem szeretne egyedül utazni. Hazai utat nem sikerült lefoglalnom, de a regisztráció és az egész folyamat is hasonló, mint az Oszkárnál. A Bla Bla Car 10-20 százalékot von le az utas által fizetett összegből, a konkrét szám országonként változik.

 

PIN-kódos macera

A fentiektől már jóval gyakorlottabban fogtam neki a GreenGo autójának vezetéséhez. A konkurenciától eltérően nemcsak a telefonos alkalmazásból, hanem a weboldalon is lehet regisztrálni (plusz pont). Érezhető, hogy régebbi a szolgáltatás, a GreenGo-nál már céges regisztrációt és számlaadást is lehetővé tették – aki ezt kéri, annak be kell fáradnia az ügyfélszolgálati irodába.

A GreenGo-s autók tisztábbnak tűntek (a konkurenciánál ottfelejtett papírzsepit, szemétdarabot, sőt „Mikulás zacskós” büntetést is találtam). Ez azzal is magyarázható, hogy az autó állapotáról az utazás megkezdése előtt és után is fotót kell készíteni, ami jó dolog, csak macerás, ha sietünk. Az autó indítási lépéseit mobilon követhettem, a GreenGo továbbá PIN-kódokat is használ az autó és a sofőr azonosításához. A vezetési élmény ugyanaz, hiszen mindkét flottában a Volkswagen e-UP kisautó bérelhető.

Később, a szerkesztőségi értekezlet után Újpestig utaznék, ott parkol a saját autó. Az Andrássy út elején találok is egy bérautót, ám az ügyfélszolgálattól azért megkérdezem, hogy meddig tart a GreenGo-zóna – az autó bérlését itt is csak zónán belül lehet befejezni. Az Árpád hídnál ér véget – jön a válasz. Végül odáig is elautózhatnék, gondoltam, ám miután a kiszemelt autó hátsó ülésén egy női hátizsák árválkodik (tegyem a csomagtartóba, biztat az ügyfélszolgálatos, miután felveszi az autó adatait), úgy döntök, nem szúrok ki az előző utassal, hadd maradjon ott a táska az autóval együtt.

 

Biciklizni jó!

Ha nem is mindig egyszerű (vagy veszélytelen), de biciklizni még Budapesten is jó. Azonban az agglomerációban lakók számára (mint e sorok írója is), akik autóval vagy vonattal jönnek be a fővárosba, sajnos valóban nem egyszerű, nem tudnak háztól-házig tekerni, ha munkába mennek. Ezért is örömteli, hogy a bérbringa rendszerek megjelenésével az alkalmi biciklizők sincsenek elzárva ettől a lehetőségtől. A bérbringa a belvárosban valós alternatívát kínálhat a tömegközlekedéssel szemben, ha megfelel néhány követelménynek: legyen olcsóbb, legyen könnyű a használata és ott álljon rendelkezésre, ahol leginkább szükség van rá. Az pedig már az útvonaltól és a használó erőnlététől függ, hogy a bérbicikli gyorsabb-e, mint a tömegközlekedés… Két, koncepciójában is eltérő rendszert próbáltunk ki Budapesten: az elsőként megjelenő MOL Bubit és a Donkey Republic narancsszínű drótszamarait, hogy összehasonlíthassuk, mit kínálnak.

Egyértelműen a Bubié (molbubi.bkk.hu) a nagyobb hálózat. Honlapjuk szerint 125 gyűjtőállomáson több mint 1500 kerékpár várja a biciklizni vágyókat, a hálózat pedig mára lefedi a tágabban vett pesti és budai belvárost. Nyugaton a János Kórház, északon a Szent Margit Kórház és a Forgách utcai metrómegálló, keleten a Széchenyi-fürdő–Garay tér–Keleti pályaudvar vonal, délen pedig az Infopark és a Nemzeti Színház által határolt területen találhatunk gyűjtőállomást. Biciklit felvenni és leadni csak ezeken a gyűjtőállomásokon lehet (de a bérlés ideje alatt máshol is le tudjuk lakatolni őket, ha még használni akarjuk), a szolgáltatáshoz elérhető mobilappon pedig bármikor megtekinthető, hogy melyik állomáson hány szabad kerékpár található.

 

Kell az izom, ég a zsír

Számos opció kínálkozik a MOL Bubit biciklik bérlésére. Van napi, 72 órás és 7 napos jegy, valamint negyedéves, féléves és egész éves bérlet. Helyi lakosoknak érdemesebb ez utóbbiak közül választani, nemcsak azért, mert olcsóbb (a hetijegy 2 ezer forint, a féléves promóciós bérlet – amellyel az ember vállalja, hogy reklámüzenetekkel bombázzák – 8 ezer forint), hanem mert jár melléjük egy kártya is. Ezzel pofonegyszerű a használat: a kártyát csak oda kell érinteni a kiválasztott bicikli érzékelőjéhez, nyílik a lakat, és már lehet is menni. (Ráadásul egyszerre négy bicikli bérelhető.) A jeggyel rendelkezőknek a kerékpár hátulján lévő PIN-padon be kell ütniük a telefonszámukat és a PIN-kódjukat – aki már látott a gyűjtőállomásokon szerencsétlenkedő külföldieket, az tudja, hogy ez korántsem mindig egyszerű. A használat (a megvásárolt jegy vagy bérlet birtokában) az első 30 percben ingyenes, utána fél óránként 500 forinttal emelkedik, a 9. órára pedig eléri a 17 500 forintot.

A MOL Bubi legnagyobb gyengéje talán maga a bicikli. Érthető, hogy használat- és időjárás-állónak kell lennie, de emiatt dög nehéz és a háromfokozatú agyváltó áttételei is úgy lettek kiosztva, hogy hármasban még sík terepen is komoly izommunkát igényel a tekerés, egyesben pedig alig halad valamit. Bár e sorok írója messze nem tartja magát egy Lance Armstrongnak, mégis nehéz megemészteni, amikor gyerekükkel az óvodába siető anyukák hagyják le könnyedén az embert…

 

Vannak még galibák

A Donkey Republic (donkey.bike) más elvek alapján működik. Nincsenek dokkoló állomások, bérletek, kártyák – csak online regisztráció, egy mobiltelefon és egy regisztrált bankkártya kell a használatához. Ami pedig a legfontosabb: nemcsak Budapesten vehetjük igénybe, hanem Európa 36 városában is (köztük van Amszterdam, Barcelona, Bécs, Berlin, London, Madrid vagy éppen München), de megjelentek a Donkey biciklik a texasi Austinban és az indiai Mumbaiban is.

A bérlés és a leadás is a mobilappon keresztül történik. A térképen megkeressük a legközelebbi állomást, odasétálunk, az ott lévő biciklik közül kiválasztjuk a legszimpatikusabbat, majd eldöntjük, hogy mennyi időre akarjuk bérelni a bringát. A minimális idő 30 perc, a maximális 14 nap – arra figyelni kell, hogy az alkalmazás cselesen a 12 órás időtartamot ajánlja fel alapértelmezettként. Ha megerősítettük a bérleti szándékunkat, az app Bluetoothon keresztül nyitja a lakatot, és már mehetünk is.

A Donkey Republic kétféle tagsági díjat kínál. Az alkalmi felhasználók (City Tripper) most éves díj nélkül, de magasabb eseti használati díjért vehetik igénybe a bicikliket, a rendszeresen tekerők (Commuter) pedig havi 3 ezer forint befizetése után féláron bérelhetnek. (Utóbbi esetben is egyelőre elengedik az első három havi díjat.) A City Tripper konstrukcióban fél óra 231 forintba, 12 óra 1572 forintba, a maximális 14 nap pedig 25.900 forintba kerül.

A használat során a bringát bárhol le lehet zárni, de a bérlést csak a kijelölt gyűjtőpontokon tudjuk befejezni. Ezek némileg kisebb területet fednek le, mint a MOL Bubi: Budán a Margit körút–Attila út által határolt terület, illetve a Bartók Béla út környéke a Móricz Zsigmond körtérig, Pesten pedig alapvetően Nagykörút által határolt terület, kiterjeszkedve az Árpád-hídig, a Városligetig, illetve a Keleti pályaudvarig. A gyűjtőpontok sűrűn helyezkednek el, de általában csak 1-4 biciklit találunk ott.

Az alkalmazás a GPS jelből érzékeli, hogy gyűjtőponton vagyunk-e, és ebből adódhatnak galibák. Előfordult, hogy ott álltam a pontnál a leadni kívánt kerékpárral, miközben az alkalmazás szerint még 50 méterre voltam tőle… Kénytelen voltam odébb sétálni, míg a GPS szerint megérkeztem, és akkor befejezni a bérlést – majd rohanni vissza a biciklihez, mert a lakatot megint csak a Bluetoothon keresztül zárja az app.

A narancsszínű Donkey bringával élmény a tekerés. Ugyanúgy háromsebességes agyváltója van, mint a Bubinak, de ezzel anélkül lehet tempósan haladni, hogy kiköpné az ember a tüdejét. Mint már említettem, nem vagyok egy versenybringás, de a Vérmező–Keleti pályaudvar közötti távot (nem a legrövidebb útvonalon) sikerült 20 perc alatt letudni, miközben a szuperszonikus 27 km/h-s sebességet is elértem. Külön jó pont jár a Donkey drótszamarainak azért, hogy a kormányon kialakítottak egy tartót az okostelefonoknak, így mehet a navigáció vagy a kedvenc biciklis edzésappunk.


A MOL Limo és a GreenGo főbb paramétereinek összehasonlítása

SzolgáltatásHasználati területParkolásRegisztrációs díjAlkalmi használatBérlés
MOL Limo Az országban bárhol, MOL Limo zónán belül fejezhető be a bérlés Zónán belül ingyenes, zónán kívül a várakozási díj mellett a benzines autóknak parkolást is kell fizetni 5900 Ft 77 Ft/perc
+ 15 Ft/perc várakozás
990 Ft havidíj,
66 Ft/perc +
15 Ft/perc várakozás
GreenGo Pest megyében, GreenGo zónán belül fejezhető be a bérlés Ingyenes, zónán kívül várakozási díj van 4900 Ft 80 Ft/perc
+ 20 Ft/perc várakozás
990 Ft havidíj,
65 Ft/perc +
20 Ft/perc várakozás

Forrás: saját gyűjtés

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: