Menü
52_Steemit.jpg
Forrás: ITB

Manapság a munkavállalók, és a KKV-s cégvezetők sem ódzkodnak a mesterséges intelligenciás megoldásoktól, sőt a Future Workplace felmérése szerint 93 százalékuk el is fogadna „robotoktól” kapott utasításokat és együtt is tudna velük működni a dolgos hétköznapokban.

Ugyan a magánéletünkben már lépten-nyomon MI-s alkalmazásokat használunk (lásd okostelefon és otthoni IoT-alkalmazások), a vállalatoknál ma még csupán 24 százalékban alkalmaznak mesterséges intelligenciás megoldásokat (az egyik élharcos csoport a HR ágazat). Sok cégvezető felismerte, hogy a termelékenység növelése végett nem hagyhatja ki ezt a „műfajt”, sőt lassan elképzelhetetlen, hogy hatékonyságot tudjon növelni nélküle (a munkaerőhiány ezt a trendet csak erősíti). A leggyorsabban a döntéshozatali folyamatokban és az ügyfélélmény minőségének változásában mutat eredményt az MI alkalmazása, de pozitív hatást fejt ki a teljesítménymenedzsmentre, a munkaerő toborzásra és a bérszámfejtésre is.

 

Önvezető autonóm vállalatok

Nem titok, hogy manapság már a KKV-k körében is dominánsabbak a digitális, automatizált folyamatok, mint az élőmunka. A B2B világa (a vállalatok közötti kereskedés) viszont úgy tűnt eddig, hogy megmenekült az új trendtől. A nagykereskedelmi területek mesterséges intelligenciával való felvértezése új korszakot jelent: az „önvezető” vállalatok korának eljövetelét. A B2B folyamatokban nem lehet letagadni ennek az előnyeit, hiszen látványosan hatékonyabbá válhat tőle az üzletmenet. Ugyan a kiskereskedelemmel ellentétben itt még foggal-körömmel ragaszkodnak az analóg megoldásokhoz, viszont előbb vagy utóbb kénytelenek lesznek a fizetési rendszereiket MI által támogatott megoldásokkal kivitelezni (hitelbiztosítás, követelés finanszírozás stb.). Az automatikus döntésekkel és digitális kockázatfelméréssel elsősorban a vállalati csődök előzhetőek meg, illetve a B2B üzletág rákfenéje, a késedelmes fizetés. Nem véletlen, hogy a B2B kereskedelem különböző területeihez (CRM, számlázás stb.) kapcsolódó új globális platformok (a big data áldásaival kiegészülve és egymással kommunikálva) gyökeresen átalakítják a vállalkozások hagyományos ügyvitelét. Az így keletkező hatalmas adatmennyiség pedig hatékonyan már csak mesterséges intelligenciával támogatott döntéshozatali rendszerekkel kezelhető.

Az automatizálható céges mechanizmusok nemcsak időt és energiát takarítanak meg, gyakorlatilag az MI platform az üzleti tárgyalások után akár azonnal átveheti a stafétabotot az emberi erőforrást felszabadítva. Optimalizálhatóvá teheti magát a konkrét üzleti kapcsolatot (a fizetést és a kapcsolatmenedzsmentet), de a cég teljes pénzügyi megoldásait is képes önállóan kezelni (folyamatosan hangolja finomra az üzleti terveknek megfelelően, a cash-flow adatokkal szinkronizálva). Persze a B2B folyamatok csak lépésről lépésre tehetőek MI kompatibilissá, manapság még csak kevés jól működő digitális kereskedelmi asszisztens létezik a piacon. Sőt, ezek az első generációs megoldások még csupán a javaslatok, és becslések terén tudnak kreatív módon a döntéshozatalba illeszkedni. A hosszú távú cél az, hogy már öt éven belül önállóvá váljanak, csökkentve a létező kereskedelmi, likviditási és hitelkockázatokat. Szerencsére könnyű helyzetben van a B2B-piac, hiszen a meglévő és sikeresen működő B2C-platformok megoldásait kell majd implementálniuk (WeChat, Amazon és társai).

 

Gépi tanulás és rajintelligencia

Manapság a robotika és a mesterséges intelligencia összenőtt tudománnyá változott, a gépi tanulás megkerülhetetlen. Egyre több program képes tanulásra, vagyis folyamatosan módosítja önmagát és alkalmazkodik a rábízott feladataihoz az adatok közötti mintákat keresve. Így az intelligens rendszer környezetéhez idomulva megtanulja, hogy hibáit ne iterálja, a sikereit viszont kamatoztassa. Ehhez a trendhez kapcsolódik egy új hungaricum, a Vicsek Tamás által vezetett kutató csapat (MTA-ELTE) önszerveződő drónraja, ami a vezérlő algoritmusát evolúciós stratégiával ötvözi. Az eredmény egy intelligens önszerveződő repülés, az egyes drónok egymással kommunikálva igyekeznek közös céljuk felé, csoportosan kerülve ki az akadályokat, mint a madarak.

Ez a biológiai motiváció viszont a mesterséges intelligencia üzleti alkalmazásának egy új fejezetét is jelentheti. A vállalatok egyes csoportjainak működését tudják optimalizálni egy-egy „közös cél” érdekében a rajszerű intelligencia implementálásával. Az öntanulást már a Google is próbálja alkalmazni üzleti marketing megoldásaiban. A partnerei „elrontott” hirdetéseit igyekszik gépi tanulással és MI ágensekkel javítani. Jelenleg a hirdetéstesztelésben értek már el sikereket, vagyis olyan megoldásokat kínál fel az MI (számos kreatív változatot lefuttatva), mely képes eladni magát sikeresen, emberi beavatkozás nélkül is. Mindehhez már weblapot is generál és folyamatosan testre is képes szabni azt, követve és a változó ügyféligényekhez igazítva folyamatosan a mögöttes marketing rendszert.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2028 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Poór Károly

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4834 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: