Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
35_Fodor_Andrea_GYU_6241_2.jpg
Fodor Andrea, Projektcoach ConsultingForrás: ITB

Kódokba ágyazott igények, statisztikába burkolt megoldások, keserű perceket okozó végeredmény – általában semmi jóval nem kecsegtet, ha az üzlet megpróbál az IT nyelvén beszélni, az IT pedig elkezd üzleti fejjel gondolkodni. Mivel egyiknek a rendszerekben való gondolkodás, a másiknak pedig az értékesítés a fő profilja, a két terület „harcából” egyikőjük sem kerülhet ki győztesként. Legalábbis üzleti elemző nélkül semmiképp.

„Az elmúlt években közel ezer üzleti elemzőnek adtuk át a tudásunk, módszertanunk, és azt tapasztaltuk, hogy az elakadás általában ott van, hogy az IT olyan kérdéseket tesz fel, amit az üzlet nem érez magáénak, az üzlet is az IT-megoldást próbálja definiálni, az üzleti igény megfogalmazása helyett” – mondja Fodor Andrea, Projektcoach Consulting ügyvezetője.

A szakember szerint a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az IT olykor megoldásra vonatkozó kérdésekkel bombázza az üzleti oldalt, például olyanokkal, hogyan működjön a rendszer, hova kell interfész vagy az adott műveletet végrehajtó gomb. „Ezeket az IT-tól várja az üzlet, hiszen az ő szakterületük” – teszi hozzá Fodor Andrea.

 

Kódolva, statisztikába burkolva, vagy mindkét fél számára közérthetően?

A kommunikációs gátat sokszor a két szakterület különbözőségére berendezkedett gondolkodásmód szüli, hiszen míg az egyik félnek magától értetődő a kérdésfelvetés mögötti tartalom, addig a másik nem biztos, hogy ugyanazt érti alatta.

„Az IT a hatékonyságot veszi alapul, és számára az minősül effektívnek, ami automatizált. Az üzlet szeme előtt viszont a profitmaximalizálás, illetve a veszteségminimalizálás lebeg. Az egyensúly megtalálása is az elemző feladata – fogalmaz az ügyvezető, példát is hozva a fentiekre. – Az IT gyakran csak annyit gondol problémaként, hogy nincs interfész a két rendszer között. Üzletileg viszont a hatást keressük, hogy vajon ez azért probléma-e, mert drága a folyamat, vagy azért, mert hosszú, vagy azért, mert sok a hiba, ezért túl sok az ügyfélreklamáció. Bármelyik is, ez három különböző megoldási alternatívát feltételez. Ekkor jön képbe az üzleti elemző, aki a jó kérdéseket teszi fel az üzleti igénynek legjobban megfelelő megoldás kialakítása érdekében. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ahol az üzleti elemző az általunk képviselt szemlélettel és módszertannal dolgozik, ott jelentősen javul az IT és az üzlet együttműködése.”

 

Zökkenőmentes megoldás? Van, aki erre szakosodott

A business analyst segít beazonosítani a valós akadályt, segít a szóba jöhető megoldások kialakításában, és kidolgozza a megoldással szembeni részletes üzleti követelményeket.

Meglepő módon sok esetben a valós probléma feltárása után kiderül, hogy nincs szükség IT-fejlesztésre, ha pedig mégis, az üzleti elemző a kapott információk és saját tudása alapján igényként jeleníti meg az IT-nak.

„Mi üzleti elemző képzéssel és módszertan bevezetéssel foglalkozunk, és azt valljuk, hogy először az üzleti igényt kell megérteni, elemezni, majd erre IT-megoldást nyújtani, ha szükséges. Illetve az is nagyon fontos, hogy az üzleti követelmények végig követhetőek legyenek, bármelyik percben ellenőrizhető státusszal” – részletezte Fodor Andrea.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek: