Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


46_szarvasy_zoltan_GYU_8220_2.jpg
Szarvasy Zoltán, NeosysForrás: ITB

Tíz év multinacionális ICT-környezetben eltöltött vezetői tapasztalattal a háta mögött irányt váltott karrierjében és egy szervezetfejlesztő céghez csatlakozott. A váltást persze komoly szakmai képzés előzte meg. Mint mondja, a coachok erejét abban látja, hogy először nem a válaszokat, hanem a jó kérdéseket keresik; új pozíciójában pedig nemcsak új szakmai utat talált, de az önismeretben is szintet lépett. Szarvasy Zoltán coach és tanácsadóval, a Neosys együttműködő partnerével beszélgettünk.

– Sokéves vezetői múlttal és immár coachként hogyan látja, milyen a jó vezető?

– Egyrészt ismernie kell a csapatát, de a kulcsembereket mindenképpen. Ez azért fontos, mert csak így tudhatja, miként motiváljon. A legkülönbözőbb módokon lehet ugyanis motiválni, például van, akit az ösztönöz, ha taníthat, mentorálhat másokat; és van, aki nagyobb szabadságra, önállóságra vágyik. Másrészt a megoldásokban, az együttgondolkodásban és nem az együtt szomorkodásban hiszek. A vezetőnek az a feladata, hogy utat mutasson, átvezesse a csapatot a feladatokon, kihívásokon, változásokon. A T-Systemsnél eltöltött vezetői tevékenységemből arra vagyok a legbüszkébb, hogy mindig, még a legnagyobb változások közepette is hozzáértő és motivált kollégákból álló csapatokat vezethettem. Meggyőződésem, hogy a jó vállalati eredmény csak következmény, amit az egyének és a belőlük épülő csapatok hoznak létre.

– Már akkor is dolgozott a rejtett coach. Hogyan került erre a pályára?

– Vannak olyan pillanatok, amikor el kell engedni a múltat ahhoz, hogy tovább tudjunk fejlődni, előre tudjunk menni. Ilyen pillanat volt az életemben, amikor a Magyar Telekom felvásárlás után elengedtem a KFKI-t (ahol a vezetői karrieremet kezdtem) és az IT-ból a telcóba váltottam, és ilyen pillanat volt az is, amikor a T-Systemstől vettem búcsút. Az eredeti célom a coach-típusú vezetővé válás volt, ebben akartam fejlődni, így kerültem kapcsolatba a Neosysszel. Mélyen egyetértek azzal, hogy a szervezetfejlesztést nem elég üzleti tanácsadással kezelni, azt is meg kell érteni, hol tart a teljes rendszer emberi oldala az adott változás befogadásával, és azon is dolgozni kell, hogy az egyének és csapatok működése egyaránt fejlődni tudjon. Véleményem szerint ez a szemléletmód gyakran hiányzik a vállalatok életéből, amikor változásokat kell menedzselniük – például, ha agilis- vagy digitális transzformációról van szó.

– Ön szerint miben áll az agilis módszertan lényege; egyáltalán, kiknek való?

– A nagy felhatalmazású csapatokban látom a lényegét – sokkal önállóbb, döntésképesebb teamek jönnek létre általa. Ez azt is jelenti, hogy a vezetőknek fokozatosan hátra kell lépniük, megváltozik a szerepkörük, ami nehéz kérdéseket vet fel. Mi lesz a jövőjük? Kell-e annyi vezető? A másik fontos szempont a működési modell kérdése: hogyan jönnek létre a leszállítandók? Nem a luxusautót kell elsőre megtervezni, csak a görkorcsolyát, ezután válthatunk át a kerékpárra és így tovább. A tapasztalatom az, hogy az agilis átállás lelkesedése könnyen elvonja a figyelmet és a felsővezetői kapacitást azokról a területekről, ahol az agilitás nem reális opció, mert nem kreatív a feladat, amit végeznek. Az átállás ezeket a szervezeteket is érinti, félelmet, irigységet és egyéb feszültségeket okozhat, ami kimondatlan ellenállást kelt sok kollégában. A rendszer szemléletű, emberközpontú szervezetfejlesztés ezekre a területekre is figyelmet fordít, hiszen ők is komoly értéket hoznak létre a vállalatban, és ha valami „elromlik” náluk, annak káros hatásai lehetnek az alaptevékenységre. A figyelem nálam azt jelenti, hogy vezetők és beosztottak közt kétirányú kommunikáció zajlik megértve, hogy az érintettek hol tartanak az akadályok leküzdésében.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Zákai Emõke

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: