Menü
22_GitHub.jpg
Forrás: ITB

Teljes körű támadásra készül az Amazon: bejelentette, hogy tovább akar terjeszkedni Európában, ezért az év végéig akár 65 ezerre növelné a kontinensen dolgozó alkalmazottai számát. Többféle szakembert keresnek a bejáratott aranytojást tojó portfóliójukba, és új logisztikai központokat is létrehoznak – sajnos hazánk kimarad a nagy innovációból. De mi lehet a cégvezető sikerének a titka?

Jeff Bezost sokan nevezik a modern Gutenbergnek az ICT-sajtóban, mert tényleg neki köszönhetjük, hogy digitális felületeken is ugyanúgy érdemes olvasni, mint papíralapon (a Kindle az e-könyv mintapéldája). Az az üzleti filozófia, hogy olcsón adják az eszközt és majd erre jön a megfelelő tartalom, úgy tűnik, mára bevált módszerré érett. Jeff Bezos titka talán az lehet, hogy hitt a lehetetlenben. Mindemellett az általa 1994-ben egy seattle-i garázsban gründolt Amazon nevezetű cég ma a világ legnagyobb vállalkozásává nőtt, sőt az e-kereskedelem egyik zászlóshajóvá vált. Ma már az online kereskedelem mellett offline boltokat is alkalmaz, nem beszélve a jövő boltjait jelentő legújabb, eladók nélküli fura sci-fi megoldásáról.

 

A világ legnagyobb üzlete

Nem kell félteni a világ legsikeresebb vállalkozóját, hiszen Európa elfoglalása előtt a dubaji souq.com e-kereskedő céget is felvásárolta. A Közel-Kelet nyilván új prémiumtermékek forgalmazására ad lehetőséget, amin sokat tudnak majd keresni. Érdekes tény, hogy okosan alkudoztak az állítólag 1 milliárd dollárt érő cégre, mert csekély 580 millióért megkapták.

Bezos üzleti filozófiája a folyamatos, agresszív kísérletezés és terjeszkedés – nem véletlen, hogy mára (megelőzve Amancio Ortegát és Warren Buffettet a Bloomberg Billionaires Index listáján) a világ második leggazdagabb emberévé lépett elő (úgy tűnik, Bill Gates már örökre az élen marad). Ehhez hozzájárult az is, hogy bár voltak fiaskói a „könyves” cégnek, mégis 50 százalékkal tudta feltornázni a tőzsdei értékét az elmúlt 12 hónapban. A Bloomberg szerint Jeff Bezos értéke ma már 78,4 milliárd dollár (Bill Gates 86-tal vezet). Érdemes belegondolni, hogy egyrészt ez az összeg hányszorosa hazánk GDP-jének, másrészt az Amazon atyja is egy garázsból kezdte áldásos tevékenységét, amellyel 23 év alatt teljesen megváltoztatta, és saját szájízére formálta az online világot.

 

A könyves ember

Miközben a magyar könyves szakma éppen válságkorszakát éli egy kalandor pécsi cégvezető felelőtlensége miatt, Jeff Bezos egy online könyvesbolt alapítójából a világ internetének az urává vált, és kifogyhatatlannak tűnik sokakat megosztó, fura ötleteiből.

Pedig tényleg alulról kezdte az 1990-es évek közepén, amikor is a Wall Streetről átigazolt a sokak által lesajnált könyvszakmába. Csakhogy ő már akkor is online eladásokban gondolkozott, vagyis egy fizikai bolt kínálatának a sokszorosát kezdte el szívós munkával kínálni leendő vásárlóinak. (Az már csak hab a tortán, hogy mindezt pofátlanul Amerika legnevesebb kiadója, a Barnes&Noble könyváruházak mellett kezdte el.) Minden marketinges trükköt bevetett az üzlet érdekében, például neves szerzők írták az online könyvajánlóikat; a célcsoport mindig is az igényes olvasó volt. De híressé vált 2011-es karácsonyi akciója is, amikor arra kérte vásárlóit, hogy szkenneljék be a könyvesboltokban lévő könyvek árát, és azonnal öt százalék kedvezményt kapnak, ha tőle rendelnek az adott bolt helyett. A könyv amúgy is az online kereskedelem jokere: nem kell felpróbálni, mint egy ruhadarabot, mindenki pontosan tudja, mit vásárol (remélhetőleg).

Persze mára Jeff Bezos nemcsak olvasnivalót árul, az Amazon a leghíresebb és „legolcsóbb” online áruházzá nőtte ki magát, ahol minden megtalálható (talán a kínaiak tudják megelőzni, de ott nem a minőség a lényeg, hanem mindennek a másolata). Az más kérdés, hogy az effajta rapid online kereskedelmi megoldás mekkora haszonkulccsal tud működni (hiszen akár már aznap elküldik a vásárlónak a terméket). Az alacsony ár és a szállítási költségek alacsony haszonkulcsot jelentenek, nem is a profit jellemző az Amazonra, így 20 év után sem ezzel jeleskednek. Sokak szerint a titkuk valójában a folyamatos innovációban és a technológiai fejlesztésben rejlik, vagyis előre menekülnek, mint a Facebook a közösségi médiájával, látványosan meghódítva a harmadik világot. Online piactérként viszont sikeres, és valószínű több trendi terméken nem nyereséges (állítólag a könyves szakmát is így tudta kicsinálni, az e-könyvek leárazásával). Az is érdekes megoldás, hogy az ingyenes kiszállítást is folyamatosan ajánlják, persze csak megfelelő értékű áru vásárlása esetén. Mára az Amazon példaértékű megoldását másolják hazánkban is, több-kevesebb sikerrel.

 

Online és logisztika

A siker egyik záloga a logisztikai megoldásban rejlik, a beszállítók csak akkor kapják meg a termékeik árát, ha ténylegesen sikerült az értékesítés (ha nem jön össze a tranzakció, vissza is vehetik azokat). Vagyis az Amazon egy online közvetítési platform, amiért jutalékot számol fel. Viszont egy kisebb cégnek és kereskedőnek a legjobb megoldás lehet, hiszen ekkora reklámot és felületet soha nem tudnának saját maguk előállítani. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy az USA-ban az ÁFA államonként eltérő. Viszont egy internetes kereskedőre ez nem vonatkozik, vagyis ha olyan helyen tárolja az eladandó termékeit, ahol nincs vagy csak minimális az adó, máris haszonkulcshoz juthat. Jeff Bezos üzleti filozófiája tehát pofonegyszerű: folyamatosan a technológiai fejlesztésekbe invesztál, és nem pihen, így a versenyképességét sem tudja elveszíteni. Persze azt nem kötik senki orrára, hogyan kezelik a bevételeiket és a kiadásaikat, mi megy a cég működési költéségre és mi a fejlesztésekre. Az viszont jelez valamit, hogy a gazdasági válság idején az Amazon 40 százalékos növekedést könyvelhetett el. Sokak szerint ez nem másnak, mint a dinamikus árazási rendszerüknek, a speciális termékajánlóknak és az ingyenes házhozszállításnak köszönhető. Gyakorlatilag folyamatosan figyelik a konkurenciát és eszerint szabják meg az áraikat, így tökéletesen megvalósul a vevők online röghöz kötése.

 

Drónok és tudományos fantasztikum

Nem titok, hogy Jeff Bezos jó ideje már kutatás-fejlesztésre fordítja az Amazonban megszerzett pénzét. A Lab 126-nak köszönhető a drónos áruszállítás ötlete is, amellyel akár félóra alatt megoldható lenne a termékek kiszállítása. Sőt, a nagyfőnök legfurább elképzelése egy lebegő légiraktár, hogy a csomagszállító drónok minél hamarabb eljuttathassák a megvásárolt termékeket a vásárlóknak. A 15 ezer méter magasban lebegő drónközpont (AFC) még csak a tervezőasztalon létezik, de állítólag 2021-re már nem lesz akadálya a megvalósításának. Nem véletlen, hogy Jeff Bezos, mint más iparmágnás, az űrutazás megszállottja is egyben. Szerinte a Föld előbb vagy utóbb nem lesz alkalmas az emberiség ellátására, így akárcsak kollégája, Elon Musk, ő is megalapította saját űrutazási irodáját, a Blue Origint. Rendes amerikaihoz méltóan Star Trek rajongó is, befolyásának, népszerűségének köszönhetően szerepelhetett a legutóbbi, 2016-os Mindenen túl című filmben. Igaz, nem főszerepen tündökölt, de legalább sikerült megvalósítania titkos gyermekkori álmát: gyíkemberként feltűnhetett a népszerű remake-ben, megerősítve azt a tévhitet, hogy a menő ICT-cégek vezetői valójában nem földi eredetűek.

 

Médiát vásárolni kötelező

Eredeti könyves álmát látszik beteljesíteni médiavásárlása is, az egyik legprominensebb újságot, a The Washington Postot vette meg magának, de már az ő tulajdonába került a Business Insider nevezetű, ICT-körökben etalon online amerikai gazdasági lap is. Donald Trump hatalomra kerülése óta ő tekinthető a legfüggetlenebb médiamogulnak. Igaz, a híres ICT-céges megbeszélésen ő is meghívott volt a Trump toronyban, de nem vállalt elkötelezett szerepet a mostani kormány mellett. Viszont a fent említett közel-keleti és európai terjeszkedés jól jelzi, hogy évekre előre gondolkozik, és üzletileg nem számít sok jóra a hazájában.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1980 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kalmár Ákos

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4705 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:REVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: