Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


52_INDESIGNLIVE_SINGAPORE.jpg
Forrás: ITB

A jól megválasztott viccek, a humoros helyzetek megfelelő kezelése segít a jó munkahelyi légkör kialakításában, de a vállalati ranglétrán való feljebb jutásban is. A vicces kollégák magabiztosnak és hozzáértőnek tűnnek a kollégák szemében. Azonban a káromkodásnak, a trágár szavaknak nincs helye az irodában – főleg, ha vitahelyzetet próbálunk megoldani. Az ehhez hasonló viselkedés jogalapot adhat a munkaszerződés azonnali felbontásához.

Dick Costcolo, a Twitter volt ügyvezető igazgatója improvizációs humoristaként kezdte karrierjét, és azt vallja, az üzleti életben elért sikereit fejlett humorérzékének (is) köszönheti. 2009 szeptemberében ezt posztolta az egyik közösségi médiafelületen: „Holnap az első nap ügyvezetőként. Első feladat: aláásni a vezérigazgatót, megerősíteni a hatalmat.” És egy évvel később valóban a cég első embere lett. A humor azonban kétélű fegyver, és a rosszul megválasztott poén hatalmas bukást is eredményezhet. 2013. december 23-án afrikai utazása előtt az IAC pr-ese azt tweetelte: „Afrikába megyek. Remélem nem kapom el az AIDS-t. Csak viccelek. Fehér vagyok.” Mire a repülőgép leszállt, a fél internetet körbejárta a „vicc”, a pr-es később az állását is elveszítette.

 

Hozzáértők és magabiztosak

A humor munkahelyi hatásait egy harvardi tanulmányban (Risky Business: When Humor Increases and Decreases Status, 2016) részletesen is megvizsgálták, a kísérletek során kiderült: az emberek vicces kollégáikat sokkal magabiztosabbnak és profibbnak gondolják, mint komoly és unalmas munkatársaikat. A tanulmány szerint a sikeres és a sikertelen viccek egyaránt növelik a magabiztosság percepcióját. Ha egy nem odaillő viccet sütünk el, attól a viccelődő kolléga magabiztosnak, de kevésbé hozzáértőnek tűnik, ez viszont csökkenti a csoporton belüli státuszát. Ha valaki valóban humorosan képes viccelődni, többször megnevetteti munkatársait, azt nagyobb valószínűséggel választják meg vezetői pozícióba.

A humort gyakran mellékes dolognak tartják, ám komoly munkahelyi hatásai vannak – véli Mauricze Schweitzer, a tanulmány egyik szerzője, a Pennsylvania Egyetem tanára. A humor, a vicc magasabb munkahelyi státuszt, könnyebb előre menetelt hozhat a vállalati ranglétrán. A magasabb státuszú munkatársak pedig magabiztosabban viccelnek, hiszen kisebb kockázatot vállalnak, ha balul sülne el a vicc.

 

A csapatépítésben is segít

A viccelődés, csipkelődés jó hatással van a vállalati kultúrára. Segít a csapatépítésben, a munkatársak közötti jó viszony kialakításában. Az innovatív, kreatív gondolkodás kialakulásában is nagy szerepet játszik, emellett eloszlatja a feszültséget és a stresszt, és növeli a termelékenységet azáltal, hogy boldogabbá, elégedettebbe teszi az embereket. A jó humorú kollégákkal szívesebben dolgoznak együtt az emberek, és könnyebben nézik el az esetleges hibáit is.

Nem mindenki számára fontos a humorérzék megléte, kritikus viszont az olyan munkahelyeken, ahol állandóan emberekkel dolgozunk együtt, például az értékesítésben, az ügyfélszolgálaton, de középvezetői és felső vezetői szinteken is. A tanulmány azt javasolja a HR-es szakembereknek, hogy a jelölteknél többek között a fejlett humorérzék meglétére is érdemes figyelniük.

 

A káromkodás senkinek sem jó

Míg a jó ízlésű humornak egyértelműen pozitív hozadékai vannak, addig a munkahelyi káromkodást, trágár beszédet senki sem tolerálja. Sőt, a Kúria több döntése értelmében a munkaszerződés azonnali felbontásához adhat alapot. Az ítélkezési gyakorlat hosszú ideje következetes abban, hogy egyetlen munkavállaló sem köteles eltűrni munkatársa agresszív viselkedését, sértő, durva beszédét – a munkatársak nem használhatnak egymással szemben trágár kifejezéseket.

Illendő munkahelyi viselkedés 10 pontban

1. Mindig köszönjünk.

2. Ne nézzük levegőnek a liftbeli utazótársainkat.

3. Használjuk a „kérem”, a „bocsánat”, az „elnézést” szavakat.

4. Ha kiszaladunk vásárolni, kérdezzük meg a többiektől, hogy kérnek-e valamit.

5. Ne vigyünk átható illatú ebédet még a konyhába se.

6. Ne szakítsuk félbe beszélgetőpartnerünket.

7. Ne panaszkodjunk ok nélkül.

8. Tárgyalás közbe ne ellenőrizzük a telefonunkat.

9. Ne tegyünk megjegyzéseket a kollégák megjelenésére, ruhájára.

10. Hagyjunk rendet magunk után.

 

A bíróság által vizsgált egyik ügyben egy munkahelyi nézeteltérés indította el a lavinát: a munkavállaló reggel elkésett, majd ezután arra kérte munkáltatóját, engedje el korábban aznap. A kérésnek a munkaadó nem tett eleget, a késés miatt pedig írásbeli figyelmeztetést kapott a kolléga, ami „kiverte a biztosítékot” az alkalmazottnál: durván kiabált, sértő és trágár kifejezéseket használva.

A bíróság megerősítette, hogy a munkahelyen a trágár beszéd elfogadhatatlan, és a munkavállalóknak a munkahelyen úgy kell viselkedniük, hogy azzal mást ne sértsenek meg. Nem meglepő módon az ügy a munkavállaló azonnali kirúgásával végződött, amit a Kúria is jogszerűnek tartott ítéletében.

 

E-mailban is a szép beszéd az elfogadott

Egy másik esetben is a munkaviszony megszűnéséhez vezetett egy munkahelyi levélváltás. Egy banki alkalmazott olyan stílusban válaszolt kollégája e-mailjére, ami összeegyeztethetetlen volt a kollegiális együttműködés normáival, és súlyosan sértette az adott munkahely etikai kódexének előírásait. A Kúria megállapította, hogy a levél hangvétele nem volt megfelelő, nem illeszkedett a szokásos banki kommunikációs kultúrába és sértő megállapításokat tartalmazott.

Fontos tehát, hogy a munkavállaló ne csak a feladatok elvégzésére törekedjen, hanem működjön együtt kollégáival, és a munkahelyen a munkáltató által elvárt magatartást tanúsítsa – véli Kricskovics-Béli Boglárka, a KMPG szakértője. Munkáltatóként ezt erősítve arra kell törekedni, hogy megfelelő légkör uralkodjon a munkahelyen, ha ezt bármelyik munkavállaló megsérti, arra reagálni kell, nem szabad hagyni, hogy elmérgesedjék a helyzet.

Minden munkahelyen más és más a vitakultúra – van, aki már attól is rosszul érzi magát, ha felettese szigorúan néz rá, míg mások egy parázs vitára később csak legyintenek. A feszültségek, az egymás közötti ellentétek kifejezésére és levezetésére azonban nem a trágár beszéd és az ajtócsapkodás a jó módszer – figyelmeztet a szakértő. Az ehhez hasonló minősíthetetlen viselkedés ugyanis jogalapot adhat a munkaszerződés azonnali hatályú megszüntetésére.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Zákai Emõke

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: