Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
52_nemeth_zoltan_GYU_3898_2.jpg
Németh Zoltán, AbesseForrás: ITB

Több mint egy éve hívta életre Albertet, a vállalati robotot az Abesse. A „mindent automatizálni képes” Alberttel azt próbálják játékos módon üzenni, hogy a vállalati ICT-környezetek legkülönbözőbb pontjain van jelen ma már az automatizálás lehetősége, számtalan technológiai és munkaszervezési módszertan közül lehet választani, melyekben az Abessés kollégák is sok tapasztalatot szereztek.

Ma már nem kérdés, hogy az egyedi alkalmazásfejlesztési folyamatokban a gyors, hatékony és jó minőségben rendelkezésre álló kódhoz a fejlesztési és tesztelési folyamatokat is céleszközökkel érdemes automatizálni, inkább csak az a kérdés, hogy az adott feladathoz milyen eszközöket és módszertanokat válasszunk. A projekt későbbi sikere szempontjából talán ez a legkritikusabb pont. Azért is nehéz döntés, mert a gyártók újabb és újabb funkciókat építenek az eszközeikbe, melyek kiforratlanságuk miatt – „első kipróbálóként” – kockázatot is hordozhatnak magukban. Az Abesse munkatársai több gyártó több megoldását is kipróbálták éles helyzetben, így – Alberttel együtt – hiteles tanácsokkal segítik a fenti döntések meghozatalát.

 

Bízzuk a monoton munkát a robotra!

Albert másik „funkciója” az egyedi a fejlesztések gyorsításában, automatizálásában is sokat fejlődött. Az Abesse által régóta támogatott K2 workflow, low-code keretrendszer mellett saját termékkel is bővült az eszköztáruk: ez egy kifejezetten fejlesztők által jól használható rapid fejlesztői tool. Használatával az egyedi webes alkalmazások fejlesztési ideje, ezáltal költség-funkcionalitás mutatója csökken le jelentősen. „Ma már minden fejlesztésünket ebben a keretrendszerben indítjuk. A nagyszerűsége éppen abban van, hogy valójában nem egy klasszikus keretrendszer, hiszen a fejlesztők mindvégig megkapják az egyedi kódolás, a forráskód változtathatóság lehetőségét, de rendkívül gyorsan előáll a prototípus, ami az agilis fejlesztések egyik legfontosabb kritériuma” – mondja Németh Zoltán, az Abesse ügyvezető igazgatója.

A legnagyobb boom az RPA területen érezhető. A technológiai és üzleti tanácsadás határterületén bevethető megoldásokat egyre több nagyvállalat élesben teszteli már, és egyre több folyamati robot helyettesíti a monoton, ismétlődő munkafázisokat. A vállalatok nyilvánvalóan hatékonyságnövekedést, vagy a nehezen betölthető humán munkahelyek kiváltását remélik a folyamatrobotok bevetésétől. „Az eddig tapasztalataink azt mutatják, hogy az üzleti terület és az ICT technológiai terület eddig nem látott kooperációjára van szükség, hogy ezek a próbálkozások valóban megtérüljenek nagyvállalati környezetben” – fogalmaz Németh Zoltán.

 

Okos robot gyorsan tanul

A régi corporate-reflexek alapos előkészítést, tervezést, megtérülés-számítást, következetes beszerzési folyamatokat indítanak el, miközben a folyamatrobotizálás sokkal agilisabb, gyors döntéseket igénylő módon válik igazán élővé. A feltárt kisebb folyamatelemeket vezessünk be gyorsan, értékeljük a működését, majd jöhet a következő. A bevezethetőségüket és a működési eredményességüket hivatottak növelni a gyártók által kínált újabb funkciók, melyek nem fukarkodnak az MI-képességekben.

Az automatizált folyamatoknál gyakran előfordul, hogy a folyamat input adata egy folyó szöveg, például egy bejövő e-mail vagy egy kitöltött szabadszöveges mező. Ha nincs mód szövegsablon használatára, segítséget nyújthat az RPA eszközökhöz kapcsolható (vagy beépített), természetes nyelvfeldolgozó motor (NLP), mely a kapott szövegből kinyeri a robotizált folyamat input adatait.

Organikus módon épülnek be a jövőben a legkorszerűbb, MI-vel támogatott OCR-funkciók is a szolgáltatásokba, amelyek már a szkennelt dokumentumot az összes formázásával együtt digitalizálják, felismerve a fejlécet, láblécet, formázási stílusokat, betűtípusokat stb. Az elemzés során az alkalmazás figyeli az egyes szövegtípusú mezők lapon való közelségét, irányát, így az ismeretlen sablonú számlák is jó százalékkal feldolgozhatók külön tanítás nélkül. A nem felismert (szöveg)részek a humán elemzési listára kerülnek. Ezeket az elemeket az adminisztrátor beazonosítja, ezzel tanítja az alkalmazást.

 

Mindent mérni, ami fontos

Az egyik legnagyobb kihívás a robot tanításánál, hogy az RPA-eszköznek be kell azonosítania a szövegbeviteli mezőket, vezérlő gombokat, hogy az automatizálás kivitelezhető legyen. Mikor az alkalmazás felülete a robot számára csak képként elérhető (például Citrix környezetben), akkor a felületi elemek felismerése nehezebb. Ezt segíti az egyik vezető RPA-megoldás úgy, hogy az alkalmazás felületének képét MI segítségével elemzi, és kép alapján azonosítja be ezeket a felületi elemeket.

Számos mérő, analitikai (úgynevezett „process mining”) eszköz jelent meg a piacon, melyek leginkább a tanácsadókat segítik az automatizálást igénylő, hatékonysági tartalékot sejtető folyamatelemek feltárásában. A legújabb RPA-szolgáltatások ezekhez a process mining eszközökhöz kínálnak native kapcsolódást – vannak gyártók, akik saját, ilyen jellegű modul fejlesztésébe kezdtek. Mivel ez a szolgáltatás az egész vállalati folyamatautomatizálás esszenciális módszertani elemét jelenti, így ezen funkciók rohamos elterjedésére biztosan lehet számítani a közeljövőben. A következő egy évben tehát várhatóan jelentősen bővül a fentiekhez hasonló, mesterséges intelligenciával kiegészített automatizálási megoldásoknak a köre a nagyvállalati környezetekben.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek: