Menü
12_McKinsey.jpg
Forrás: ITB

A digitális transzformáció vállalaton belüli motorja az ügyvezető igazgató. Ezt a feladatot viszont az informatikai vezető segítsége nélkül nem tudja elvégezni, mégis gyakori, hogy a két vezető nem ugyanazt a nyelvet beszéli. Egy idén márciusban megjelent tanulmány a felső vezetőket foglalkoztató főbb kérdéseket foglalja össze, és egyben útmutatót ad a CIO-knak a közös nyelv kialakításához.

A felső vezetők prioritásaira voltak kíváncsiak abban a márciusban megjelent globális tanulmányban, melyet 388 felső vezető, ügyvezető igazgató és vezérigazgató megkérdezésével készített a Gartner. Az első kérdések között a vezetőket leginkább foglalkoztató témákat mérték fel. Annak érdekében, hogy ne befolyásolják a válaszokat, a válaszadók saját szavaikkal három általuk fontosnak vélt területet jelölhettek meg.

Amint az a mellékelt grafikonból látszik, az első számú fókuszpont a növekedés – ez normális elvárás a recessziótól megszabadult üzleti ciklusban. Az elvárt növekedési százalék magas, ezt a számot az elemzők szerint a külső politikai és gazdasági tényezők csekély mértékben befolyásolják. A vezetők egyébként az eladások növelését, az új piacok meghódítását és a földrajzi terjeszkedést értik növekedés alatt.

 

Hangsúlyos helyen az IT

A második legfontosabb kérdés, amely a vezetőket foglalkoztatja, IT-vel kapcsolatos. Az elemzők szerint, ha egy évtizedre visszatekintünk, szokatlan, hogy az IT ennyire hangsúlyos helyet foglaljon el a vállalatvezetők érdeklődési körében. A Gartner szakemberei szerint ez azzal magyarázható, hogy a vezetők az utóbbi időben nagy figyelmet fordítanak a digitális üzletre. A harmadik prioritás már nem kapcsolódik a technológiához, hanem vállalati tevékenységről szól, ez magába foglalja a felvásárlásokat és az összeolvadásokat, az átszervezést és a stratégia módosítását.

A növekedés kérdése nemcsak az első a CEO-k listáján, fontossága is markánsan erősödött a legutóbbi, 2016–2017-es felmérés óta (42 százalékról 58 százalékra nőtt). Hasonlóképp kiemelkedő az IT-vel kapcsolatos kérdéskör, 19 százalékról 31-re változott. Észrevehető ugrást produkált a termékfejlesztés téma is, 10 százalékról 20-ra nőtt. Amikor egy informatikai vezető befolyásolni szeretné a vállalatvezető gondolkodásmódját, akkor a technológia, a termékfejlesztés és a növekedés háromszögét kell figyelembe vennie.

A sikertelenség gátolja a fejlesztést

Hasonlóan a nemzetközi felső vezetőkhöz, a magyarországi CEO-k elsődleges fókuszába is a növekedés került – osztja meg tapasztalatait Papp László, a Gartner bulgáriai és magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója. A nemzetközi vállalatok hazai leányvállalatának a 88 százaléka is növekedéssel tervez az idei évre, amely kapacitásbővítésre készteti a hazai beszállítói kört is. A magyar vállalati vezetők egyre jobban megértik, hogy ha versenyben akarnak maradni a nemzetközi vállalatokkal a hazai piacon, nekik is foglalkozniuk kell a növekedés, a regionális terjeszkedés kérdésével. Ellenkező esetben kiszorulnak a piacukról.

Második legfontosabb szempontként a profitabilitás jelenik meg a magyar vezetőknél. Ezt a kérdést a vállalatok sajnos gyakran csak a költség oldalán igyekeznek kezelni, amely a jövőbeni fejlesztésektől vonja meg a kapacitásokat. Papp László szerint ezt azért teszik, mert úgy gondolják, hogy a fejlesztés, az innováció, az új technológiák beépítése a cég működésébe az nem az ő dolguk, vagy úgyis esélytelenek a globális megmérettetésben. Ugyanakkor a korábbi innovációs projektek sikertelensége miatt nagyon kockázatosnak tekintik az ilyen jellegű fejlesztéseket. Emiatt a hazai vállalatok hajlamosak az informatikát továbbra is a vállalat működését kiszolgáló, automatizáló szervezetnek tekinteni, és szükséges költségforrásnak tartják, melyet érdemes minél hatékonyabban üzemeltetni.

 

IT-s kulcsszavak

A kutatás felsorolja azokat a kulcsszavakat, melyeket a CEO-k leggyakrabban használnak az IT-technológiák említésekor. A vezetők általánosságban fogalmaznak, mint például „rendszereink fejlesztése” vagy „többet fektetünk technológiába” (legyen ez több pénz, erőfeszítés, emberi erőforrás). Idén a megkérdezett vezetők közül többen használták a digitális transzformáció kifejezést, de sokan említették az automatizációt is. Az informatikai vezetőnek is érdemes hasonló terminológiát használnia a vezetővel folytatott beszélgetések során, a folyamatok hatékonyságának javítása helyett az automatizációt vagy a digitális transzformációt említheti a technológia és a növekedést segítő vállalati költségek csökkentése közötti kapcsolódás kifejezésére.

 

A belső akadályok

A vezetők számára a fordulatos, nemzetközi politikai változások nem érdekesek, sokkal inkább belső, szervezeti kérdések foglalkoztatják őket. Például sokat töprengenek azon, hogyan használhatják a mai IT-eszközöket – például a webes videót, a közösségi médiát vagy a kiterjesztett valóságot – arra, hogy tehetségeket vonzanak a céghez és fejlesszék a meglévő alkalmazottak képességeit. A CEO-k szerint ez növekedésük legégetőbb belső akadálya; a vezetők megoldás nélkül, egyhelyben toporognak ebben a kérdésben, egyértelmű segítségre van szükségük. Az informatikai vezetők saját példájukkal segíthetnek ebben a kérdésben, és a tehetséges IT-szakemberekkel együtt foghatnak neki a digitális üzleti stratégia végrehajtásához. Ehhez bátor lépések szükségesek, és nem feltétlenül jelenti új emberek felvételét.

A cégvezetők a munkaerőhiány mellett második legfontosabb belső akadálynak a technológiai hiányosságokat tartják. Ha az IT-csapat meglévő képességei nem eléggé agilisak, rosszul priorizáltak vagy alulfinanszírozottak, akkor itt az ideje cselekedni. A vállalatvezetők készek arra, hogy megerősítsék, netán teljesen cégen belülre hozzák az IT-képességeket, mivel a külső erőforrás lassúságot és súrlódást okozhat. Az IT-vezetőnek ki kell használnia ezt a hangulatváltozást.

 

A digitális változás valóság

Egyre több igazgatótanács és az ügyfelek nagy része is azt követeli a vezetőktől, hogy a tervezett digitális átalakulás megtörténjen. A digitális vállalat megléte már nem csak kevesek kiváltsága, egyre többen indulnak el a transzformáció útján. Ezért a vállalatoknak túl kell lépniük a kísérletezésen, a kezdeti pilotprojekteken. Mélyebb változás csak komolyabb elköteleződéssel érhető el.

A vállalat digitális átalakuláshoz négy fontos lépés vezet a tanulmány szerint. Első körben meg kell határozni, hogy saját cégünk számára mit is jelent a sokat emlegetett „digitális” szó. A digitális átalakulást a vállalat saját gazdasági növekedési modelljéhez kell igazítani, meg kell határozni a siker mérőszámait, hogy nyomon tudjuk követni a fejlődést, és végső soron el kell dönteni, hogy mely KPI-nek kell változnia ahhoz, hogy a változás a vállalat teljes egészét érintse.

A CIO-nak segítenie kell a vállalatvezetőnek meghatározni a digitális átalakulást jelző mérőszámokat, ezeket nyomon kell követnie és jelentéseket generálnia. A jó informatikai vezető felelősségre vonja a vállalat első emberét, ha ezen mérőszámok hiányoznak. A CIO javasolta digitális vállalat ötletének erőteljes hatással kell lennie a vállalat egészére. A változást akkor is be kell vállalni, ha a javasolt technológiák, megoldások nem tartoznak a leggyakrabban használtak közé. Piacot másolni a hagyományos, back-office IT-területen van értelme, mivel ebben az esetben a cél a kockázat mérséklése. A digitális átalakulás területén a versenyképes vezetés a szokatlan, bátor megoldások felé mozdul el.

Három érv, amiért nem lehet megúszni a digitális transzformációt

1. A globális vállalatvezetőktől is legalább ugyanolyan mértékben várják el a profitabilitást és a növekedést, mint a hazai vezetőktől. A különbség annyi lehet, hogy a globális vezetővel szemben nagyobb az ilyen irányú elvárás.

2. Napjaink gazdasági trendjei (globalizáció, diszrupció, környezettudatosság, digitalizáció) miatt a globális vállalatok pont a perifériákról, a fejlődő piacokon lévő leányvállalatoktól vagy azok beszállítóitól várják az innovációt. Ezeken a helyeken globális szintről nézve sokkal kisebb a vesztenivalójuk. A globális vállalatok oda fektetnek be szívesen, ahol a helyi kirendeltséget a vállalatvezető növekedésre, fejlődésre alakítja ki.

3. Ha egy vállalat vezetője az innovációt kevésbé tartja hangsúlyosnak, akkor sem engedheti meg, hogy a saját helyi kirendeltsége lemaradjon működésben és technológiailag a nemzetközi mezőnyből, ezért ha nem is innovál, minimum időről-időre rendszeresen be kell építenie a már működő technológiákat és modelleket.

 

Visszavándorol az IT

Míg hosszú éveken keresztül az IT-feladatok kiszervezése volt a slágertéma, a Gartner kutatása azt mutatja, hogy a digitális vállalat ott születik meg, ahol használják: a cég berkein belül. A megkérdezett vállalatvezetők 57 százaléka az IT visszaszervezésére összpontosít, míg csupán 29 százalékuk hangsúlyozza a kiszervezést. Vagyis szinte kétszer több CEO a vállalaton belül képzeli el a megfelelő technológiát és a digitális képességeket, mintsem azon kívül, külső partnereknél. A trendet visszaszervezésnek (reinternalization) nevezi a kutatócég, tudatosan nem a már megszokott „insourcing” kifejezést használja. A „reinternalization” azt jelenti, hogy új, a digitális korszaknak megfelelő technológiai képességeket építenek ki vállalaton belül, nem pedig azt, hogy egyszerűen csak megfordul a szerződések iránya. Az informatikai vezető feladata megtalálni, hogy a kiszervezés vagy a visszaszervezés a megfelelő a vállalat számára, és a jó irányba tereli a vezetőt is.

A Gartner azt is megkérdezte – idén először –, hogy a vezetői csapatban milyen felfogásbeli váltásra lenne szükség. A nyitott kérdésre a vezetők egyharmada nem válaszolt értékelhetően, vagy nem értette pontosan a kérdést. A válaszadók a jó vezetőtől a következő tulajdonságokat várják el: legyen nyílt és fogadja el azt, ami lehetséges. Legyen képben a digitális változás hatásairól, és arról, hogy ez miként javíthatja az ügyfélélményt és a céges gazdasági modellt. Legyen vállalkozó szellemű, innovatív, progresszív és kockázattűrő. Rugalmasan, együttműködően alkalmazkodjon, hogy a digitális változást képes legyen levezényelni.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1974 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Takács Tibor

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4699 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Bee Design Agency

A legkeresettebb cégek: