Menü
45_yes_no.jpg
Forrás: ITB

Reagálva a szinte már unásig hallott és ismételgetett IT-szakemberhiányra számtalan, diákokat, fiatal felnőtteket, pályamódosítókat egyaránt megcélzó kezdeményezés indult el hazánkban az elmúlt időszakban. Vajon érdemes-e hosszú éveket az egyetemen tölteni, vagy elég csupán pár hónapos képzés is a biztos IT-tudásért?

Gönczy Gábor, Braining HUB
Igen

Az intenzív IT-képzések a piaci igényekre és gyakorlatorientált oktatásra fektetnek nagyobb hangsúlyt az elméleti képzés mellett. Meggyőződésem, hogy a számtalanszor hallott és olvasott 22 ezer fős informatikushiány nem kizárólag architekt és senior szintű hiányt feltételez, hanem junior, medior szintű általános és specifikált tudású, digitális munkatárs igényét is mutatja. A főiskolák és egyetemek jelenleg nem tudnak ennek a munkaerőhiánynak megfelelő mennyiségű szakembert képezni, ez a keresleti nyomás hívta életre a nem akkreditált intenzív tanfolyamokat. Azonban sok intézmény használja és hirdeti azt az általunk tévesnek vélt elképzelést, miszerint bárkiből programozót tud faragni. Az általunk kínált képzés meglévő alapfejlesztői tudásra építkezik tovább. A kiválasztási folyamat során elengedhetetlen a pontos szűrése annak, hogy a majdani képzésben résztvevő bírni fogja-e az ilyen irányú terhelést, és rendelkezik-e a tudásanyag, valamint a technológia elsajátításához szükséges logikai és algoritmikus gondolkodásmóddal.

Hosszútávon pedig a fiatalok minél korábban történő megszólítása jelenthet megoldást. Egyre gyakrabban találkozhatunk jó kezdeményezésekkel, mint például a magániskolák és egyéb intézmények vagy a kormányprogramok által létrehozott, gyerekeknek szóló fejlesztőfoglalkozások, de ez érezhetően lassú folyamat. Az oktatási intézményekben a legnagyobb akadályt sokszor az alapvető infrastrukturális eszközök hiánya okozza. Ahhoz, hogy a fiatalok a piac számára értékes és aktuális tudáshoz jussanak, elengedhetetlen a vállalati oldal bevonása a képzési tematikákba is. Már az is felkeltheti a fiatalok érdeklődését, ha látják, hol és milyen körülmények között dolgoznak az IT-szakemberek, és milyen mértékű az innováció ezen a területen. De meg kell említeni az oktatók edukálásának kérdését is. Sok közép- és felsőoktatási intézményt látogatunk, és tapasztaljuk, hogy mennyire megvan a nyitottság és tudásvágy az új technológiák iránt, de sok esetben több éve elavult módszertannal kell dolgozniuk. Átütő eredményeket a szektorban csak a vállalati szereplők, képzési centrumok, valamint köz- és felsőoktatási intézmények együttműködésével érhetünk el.

 

 

Charaf Hassan, BME

Nem

A szakember-utánpótlás folyamatos biztosítása, valamint a tudás rendszeres, naprakész frissítése kiemelt fontosságú a vállalatok növekedési potenciáljának szempontjából. De ez két külön dolog: az első egy képzés, egy alapozás, a második pedig az erre történő ráképzés, tudásfrissítés, az adott terület elmélyítése. Kiemelt probléma az informatikai szakemberhiány, sőt gyakran az oktatási rendszerből kikerülő fiatalok gyakorlati tudásának nem megfelelő szintje is. Érthető hát a képzések, az új munkaerő kinevelésének központi szerepe. És mint számos területen, az informatikában is a szakemberek széles skálájára van igény a piacon, a szakmunkástól kezdve a kutatóig. A néhány hónapos képzés egy adott terület betanítását jelenti, vagy megfelelő alapok esetén tudásfrissítést, egy-egy terület részleteiben történő elmélyítését képes adni. De a BSc-képzés 7 féléves hossza nem véletlen. Szükségünk van a természettudományi ismeretekre, alapokra. Erre tudjuk ráépíteni az informatikus mérnöki képzést. A hangsúly itt a mérnökön van. Mi is végzünk olyan kiegészítő képzéseket, amelyek speciális igényeket kielégítő, egy-egy tématerületre irányuló intenzív képzések (úgynevezett tűszerű képzések). Ez a mérnökök továbbképzése. Gyorstalpalóval, a területen kezdők oktatásával a betanított munkás szintjét tudjuk elérni.

Az ipar egy része tévhitben él. Azt gondolja, hogy jön és várják a hallgatók. Ez nem így működik. A hallgatók kineveléséhez idő kell, témákat, képzéseket kell indítani és azok eredménye fog beérni. A hallgatóknak az az érdeke, hogy naprakész, stabil és a jövőjükhöz kapcsolódó, alapos tudást kapjanak a képzésekben. A vállalatok is ilyen képességű szakemberekre vágynak, ezért a piaci szükségleteket behozzák az egyetemre. Tehát, mindenkinek érdeke a zökkenőmentes együttműködés. Az összekötő kapocs az egyetem (oktatók, kutatók, fejlesztők), amelynek óriási a felelőssége abban, hogy a tudásáramlás körforgását fenntartsa. A teljesítőképes szakemberek képzése az ipar és az egyetem közös feladata és felelőssége.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1961 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Bedekovics László, dr.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4656 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Bee Design Agency

A legkeresettebb cégek: