Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


46_Popular_Mechanics.jpg
Forrás: ITB

Nem a közösségi navigációs alkalmazások tehetnek arról, hogy a főutak mentén húzódó kisebb utcák és lakóövezetek dugók esetén akkora forgalmat kénytelenek elviselni, amekkorára nem készítették fel őket.

A nagyobb budapesti főutak környékén csúcsidőben megszokott jelenség, hogy a Waze-t (esetleg más, a valós idejű forgalmi adatokat figyelembe vevő navigációs alkalmazást) használó autósok az app útmutatásait követve a kisebb mellékutcában igyekeznek egérutat találni. Különösen bosszantó lehet ez a helyieknek akkor, ha emiatt az amúgy csendes, kertvárosi területekre terelődik a forgalom, ahogy ez rendszeresen előfordul a Hegyalja út és a Gellérthegy esetében.

 

A térképen és a helyismereten túl

A jelenség valós, de nem lehet kizárólag a navigációs alkalmazások számlájára írni – mondta az IVSZ szervezésében megrendezett Smart konferencia közlekedési blokkjában Nagy Marcell, a Waze Magyarország Csoport vezetője. A Google tulajdonában álló app számos tényezőt vesz figyelembe az optimális útvonal kiszámításakor, és egyáltalán nem biztos, hogy a leggyorsabbat választja. Nagy súllyal esik például latba, hogy a pillanatnyi és historikus adatok alapján mennyire tudja pontosan megjósolni az érkezés várható idejét – ez már csak azért is fontos, mert a felhasználó leginkább ez alapján választ útvonalat.

Segíteni is tud

Nemcsak gondokat tud okozni a Waze Budapest közlekedésében, hanem segíteni is rajta. A BKK Info és a Waze-közösség között szoros együttműködés alakult ki. A Waze megkapja a BKK-tól az előre tervezett forgalmi változások pontos információt, cserébe pedig hozzájut a közösségi alkalmazás valós idejű forgalmi adataihoz. Utóbbi nem lebecsülendő információforrás: a reggeli és esti csúcsidőben mintegy 20 ezer wazer közlekedik Budapest utcáin, ami gyakorlatilag ugyanennyi forgalomfigyelési szenzort jelent.

 

Emellett természetesen a valós idejű forgalmi adatok adják a legfontosabb támpontot – ez az, ami miatt eddig nem látott helyeken is megnő a forgalom.

Eddig ilyen adatok nem álltak rendelkezésre, az autósok csak a térképre és a helyismeretükre hagyatkozhattak, utóbbit viszont már kiváltja a Waze.

Nagy Marcell hangsúlyozta, hogy az app semmilyen módon nem szervezi a forgalmat. A navigációs alkalmazás a meglévő infrastruktúrát használja és a meglévő szabályrendszert alkalmazza. Ha a „Waze-dugók” jelensége komoly problémákat okoz, akkor ezen az infrastruktúrán és szabályrendszeren kell változtatni.

 

Amikor a kerülőutak is bedugulnak…

Ameddig ezt nem oldják meg, az alkalmazás továbbra is hajlamos bedugítani az egyébként is véges kapacitású kerülőutakat – az ugyanis már nem része a tervező algoritmusnak, hogy lehetőleg több különféle kerülőútra terelje a dugóban ácsorgókat.

Rövidtávon különféle forgalomszervezési intézkedésekkel lehet orvosolni a problémát. Időszakosan megtiltható a behajtás, egyirányúsítani lehet bizonyos utcákat, figyelmeztetések helyezhetők ki – a gond csak az, hogy ezek az ott élőket is zavarhatják. A hosszú távú megoldás az lehet, ha megfogalmazódik a város jövőképe, és ezek után minden tevékenységet ehhez igazítanak, legyen szó forgalomszervezésről, járdák, utak kialakításáról, a közösségi közlekedés fejlesztéséről. Amíg nem így tesznek, amíg csak a meglévő rendszert toldozgatják-foldozgatják, addig nem lehet tartós eredményeket elérni.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Zákai Emõke

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: