Menü
32_fox2now.com.jpg
Forrás: ITB

Erős dollár, folytatódó átszervezések, átalakuló fogyasztói szokások – többek között ezekkel a kihívásokkal szembesültek a nagy amerikai technológiai cégek a múlt évben. Az SAP-nél egyre jobban működik a felhőstratégia, a Netflix pedig a tavalyi növekedés után új fokozatra kapcsolt.

Komoly kihívást jelent a stratégiaváltás még egy kisvállalat számára is, így könnyen belátható, hogy akkora óriáscégnél, mint például az IBM, mekkora feladatot jelent egy ilyen folyamat. Nos, a világ egyik legnagyobb technológiai társaságának üzleti eredményein is jól látszik, hogy milyen problémákat okozhat, hogy új irányba állnak. Igaz, már akadnak jelek, amelyek bizakodásra adhatnak okot a befektetőiknek.

 

Új utakon

Hosszú ideig a hardverekről volt ismert a társaság, de érdemes megemlíteni, hogy már több évtizede más üzletágak is meghatározó szerepet játszanak a vállalat életében, így az üzleti és informatikai szolgáltatások, valamint a nagyvállalati szoftverek.

A külvilág számára valószínűleg 2005-ben vált egyértelművé, hogy a menedzsment új irányba akarja kormányozni a társaságot, amikor eladták a személyiszámítógép-részleget a Lenovónak. Azóta folytatódott az alacsonyabb nyereségtartalmú, és a rendkívül kiélezett verseny miatt egyre kevésbé kifizetődő hardver-gyártás leépítése, ami hatással volt a tavalyi eredményekre is.

A cég ugyanis részben a Systems X üzletág szintén a Lenovo részére történő értékesítésével, illetve az erős dollárral indokolta, hogy a múlt évben esett a bevétele, nem is kicsit: a 81,74 milliárd dolláros forgalom 12 százalékkal maradt el a 2014-es értéktől. A hardverrészleg bevétele például közel negyedével, 7,6 milliárd dollárra csökkent, ugyanakkor akadtak olyan területek is, amelyek eredményei biztatóak a jövőre nézve.

Gyorsjelentésében a vállalat kiemelte, hogy a stratégiai fontosságúnak nyilvánított részlegek már a teljes bevétel 35 százalékát adják, és ezekben a szegmensekben 17 százalékos növekedést értek el. A mobilmegoldásokhoz kapcsolódó bevétel háromszorosára bővült – igaz pontos adatot erről nem közöltek –, és rendkívül jól teljesített a felhő üzletág is, amely 10,2 milliárd dolláros forgalommal zárta 2015-öt, 43 százalékkal felülmúlva a 2014-es értéket. Az üzleti elemző megoldásokból 17,9 milliárd dolláros bevételre tett szert a társaság, ami 7 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi eredményt. A vállalat célja, hogy 2018-ra a teljes forgalom 40 százalékát adják az üzleti elemző, felhő- és mobilmegoldások, ami mintegy 40 milliárd dolláros bevételt jelentene.

Nyugtalaníthatja viszont a cég tulajdonosait az eredménytermelő képesség alakulása. A múlt évet ugyanis 13,4 milliárd dolláros üzemi eredménnyel zárták, ami 15 százalékkal maradt el a 2014-estől. Igaz, a nyereséget közel 10 százalékkal növelni tudták, ebben azonban szerepet játszott egy 2014-es, egyszeri tétel, amely tavaly már nem csökkentette a profitot.

Az IBM magyarországi leányvállalatát a múlt év tavasza óta irányító Benedek Péter egy év végi interjúban arról beszélt, hogy tavaly nem volt igazán kedvező a hazai gazdasági környezet az üzleti növekedéshez, azonban az uniós finanszírozású projektek indulásának köszönhetően a várakozások szerint 2016 ismét növekedést hoz majd a társaság számára Magyarországon.

 

Adatközpontokra hangolnak

Az erős dollár mellett a személyi számítógépek iránti, finoman szólva is csekély kereslet is negatívan hatott az Intel tavalyi évére. A világ legnagyobb csipgyártója 2015-ben 55,4 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 1 százalékkal maradt el a 2014-es eredménytől. A társaság legnagyobb részlege, amely a PC-kbe és mobileszközökbe szánt processzorokat állítja elő, komoly nehézségekkel küzdött tavaly, legalábbis ez derül ki az üzleti adatokból. A részleg bevétel 32,2 milliárd dollár volt, ami 8 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ami ennél is megrázóbb lehet a vállalat és a befektetők számára, hogy az üzletág üzemi eredménye 8,2 milliárd dollár lett, ami negyedével maradt el a 2014-es adattól.

Hasonlóan az IBM-hez, az Intel is változtat stratégiáján, igaz, ennél a cégnél talán kevésbé hangsúlyos ez a folyamat, inkább csak finomhangolásról van szó. Ennek részeként a PC-piac zsugorodása miatt a mobileszközök, illetve a dolgok internete (internet of things – IoT) és az ahhoz kapcsolódó megoldások értékelődnek fel – és természetesen az adatközponti rendszerek. Ez utóbbi területen jó eredményeket ért el tavaly a társaság. Az adatközponti üzletág bevétele 11 százalékkal nőtt 2014-hez képest, elérve a 16 milliárd dollárt, és ha nem is ilyen mértékben, de az üzemi eredménye is bővült a részlegnek.

Az Intel irányváltását mutatja az Altera megvásárlása is, amelyet 2015 végén zártak le, a 16,7 milliárd dolláros ügylettel ugyanis tovább erősíthetik jelenlétüket az IoT-megoldások piacán. Az év eleje pedig egy olyan hírt hozott, amely arra utal, hogy a korábban gondoltnál jóval szélesebb skálán terjeszkedhet a cég. A vállalat ugyanis megvette az Ascending Technologies nevű, kisméretű drónokat és az azokban használt szoftvereket fejlesztő német céget. A társaság által fejlesztett szoftver pontosságával hívta fel magára a figyelmet, amely fontos szempont a robotrepülők további fejlesztésében. Az Ascending Technologies megoldását az Intel RealSense képalkotó technológiájával ötvözve jóval biztonságosabbá válhat a drónok közlekedése, és egy potenciálisan hatalmas piac nyílhat meg az Intel előtt.

 

Felhőben erősek

A változó környezethez való alkalmazkodás fontosságát és a benne rejlő siker lehetőségét mutatja az SAP példája, amelynek igencsak bejött a felhő központú stratégia. A németországi központú cég a múlt évben 2014-hez képest közel ötödével, 20,8 milliárd euróra növelte bevételét. Ebben meghatározó szerepet játszott a felhő alapú szolgáltatások iránti kereslet dinamikus bővülése. A társaság közlése szerint ez a terület 2,29 milliárd eurót hozott a vállalatnak 2015-ben, ami 110 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A nemzetközi számviteli szabvány (IFRS) szerinti üzemi eredmény 4,25 milliárd euró volt, ami 2 százalékos visszaesést jelentett 2014-gyel összevetve, míg a nyereség 7 százalékkal, 3,06 milliárd euróra csökkent.

 

A nem-IFRS alapon könyvelt adatok viszont egészen más képet mutatnak. Ebben a kimutatásban a társaság 13 százalékos üzemi eredmény és 8 százalékos profit növekedésről számolt be. A vállalatnál ebben az évben is a felhőalapú megoldások iránti növekvő érdeklődésre számítanak, igaz a tavalyinál jóval visszafogottabb, 30 százalék körüli bővülést prognosztizálnak ezen a területen.

A társaság hazai leányvállalata is jó évet zárt, a tizennégy országot tömörítő közép-kelet-európai régióban ők teljesítettek a legjobban, magasan az elvárások felett – mondta el érdeklődésünkre Ablonczy Balázs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója. A cég tavaly megnyitotta budapesti, globális fontosságú felhőtámogató központját, jelentős létszámbővítést hajtott végre – már el is kezdődött egy új irodaház felépítése.

 

Moziélményre vágynak

Lapzártánkig az ismertebb webes cégek közül a Netflix hozta nyilvánosságra tavalyi üzleti eredményeit, ami alapján felemás éve volt a vállalatnak. A társaság 6,8 milliárd dolláros bevétellel zárta 2015-öt, ami közel negyedével haladta meg az egy évvel korábbit. Hasonló mértékben változott az üzemi eredmény is, csakhogy az ellenkező irányba, 305 millió dollárra csökkent. A Netflix nyeresége pedig kevesebb mint felére, 122 millió dollárra esett vissza.

Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni arról, hogy a társaság rendkívül intenzív terjeszkedésbe kezdett a múlt évben, amelynek nagyságrendje igazából csak 2016 elején vált láthatóvá. Azt már korábban lehetett tudni, hogy az európai térhódítás mellett megkezdték az ázsiai piacuk kiépítését is, az év második felében többek között Japánban is elindítva szolgáltatásukat. A január elején megrendezett szórakoztató elektronikai kiállításon, a CES-en Reed Hastings, a vállalat vezérigazgatója bejelentette, hogy további mintegy 130 országban teszik elérhetővé a megoldást. Nyilvánvaló, hogy az ezzel kapcsolatos előkészületek komoly beruházást igényeltek, ami értelemszerűen éreztette hatását a cég eredményein is. A nagy kérdés ezután az, hogy megérte-e a befektetés, milyen mértékben nő majd a felhasználók száma és ezzel együtt a bevétel. A múlt évre egyébként nem lehetett panasz a Netflixnél ebből a szempontból, míg 2014-et 47,4 millió előfizetővel zárták, addig 2015-öt 74,7 millióval.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1931 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Piller Gábor

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4637 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: