Menü

Eseménynaptár

48_Depositphotos_46270723.jpg
Forrás: ITB

Két e-aláírási univerzum alakul ki hazánkban: az állami szférában az e-személyin alapuló elektronikus aláírás rendszerét kedvelik, míg az üzleti szolgáltatóknál a kártyaolvasót mellőző, egyszerűbb aláírási módszerek terjednek. A jó hír az, hogy a digitális megoldások részeként az elektronikus aláírás használata egyre inkább terjed.

Az e-aláírást is tartalmazó e-személyi kiváltása a közigazgatásban dolgozók számára már a kibocsátás pillanatában kötelezővé vált. A közigazgatásban, állami szférában dolgozó 843 ezer ember nagyobb része ezen okirat segítségével azonosítja magát, amikor elindítja a munkához, az ügyintézésre használt számítógépet. Az állam gondoskodott arról, hogy a hivatalokban legyen az e-személyi olvasására alkalmas RFID-s eszköz, így a hivatalokban e-aláírásra is használhatják az állam által kibocsátott e-személyit. A vállalatok, magánemberek között azonban nem terjedt el az e-személyi által biztosított e-aláírás használata, a nem túl sok tech rajongón túl a 10 ezer forintos beruházási költség, a meglévő rendszerekbe való beépítés fájó költsége visszatartó erejűnek bizonyult.

 

Az egyszerűbb jobb

Azonban a közigazgatáson kívül is van élet, és ezt a kormányzati elektronikus szolgáltatások fejlesztésével foglalkozók is tudják. Így a 2018 elején átgondolt kinézetet kapott, állampolgári és céges elektronikus tárhelyként szolgáló, személyre szabható ügyintézési felületen nemcsak az elektronikus személyi igazolvány, hanem az ügyfélkapus regisztráció és a telefon segítségével is azonosíthatja magát a belépő. Ez ugyan még nem aláírás, azonban jelzi, hogy az állammal kapcsolatos személyes ügyintézés során is lehetőségünk adódik elektronikusan aláírni – e-személyi nélkül. Az epapir.gov.hu felületen megtalálható számtalan intézménynek és rengeteg ügyben küldhetünk hivatalos elektronikus levelet, melyhez csatolt külső dokumentumokat hitelesíttethetünk az úgynevezett „Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés” segítségével (niszavdh.gov.hu oldalon elérhető a hitelesítési szolgáltatás).

A szolgáltatást biztosító Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) korábbi sajtónyilatkozatai alapján az AVDH-val hitelesített pdf dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak felel meg, ami azt jelenti, hogy a hitelesítés jogi hatása a valódi elektronikus aláírással egyenértékű.

eIDAS – az egységes európai törvény

Az EU területén 2016. július 1-én lépett hatályba az elektronikus aláírás egységes, európai szintű szabályozása (eIDAS rendelet). Ezzel egy időben hazánkban is életbe lépett a 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól, amely a nemzeti kiegészítéseket tartalmazza (a korábbi intézkedések hatályukat vesztették). Ez a rendelet teremtette meg az egységes EU-s szabályozási környezetet e-aláírás területen (lehetővé tette például a mobiltelefonos aláíró megoldások megjelenését is).

A hazai szabályozás elektronikus aláírással kapcsolatosan négy szolgáltatást határoz meg. A hitelesítés szolgáltatást, amely az elektronikus aláíráshoz szükséges tanúsítványok kibocsátását és fenntartását jelenti. A tanúsítvány az ügyfél nevét és aláírás-ellenőrző adatát (kriptográfiai nyilvános kulcsát) tartalmazza, és azt írja le, hogyan lehet ellenőrizni az adott személy elektronikus aláírásait. Az időbélyegzés szolgáltatást, amelynek keretében egy megbízható fél, egy időbélyegzés szolgáltató saját aláírásával igazolja, hogy az adott lenyomatú dokumentum az adott időpontban már létezett. (Az ilyen igazolás az időbélyeg.) Az eszköz szolgáltatást, amely az aláírás-létrehozó eszközök, és a rajtuk lévő aláírás-létrehozó adat (kriptográfiai magánkulcs) generálását és kibocsátását jelenti. Valamint az elektronikus archiválás szolgáltatást, amely az elektronikusan aláírt, időbélyegzővel ellátott dokumentumok hosszú távú hiteles megőrzésére ad lehetőséget.

 

A teljes bizonyító erejű magánokirat esetében a bizonyítási teher megfordul: egy esetleges per során a bíróság előtt egészen addig el kell fogadni, hogy az abban foglaltakat a nyilatkozatot aláíró a dátum szerinti időben megtette, amíg ő nem bizonyítja ennek ellenkezőjét.

A háttérben a szolgáltató nem egy tényleges elektronikus aláírást biztosít, hanem az állami szerv csatolt az ügyfél által feltöltött pdf fájlhoz egy másik pdf fájlt, amelyben feltünteti, hogy az előbbi dokumentum kitől származik, milyen időpontban azonosították. Ezt a két fájlt együtt, elektronikusan hitelesíti az állami szerv. Ennek ellenére, a gyakorlatban a jogi hatás a valódi elektronikus aláírással megegyező.

 

Az új generációknál már kihagyhatatlan

A vállalati szférában is hasonló, egyszerűbb e-aláírási megoldások terjednek, melyek az elektronikus személyi és a kártyaolvasó használatát mellőzik. Legyen az egy mobilra telepíthető alkalmazás vagy meglévő, HR-rendszerekbe beépíthető, tömeges aláírást lehetővé tévő megoldás – egyszóval terjednek, az általunk megkérdezett e-aláírás szolgáltatók kétszámjegyű növekedésről számolnak be. És úgy tűnik, az üzlet csak most indul be, mert a következő években a jelenleginél magasabb növekedési arányokkal számolnak.

A piacot jól ismerők szerint leginkább a nagyvállalatok körében terjed az e-aláírás, hiszen náluk lehet jelentős költségcsökkentést és hatékonyságnövekedést elérni a papíralapú üzleti folyamatokhoz képest. A vállalatok átalakítják a folyamataikat, hogy a távoli, személyes megjelenést nem igénylő szerződéskötés is lehetővé váljon úgy, hogy a szerződést elektronikus aláírás is hitelesíti. A költségmegtakarítás mellett ezek a vállalatok a digitális bennszülöttként felnövő, aktív keresővé váló réteget is megszólítják, akik készségszinten kezelik a digitális megoldásokat, és igénylik ezek használatát a mindennapokban.

Az elektronikus aláírás máshol, a vállalat és az alkalmazottak közötti kommunikációban és az adatcsere területén is népszerű. Például a tömegesen kibocsátandó bérpapírokat, szabadságpapírokat nem kell egyenként láttamoznia a felelősnek, hanem egy kattintással aláírhatja őket, majd kiküldi. Ha kell, az alkalmazott kitölti az adott adatkérő papírt, ő is aláírja elektronikusan, majd visszaküldi. A HR-osztály csupán arra figyel, hogy mindez határidőre megtörténjen.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2024 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Szabó Zsolt- Sharp

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4830 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: