Menü
40_barrachd.co.uk.jpg
Forrás: ITB

Felnőttként, hajlamosak vagyunk megfeledkezni a játék világáról, amikor minden a gondtalan szórakozásról, az apró sikerekről és a közös játszás, tapasztalás öröméről szól. A jó hír, hogy egyre többen igyekeznek visszarángatni gyermekkorunk játékvilágába. A gamifikáció azonban csak akkor csodaszer, ha megfelelően adagoljuk.

Újból felfedezhettem a játék csodálatos világát, miután gyermekeim értelmesen kezdtek már játszani. Lett nekem is Legóm (ez van, nekem ebből a nyugati csodából nem jutott, amikor én voltam gyerek), és órákat el tudtam volna tölteni egy bonyolult puzzle összerakásával. Megirigyeltem tőlük, ahogy önfeledten építik a legújabb csodadolgokat vagy játszottak egymással szerepjátékokat.

 

Tudományosan megalapozott

A 2010-s évek eleje óta kezdték el tudatosan használni a gamification – játékosítás – eszközeit a vállalatok. A magyar cégek közül egyre többen hallottak már erről a lehetőségről, de nem biztos, hogy pontosan ismerik is, mi rejlik a kifejezés mögött – ismerteti Fromann Richárd, a JátékosLét Kutatóközpont alapító ügyvezető igazgatója. Az esetek 80 százalékában hangzatos frázisként pufogtatják és használják, csupán a fennmaradó 20 százalékban beszélhetünk tudományosan megalapozott, működő módszertanról. Magyarországon főként a nagy, multinacionális cégek és a startup vállalkozásoknál láthatunk gamifikációs megoldásokat. Noha az unalmas call-center egyike lehetne a gamifikáció ideális próbahelyszínének, szinte nem is hallani ilyen kezdeményezésről.

A gamifikáció az emberekben elemi szinten létező versenyszellemre, explorációs élményre, kíváncsiságra, a játék iránti szenvedélyre épít. Kifejezetten fontos a munkaerő piacra most belépő fiatal generáció esetében, hiszen ők gyakorlatilag számítógépes játékokon nőttek fel. Számukra ez egy ismerős, megszokott közeg, ahol jól tudnak teljesíteni, ki tudják bontakozni énjüket.

Vessünk egy pillantást a számokra is: a Gartner szerint 2015 végén a világ vezető 1000 vállalatának 40 százaléka használt gamifikációs megoldást vállalati működésének megváltoztatására. Az M2research pedig egy számot is tett a gamifikációs iparág mögé: 2016-ban 2,8 milliárd dolláros piacról beszélünk, 2012-ben a bevételek a csekély 242 millió dollárt ütötték meg csupán, 2020-ra pedig meghaladja a 10 milliárd dollárt.

 

A szimulációs játékok

Fromann Richárd meghatározása szerint a gamifikáció önmagában nem létezik, hanem egy meglévő, horizontális rendszerre építik fel. Gyakori, hogy egy informatikai vagy e-learning rendszert, toborzási folyamatot tesznek a játékosítás eszközeivel érdekesebbé. Vannak olyan folyamatok is, melyeket eleve játékként képzelnek el egy-egy cégnél. Ebben az esetben egy szimulációs játékot építenek fel a valós tevékenység modellezésére. A gamifikációs szakember feladata játékos elemekkel felturbózni a meglévő rendszert.

Kalandok az adminisztrációban

Egyes multinacionális vállalatok már felismerték és előszeretettel használják a gamifikációt. A T-Systems Magyarországnál 2003 végén kezdtek el egy belső használatra szánt gamifikációs fejlesztést. Az AdvenTures nevű megoldást 2015-ben négy hónapos pilotprogram keretében a kontrolling folyamatoknál próbálták ki. Ez egy olyan adminisztratív teendőt tett élvezhetőbbé, amelyet korábban közvetlenül határidő előtt végeztek el a kollégák. Az eredmény: a hatékonyság 22 százalékkal növekedett.

A gamifikációs törekvések a T-Systems Magyarországnál itt nem érnek véget. A belső hatékonyság növelése mellett a contact center gamifikációja következik, nemrégiben készült el egy demó rendszer erre az üzleti területre.

A multinacionális vállalatoknál nem ritka, hogy a toborzási folyamat egy szimulációs játék. A virtuális környezetben jelentkezik az adott munkakörre a jelölt, feltölti életrajzát, majd kipróbálhatja, milyen lehet ott dolgozni. A jelölt megtapasztalhatja a valós munkakörnyezetet, a munkaadó meg kockázatmentesen tud információt tud gyűjteni az alanyról, teljesítményéről, kompetenciáiról. Elemezni tudják a jelölteket, könnyebb kiválasztani a megfelelő munkatársat.

A gamifikáció kiválóan működik a sales-, illetve marketingtevékenységeknél is, ahol az ügyfelek lojalitásának a növelése a cél. A játékkal, a szórakozással és a nyeréshez kapcsolódó pozitív érzelmeknek köszönhetően erőteljes érzelmi kötődést tudnak kialakítani az ügyfelek az adott márkával. „Ott, ahol a lojalitás és a motiváció válsága jelentkezik, a játékosítás nagyon sokat tud segíteni marketingszag nélkül” – véli Fromann Richárd.

Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy a gamifikáció 25-30 százalékkal növeli a munkavállalók hatékonyságát. A megnövekedett hatékonyság megmutatkozik a cég számaiban és az ügyfelek elégedettségében egyaránt. Azonban ugyanezen kutatások szerint a munkavállalók csupán egyharmada használta a gamifikációs megoldásokat. Fromann Richárd szerint a megfelelő hatás elérése érdekében fontos, hogy ne próbáljuk meg mindenkire ráerőltetni a „dobozos” megoldásokat. A gamifikációs megoldás személyre szabásával járhatunk igazán sikerrel.

 

Játék a valóságban

Érdekes gamifikációs kezdeményezés a még bébikorát élő Viago weboldal. Az oldalon pontgyűjtő játékkal igyekeznek rávenni a turistákat a tartalmas kikapcsolódásra. A célközönség: akiknek van pénze utazgatni, de nincs idejük megtervezni útjukat. Gorzó Pál ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint a tavaly november végén elkészült weboldalon egy hónap alatt 400-an regisztráltak, a roham a marketingkampány beindítása után várható, havi átlagban 5-8 ezer új felhasználóval.

Az ötlet ígéretes: különböző hazai és erdélyi városokhoz, régiókhoz köthető, változó tematikájú és nehézségű kalandok teljesítése után pontok, jelvények járnak. A kalandokba a szállásadó, programszervező partnereket is bevonják, a kalandban résztvevők az oldalon keresztül foglalhatják le a szállást, vagy vásárolhatják meg az adott eseményre a jegyet. A kalandok teljesítését egy saját fejlesztésű GPS-alkalmazással tudják ellenőrizni. Ugyancsak a GPS-koordináták alapján tud majd az alkalmazás a helyszínről a játékhoz kapcsolódó éttermet, borászatot, eseményt javasolni.

A kaland teljesítését követően a felhasználók azonnali visszajelzésként online jelvényt kapnak, különböző címek megszerzése után pedig extra ajándékokat. A pontok termékekre, kedvezményekre válthatók be.

Bookmark and Share

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1888 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Szabad Miklós

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4483 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Lexmark Magyarország Kft.

A legkeresettebb cégek: