Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
36_varkonyi_balazs_GYU_0067_2.jpg
Várkonyi Balázs, Extreme DigitalForrás: ITB

Alaposan felforgathatja a hazai e-kereskedelmi piacot az Extreme Digital és az eMAG összeolvadása, az új cég várható fejlesztései miatt lépéskényszerbe kerülhetnek a riválisok. Iparági jelzések alapján egyre nagyobb hangsúlyt kap a webshopok technológiai beruházásainál a perszonalizáció és a felhasználói élmény növelése.

Elképesztő ütemben bővül évről évre a hazai online kiskereskedelmi piac, a GKI Digital tavalyi évre vonatkozó adatai alapján 17 százalékos volt a növekedés, és a forgalom elérte a 425 milliárd forintot. Ráadásul ebben az összegben nincsenek benne a külföldi webshopokban hagyott milliárdok, amelyekkel együtt becslések szerint az ezermilliárd forintot is meghaladhatja a magyarok netes költése.

Alaposan felforgathatja majd a szegmenst, ha megvalósul az Extreme Digital és az eMAG hazai érdekeltségének fúziója, hiszen az így létrejövő vállalat a rendelkezésre álló forrásoknak köszönhetően jelentős fejlesztéseket hajthat végre, komoly mértékben növelheti majd a fogyasztói élményt, nagy nyomást helyezve ezzel a piacra.

 

Egymilliárd dollár a cél

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor indulhat el ténylegesen a hazai e-kereskedelmi piac két meghatározó szereplőjének fúziója, azonban a tervek meglehetősen ambiciózusak. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital társtulajdonosa és vezérigazgatója az ITBUSINESS-nek adott interjúban arról is beszélt, hogy öt év alatt elérnék az egymilliárd dolláros forgalmat, és komoly logisztikai fejlesztésekre is készülnek.

 

– Másfél hónap telt el a fúzió bejelentése óta, mi történt ezalatt?

– A bejelentést azért tettük meg ebben a korai állapotban, mert mi szerettük volna kommunikációs oldalról irányítani az eseményeket. A kérelmünket beadtuk a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), amíg onnan nem kapunk valamilyen visszajelzést, addig nem tudunk továbblépni, hiszen egyelőre piaci riválisok vagyunk, és nem tehetünk olyat, amivel megszegnénk a versenytilalmat. Az elmúlt egy hónapban a fúzió kapcsán inkább a cégen belüli kommunikáción volt a hangsúly: azt igyekeztünk megmutatni a kollégáknak, hogy milyen jövőképet képzelünk el. A GVH vizsgálatát természetesen nem tudjuk befolyásolni, de arra számítunk, hogy következő egy hónapban lesz fejlemény a GVH oldaláról, vagyis akár már május végéig kiderülhet, hogy zöld utat kapunk-e.

– Ha megkapják a zöld jelzést, mi lesz a következő lépés?

– Azt a célt fogalmaztuk meg magunknak, hogy az új, közös vállalat öt éven belül növelje nagyjából háromszorosára a forgalmát. Ezzel egy mintegy egymilliárd dolláros bevételű cég jönne létre. Miután megkaptuk az engedélyt, ennek a tervnek a megvalósítását kezdenénk el. Jelenleg az a helyzet, hogy van két masszív brand, amit továbbra is érdemes megtartani. Az első időszakban arra fogunk összpontosítani, hogyan tudjuk stabilizálni mindkét brandet, felrajzolni a jövőképüket. A két társaság már most is 500-600 embert foglalkoztat, azonban ha az óriási fejlesztési terveinket szeretnénk valóra váltani, akkor szükség lesz a csapat további megerősítésére is. Emellett nagyon fontosnak tartom az offline térben való terjeszkedést, amiben az Extreme Digital amúgy is erős, de még nagyobb tempóban és erővel kell ezt végeznünk, ami új városokban való megjelenést és nagyobb üzleteket is jelent. Az online értékesítésben mindkét társaság jó, különösen az alaptevékenységben, a műszaki kereskedelemben. De nagyon jól működik az eMAG marketplace modellje is, amit mindenképpen érdemes még továbbfejleszteni. A külföldi terjeszkedést pedig közösen folytatjuk.

– Az egyik legnagyobb kihívást a logisztika jelenti napjainkban az e-kereskedők számára; ezen a területen is lesznek fejlesztések?

– A logisztika az egyik legsarkalatosabb kérdése az online kereskedelemnek. Jelenleg egy 20 és egy nagyjából 15 ezer négyzetméteres központja van a két cégnek, ami jó sok, de ahhoz, hogy megvalósíthassuk a terveinket, növelni kell a méretet. Összehasonlításként: az eMAG Romániában 100 ezer négyzetméteres raktárbázissal rendelkezik.

– Hogyan fogadta a bejelentést a piac?

– Az egyik meghatározó trend napjainkban a globalizáció, ami azzal jár, hogy a méret kulcsfontosságú, hiszen azok a vállalkozások tudnak erősödni és fennmaradni, amelyek növelni tudják a volumenüket. Magyarországon cégmérettől függetlenül mindenki küzd ezzel a kihívással, hiszen ha sikerül bővíteni a volument, akkor olyan fejlesztéseket lehet megvalósítani, amivel még hatékonyabb és olcsóbb tud lenni egy társaság, és így persze tovább erősödik a piaci pozíciója. Mivel minden riválisunk hasonló problémákkal néz szembe, nyilván nem örülnek annak, hogy nekünk sikerült egy jó megoldást találnunk. A fúzió révén egy nagyon jelentős, stabil, magyar központú cég jön létre, ami azért fontos, mert a beszerzést is innen irányítjuk majd, ami például hatalmas lehetőséget kínál a partnereink számára.

 

– Mit gondol, a példát követve jöhet egy nagyobb konszolidációs hullám a magyar e-kereskedelmi piacon?

– Csökkennek a távolságok, logisztikai szempontból közelednek Magyarországhoz a nagy multi cégek, mint az Amazon és az Alibaba. Ma már egyre több magyar vásárol külföldről, az eNET kutatása szerint a teljes online forgalom 40 százalékát adhatja a náluk elköltött összeg. Azt kell mondjam, hogy kevés olyan potenciális jelentkező van, mint a mostani fúzió két résztvevője, akik képesek lehetnek arra, hogy felvegyék a kesztyűt és megküzdjenek a hazai fogyasztókért a nagy nemzetközi vállalatokkal.

– A logisztikai területen tervezett fejlesztéseket már említette, de mi a helyzet az informatikai beruházásokkal?

– Hazai viszonylatban már eddig is komoly figyelmet fordítottunk az informatikai háttér fejlesztésére, a büdzsénk jelentős része jut erre a területre. Ennek eredményeként mára „izmos” IT-csapattal rendelkezünk, erős webmotorunk van és számos, kifejezetten a magyar piacra optimalizált megoldással rendelkezünk. Olyan fejlesztéseket valósítunk meg, amelyek növelik a vásárlói élményt és ezáltal jobb konverziót hoznak. Idén az üzleteink informatikai infrastruktúrájának fejlesztése is szerepel a terveink között, szeretnék elérni, hogy kicsit „online-osodjanak” a bolti megoldások, az online vásárlási élményt szeretnénk elvinni az offline térbe is. Úgy tudom, hogy az eMAG kimondottan IT-vezérelt cég, az elmúlt években komoly befektetéseket valósítottak meg ezen a területen, és Európában is egészen kivételesnek számító informatikai rendszerük van.

Vásároljunk többet és drágábban!

A friss kutatási adatok azt mutatják, hogy új, nagyobb célcsoportot már nem igazán lehet elérni, ezért az e-kereskedők arra kényszerülnek, hogy a meglévő felhasználóikat ösztönözzék még gyakoribb vásárlásra és persze arra, hogy egy-egy alkalommal több, illetve nagyobb értékű árucikket helyezzenek a kosárba. Nem véletlen, hogy Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke néhány hónapja egyik nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy sok hazai webshopnak komoly technológiai fejlesztéseket kell megvalósítania ahhoz, hogy versenyben tudjon maradni.

Az iparági szereplők jelzései alapján egyértelmű, hogy önmagában az olcsó termékek már nem feltétlenül alkalmasak arra, hogy bevonzzák, illetve meg is tartsák a vásárlókat. A beszámolók alapján egyre fontosabbá válik a perszonalizáció, vagyis az, hogy személyre szabott megoldásokkal várják a kereskedők a felhasználókat a webshopban, és adott esetben ne kelljen órákig keresniük egy terméket, amit megfelelő ajánlómotorral pár perc alatt meg is vásárolhatnak.

A piaci jelzések alapján a perszonalizáció mellett az idei év másik meghatározó trendje a webshopok IT-fejlesztéseinel a felhasználói élmény növelése lehet, ami komoly lehetőséget kínál a felhasználói felületek tervezésével és elkészítésével foglalkozó vállalkozások számára.

 

– Rendkívül akciódúsra sikerült idén a húsvéti időszak, a promóciók meghozták a remélt eredményt, üzleti szempontból eddig milyen az év?

– Mi már eleve magas bázisról indulunk, de a 15 százalék körüli éves növekedést, amit célként kitűztünk magunk elé, azt stabilan tudjuk hozni. Az idei április egyébként rendkívül erőteljes volt, a múlt évhez képest 30-35 százalékos fejlődést tudtunk elérni. Ebben szerepet játszott a húsvét, ami egyre fontosabb akciós időszak, de voltak kuponnapok, illetve megérkezett a jó idő, ami pedig beindította a kerti és barkácsgépek piacát. Ez a három hatás így, együtt, egymást erősítve nagy lehetőség volt a kereskedők számára, és úgy vélem, nemcsak az Extreme Digital, de mindenki elégedett lehet az első négy hónappal.

– Igen ambiciózus célkitűzésnek tűnik az egymilliárd dolláros bevétel öt éven belül, gondolom ennek elérésében az eddiginél is komolyabb szerepet szánnak a külföldi értékesítésnek.

– A fúzió révén az eMAG öt, számára új piacon jelenik majd meg, ahol az Extreme Digitalnak már van értékesítése és tapasztalata. Nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ezen az öt piacon – Ausztria, Csehország, Horvátország, Szlovákia, Szlovénia – Magyarországról irányítjuk majd ezekben az országokban a további terjeszkedést. Összességében elmondható, hogy a műszaki termékek kereskedelmében nagyon stabil, éves szinten 10 százalékos növekedés tapasztalható – offline és online együtt –, ugyanakkor az internet ennek a bővülésnek a fő mozgatórugója és nem csak itthon, de európai szinten is megfigyelhető, hogy egyre inkább a világhálóra terelődik át a forgalom. Persze bőven van még hova fejlődnie a hazai webes értékesítésnek, hiszen nálunk még jóval kisebb ennek a csatornának a részesedése a teljes forgalomból, mint például Csehországban vagy Németországban. A műszaki termékek fejlesztésében megfigyelhető új irányok, a környezetbarát működés előtérbe kerülése, illetve a folyamatosan érkező új modellek miatt úgy gondolom, hogy a fejlődés a jövőben sem fog lassulni. A két cég együtt pedig erősíteni tudja egymást abban, hogy kihasználjuk az ebben rejlő lehetőségeket.


A magyar online kiskereskedelmi forgalom növekedése

(milliárd forint)

Év

Forgalom

Változás előző évhez képest (százalék)

2014 233 n.a.
2015 270 16
2016 310 18
2017 360 18
2018 425 17

Forrás: GKI Digital

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2072 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Laufer Tamás

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4951 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: