Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
28_SEP00414.jpg
Forrás: ITB

A modern adatelemzési technológiáknak köszönhetően a fizikai boltok üzemeltetői is majdnem annyit megtudhatnak vevőikről, mint az online kereskedők.

A nagy áruházláncok eleinte csak nevettek az online kereskedelmen – mit akarnak ezek a számítógépes fiúk egy olyan területen, amit mi már évtizedek, évszázadok óta csinálunk? Aztán amikor olyan nagy nevek tűntek el a piacról, mint a Barnes & Noble vagy a Toys”R”Us, mindenki megijedt, hogy a hagyományos kereskedelemnek végképp befellegzett. Ekkor jött az Amazon, hogy közel 14 milliárd dollárt fizetett egy amerikai élelmiszer-kereskedelmi láncért. Most akkor merre van az előre?

 

Az online és a fizikai bolt szimbiózisa

A boltok jövőjéről tartottak június elejét kétnapos szakmai workshopot Shop Experience Design Sprint címmel, melyen 50 résztvevő dolgozott csapatokban a jövő vásárlása, a jövő boltja és szolgáltatási lehetőségei után kutatva. A design sprint során a résztvevők a fogyasztók jövő boltjával kapcsolatos problémáit térképezték fel, illetve megoldási ötleteket találtak ki, melyekből prototípusok készültek.

A sprinten is kiderült, hogy nagyon úgy néz ki, hogy a kiskereskedelem jövője az online és a fizikai jelenlét szoros szimbiózisára fog épülni. Az a legkevesebb, hogy egy online áruháznak legyen fizikai boltja is, ahol a vevők szemrevételezhetik, megtapogathatják az árut, mielőtt döntenének, és ahol később át is vehetik az online rendeléseket. Az igazi előnyt az jelenti, ha a kereskedő a fizikai térben jelen lévő vásárló magatartását is elemezni tudja, esetleg össze is tudja kapcsolni az online rendelkezésre álló információkkal.

 

Arcfelismerés adatelemzéssel

Az együttgondolkodást vezető iparági szakemberek előadásai serkentették. Weiler Ádám, a T-Systems Magyarország szenior szakértője egyrészről az arcfelismerésre, másrészről a Telekom geolokációs adataira épülő integrált kiskereskedelmi megoldást mutatta be. Az egyedi, de számos használati lehetőséget rejtő fejlesztésben az Ultinous arcfelismerő megoldását a boltokban rendszerint már amúgy is működő biztonsági kamerákhoz lehet illeszteni. A kamerák képe alapján a rendszer azonosítja az üzletbe belépő nemét, körülbelüli életkorát, majd besorolja egy előre meghatározott demográfiai csoportba – mondta Weiler Ádám. Ezeket az információkat a bolt körüli geolokációs adatokkal együtt – anonimizáltan – elemezve számtalan információt nyerhet ki a bolt üzemeltetője. Mikor járnak vásárolni legszívesebben a 40 körüli nők? Milyen polcok előtt állnak hosszabban; mit néznek meg alaposabban a 20 év körüli férfiak? Mennyi ideig tart egy átlagos bevásárlás egy férfinak és egy nőnek? Mettől meddig érdemes nyitva tartani az üzletet? A T-Systems integrált megoldása így olyan stratégiai döntéseket támogat az adatok szakértői elemzése révén, mint hogy miből várható nagyobb eredmény: új vevőkör megszólításával vagy a jelenlegi demográfiai csoportok bővebb kiszolgálásával.

„A design sprint végeredményeként átadott koncepciók változatos módon fogták meg a feladatként kapott problémákat, de jellemzően a bizalomépítés, a vásárlók ismereteinek bővítése és a vásárlási folyamat gyorsítása volt a prezentált anyagok közös metszete. A gyors és személyre szabott kiszolgálást a már meglévő adatalapú, arcfelismerő rendszerek technológiai megoldásait integrálva képzelték el a csapatok, azaz a vásárló releváns tartalmakkal és ajánlatokkal találkozhat a boltban, ha beazonosítja a rendszer, illetve az alkalmazottak részéről is jobb szolgáltatást, apró figyelmességeket kaphat a fogyasztó, ha az eladó is megkapja ehhez a szükséges információt” – számolt be az eredményekről Káli György főszervező.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: